Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Märkligt problem med Razer-mus på specefik dator

Permalänk

Märkligt problem med Razer-mus på specefik dator

Hejsan!

Visste inte riktigt var denna tråd skulle ligga, men fick bli här då det trots allt gäller en mus.

Det handlar om en Razer Naga Epic från nångång 2010-2012. Sitter primärt vid två datorer, och brukar flytta musen mellan dessa. På dator 1, fungerar musen helt felfritt, men så är inte fallet på dator nummer 2. Dessa problem uppstår minst 2 gånger/dag, och mellan problemen fungerar den mer eller mindre felfritt. Dessa är exempel på fel:

  • Muspekaren vägrar röra på sig direkt efter uppstart, knapparna på musen fungerar dock.

  • Muspekaren stannar mitt under användande, knappar fungerar dock.

  • Muspekaren hastighet saktar ner i någon sekund, för att sedan gå tillbaka till standard.

  • Muspekaren uppträder som att det vore en "syndlig gräns" mitt på skärmen. Kan alltså för stunden inte dra pekaren förbi denna "gräns"

Som ni förstår är detta mycket frustrerande. Jag har uteslutit att musen skulle vara problemet, detta då den fungerar felfritt på dator 1. Tror inte heller Windows ligger bakom detta då, i samband med Windows 10 formaterades alla diskar och Windows ominstallerades från grunden. Även hårdvaran i datorn verkar fungera felfritt då musen är det enda som har problem. Övrig krindutrustning fungerar prima.

Detta är vad jag testat hittils på dator 2(som har problemen):

  • Kontrollerat drivrutiner, avinstallerad de från enhetshanteraren och sedan installerat igen

  • Ha musen inkopplad i varenda USB-port datorn har

  • I samband med Windows 10 uppgraderingen, formaterat och installerat allt från grunden

Efter timmar av felsökning har jag fortfarande inte kommit någonstans, felet verkar ju inte ligga i musen, Windows eller hårdvaran?

Alla förslag uppskattas stort!

Tack

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Avstängd

Vad händer om du använder en annan mus? Vad händer om du kör linux fr usb?