Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Igår totalsågade jag Steam Machine men Steam Link tror jag mer på. Valve vänder sig till befintliga kunder vilka de begriper sig på. Produkten har ett relativt lågt pris även om specifikationerna och användningsområdena är lite väl begränsade. Jämför med Playstation TV som dels strömmar PS4 men också kan spela en del PS Vita titlar. För ungefär samma pris. Inbyggt stöd för att strömma media över nätverket eller ens Youtube-stöd hade varit vettigt.

Då produkten inte är låst till en specifik tillverkares hårdvara tycker jag att den ändå känns överlägsen Nvidias liknande produkt även om den har något bredare användningsområde.

Personligen är jag lite kluven till produkten. Skulle jag betala för en? Nej, min skärm kör 2560x1440 och TVn 1920x1080. Jag vägrar att ställa om upplösningen varje gång jag ska använda denna produkt. Sedan står min huvud-/speldatorn 1-2 meter från datorn men även där är det samma upplösningsproblem.
Sedan har jag inte direkt några spel jag känner att jag vill spela från soffan. De spel jag tror jag hellre vill spela från soffan köper jag istället till min Xbox One, PS4 eller Wii U. Spelen är gjorda att fungera fullt ut med handkontroll och möjligheten att sälja mina spel när jag är nöjd är något jag ser som ett stort minus med Steam-plattformen där pengarna mer eller mindre kastas bort i tjänsten.

Hade jag fått en gratis hade jag definitivt testat den. Men jag känner att den för mig faller på de saker jag nämner ovan. Samtidigt hade det varit trevligt med en sådan lösning ihop med någon vettig och framförallt prisvärd bricka att lägga upp min Ducky Mini med Cherry MX Red, någon lämplig mus, min G602 eller en till trådad G502 med musmatta på och då helt strunta i huruvida stödet för spelkontroll är i de olika titlarna.

Intressant produkt för den med rätt behov och bostad helt enkelt.

Skrivet av Mr_Lazy:

Är det inte bättre att göra tvärtom?

Sätt speldator i det rummet du vill spela och sen streamar du bilden från tvrummet när du sitter på kontoret och surfar.

Det finns ett tekniskt ännu sexigare alternativ där man virtualiserar speldatorn som en Virtual Machine via exempelvis ESXi och stoppar in ett passande grafikkort i servern, lägger till den i VM konfigurationen och då slipper ha en fysisk dator stående i något rum och slipper dessutom bry sig om ljudnivån.

Den lösningen tilltalar mig men har inte riktigt plats i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag skrev USB, eller hur? Fast det är förvisso en överförenkling då bara usb-HID och steam controllern stöds än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

"Om du kan dra en HDMI-kabel så finns ingen poäng med steam link" <-- Är den kommentaren som är lite tokig

Permalänk

@Joshiegy: Har också noterat det. Verkar inte spela någon större roll om man streamar ett spel eller bara låter datorn idla på skrivbordet, själva strömningen drar mycket CPU i sig.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det finns ett tekniskt ännu sexigare alternativ där man virtualiserar speldatorn som en Virtual Machine via exempelvis ESXi och stoppar in ett passande grafikkort i servern, lägger till den i VM konfigurationen och då slipper ha en fysisk dator stående i något rum och slipper dessutom bry sig om ljudnivån.

Den lösningen tilltalar mig men har inte riktigt plats i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men det är ju nästan samma sak som Steam Link är... Du streamar från en host till en tunnklient. Sen om hosten är VM eller en riktig dator spelar inte så stor roll sett från latency-problematiken mm.
Men visst du har fördelar som att du kan utnyttja prestandan till annat när du inte spelar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det finns ett tekniskt ännu sexigare alternativ där man virtualiserar speldatorn som en Virtual Machine via exempelvis ESXi och stoppar in ett passande grafikkort i servern, lägger till den i VM konfigurationen och då slipper ha en fysisk dator stående i något rum och slipper dessutom bry sig om ljudnivån.

Den lösningen tilltalar mig men har inte riktigt plats i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet där är att drivers/mjukvara - ex. om du vill ha Nvidia behöver du köra Quadro-kort. Jag gjorde misstaget att prova med ett 960, funkade inte - så nu letar jag ett 280X för att labba vidare

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo men det är ju nästan samma sak som Steam Link är... Du streamar från en host till en tunnklient. Sen om hosten är VM eller en riktig dator spelar inte så stor roll sett från latency-problematiken mm.
Men visst du har fördelar som att du kan utnyttja prestandan till annat när du inte spelar.

