Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

För att se till att konsumenter sitter på den senaste versionen av Windows 10 kommer användare med Home-utgåvan inte få möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Macrosoft?

Ska bli intressant att se hur det tas emot bland Svenne Kokosnöt och Swenne Clockersnörd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

När man tror att Microsoft börjar fatta vad folket gillar så drar de med en till curveball, typiskt.

Permalänk
Medlem

Så gott var "gratis"
Nej det kommer bli linux på HTPC:n då jag inte tänker sitta någon timme då och då och stirra på en aktivitetshanterare med en CPU på 100%. Senaste uppdatering tog även tid för min vanliga dator att tugga sig igenom.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tennix:

Så gott var "gratis"
Nej det kommer bli linux på HTPC:n då jag inte tänker sitta någon timme då och då och stirra på en aktivitetshanterare med en CPU på 100%. Senaste uppdatering tog även tid för min vanliga dator att tugga sig igenom.

Konstigt. Här märks det inte alls, och då verkar vi ha ganska snarlika burkar (2500K, 8GB RAM, GTX 970)
Och jag förstår inte ditt "Så gott var "gratis". Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Bra att detta uppmärksammas på flera sidor för det är vansinne. Du kan inte göra särskilt mycket med Pro heller, mer än att senarelägga. Men jag fann idag att det verkar finnas en lösning att stänga av automatisk uppdatering av drivers:

Jag hoppas verkligen detta fungerar i praktiken.

Edit: Verkar som det inte gör nån skillnad. Satte dessa inställningar på min windows 8.1-burk och körde en "check for updates" och den listar ändå en ny driver för min AMD-GPU som troligtvis installerats om jag haft automatiska uppdateringar aktiverade.

Permalänk
Medlem

Var inte bra. På dom datorerna vi installerar saker på ska updates vara av och användaren får välja när updates ska installeras

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen då att de slutar med idiotin att hårt tvinga omstart efter windows update.
Så underbart när man exempelvis lämnar datorn på över natten för att göra en full backup eller liknande, och sedan har windows update tvångsomstartat datorn under tiden, och dödat backup-processen innan den var klar.
Att avaktivera Windows update och manuellt köra det under kontrollerade former brukar ju tyvärr vara ett krav numera.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk

Bör jag avråda mor från att uppdatera då hon endast har mobilt bredband med väldigt begränsad data.. Lär juh sluka det direkt.. Tidigare har hon tagit med sig datorn då och då och kört alla uppdateringar =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan förstå att MS vill undvika problem med att en massa personer inte uppdaterar sina datorer utan egentlig anledning, bara för att de råkat stänga av auto uppdateringar eller något. Det är ju uppenbart att MS med windows 10 vill ha en samlad plattform, dels mellan mobil, dator, och konsol, men även en platform där de vet att alla användare är, något de försöker uppnå genom att ge folk det gratis. Då är väl även en självklar del i detta att se till att folk även ligger på samma version, och inte en massa utspridda versioner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

För den absoluta majoriteten av användarna så är detta antagligen bra, hemanvändare har en dålig historia med att sköta och installera uppdateringarna. För någon som vill ha koll och ett stabilt system så är det horribelt. Spontant så gillar jag det inte för egen del.

Skrivet av Supreme22:

Bör jag avråda mor från att uppdatera då hon endast har mobilt bredband med väldigt begränsad data.. Lär juh sluka det direkt.. Tidigare har hon tagit med sig datorn då och då och kört alla uppdateringar =/

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ens måste fråga något sådant på grund av tveksamhet så sitter du nog på svaret själv.

Permalänk
Medlem

Det här är fantastiskt ur säkerhetssynpunkt, men kan vara lite irriterande om man är power-user. Men med tanke på att de flesta inte ens vet att man bör uppdatera datorn så är det här helt klart positivt. Det gör datoranvändning säkrare för en större mängd människor än tidigare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Lustigt att det här påpekas ungefär en månad efter att andra sidor har diskuterat färdigt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Varför då inte ha det aktiverat från start men ge möjligheten att stänga av? Svenssons vet inte hur man stänger av windows update, så det skulle inte göra nån skillnad.

Permalänk

Jag tror Microsoft skjuter sig i foten med detta. Jag hade hoppats på en bra version än Windows men jag vill ha koll på allt som kommer in i min dator så det blir att fortsätta med linux. Samt ligger kvar på win 7.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Ingen som klagar på att deras Mobil appar updateras eller att en ny OS version där uppdateras. Skulle bli förvånad om de lanserade en uppdatering som b0rkar 3:dje parts mjukvara.

Permalänk

Jag kan inte se hur gemene man skulle finna detta dåligt, egentligen. Många verkar inte ha förstått principen med att uppdateringar (normalt sett) förbättrar säkerheten på datorn och (vanligtvis) gör den snabbare och/eller stabilare. Jag håller dock med om att det är smått irriterande när man kommit hem från semestern och det första som händer är en tvångsomstart och att 24 uppdateringar skjuter på datoranvändandet en timma.

Btw, W8 hade ju rätt bra stöd för att hantera "metered connections", alltså där mängden data man fick använda var begränsat. Jag hoppas att den funktionen utökas i W10 och att uppdateringar inte laddas ned om man inte har tillgång till ett obegränsat nätverk. Microsoft vill ju trots allt att Windows ska bli större på den mobila marknaden.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas uppdateringarna håller sig på rimlig nivå storleksmässigt.
Svärmor kör mobilt bredband med 1 gig/månad. Hon klarar
sig gott och väl idag, förrutom när win 8.1 släpptes då räckte det inte.
Uppdateringar brukar hon fixa på mitt wifi annars.

