Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Schenker långsamma?

Permalänk

Schenker långsamma?

Hej,

Är Schenker bara allmänt långsamma eller är det dags att börja ana oråd?

Har inte haft så mycket att göra med Schenker som köpare tidigare, men har skickat en del grejer med dem som säljare och inte märkt att de ska vara så mycket långsammare än vanliga posten.

Är detta normalt eller tror ni något har gått galet och de har tappat bort paketet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacontree:

Hej,

Är Schenker bara allmänt långsamma eller är det dags att börja ana oråd?

http://i.imgur.com/IH5Yyjx.png

Har inte haft så mycket att göra med Schenker som köpare tidigare, men har skickat en del grejer med dem som säljare och inte märkt att de ska vara så mycket långsammare än vanliga posten.

Är detta normalt eller tror ni något har gått galet och de har tappat bort paketet?

Känns rätt länge men beror lite på sträckan tror jag. brukar ta runt 1-2 dagar för mig inom sverige, nu har det ju varit helg så kika sensre under dagen...annars bör du kanske ta kontakt med dom. Aldrig varit med om att nått har försvunnit däremot hos bring "tappa" dom bort en ny cykel jag beställde! haha

lycka till!

Permalänk
Medlem

Helt klart nåt skumt, jag skulle ringa och höra med dom.

Permalänk
Skrivet av anon167173:

Känns rätt länge men beror lite på sträckan tror jag. brukar ta runt 1-2 dagar för mig inom sverige, nu har det ju varit helg så kika sensre under dagen...annars bör du kanske ta kontakt med dom. Aldrig varit med om att nått har försvunnit däremot hos bring "tappa" dom bort en ny cykel jag beställde! haha

lycka till!

Får ta och titta lite senare under dagen om det har uppdaterats, annars blir det att kontakta dem och se vad som kan ha hänt. Tur att det inte är Bring det handlar om då iaf.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Helt klart nåt skumt, jag skulle ringa och höra med dom.

Får ta och göra det senare under dagen om inget händer. Kan tycka att det inte borde ta så här lång tid att hämta paketet hos ombudet och frakta det till sorteringen.

Permalänk

Jag tror inte paketen skannas när dom går från ombudet. Det görs nog inte förrän i någon sortering. Således när du får nästa uppdatering när paketet redan åkt några mil.

Det är åtminstone den uppgattningen jag har.

Men det är ju givetvis alltid bättre att få förstahandsinfo.

Ca fyra dagar brukar det ju ta med dom. Därmed är ju risken även stor att en helg sätter käppar i hjulet...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Skickade iväg ett paket nu i veckan, och det står exakt likadant som ditt :/ man tycker ju iaf att det borde hunnit komma till sorteringen på 4 dagar

PS, stryk över kolli id vem som helst kan söka på det och se namnet du har strykt över

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Det är semestertider i transportbranschen just nu. Många vikarier.
Allt går mycket långsammare än det brukar. Kör själv för UPS och det är slött på terminalerna just nu.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram:

The enemy :|... Nejdå
Står nästan varje dag i köksfönstret och kollar på postens vikarier nu på sommaren. Ca ett tiotal repade bilar, ett par nedkörda buskar, bromsspår över hela vägen eftersom de kör förbi så de får backa igen,
Det är total kaos, men jag kan inte göra något annat än o skratta xD
(har kontaktat någon chef på mitt lokala postkontor angående deras körningar)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tror inte paketen skannas när dom går från ombudet. Det görs nog inte förrän i någon sortering. Således när du får nästa uppdatering när paketet redan åkt några mil.

Det är åtminstone den uppgattningen jag har.

Men det är ju givetvis alltid bättre att få förstahandsinfo.

Ca fyra dagar brukar det ju ta med dom. Därmed är ju risken även stor att en helg sätter käppar i hjulet...

Jo det kan vara det att det är helg och att paketet lämnades in ganska sent under måndagen. Får hålla tummarna.

Skrivet av Snövit:

Skickade iväg ett paket nu i veckan, och det står exakt likadant som ditt :/ man tycker ju iaf att det borde hunnit komma till sorteringen på 4 dagar

PS, stryk över kolli id vem som helst kan söka på det och se namnet du har strykt över

Har redigerat det nu.

Skrivet av Pentagram:

Det är semestertider i transportbranschen just nu. Många vikarier.
Allt går mycket långsammare än det brukar. Kör själv för UPS och det är slött på terminalerna just nu.

Ja, sommarvikarier på cykel som det verkar.

Permalänk
Medlem

Dom brukar alltid ta en vecka på sig när det gäller paket tycker jag.
Ska det gå snabbt får man välja DHL/UPS dom brukar gå på 2 dagar sedan är posten och sist är Schenker med hur fort det går att skicka paket.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Japp. Schenker är sjukt långsamma. Därför använder jag tex inte Blocketpaketet. Det tar på tok för lång tid innan man får pengarna eftersom att paketet kan ta mer än en vecka att leverera.

Permalänk
Medlem

Schenker är fruktansvärt långsamma, än värre på deras privatpaket.

