"Windows Kernel event ID 41 error" varje gång jag försöker spela

Permalänk
Medlem

"Windows Kernel event ID 41 error" varje gång jag försöker spela

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka haft svåra problem med min dator. Problemet är som rubriken lyder, kort och gott: Error 41.

Vad det innebär har jag förstått. Strömtillförseln är inte tillräcklig vilket ger datorn, i mitt fall, en svart skärm - ingen bluescreen. Förutom det varierar det som sker. Ibland blir bara skärmen svart och ljudet fortsätter - ofta i loopar tills jag gör en "hårdavstängning" genom att hålla in på-knappen. Ibland fryser ljudet och skär sig något hemskt, det blir bara en lång, vibrerande högljudd pitch. Andra gånger dör både ljud och skärm, men datorn snurrar på.

De gånger det skett:

När jag försökt spela Call of Duty: Advanced Warfare, Far Cry 4, Dying Light och diverse andra spel har detta alltid uppstått.

Ett fåtal gånger när jag suttit i Photoshop och spelat YouTube i bakgrunden. Det har hänt ytterst sällan dock, så annars verkar media rulla på bra i burken utan problem.

Ett av de få spel jag KAN spela dock, är GTA V. Det flyter på hur bra som helst med nästan högsta grafikinställningar.

Eftersom min kunskaper med hårdvara är begränsad, med lite mer vana inom mjukvara vänder jag mig till er på SweClockers.

Innan någon besvarar min fråga kan jag säga att jag sökt på problemet ett antal gånger både på engelska och svenska via Google med diverse olika nyckelord. Jag har även pratat med vänner om problemet och vad jag har fått fram så kan det bero på:

Det kan vara så att jag har för många ljuddrivsrutiner aktiva. Har dock testat att inaktivera alla förutom en, utan framgång.

Jag har för många hårddiskar inkopplade som tär på PSU:n vilket skapar problemet. Ska testa att ta ut de som är i chassit när jag kommer hem. De externa antar jag att jag kan låta vara eftersom de har en extern strömkälla via adapter.

Min PSU är för gammal/felaktig och behöver bytas ut.

Är det mycket damm kan det påverka effekten.

Min PSU är en Fractal Design på 600 W. Jag har två skärmar. Huvudskärmen är dock en TV (Philips), min andra skärm är en BenQ.

Min dator

Vad tror ni? All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har du ett antivirusprogram installerat?

Edit: Har läst en del, verkar vara ett väldigt svårt problem att felsöka.
Hade installerat om Windows först för att utesluta mjukvaruproblem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Ja, BitDefender Total Security 2015! @Subzero299:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Ja, BitDefender Total Security 2015! @Subzero299:

Såg att flera hade problem med NOD32 och fick det felet men det var många år sedan.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem

Ja, jag har märkt det med, brukar kunna lösa de flesta problem själv med hjälp av Google, men denna var svår! Just det, skulle jag nämnt, har redan ominstallerat Windows 10 utan någon skillnad i resultat. @Subzero299:

Permalänk
Medlem

Kör du XMP profil på ramminnet?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Ja, jag har märkt det med, brukar kunna lösa de flesta problem själv med hjälp av Google, men denna var svår! Just det, skulle jag nämnt, har redan ominstallerat Windows 10 utan någon skillnad i resultat. @Subzero299:

Då hade jag tagit ut alla hårddiskar utan den med Windows på och provat lite. Nästa steg blir väl att testa ramminnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte. Jag behövde googla det, men det gjorde mig inte klokare. Koll på hur jag tar reda på om jag har det eller ej? @gevsan:

Permalänk
Medlem

Precis. Ska bli intressant att se om något händer efter det när jag kommer hem. Vill inte bli för offtopic, men hur testar jag RAM-minnet på bästa sätt? @Subzero299:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Precis. Ska bli intressant att se om något händer efter det när jag kommer hem. Vill inte bli för offtopic, men hur testar jag RAM-minnet på bästa sätt? @Subzero299:

Använd memtest: http://www.memtest.org/
Du behöver lägga det på ett USB-minne och boota från det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med Kernel event ID 41 är väl att det bara anger att datorn inte har stängts av på rätt sätt. Den verkliga anledningen kan vara rätt krånglig att hitta. En anledning skulle kunna vara ditt grafikkort eftersom du säger att skärmen blir svart fast ljudet fortsätter. Det underliga är att det inte står något om det i loggboken. Det brukar det göra när det blir fel i drivrutinerna.

