Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro

Blandat från presentationen:

- Styrs med händer, ögonspårning och röst. Både virtuella tangentbord och blåtandstillbehör.
- 3D-interface som kastar skuggor i rummet och kan placeras i rummet likt Metas "spatial anchoring"
- Externt batteri som går med en sladd ner till höften, två timmars batteritid
- Digital krona som växlar mellan VR och MR (zona ut/in verkligheten) och fungerar som hemknapp
- Kurvad OLED-display på framsidan som kan visa ögonen ("EyeSight")
- 4K micro-OLED, två paneler med HDR-stöd
- Pannkakslinser
- Mac och Vision Pro pratar med varandra
- 3D-kamera som kan spela in "ögonblick" som kan återupplevas komplett med rumsljud
- Ambilightliknande ljus för att kolla på film (inkl. 3D-film)
- Spelfokuset verkar (dessvärre) vara Apple Arcade
- Glasframsida med kameror under
- Aluminiumram
- Fläkt ("virtually silent")
- Huvudband och interface i textil som kan bytas ut
- Magnetiska linser av Zeiss för glasögonbärare
- LiDAR, ögonspårning etc.
- M2-chip parat med R1-chip som sköter sensorkommunikation för minimal latens
- Virtuella avatarer i stil med Metas "codec avatars"
- Eget operativsystem kallat visionOS
- Ny autentiseringsmetod som kallas Optic ID (Iris-scanning)

Permalänk
Medlem

... och allt till det facila priset $3499 (48kkr här?). Release nästa år.

Permalänk
Viking

Nästa år...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

... och allt till det facila priset $3499 (48kkr här?). Release nästa år.

seriöst $3500 för allt de säger, jag var smått chockad, lågt pris. Tänker på företag och så, de betalar ju ännu mer till (sämre?) headsets.

Sen beror det på vad det blir för upplösning/bildkvalite och fov. Undrar hur lång batteritiden blir också. Väldigt skeptiskt om detta

Permalänk
Medlem

Apple hävdar att man ser display var man än tittar, innebär detta 180 graders synfält?

I sådant fall är det riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Även om jag är Apple-nörd så kommer jag inte att betala dom summorna trots att det var sjukt imponerande, särskilt bildkvalitén och flytet. Men det ska komma nån billigare variant har jag förstått, uppåt 20K kan jag nog tänka mig (jag menar, folk betalar ju mer för ett grafikkort ) om de inte nergraderat den för mycket vill säga. Det mest intressanta för en annan är AR och film. Kanske till och med 3D-film blir värt att titta på med sån kvalité.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hejss:

Apple hävdar att man ser display var man än tittar, innebär detta 180 graders synfält?

I sådant fall är det riktigt imponerande.

Det har jag väldigt svårt att tro.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

... och allt till det facila priset $3499 (48kkr här?). Release nästa år.

Känns som att de riktar sig ganska mycket mot professionell användning, dels med det priset och dels med fokuset på Zoom-möten och liknande.

Men det här med att man behöver olika linser för att kompensera för olika synfel gör ju att man inte kan ha gemensamma headset på en arbetsplats.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Men det här med att man behöver olika linser för att kompensera för olika synfel gör ju att man inte kan ha gemensamma headset på en arbetsplats.

Alla moderna Appleprodukter har varit personliga. Det är lite av deras grej. Men visst: det lär tar en stund innan alla i familjen har en sån här i de flesta hushåll. 😄

Permalänk
Medlem

Jag får smälta det hela lite, men det som såg enskilt mest intressant ut var 3D-kameran med rumsljud för att återuppleva ögonblick som om man var där igen. I teorin är det nästan ovärderligt att kunna känna att man umgås med människor som gått bort (eller se sina barn som små), om det är så bra som utlovat. Sen lär väl porrindustrin bli eld och lågor...

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Microsoft hololens behöver en PC som står nånstans som en server eller minns jag fel?
Denna har ju tekniken inbyggd

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen bli stort!?!

Jag tror NOT, men har haft fel förr.

Permalänk
Medlem

De nämnde 12ms-response time, alltså runt 80Hz är att förvänta sig.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert bli en lyckad produkt, men jag har svårt att se något värde i AR, speciellt i deras stela version av AR.

Skärmarna är helt klart intressanta, men att sitta och spela hjärndöda 2D mobilspel på dem? Nej tack.

Ser inte riktigt någon orsak att använda detta för att jobba med produktiva saker i dagsläget. Kanske i framtiden, men då får det bli billigare.

Just nu så gör sig VR bäst till spel. Även om detta kanske blir första headsetet som man kan jobba i så tror jag inte det kommer vara så bra på det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Man får tänka längre.

Nu har Apple visat hur man bygger ett Ready Player One headset - standalone förvisso men ge konkurrenterna ett år eller två så kommer trådlös displayport

Omni har redan gjort threadmillen.
Zuckerberg failade så någon annan får bygga The Oasis.

