Permalänk
Inaktiv

Ny dator presterar extremt dåligt.

Tjenare!

Fick idag hem min nya dator, allting är ihopbyggt och klart men den presterar tametusan värre än vad min ROG Laptop gjorde, och den hade ett 860M i sig. Ligger under 100FPS i CS:GO och det är på låga inställningar, börjar bli väldigt fundersam.
Har googlat väldigt mycket men har inte hittat något som hjälpt mig.*

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag själv inte lyckats lösa detta. Allt jag har fått reda på är att det är många andra med 900-serien som har liknande problem.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1, senaste drivrutinerna (Tror jag, flashade nyss om BIOS dock hjälpte inte det heller. Jag har i alla fall senaste drivrutinerna från Nvidia.)
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: GB - Z97X - Gaming 3
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengance Pro 2400MHz
Grafikkort: MSI 970 4G
Hårddisk: Samsung 850 Evo 250GB / 1TB Seagate, OS samt CS är installerat på SSDn.
Nätaggregat: Evga G2 750W
Övrig kylning: 1x140mm inblås frånt, 1x120mm utblås bak.
Övriga komponenter: Fractal R5
Temperaturer: Det här är dock inte i full load eller dylikt, har ingenting igång alls. Bild

Permalänk
Medlem

det är inte så att du har kopplat in skärmen i moderkortet och därmed inte använder dig utav grafikkortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

det är inte så att du har kopplat in skärmen i moderkortet och därmed inte använder dig utav grafikkortet?

Nej. Det är många som har föreslagit det till folk jag hittat på google med liknande problem, så det har jag kollat.

Edit: Det jag är på spåren nu är att CPUn är kass. Håller på att ladda ner 3Dmark för att se temps osv vid belastning.

Permalänk
99:e percentilen

Hyperthreading igång?

Testa CPU och GPU oberoende. Kör gärna 3DMark och posta scores till att börja med. Och kolla temps och klockfrekvenser förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Hyperthreading igång?

Testa CPU och GPU oberoende. Kör gärna 3DMark och posta scores till att börja med. Och kolla temps och klockfrekvenser förstås.

Ja, det är igång. (Tror det i alla fall, har du 8 kärnor i enhetshanteraren.)

Kan man göra det i 3D mark? Har aldrig kört 3DM förut, laddade ner det nu då jag hittade det i någon annan tråd.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur mycket jobbar prollen?
Kolla med afterburner

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Nej. Det är många som har föreslagit det till folk jag hittat på google med liknande problem, så det har jag kollat.

Edit: Det jag är på spåren nu är att CPUn är kass. Håller på att ladda ner 3Dmark för att se temps osv vid belastning.

Posta gärna resultatet här sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phixip:

Ungefär hur mycket jobbar prollen?
Kolla med afterburner

När jag spelar CS eller bara i idle?

Skrivet av trickysaer:

Posta gärna resultatet här sedan.

3DMark

Edit: Tror jag har hittat ett fel i alla fall.
Module 1 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Temperaturer: Det här är dock inte i full load eller dylikt, har ingenting igång alls. Bild

Snälla, ladda upp en bild som inte är en gif

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Snälla, ladda upp en bild som inte är en gif

Haha, insåg inte att den var GIF. Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

När jag spelar CS eller bara i idle?

3DMark

Edit: Tror jag har hittat ett fel i alla fall.
Module 1 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

3dmark brukar visa så om jag inte har fel. vet inte varför, alltså halva värdet av vad klocken ligger på. gå in i bios och kolla

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

När jag spelar CS eller bara i idle?

3DMark

Edit: Tror jag har hittat ett fel i alla fall.
Module 1 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2 8 192 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

Ser inget fel med minnena? De går i 1333Mhz som default om du inte ställer in något annat själv i bios. (DDR = Double Data Rate, 667x2). Däremot ser graphics score väldigt lågt ut för att vara ett 970.

Skulle testa att ladda ner drivrutiner igen, köra en clean install och testa på nytt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att du kopplat skärmen till moderkortet och inte grafikkortet?
Då hade inte 3Dmark sagt att du körde 970.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

http://www.3dmark.com/3dm/7757395

Som en jämförelse, körde precis en vända.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

grafikpoäng ser normalt ut, physics är konstigt nog lite lägre än jag får med min 4770k i stock (http://www.3dmark.com/fs/3955152). totalpoäng verkar vara väldigt låg också, förstår inte riktigt varför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Ser inget fel med minnena? De går i 1333Mhz som default om du inte ställer in något annat själv i bios. (DDR = Double Data Rate, 667x2). Däremot ser graphics score väldigt lågt ut för att vara ett 970.

Skulle testa att ladda ner drivrutiner igen, köra en clean install och testa på nytt.

Vad menar du med clean install? Skall jag installera om hela datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Vad menar du med clean install? Skall jag installera om hela datorn?

Nej, bara bocka för det alternativet när du installerar om drivrutinerna igen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

grafikpoäng ser normalt ut, physics är konstigt nog lite lägre än jag får med min 4770k i stock (http://www.3dmark.com/fs/3955152). totalpoäng verkar vara väldigt låg också, förstår inte riktigt varför.

Tycker du för övrigt ser ut att ha rätt låg grafikpoäng du med?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tycker du för övrigt ser ut att ha rätt låg grafikpoäng du med?

det är i stock på cpu och gpu. har fått 14500 som högst i grafikpoäng men inte helt stabil överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det är i stock på cpu och gpu. har fått 14500 som högst i grafikpoäng men inte helt stabil överklockning.

Okey, det låter ju mer rimligt kanske. En kompis köpte ett 390X och den presterade klart över ditt kort, då skiljer det bara 40Mhz tror jag det var på kärnan.

http://www.3dmark.com/3dm/7527839

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, det låter ju mer rimligt kanske. En kompis köpte ett 390X och den presterade klart över ditt kort, då skiljer det bara 40Mhz tror jag det var på kärnan.

http://www.3dmark.com/3dm/7527839

ja 390x är ju lite vassare än 290x ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Nej, bara bocka för det alternativet när du installerar om drivrutinerna igen

Alright. Skall testa det omgående. Är riktigt desperat nu, har lägsta på allt och ~80FPS i GO nu, vågar inte ens starta ett annat spel..

Permalänk
Medlem
Permalänk

I 3dmark överklocknings tråden så finns det en med samma hårdvara som dig ungefär. Och han ligger på ca 11500p i testet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ser det ut i Enhetshanteraren?

Vad tänkte du på? Kan skicka ss om du säger vad du vill se. Bild

Skrivet av Gunner357:

I 3dmark överklocknings tråden så finns det en med samma hårdvara som dig ungefär. Och han ligger på ca 11500p i testet.

Jag har dock inte klockat något. Men det känns ändå rätt lågt, tycker jag i alla fall. Datorn ska väl för fan klara av CS..

Edit: Gick in i power options, där var den på ''Saving'' satt den på maximum performance nu i alla fall.
Och det var problemet, ligger på 600FPS nu. Det var det sjukaste, kan lova att jag ändrade det tidigare idag.

Men då ser problemet ut att vara löst i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vilken firma var det som var så clueless att dom la power save mode på en desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Vad tänkte du på? Kan skicka ss om du säger vad du vill se. Bild

Jag har dock inte klockat något. Men det känns ändå rätt lågt, tycker jag i alla fall. Datorn ska väl för fan klara av CS..

Edit: Gick in i power options, där var den på ''Saving'' satt den på maximum performance nu i alla fall.
Och det var problemet, ligger på 600FPS nu. Det var det sjukaste, kan lova att jag ändrade det tidigare idag.

Men då ser problemet ut att vara löst i alla fall.

kan rekommendera balanced, processorn klockar inte ner sig i max performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Vad tänkte du på? Kan skicka ss om du säger vad du vill se. Bild

Jag har dock inte klockat något. Men det känns ändå rätt lågt, tycker jag i alla fall. Datorn ska väl för fan klara av CS..

Edit: Gick in i power options, där var den på ''Saving'' satt den på maximum performance nu i alla fall.
Och det var problemet, ligger på 600FPS nu. Det var det sjukaste, kan lova att jag ändrade det tidigare idag.

Men då ser problemet ut att vara löst i alla fall.

Gött att det löst sig Det finns en liknande inställning under nvidia control panel 3d settings. Kör alltid på single display performance och maximim performance under engery.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Vad tänkte du på? Kan skicka ss om du säger vad du vill se. Bild

Du verkar ha glömt att installera lite grejer, t.ex. Intel chipset drivers (till SM Bus Controller). De finns antagligen på skivan du fick med moderkortet, men du kan sannolikt ladda hem nyare drivrutiner till moderkortet här:
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4966#dl

Jag skulle rekommendera att du åtminstone installerar det du hittar under Chipset där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Gött att det löst sig Det finns en liknande inställning under nvidia control panel 3d settings. Kör alltid på single display performance och maximim performance under engery.

Den har jag däremot fixat, men tack för tipset.

Skrivet av Sveklockarn:

Du verkar ha glömt att installera lite grejer, t.ex. Intel chipset drivers (till SM Bus Controller). De finns antagligen på skivan du fick med moderkortet, men du kan sannolikt ladda hem nyare drivrutiner till moderkortet här:
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4966#dl

Jag skulle rekommendera att du åtminstone installerar det du hittar under Chipset där.

Super, tack så mycket för hjälpen. Får installera det när jag kommer hem, sitter på netonnet nu och ska lämna tillbaka mina H2100.