Säljer mycket med Tradera, och då är Schenker billigare än DHL, men Schenker tar minst 3-5 dagar på sig.

Sedan kan det även vara så att ombudet där det inlämnats, inte har hämtning varje dag. Så o det lämnades in den 13:e kanske det blev upphämtat den 16:e..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Schenker är billiga men långsamma.
Med det sagt så tycker jag en vecka utan uppdatering är ganska länge även för dom.
Har där inte kommit någon uppdatering i eftermiddag, så hade jag ringt och kollat bara för säkerhets skull.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Uppdatering! Nu har paketet sorterats och preliminär leverans beräknas under morgondagen. Måste säga att jag aldrig har varit med om så här lång hantering för privatpaket inom Sverige, men det viktigaste är ju trots allt att det kommer fram.

Permalänk
Hedersmedlem

Skickat och fått massor av paket med Schenker. Oerhört långsamma men billiga är väl sammanfattningen. Kan utan vidare ta 5-7 dagar där jag bor i liten norrländsk ort.

På samma ort kan DHL leverera, till samma ombud, på 24-48 timmar. DHL slår PostNord idag gällande leveranstider i glesbygd, vilket förvånar mig lite, men så är det för mig iaf. Mest imponerande var ett paket från en ö i Stockholms skärgård som gick med båt. Hade det ändå på under två dygn. Helt vanligt paket och ingen express.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacontree:

Hej,

Är Schenker bara allmänt långsamma eller är det dags att börja ana oråd?

http://i.imgur.com/eWvTyhI.png

Har inte haft så mycket att göra med Schenker som köpare tidigare, men har skickat en del grejer med dem som säljare och inte märkt att de ska vara så mycket långsammare än vanliga posten.

Är detta normalt eller tror ni något har gått galet och de har tappat bort paketet?

Skrivet av Bacontree:

Uppdatering! Nu har paketet sorterats och preliminär leverans beräknas under morgondagen. Måste säga att jag aldrig har varit med om så här lång hantering för privatpaket inom Sverige, men det viktigaste är ju trots allt att det kommer fram.

Schenker har ett snnorlunda upplägg än ex PostNord / DHL.
Dels så har inte Schenker på vissa orter daglig (mån-fre) upphämtning/lämning av paket, utan vissa orter så hämtas/lämnas paket endast 1 gång/vecka enligt turlista.
Och att Schenker är har längre leverantid beror dels på ovan, dvs att de går efter turlistor, dels att paketen transporteras till en samlokaliseringsterminal, där flrra psket som ska till samma ombud packas i större kartonger (eller säckar i vissa fall) och på så sätt "stannar upp" före de skickas vidare ut till ombud.

Medans ex PostNord sorterar paketen på terminal, skickar vidare och paketerar dem i gallergurar som körs ut till ombuden så snart det går, därför går paket som skickas med PostNord oftast på 1-2 dygn, medans paket som skickas med Schenker (från ombud) landar på ca 3-5 dagar (ibland något mer) medans paket som går från företagsavsändare med Schenker når mottagaren något snabbare.

Så slutsats:
PostNord: Snabba / effektiva, dock högre kostnad, vilket återspeglar sig i kortare leveranstid.
Schenker (Privpak): Sega/"slöa", lägre kostnad.

Skrivet av MultiMan:

Skickat och fått massor av paket med Schenker. Oerhört långsamma men billiga är väl sammanfattningen. Kan utan vidare ta 5-7 dagar där jag bor i liten norrländsk ort. .

Schenker har som sagt ett speciellt upplägg, för att spara på utgifter mm, läs mer om det ovan om du är intresserad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Schenkers största miss i deras pakethantering är att de sorterar ALLT i Borås.
Skickar man från t.ex. Malmö till Helsingborg så skickas paketet upp till Borås för att sorteras och sen ner till Helsingborg igen. Rätt stor omväg.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Schenker har ett snnorlunda upplägg än ex PostNord / DHL.
Dels så har inte Schenker på vissa orter daglig (mån-fre) upphämtning/lämning av paket, utan vissa orter så hämtas/lämnas paket endast 1 gång/vecka enligt turlista.
Och att Schenker är har längre leverantid beror dels på ovan, dvs att de går efter turlistor, dels att paketen transporteras till en samlokaliseringsterminal, där flrra psket som ska till samma ombud packas i större kartonger (eller säckar i vissa fall) och på så sätt "stannar upp" före de skickas vidare ut till ombud.

Medans ex PostNord sorterar paketen på terminal, skickar vidare och paketerar dem i gallergurar som körs ut till ombuden så snart det går, därför går paket som skickas med PostNord oftast på 1-2 dygn, medans paket som skickas med Schenker (från ombud) landar på ca 3-5 dagar (ibland något mer) medans paket som går från företagsavsändare med Schenker når mottagaren något snabbare.

Så slutsats:
PostNord: Snabba / effektiva, dock högre kostnad, vilket återspeglar sig i kortare leveranstid.
Schenker (Privpak): Sega/"slöa", lägre kostnad.
Schenker har som sagt ett speciellt upplägg, för att spara på utgifter mm, läs mer om det ovan om du är intresserad.