Permalänk
Medlem

Med moms då typ 50 000kr? Lär ju inte behöva tälta utanför Apple store för den direkt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer bli stort, riktigt stort.
Inte första generationen givetvis, men det blev inte iphone, ipad eller apple watch heller.

Fungerar det i närheten av vad som visades så är inte priset så tokigt, gigantiska skärmar är inte direkt billigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Man får tänka längre.

Nu har Apple visat hur man bygger ett Ready Player One headset - standalone förvisso men ge konkurrenterna ett år eller två så kommer trådlös displayport

Omni har redan gjort threadmillen.
Zuckerberg failade så någon annan får bygga The Oasis.

Du får inte glömma katastrofen. Sedan måste någon börja bygga the stacks.
Och nej, tänk inte ens på att läsa bok 2. Det var inte en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Vad exakt har man ett sånt här till? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

PPD? (Pixels per degree)

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Vissa människor köper ljudanläggningar för mycket större summor.
Vissa köpte grafikkort (RTX 3000-serien) för galna summor.
Vissa köper pokémonkort för ännu värre summor.

Det här kommer vi köpa två stycken av sa vi i kör här hemma. Sjukt värt pengarna för alla möjliga upplevelser man kommer att komma över framöver.

Apple har gjort det igen - de har återuppfunnit en redan existerande produkt och har gjort den bättre än alla konkurrenters.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har för mig att Microsoft hololens behöver en PC som står nånstans som en server eller minns jag fel?
Denna har ju tekniken inbyggd

Nej, det behövs inte.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa produkten vid lansering då det är för mycket pengar för mig.
Blir kanske version 2 eller 3 om priset kommer ner.

Däremot är tekniken som sitter i produkten helt otrolig och om den fungerar likt de videos som visades så är det extremt imponerande, och Ready Player One / Minority Report är faktiskt verklighet.

Jag tror verkligen INTE att denna produkt kommer floppa. Tvärtom.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Vissa människor köper ljudanläggningar för mycket större summor.
Vissa köpte grafikkort (RTX 3000-serien) för galna summor.
Vissa köper pokémonkort för ännu värre summor.

Det här kommer vi köpa två stycken av sa vi i kör här hemma. Sjukt värt pengarna för alla möjliga upplevelser man kommer att komma över framöver.

Apple har gjort det igen - de har återuppfunnit en redan existerande produkt och har gjort den bättre än alla konkurrenters.

Vissa köper Hummus för mer pengar. https://www.youtube.com/watch?v=3MHDDSekvcE
När första iPhone lanserades så sa de flesta av mina bekanta inlåst dyr dritt, jag vet inte när de slutade att säga detta, vissa säger samma sak än idag.
Min poäng är dock att Apple Vision Pro kan bli precis som iPhone och en produkt som riktigt slår igenom, jag själv önskar att VR ska slå igenom.
Tyvärr är ändå iPhone 1 och Apple Vision Pro 1 bristfällig. iPhone 1 hade dåligt programutbud, inte 3G, svårt att utveckla till utan blanda in Apple osv. Apple Vision Pro 1 har det stora problemet snordyr, det lär resultera i att få utvecklare satsar på den i början.

Så det jag säger är alltså jag hoppas på att Apple Vision ska slå igenom. Kanske blir denna den produkt som man i framtiden kan säga var början på detta. Men precis som iPhone så var första produkten inte precis perfekt.

Permalänk
Medlem

Prislappen… 😂

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte är konstigt att folk spenderar 30-40k för gamingskärmar och tv apparater så är det här inte konstigt, sitter väldigt kompetent hårdvara i dom. Trodde de skulle gå högre i pris men de vill väl att utvecklare hoppar in i utvecklingsstadiet med mjukvara för massa scenarion. Gissar på en Vision XR för konsumenter nästa år.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple Vision Pro 1 har det stora problemet snordyr, det lär resultera i att få utvecklare satsar på den i början.

Skulle snarare säga att det är tvärtom, nu har utvecklarna möjlighet att ta marknadsandelar och få fram en produkt som är efterfrågad när liknande produkter kommer ut till den stora massan. Inte av en slump att mycket av det som ligger på topplistorna i appstore idag är appar som har funnits riktigt länge.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Faktiskt väldigt stort ha-begär på denna. Hade priset lagt runt omkring 35 000 kr här i Norden hade jag säkert köpt den i ett ögonblick av svaghet, men om den här i Norden får en prislapp närmare 50 000 kr så får det nog vara. Även om jag har råd så har jag mina gränser och det skulle säkert ge mig sån ångest och rännskita att jag inte skulle kunna njuta av den.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Tids nog så blir den billigare. 3d kamera verkade riktigt häftigt, varför har de inte fixat sådant på nuvarande enheter?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR