Vad är skillnaden mellan Single-Link och Dual-Link DP > DVI adapter?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Single-Link och Dual-Link DP > DVI adapter?

Sitter med en BenQ xl2411 (144hz) skärm och en Samsung Syncmaster 2233 (120hz skärm).

Det jag funderar över är varför min Samsung skärm enbart kommer upp i 60hz?

Har ett ASUS GeForce GTX960 2GB Turbo kort.

Har provat båda skärmarna till adaptern, och kommer enbart upp i 60hz. 120 / 144 i dviporten.

Trodde att min hdmi kabel till tv'n var problemet, så drog ut den och starta om datorn, hände inget.

Har provat att köra enbart en skärm i taget också, men inget ändras.

Adaptern jag har är en Sapphire Adapter Active DP to SL-DVI

Detta är inget världsproblem, är bara lite smått annorlunda att kolla på webbläsaren i 60hz och inte 120hz!

Sedan på "Visa HDCP-status" (nvidias kontrolpanel) så står det "varning en repeater är ansluten till systemet. Vissa videoprogram stöder inte HDCP när det finns en repeater"

Och ovanför står det "Grafikkortet och bildskärmen är HDCP-kapabla." (Detta står på båda skärmarna när jag kör med adaptern).

Har senaste drivrutinerna till kortet.

Permalänk
Medlem

DVI single link har lägre bandbredd än dual link och bandbredden räcker helt enkelt inte för att driva runt mycket mer än 1080p i 60Hz.

När du kör direkt med DVI-kabeln får du ut båda länkarna och kan där med köra högre uppdateringsfrekvens. Men eftersom din DP->DVI adpater bara stöder single link blir det inte mer än 60Hz.

Du kan se lite exempel på vad som går att göra med single link, respektive dual link här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Specif...

Skrivet av NeonRosa:

Sedan på "Visa HDCP-status" (nvidias kontrolpanel) så står det "varning en repeater är ansluten till systemet. Vissa videoprogram stöder inte HDCP när det finns en repeater"

Din adapter räknas som en repeater. Anledningen till att det här inte alltid är uppskattat är att en repeater likväl skulle kunna vara ett verktyg för att avkryptera och spara ner bilden. Med andra ord, en kedja med en repeater i anses inte lika säker, därför kan de som är kinkiga med sitt material förhindra att det spelas upp i en sådan kedja.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

@sniglom: Nu är ju inte jag high när det gäller 1080p osv. Men jag kör ju 1680x1050 på samsungskärmen. (om det är till någon hjälp).

Det jag undrar då är finns det någon adapter som gör att jag kan få ut 120hz?

Eller måste jag blicka åt det hållet att köpa mig en DP skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonRosa:

@sniglom: Nu är ju inte jag high när det gäller 1080p osv. Men jag kör ju 1680x1050 på samsungskärmen. (om det är till någon hjälp).

Det jag undrar då är finns det någon adapter som gör att jag kan få ut 120hz?

Eller måste jag blicka åt det hållet att köpa mig en DP skärm?

Du behöver en DP->DVI-DL-adapter eller en skärm med displayport.

Möjligtvis kan du köra DVI->VGA och få ut 120Hz eller 144Hz, om din skärm har VGA då. Men då kommer du inte få samma skärpa i bilden som med dvi, hdmi, displayport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sniglom: Tips på någon bra sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonRosa:

Ingen aning tyvärr, aldrig behövt köra med en sådan själv. Men om du inte kör spel på båda skärmarna hade jag personligen inte lagt pengar på det. 120Hz och över är trevligt, men knappast viktigt för att visa skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sniglom: Nej självklart inte. Men saken är att gå ifrån 120hz till 60hz (även om det bara är för sidekick skärm) så märks det skillnad Men tack ändå (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonRosa:

@sniglom: Nej självklart inte. Men saken är att gå ifrån 120hz till 60hz (även om det bara är för sidekick skärm) så märks det skillnad Men tack ändå (=

Jadå, stor skillnad. Men det är inte så att det gör så mycket om dina skills i office-paketet sjunker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeonRosa:

Apples är den enda jag sett.
http://www.apple.com/se/shop/product/MB571Z/A/mini-displaypor...

Hoppas du ser till att köpa skärmar med DP i framtiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Apples är den enda jag sett.
http://www.apple.com/se/shop/product/MB571Z/A/mini-displaypor...

Hoppas du ser till att köpa skärmar med DP i framtiden.

Här finns en noname-modell, men det är fortfarande över 700kr.
http://www.dx.com/p/cy-dp-035-active-tri-screen-mini-displayp...

Själv hade jag kört på Apples, bara för att den är hyggligt vältestad så man vet att det fungerar.

Visa signatur