Värt att tänka på framöver om jag behöver skicka något som måste fram snabbt, tack för infon. Däremot kan jag tycka det är märkligt att det ska ta 6 dagar för dem att transportera från Gävle till Spånga, inte världens längsta sträcka trots allt.

Skrivet av PointMan:

Schenkers största miss i deras pakethantering är att de sorterar ALLT i Borås.
Skickar man från t.ex. Malmö till Helsingborg så skickas paketet upp till Borås för att sorteras och sen ner till Helsingborg igen. Rätt stor omväg.

Ja i det här fallet så gick paketet från Gävle, söderut till Spånga och sen vidare norrut till Hälsingland. Lite bakvänt kan tyckas, men har dom bara ett fåtal sorteringscentraler och allt måste gå igenom den så kan man förstå det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Schenker har som sagt ett speciellt upplägg, för att spara på utgifter mm, läs mer om det ovan om du är intresserad.

Jag gillar deras upplägg och koncept, det är bl a därför jag använder Schenker så ofta och inte bara en prisfråga.

Ofta behöver man ju inte få ett paket dagen efter, det har blivit en tidshysteri i dagens samhälle.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Värt att tänka på framöver om jag behöver skicka något som måste fram snabbt, tack för infon. Däremot kan jag tycka det är märkligt att det ska ta 6 dagar för dem att transportera från Gävle till Spånga, inte världens längsta sträcka trots allt.

Ja i det här fallet så gick paketet från Gävle, söderut till Spånga och sen vidare norrut till Hälsingland. Lite bakvänt kan tyckas, men har dom bara ett fåtal sorteringscentraler och allt måste gå igenom den så kan man förstå det.

Ha, visste inte att de hade flera olika sorteringscentraler, allt jag skickat har sorterats i Borås. När jag tänker efter så är det iof inte så konstigt när jag skickat allt här nerifrån

Skrivet av MultiMan:

Jag gillar deras upplägg och koncept, det är bl a därför jag använder Schenker så ofta och inte bara en prisfråga.

Ofta behöver man ju inte få ett paket dagen efter, det har blivit en tidshysteri i dagens samhälle.

Ja, jag använder Schenker varje gång jag skickar något. Funkar klockrent.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag gillar deras upplägg och koncept, det är bl a därför jag använder Schenker så ofta och inte bara en prisfråga.

Ofta behöver man ju inte få ett paket dagen efter, det har blivit en tidshysteri i dagens samhälle.

Tycker också att Schenker har varit väldigt smidiga de gånger jag har haft och göra med dem som säljare. Gillar att man kan fixa allt på nätet, skriva ut paketlappen och sen bara lämna in det hos närmaste ombud. Det här var vad jag vet första gången jag fått paket från dem personligen och var mer orolig för att paketet kommit bort, än att leveransen bara var långsam.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bacontree:

Tycker också att Schenker har varit väldigt smidiga de gånger jag har haft och göra med dem som säljare. Gillar att man kan fixa allt på nätet, skriva ut paketlappen och sen bara lämna in det hos närmaste ombud. Det här var vad jag vet första gången jag fått paket från dem personligen och var mer orolig för att paketet kommit bort, än att leveransen bara var långsam.

Det kan du med t.ex. Posten också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge fraktbolagen håller den leveranstid de lovar ska man inte klaga, har varit i kontakt med Schenker via jobb och de är definitivt inte "slöa" om man beställer deras bättre tjänster men det handlar ju om vad man beställer (och betalar för)
De flesta större fraktbolag har väldigt skiftande tjänster och man får välja efter krav, om man vill ha korta leveranstider och minutprecission så fixar de flesta det om man är villig att betala för det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Företag->Företag har alltid högst prioritet är trots allt där de stora pengarna finns att tjäna. privatperson->privatperson eller företag->privatperson har inte lika stor vinstmarginal och ligger lägre i prioriteringslistan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det ser helt normalt ut tycker jag, man får nog räkna med 5 arbetsdagar.
Schenker tar god tid på sig men med tanke på vad man får betala är det helt okej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Det kan du med t.ex. Posten också.

Nu ja, Schenker var många år före posten med den funktionen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MultiMan:

Nu ja, Schenker var många år före posten med den funktionen.

Ja men varför leva i det förflutna?

Det har ju gått länge med Posten också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Och man får inte glömma Schenkers terminaler, där man matar in adresserna och får ut en lapp och så är det bara att lämna in det i kassan och betala. Väldigt smidigt att skicka iväg paket med Schenker, DHL accepterar ju enbart sina egna dyra små kartonger, och posten är ohyggligt dyra.

Permalänk
Medlem

Det är semester tider (v28-31) kan vara så enkelt :)..

Fick mitt från Schenker häromdagen, för mig tog de dovck bara ca 6 dagar (lörd- sön med räknat)

Det kommer i sinom tid, beställer alltid av schenker och det kommer absolut fram varje gång.

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized