Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur ändrar jag Windows Update inställningar?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag Windows Update inställningar?

Hej!

Jag ser att Windows Update inte längre finns kvar i Control Panel och finns nu under Settings > Update & Recovery. Där kan jag inte välja hur den ska installera uppdateringar... Jag vill kunna välja att den meddelar när det finns nya uppdateringar och att jag väljer när jag ska installera de etc.

Hittar med andra ord inte menyn där man kan välja bland dessa alternativ som fanns i Windows 7:

■ Install updates automatically (recommended).
■ Download updates but let me choose whether to install them.
■ Check for updates but let me choose whether to download and install them.
■ Never check for updates (not recommended).

Jag har Windows 10 Pro.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Du har inte en länk "Advanced options" där du kan välja "Defer upgrades"? Det är väl det enda som går i 10:an, att skjuta upp dem lite.

Permalänk
Medlem

@Aene:

"Defer upgrades" hindrar inte säkerhetsuppdateringar från att installeras, bara uppgraderingar av Windows.

@enbom:

Har man Win 10 Pro kan man i inställningarna välja att få en notifiering om schemaläggning av omstart, istället för automatisk omstart. Se länk.

http://lifehacker.com/prevent-windows-10-from-automatically-r...

Permalänk
Skrivet av enbom:

Hej!

Jag ser att Windows Update inte längre finns kvar i Control Panel och finns nu under Settings > Update & Recovery. Där kan jag inte välja hur den ska installera uppdateringar... Jag vill kunna välja att den meddelar när det finns nya uppdateringar och att jag väljer när jag ska installera de etc.

Hittar med andra ord inte menyn där man kan välja bland dessa alternativ som fanns i Windows 7:

■ Install updates automatically (recommended).
■ Download updates but let me choose whether to install them.
■ Check for updates but let me choose whether to download and install them.
■ Never check for updates (not recommended).

Jag har Windows 10 Pro.

Du kan använda group policy för att ställa in preferenser:

1. start -> skriv gpedit.msc
2. Gå till Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update.
3. Hitta Configure Automatic Updates
4. Sätt som "enabled"
5. Välj "Notify for download and install".
6. Spara

Permalänk
Medlem
Skrivet av spenserx:

@Aene:

"Defer upgrades" hindrar inte säkerhetsuppdateringar från att installeras, bara uppgraderingar av Windows.

@enbom:

Har man Win 10 Pro kan man i inställningarna välja att få en notifiering om schemaläggning av omstart, istället för automatisk omstart. Se länk.

http://lifehacker.com/prevent-windows-10-from-automatically-r...

Jo det har jag sett men var inte riktigt det jag var ute efter. Uppdateringarna blir ju fortfarande installerade automatiskt oavsett om man vill eller inte.

Skrivet av LessGifted:

Du kan använda group policy för att ställa in preferenser:

1. start -> skriv gpedit.msc
2. Gå till Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update.
3. Hitta Configure Automatic Updates
4. Sätt som "enabled"
5. Välj "Notify for download and install".
6. Spara

Tack! Detta var exakt det jag letade efter! Ska testa detta när jag kommer hem från jobbet.

Tycker det är väldigt skumt att dessa alternativ inte finns kvar under Windows Update... De vill verkligen tvinga på allt nu i W10.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Jo det har jag sett men var inte riktigt det jag var ute efter. Uppdateringarna blir ju fortfarande installerade automatiskt oavsett om man vill eller inte.

Tack! Detta var exakt det jag letade efter! Ska testa detta när jag kommer hem från jobbet.

Tycker det är väldigt skumt att dessa alternativ inte finns kvar under Windows Update... De vill verkligen tvinga på allt nu i W10.

Håller med dig om det.

Jag har hoppas att group policy fixen funkar, vet att den har gjort det för andra. Jag lyckades tyvärr inte få till det själv dock av någon anledning, tror mest att det beror på en knasig OS-installation. Finns en regedit fix annars som går att googla fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Håller med dig om det.

Jag har hoppas att group policy fixen funkar, vet att den har gjort det för andra. Jag lyckades tyvärr inte få till det själv dock av någon anledning, tror mest att det beror på en knasig OS-installation. Finns en regedit fix annars som går att googla fram.

Jag har hittat några regedit fixar på Google men har inte fått det att fungera... Alla jag hittade var till Insider Preview. Kommer upp någon error-skylt när man ändrar värdet på strängen/strängarna man ska ändra på. Jag startar regedit som admin.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo det har jag sett men var inte riktigt det jag var ute efter. Uppdateringarna blir ju fortfarande installerade automatiskt oavsett om man vill eller inte.

Tack! Detta var exakt det jag letade efter! Ska testa detta när jag kommer hem från jobbet.

Tycker det är väldigt skumt att dessa alternativ inte finns kvar under Windows Update... De vill verkligen tvinga på allt nu i W10.

Det är värre än så.. nu kan de dessutom avgöra vad du får ha på och i din dator:

Läs mer

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Avinstallera 10:an och kör in 7:an, säger jag bara.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är värre än så.. nu kan de dessutom avgöra vad du får ha på och i din dator:

Läs mer

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Avinstallera 10:an och kör in 7:an, säger jag bara.

Jo jag läste det där nyss. Det är lite oroväckande faktiskt...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@enbom:

Konstigt att inte SweClockers tar upp det...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

@enbom:

Konstigt att inte SweClockers tar upp det...

.

Om man kör lokalt konto + slår av det mesta i sekretessinställningarna så ser inte Microsoft eller kan göra nått.

Finns också en hel del "hacks" man kan ta till om man vill.

Microsoft konto är inget jag använder eller kommer använda iallafall.
Dumt också att lämna datorn vidöppen för MS och kanske kan det användas för mer illdåd av MS eller andra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

Rätt sjukt, alltså. Det där kan ju inte medelsvensson, precis. 99,9% av MS privatkunder kommer därmed att lämna sin dator helt öppen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo jag läste det där nyss. Det är lite oroväckande faktiskt...

Mer oroväckande att det finns dom som fortfarande kör piratkoperade spel/program..Tycker det är bra att dom gör nåt emot piratkopierade program osv..

Kanske priserna på spel och programvara kan gå ner om det minskar med piratkopierade spel/program..Men det lär ju inte hända men drömma kan man

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mer oroväckande att det finns dom som fortfarande kör piratkoperade spel/program..Tycker det är bra att dom gör nåt emot piratkopierade program osv..

Kanske priserna på spel och programvara kan gå ner om det minskar med piratkopierade spel/program..Men det lär ju inte hända men drömma kan man

Finns inte så många bra andra alternativ att testa spel på. Betor som är jättebuggiga är inte precis kul att testa (tycker jag)... Men det är mer att MS kan se allt man gör på sin dator samt nu även bestämma vad man får/kan göra med sin dator som är oroväckande.

Det där med spel verkar dock handla om:
■ Xbox and Windows Games published by Microsoft
■ Xbox Live

Här (längst ner på sidan) kan man läsa om vilka produkter, appar och tjänster som deras service agreement gäller.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Nu tar vi det lugnt. Som någon uppmärksam person på NH skrev så är det endast vissa tjänster som täcks av avtalet: http://www.microsoft.com/en-us/servicesagreement (kolla längst ner)

edit: sen på bollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Håller med dig om det.

Jag har hoppas att group policy fixen funkar, vet att den har gjort det för andra. Jag lyckades tyvärr inte få till det själv dock av någon anledning, tror mest att det beror på en knasig OS-installation. Finns en regedit fix annars som går att googla fram.

Fick inte group policy fixen att fungera. Direkt man sökte efter updates så laddas dessa ner automatiskt.

Jag ska testa regedit fixen jag hittade på denna sida (längst ner i artikeln):
http://www.howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-fro...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Fick inte group policy fixen att fungera. Direkt man sökte efter updates så laddas dessa ner automatiskt.

Jag ska testa regedit fixen jag hittade på denna sida (längst ner i artikeln):
http://www.howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-fro...

Där ser man, då är det inte bara jag som har det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Där ser man, då är det inte bara jag som har det problemet.

Hmm... jag kollade nu efter jobbet och det verkar fungera nu utan att jag har gjort något extra, enbart group policy fixen... Vet inte riktigt vad jag ska säga. Fick en notifikation nere i hörnet om att det fanns uppdateringar att ladda ner. Klickade på notifikationen och öppnade Windows Update och då fanns knappen "Download".

Samt när jag går på Advanced Options inne i Windows Update så står det "Notify to download" under "Choose how updates are installed".

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Hmm... jag kollade nu efter jobbet och det verkar fungera nu utan att jag har gjort något extra, enbart group policy fixen... Vet inte riktigt vad jag ska säga. Fick en notifikation nere i hörnet om att det fanns uppdateringar att ladda ner. Klickade på notifikationen och öppnade Windows Update och då fanns knappen "Download".

Samt när jag går på Advanced Options inne i Windows Update så står det "Notify to download" under "Choose how updates are installed".

Haha, gött. Själv har man GP-fixen igång men får ändå alla uppdateringar automatiskt..

Du har alltså ingen aning om vad som fick det att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Haha, gött. Själv har man GP-fixen igång men får ändå alla uppdateringar automatiskt..

Du har alltså ingen aning om vad som fick det att funka?

Ingen aning faktiskt, tyvärr...

Efter gp-fixen ska man: "Visit the Windows Update, click “Check for updates,” and then select “Advanced options.” You should see your new setting enforced here. You’ll also see a note saying “Some settings are managed by your organization,” informing you that these options can only be changed in Group Policy."

Antar att du gjort detta?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Ingen aning faktiskt, tyvärr...

Efter gp-fixen ska man: "Visit the Windows Update, click “Check for updates,” and then select “Advanced options.” You should see your new setting enforced here. You’ll also see a note saying “Some settings are managed by your organization,” informing you that these options can only be changed in Group Policy."

Antar att du gjort detta?

Jo, precis. Det är gjort och jag ser texten “Some settings are managed by your organization” men det vill sig ändå inte..

Ska snart göra en clean WIN10 install så jag hoppas det löser eventuella konstigheter. Uppgraderingen gick fin fint men en del grejer verkar inte funka alls som de ska så det är nog mer en fråga om min knasiga windowsinstallation än något annat förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo, precis. Det är gjort och jag ser texten “Some settings are managed by your organization” men det vill sig ändå inte..

Ska snart göra en clean WIN10 install så jag hoppas det löser eventuella konstigheter. Uppgraderingen gick fin fint men en del grejer verkar inte funka alls som de ska så det är nog mer en fråga om min knasiga windowsinstallation än något annat förhoppningsvis.

Okej. Jag gjorde en uppgradering från W7 via den där ikonen ner i hörnet man hade.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Okej. Jag gjorde en uppgradering från W7 via den där ikonen ner i hörnet man hade.

Samma här, men det är en rad saker som slutat att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mer oroväckande att det finns dom som fortfarande kör piratkoperade spel/program..Tycker det är bra att dom gör nåt emot piratkopierade program osv..

Kanske priserna på spel och programvara kan gå ner om det minskar med piratkopierade spel/program..Men det lär ju inte hända men drömma kan man

Fast det måste man om man skall köra äldre spel pga DRM som inte funkar i 10an.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.