"Windows Kernel event ID 41 error" varje gång jag försöker spela
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka haft svåra problem med min dator. Problemet är som rubriken lyder, kort och gott: Error 41.
Vad det innebär har jag förstått. Strömtillförseln är inte tillräcklig vilket ger datorn, i mitt fall, en svart skärm - ingen bluescreen. Förutom det varierar det som sker. Ibland blir bara skärmen svart och ljudet fortsätter - ofta i loopar tills jag gör en "hårdavstängning" genom att hålla in på-knappen. Ibland fryser ljudet och skär sig något hemskt, det blir bara en lång, vibrerande högljudd pitch. Andra gånger dör både ljud och skärm, men datorn snurrar på.
De gånger det skett:
När jag försökt spela Call of Duty: Advanced Warfare, Far Cry 4, Dying Light och diverse andra spel har detta alltid uppstått.
Ett fåtal gånger när jag suttit i Photoshop och spelat YouTube i bakgrunden. Det har hänt ytterst sällan dock, så annars verkar media rulla på bra i burken utan problem.
Ett av de få spel jag KAN spela dock, är GTA V. Det flyter på hur bra som helst med nästan högsta grafikinställningar.
Eftersom min kunskaper med hårdvara är begränsad, med lite mer vana inom mjukvara vänder jag mig till er på SweClockers.
Innan någon besvarar min fråga kan jag säga att jag sökt på problemet ett antal gånger både på engelska och svenska via Google med diverse olika nyckelord. Jag har även pratat med vänner om problemet och vad jag har fått fram så kan det bero på:
Det kan vara så att jag har för många ljuddrivsrutiner aktiva. Har dock testat att inaktivera alla förutom en, utan framgång.
Jag har för många hårddiskar inkopplade som tär på PSU:n vilket skapar problemet. Ska testa att ta ut de som är i chassit när jag kommer hem. De externa antar jag att jag kan låta vara eftersom de har en extern strömkälla via adapter.
Min PSU är för gammal/felaktig och behöver bytas ut.
Är det mycket damm kan det påverka effekten.
Min PSU är en Fractal Design på 600 W. Jag har två skärmar. Huvudskärmen är dock en TV (Philips), min andra skärm är en BenQ.
Vad tror ni? All hjälp uppskattas!