Som de andra säger så skulle det kunna vara minnet. Dock så har minnesfel, iallafall för mig, en tendens att skicka en blåskärm på en gång. Det är såklart något jag inte kan stärka då jag inte har de tekniska kunskaper som krävs.

Angående minnestest så finns det också en inbyggd funktion i Windows. Skriv "mdsched.exe" i sökrutan så borde det komma upp.

Men som sagt, Kernel Event ID 41 är en busig felkod som inte alltid säger så mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem

Googlade och fann detta: "So my problem has shifted from powering off and restarting to the pc freezing requiring a reset. When it crashes I hear the audio cut out and then the display freezes. So far this crash has only happened while having my ram in its xmp profile (2400mhz 1.65v) in both Gta and DayZ(takes longer to crash in DayZ)." från: URL Memtest86+ verkar vara något jag kan ha användning för om jag vill kolla mitt RAM-minne? .@gevsan:

Permalänk
Medlem

Exakt. Jag ska kolla på detta och återkommer om status efter felcheck! @Esrakuf:

Permalänk
Medlem

Got it! Tack för hjälpen, återkommer med status. @Subzero299:

Permalänk
Medlem

XMP är med enklare ord en överklockning på dina ramminnen. Genom att gå in i Bios och sedan gå under "overclock" eller dylikt så ska du finna någon inställning som har med dina ramminnen att göra beroende på moderkort. Min heter t.ex Ai Overclock Tuner, där hittar du Auto, Manual, XMP.

Antog att du körde med XMP profil då jag hade detta problemet själv som orsakades av just detta. Men i ditt fall är jag tveksam till att du har ändrat detta då Auto skall vara default.. Kan vara värt att kika, kanske en kompis som varit inne i din bios och satt på det?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

XMP är med enklare ord en överklockning på dina ramminnen. Genom att gå in i Bios och sedan gå under "overclock" eller dylikt så ska du finna någon inställning som har med dina ramminnen att göra beroende på moderkort. Min heter t.ex Ai Overclock Tuner, där hittar du Auto, Manual, XMP.

Antog att du körde med XMP profil då jag hade detta problemet själv som orsakades av just detta. Men i ditt fall är jag tveksam till att du har ändrat detta då Auto skall vara default.. Kan vara värt att kika, kanske en kompis som varit inne i din bios och satt på det?

Xmp är inte alltid överclockat utan mer optimala timings för minnet.
Vilket jag har kört från dag 1 när jag monterat min dator.
Aldrig nåt krångel med det.
Däremot kanske minnesmodulerna är inkompatibla med moderkortet men känns inte som det är lika vanligt nu som förr.
Jag hade läst igenom loggboken efter errors,warnings osv.
Ev. Köra whocrashed/bluescreenviewer även om du inte får bsod.
Kan stå nåt om nån ev driver som spökar där.
Lycka T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Update

Hej igen!

Jag testade att köra Memtest från USB och fick fram detta:

På Slot 1 och 0 står det *XMP* efter som ni kan se...dock vet jag inte om det innebär att jag har XMP. Anledningen till att jag tvekar är för att jag testade att gå in på BIOS igår kväll och följde instruktionerna enligt vad @gevsan tipsade om. Jag hade också "AI Overclock Tuner" och den var inställd på "Auto".

Jag har även testat att dra ur de extra hårddiskarna som satt i chassit. Efter det testade jag att dra igång OCCT. Jag är ingen mästare inom detta, men jag valde att testa "Power supply"

och körde det. Satte på 5 minuter. Det är när den drar igång det grafikbaserade som det svartnar igen (OCCT simulerar i stort sett en hårig doughnut, kan inte beskriva det bättre).

Nu har jag inte hunnit testa att spela spel ännu, men kommer göra det inom kort.

Har ni några fler tips?

@Subzero299

@Esrakuf

@fAkkFejz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Hej igen!

Jag testade att köra Memtest från USB och fick fram detta: http://i.imgur.com/oIivN1q.jpg

På Slot 1 och 0 står det *XMP* efter som ni kan se...dock vet jag inte om det innebär att jag har XMP. Anledningen till att jag tvekar är för att jag testade att gå in på BIOS igår kväll och följde instruktionerna enligt vad @gevsan tipsade om. Jag hade också "AI Overclock Tuner" och den var inställd på "Auto".

Jag har även testat att dra ur de extra hårddiskarna som satt i chassit. Efter det testade jag att dra igång OCCT. Jag är ingen mästare inom detta, men jag valde att testa "Power supply" http://i.imgur.com/N5XeZhi.png och körde det. Satte på 5 minuter. Det är när den drar igång det grafikbaserade som det svartnar igen (OCCT simulerar i stort sett en hårig doughnut, kan inte beskriva det bättre).

Nu har jag inte hunnit testa att spela spel ännu, men kommer göra det inom kort.

Har ni några fler tips?

@Subzero299

@Esrakuf

@fAkkFejz

Jag tror att det är:

1. Dina grafikdrivrutiner som busar
2. Ditt grafikkort som inte får tillräckligt med spänning

Baserat på det du beskriver tror jag att det finns en god chans att det är något av dessa två fel.

Permalänk
Medlem

mmm skumt som fasen, antingen cpu-vcore som behövs ökas, har läst en del trådar just ang. event id.41 som pekat på vcore,minnes-fel,psu-fel. så rätt stor spridning på felorsaker.
Därför ja skrev innan du ska kolla loggboken efter varningar,fel borde stå nåt där.
Eftersom du kan köra GTA 5 hur bra som helst, men sedan allt annat kan strula.
Testa ladda hem Intel XTU, kör både stresstest på cpu,minne iaf. 5min på bägge helst längre men är den ostabil på 5min så märks det direkt plus du ser diverse bios-settings och överklockningar.
kolla även grafik-korts-temp med nåt program(MSI Afterburner) när du kör stresstest som hairy donut t.ex
Kan ju vara så att gpu är för fabriks-överklockat kanske?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

mmm skumt som fasen, antingen cpu-vcore som behövs ökas, har läst en del trådar just ang. event id.41 som pekat på vcore,minnes-fel,psu-fel. så rätt stor spridning på felorsaker.
Därför ja skrev innan du ska kolla loggboken efter varningar,fel borde stå nåt där.
Testa ladda hem Intel XTU, kör både stresstest på cpu,minne iaf. 5min på bägge helst längre men är den ostabil på 5min så märks det direkt plus du ser diverse bios-settings och överklockningar.
kolla även grafik-korts-temp med nåt program(MSI Afterburner) när du kör stresstest som hairy donut t.ex

Det känns spontant som att CPU-vcore inte är problemet här. Detta skriver jag eftersom TS inte verkar ha problem med blåskärmar samt att processorn inte är överklockad. Att behöva höja vcoren på en oklockad processor är kanske inte jättevanligt då moderkort brukar vara förhållandevis frikostiga med spänning direkt ur lådan.

Sedan så pekar väl Event ID 41 sällan på något specifikt alls tyvärr. Det går att leta reda på BugCheck-koderna i felmeddelandet som skrivs i loggboken och sedan söka på dem för att förhoppningsvis kunna få lite mer under vingarna.

Jag vidhåller min teori om att det är grafikkortet/grafikdrivrutiner som är boven och uppmanar TS att göra en ominstallation av drivrutiner samt öka spänningen till grafikkortet en smula. Börja med drivrutinerna och se till att använda en mjukvara såsom Display Driver Uninstaller för att göra en ren installation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Skrivet av Esrakuf:

Det känns spontant som att CPU-vcore inte är problemet här. Detta skriver jag eftersom TS inte verkar ha problem med blåskärmar samt att processorn inte är överklockad. Att behöva höja vcoren på en oklockad processor är kanske inte jättevanligt då moderkort brukar vara förhållandevis frikostiga med spänning direkt ur lådan.

Sedan så pekar väl Event ID 41 sällan på något specifikt alls tyvärr. Det går att leta reda på BugCheck-koderna i felmeddelandet som skrivs i loggboken och sedan söka på dem för att förhoppningsvis kunna få lite mer under vingarna.

Jag vidhåller min teori om att det är grafikkortet/grafikdrivrutiner som är boven och uppmanar TS att göra en ominstallation av drivrutiner samt öka spänningen till grafikkortet en smula. Börja med drivrutinerna och se till att använda en mjukvara såsom Display Driver Uninstaller för att göra en ren installation!

Fan vad bra input jag får! Mycket uppskattat. Kommer vara borta i helgen, men ska kolla detta söndag kväll. Dra igenom hela skiten.

Återkommer igen när jag gått igenom dessa processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hej igen!

Jag har nu kört igenom Display Driver Uninstaller och lät Driver Booster 3 göra jobbet med att uppdatera alla drivrutiner. Den hade fått bra recensioner och jag orkade inte manuellt uppdatera varenda drivrutin. Dock uppdaterade den även mitt grafikkorts drivrutin. Vet inte om det spelar någon roll. Anledningen till det var också för att AMD Autodetect Utility inte fungerade av någon anledning. När jag klickar på den nu igen så säger den bara att jag är "Up to date".

Jag testade att köra Black Ops 3. Hann inte komma längra än till huvudmenyn innan spelet bara dog. Konstiga var dock att denna gång förblev inte skärmen svart, utan jag kom för första gången tillbaka till skrivbordet istället.

Min fråga är nu: Hur gör jag för att öka spänningen till grafikkortet?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Min fråga är nu: Hur gör jag för att öka spänningen till grafikkortet?

Tack!

Ladda hem MSI Afterburner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ladda hem MSI Afterburner!

Hej!

Har gjort det och testat köra Black Ops 3 (utan att ändra Core voltage) för att läsa av temperaturen. Vid ungefär 65 grader dör spelet bara. Event viewer har detta att säga om problemet:

"A fatal alert was generated and sent to the remote endpoint. This may result in termination of the connection. The TLS protocol defined fatal error code is 43. The Windows SChannel error state is 552."

Samt...

"The certificate received from the remote server has not validated correctly. The error code is 0x80092013. The SSL connection request has failed. The attached data contains the server certificate."

Jag har nu alltså fått helt nya problem. Skönt att det löst sig med den svarta skärmen (om det nu inte är så att det är unikt för just Black Ops 3), men sitter fortfarande och kliar mig i skallen över detta. Ska jag bara sakta men säkert höja Core Voltage på slidern tills jag märker någon skillnad?

@fAkkFejz
@Esrakuf

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

@Calo:
Sätt alla strömreglage på max och pröva. Utan custom BIOS är volten låst ändå och detta kan inte skada ditt kort. Fungerar det fortfarande inte då pröva klocka ned kortet ca 200 MHz på både minnen och gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calo:

Hej!

Har gjort det och testat köra Black Ops 3 (utan att ändra Core voltage) för att läsa av temperaturen. Vid ungefär 65 grader dör spelet bara. Event viewer har detta att säga om problemet:

"A fatal alert was generated and sent to the remote endpoint. This may result in termination of the connection. The TLS protocol defined fatal error code is 43. The Windows SChannel error state is 552."

Samt...

"The certificate received from the remote server has not validated correctly. The error code is 0x80092013. The SSL connection request has failed. The attached data contains the server certificate."

Jag har nu alltså fått helt nya problem. Skönt att det löst sig med den svarta skärmen (om det nu inte är så att det är unikt för just Black Ops 3), men sitter fortfarande och kliar mig i skallen över detta. Ska jag bara sakta men säkert höja Core Voltage på slidern tills jag märker någon skillnad?

@fAkkFejz
@Esrakuf

Vad säger ni?

Nu är jag lite lost. Googlade problemet men får inget konkret svar. Det verkar vara en mjukvara som busar! Du kan ju googla på den felkoden du får och på så sätt få mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Calo:
Sätt alla strömreglage på max och pröva. Utan custom BIOS är volten låst ändå och detta kan inte skada ditt kort. Fungerar det fortfarande inte då pröva klocka ned kortet ca 200 MHz på både minnen och gpu.

Testade att köra allt på max. Kom upp i cirka 70 grader denna gång innan spelet kraschade. Fick detta i error loggen:

"The maximum file size for session "ReadyBoot" has been reached. As a result, events might be lost (not logged) to file "C:\Windows\Prefetch\ReadyBoot\ReadyBoot.etl". The maximum files size is currently set to 20971520 bytes."

och

"Session "ReadyBoot" stopped due to the following error: 0xC0000188"

Så jävla märkligt!