Kan man ångra sig för Win 10? Hon har reserverat det redan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supreme22:

Bör jag avråda mor från att uppdatera då hon endast har mobilt bredband med väldigt begränsad data.. Lär juh sluka det direkt.. Tidigare har hon tagit med sig datorn då och då och kört alla uppdateringar =/

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kan bli ett enormt problem för Microsoft om de inte tänker igenom detta riktigt noga. Med tanke på hur många som faktiskt sitter med mobilt bredband och har små dataplaner så borde ju Microsoft ta sig en funderare om detta verkligen är rätt väg att gå. Har du otur så försvinner ju 200-300 MB bara så där.

Skrivet av daroge:

Hoppas uppdateringarna håller sig på rimlig nivå storleksmässigt.
Svärmor kör mobilt bredband med 1 gig/månad. Hon klarar
sig gott och väl idag, förrutom när win 8.1 släpptes då räckte det inte.
Uppdateringar brukar hon fixa på mitt wifi annars.

Kan man ångra sig för Win 10? Hon har reserverat det redan.

Har hon otur så kan en uppdatering ta upp emot 100-200 MB.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nog en bra feature för många casual hemanvändare, men potentiell katastrof om man sitter i produktion.
Visst, leverera med auto-update som default, men det ska banne mig finnas en opt-out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Varför då inte ha det aktiverat från start men ge möjligheten att stänga av? Svenssons vet inte hur man stänger av windows update, så det skulle inte göra nån skillnad.

This! En svenssons vet knappt vad en uppdatering är, än mindre hur man stänger av dem. Tycker detta känns förjävligt och ger en mindre kontroll över vad man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Ha automatiska uppdateringar aktiverade från början, med möjlighet att stänga av. Precis som med Win 7.
Svårare än så är det inte.

Men ja, var ju klart att MS skulle klydda till något. Precis när man tror dom lärt sig något från fiaskot med 8:an så kommer detta.
Bortse från störmomentet att deras uppdatering kan sabotera programvara/drivrutiner, för att inte tala om jobbiga omstarter. Så är det lite foliehat varning med då dom kan tvinga in i stort sett vad som helst på alla datorer i världen. NSA osv...

Och det händer rätt ofta att dom släpper buggade uppdateringar som saboterat datorer så man manuellt fått avinstallera / reparera för att ens få datorn att starta utanför felsäkert läge. Kan tänka mig hur det blir när dom tvingar ut en sån uppdatering och en vacker dag så är alla Windows 10 datorer nere. Inte en fråga om, utan när det kommer hända med ett sånt här system....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

"How to hide or block Windows Updates or driver updates in Windows 10 Insider Preview"

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennix:

Så gott var "gratis"
Nej det kommer bli linux på HTPC:n då jag inte tänker sitta någon timme då och då och stirra på en aktivitetshanterare med en CPU på 100%. Senaste uppdatering tog även tid för min vanliga dator att tugga sig igenom.

Om du tror att linux är så mycket "bättre" i det avseendet kommer du att bli besviken.
Jag använder htpcn i helgerna för det mesta, och det är 50-150MB uppdateringar nästan varje helg.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är någon påtvingad omstart av datorn efter att uppdateringar har installerats så är detta inte allt för stort problem för mig iallafall.
Det är flera gånger Windows Update har startat om mina datorer vid filöverföringar eller andra saker jag satt igång när man varit AFK. Numer har jag alltid Windows Update satt på att ladda ner uppdateringar automatiskt, men att fråga när de ska installeras.
Hatar dock den förjävligt störande rutan som konstant kommer upp som ber om att få starta om datorn. Man kan dock fördröja omstarten med max 4 timmar i taget, men då måste man trycka på en knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nog en bra feature för många casual hemanvändare, men potentiell katastrof om man sitter i produktion.
Visst, leverera med auto-update som default, men det ska banne mig finnas en opt-out!

Då sitter man förmodligen inte med en Home Edition heller.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Har kört tech preview ett tag, och ofta efter stora uppdaterinngar så har jag varit tvungen att ominstallera systemet pga datorn fryser; och detta är inga pga min kylning.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt. Vet många som vägrar installera uppdateringar och om det försöker uppdatera när datorn startas om eller stängs av så trycker de på knappen så det avbryts.

Även om det bara kommer upp en ruta som frågar om du vill installera uppdateringar när du trycker Ja/Nej så trycker de Nej, de kunde lika gärna trycka Ja då det tar lika mycket "effort."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Då sitter man förmodligen inte med en Home Edition heller.

Precis.

Skrivet av foh668:

För den absoluta majoriteten av användarna så är detta antagligen bra, hemanvändare har en dålig historia med att sköta och installera uppdateringarna. För någon som vill ha koll och ett stabilt system så är det horribelt. Spontant så gillar jag det inte för egen del.

Och just därför ska "powerusers" använda just Pro versionen.

Jag har alltid haft Pro eller högre just för att man ska kunna ha alla verktyg till att jobba med inställningar och OSet som man vill. Home är till för de "okunniga" som bara ska ha grundligt Windows och där är denna funktion bara bra, då jag stöter på många som har inte uppdaterat på månader (för de vet inte om de ska, eller vet inte hur osv).

Skrivet av Layon:

Har kört tech preview ett tag, och ofta efter stora uppdaterinngar så har jag varit tvungen att ominstallera systemet pga datorn fryser; och detta är inga pga min kylning.

Har du rapporterat det? Skickat in lite debug info, eller ens försökt hjälpa dem att fixa det?
Hela poängen med just TP är inte "gratis stabilt OS till alla", utan att man ska medverka till att fixa ev fel och funktioner. Helt enkelt agera beta testare.