Fjärrstyrning server

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning server

Hej!
Sökte men hittade inga trådar..

Men har byggt en spelserver och tänkte ställa lådan i garaget eller så utan skärm.
Tänkte se vad folk har för lösningar för att fjärrstyra?

Har win 10 home på datorn och behövdes pro för att kunna fjärrstyra om jag fattar rätt så ska se om man kan lösa detta utan att uppgradera.

Min önskan är ju att kunna starta datorn och sen så ska fjärrstyrningen startas automatiskt såklart, men vilket program finns att rekommendera och gärna helst gratis.

En annan fråga är ju att kunna starta WoL (wake on lan) med antagligen en app eller program på en annan dator.
WoL är enable på server datorn så ska bara hitta nått lämpligt program för att få det hela att fungera.

Tack för tipsen.

Mvh

Permalänk
Medlem

remotedesktop.google.com

Detta är gratis och enkelt att använda som det mesta som kommer från google.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

du behöver pro för att kunna använda windows inbyggda fjärrstyrning. det finns dock gott om välfungerande tredjepartsalternativ, tex realvnc eller teamviewer

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

remotedesktop.google.com

Detta är gratis och enkelt att använda som det mesta som kommer från google.

edit: fel av mig

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Rustdesk är ett mer öppet alternativ.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

kräver ju att någon sitter vid datorn som ska fjärrstyras, dvs olämpligt för serverändamål som det frågas efter här

Jag sitter aldrig vid datorn när jag styr den med Chrome Remote Desktop.
Fungerar felfritt, och startas automatiskt vid omstart/start

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marabon:

Jag sitter aldrig vid datorn när jag styr den med Chrome Remote Desktop.
Fungerar felfritt, och startas automatiskt vid omstart/start

Japp, ursäkta, skumläste lite för snabbt!

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Så chromes remote desktop är det ni skulle rekommendera då?

Permalänk
Sötast

Jag hade kört parsec primärt och haft även ett sekundärt om första strular.

I verkligheten kvittar det vad du kör. Det enda du gör är att streama ett skrivbord

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipsen

Permalänk
Medlem

Om du har grafikkort i servern kan du använda sunshine som streamingserver för skrivbord och spel och ansluta med moonlight som fjärranslutning av skrivbordet eller spelet. Då kan man få bra grafikprestanda i tunna klienter såsom androidplattor, laptops och liknande genom att köra spelet/programvaran på servern. Eller som i mitt fall köra videoredigeringsprogram som inte riktigt flyter på om man kör vanligt fjärrskrivbord.

Jag har OPNsense i en dator som router och där finns ett plugin som kan skicka Wake-on-Lan kommando för att väcka dator baserat på fjärrdatorns MAC-adress. Jag har också möjlighet att väcka datorer med min filservers linux-teriminal. Kanske har du någon NAS eller liknande som är igång hela tiden som man kan använda för väckning? Anslut med ssh och skicka kommandot i terminalen. Borde finnas program för windows också men har inte testat väcka från windowsdator.

Ett krux är att datorn som väcker måste vara ansluten med nätverkskabel och sitta på samma nätverk. Så kör jag laptopen med wifi så brukar jag antingen logga in på min filserver med ssh eller använda routerns webbinterface för att skicka Wake-On-Lan till min avstängda skrivbordsdator.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av thom.g:

remotedesktop.google.com

Detta är gratis och enkelt att använda som det mesta som kommer från google.

Använder det och fungerar perfekt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör chrome remote desktop på min spelserver, det jag gillar med det är hur enkelt det är att installera och att jag kan styra den från vilken dator som helst och även från telefonen oavsett vilket nätverk servern är på då den är kopplad till googlekontot, krånglar inte ens när IP ändras.

Permalänk
Medlem

Jag kör med apache guacamole gick över till denna webblösning istället för att köra med rdp client för några år sedan och ångrar det inte en sekund. Är jag på språng så ansluter jag till min vpn server och surfar in på apache.local så kan jag styra vilken enhet jag vill på nätverket.