Jo, nu när IHS finns så är ju denna lösning inte lika speciell längre men innan? Rätt nice. Jag behöver personligen inte sitta på en monsterdator för mer vardaglig datoranvändning utan hade gärna haft en fetare server som jag använder för mer prestandakrävande behov. Varje system i hemmet blir mer av en tunn klient typ.

Men för vanliga användare är ju exempelvis Steam Link klart smidigare med.

Skrivet av moron:

Problemet där är att drivers/mjukvara - ex. om du vill ha Nvidia behöver du köra Quadro-kort. Jag gjorde misstaget att prova med ett 960, funkade inte - så nu letar jag ett 280X för att labba vidare

Jo, vad jag läst innan så rekommenderas Nvidia typ aldrig. Inte sett någon ny information men antog att det var lika. Med AMD går det bättre iallafall, typ alla lösningar jag sett har använt något Radeon-kort. Får man ihop allt och det fungerar så är det ju riktigt nice. Prestandatappet är litet med dessutom.

Kör du en sån lösning själv alltså?

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Låter ju rånajs, och precis vad jag vill ha ut av en HTPC. Har du testat att använda en app för att styra t.ex Plex eller Kodi via Steam Link?

Den app jag har använt är Mouse Pro för iPhone. Det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen är jag lite kluven till produkten. Skulle jag betala för en? Nej, min skärm kör 2560x1440 och TVn 1920x1080. Jag vägrar att ställa om upplösningen varje gång jag ska använda denna produkt.

Varför skulle du behöva ställa om upplösningen? Nu har jag i och för sig bara erfarenhet av nVidia Gamestream, men det det där löser den själv utan att du behöver ställa om nåt i datorn. Den kör 1080p strömmat och en annan upplösning på skärmen på datorn. Fungerar det annorlunda med SteamLink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Varför skulle du behöva ställa om upplösningen? Nu har jag i och för sig bara erfarenhet av nVidia Gamestream, men det det där löser den själv utan att du behöver ställa om nåt i datorn. Den kör 1080p strömmat och en annan upplösning på skärmen på datorn. Fungerar det annorlunda med Steam Link?

Jag vet inte hur just Link gör, men med vanliga in-home streaming så har jag kört 1080p från en dator till en laptop som bara har 1366x768. Strömmen är 1080p och effekten blir som att spela upp en 1080p-film, alltså allting blir lite mindre.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sploofy:

Varför skulle du behöva ställa om upplösningen? Nu har jag i och för sig bara erfarenhet av nVidia Gamestream, men det det där löser den själv utan att du behöver ställa om nåt i datorn. Den kör 1080p strömmat och en annan upplösning på skärmen på datorn. Fungerar det annorlunda med SteamLink?

För att kunna läsa texten. Den blir inte direkt tydlig, speciellt på en TV som står en bit bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, nu när IHS finns så är ju denna lösning inte lika speciell längre men innan? Rätt nice. Jag behöver personligen inte sitta på en monsterdator för mer vardaglig datoranvändning utan hade gärna haft en fetare server som jag använder för mer prestandakrävande behov. Varje system i hemmet blir mer av en tunn klient typ.

Men för vanliga användare är ju exempelvis Steam Link klart smidigare med.

Jo, vad jag läst innan så rekommenderas Nvidia typ aldrig. Inte sett någon ny information men antog att det var lika. Med AMD går det bättre iallafall, typ alla lösningar jag sett har använt något Radeon-kort. Får man ihop allt och det fungerar så är det ju riktigt nice. Prestandatappet är litet med dessutom.

Kör du en sån lösning själv alltså?

Inte än, måste hitta en prisvärd GPU först...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

testade ni med SLI? då kommer ni få urusel prestanda. Ni borde skriva det som en fotnot i artikeln!

länkade i mitt första inlägg till steam forumet med respons ifrån valve också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Om du kan dra en HDMI-kabel så finns ingen poäng med steam link. Det enda den gör när den är igång är att flytta bild, ljud och USB till TV:n.

Aså.. Jag menade naturligtvis en TP-kabel mellan dator och Steam Link utan att ha en router.
Klart det går att dra en HDMI.

Löjligt mycket lättare att dra en TP än en HDMI samt billigare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Hej
Tycker att det även borde lyftas fram i artikeln att man inte är begränsad till att endast skicka bild & ljud från Steam. Det går utmärkt att välja "Return to desktop" i Steams huvudmenyn och då återgå till datorns skrivbord medan streamingen fortfarande är aktiv. På så sätt kan man streama allt man gör på datorn till sin mottagande Steam link. Jag har exempelvis använt det en hel del för att kolla på Youtube eller HBO Nordic (då det inte finns någon app till första Apple TV).

Wow nice! Vad ska man ha chromecasten till nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moron:

Inte än, måste hitta en prisvärd GPU först...

Ah, hoppas du får till det när du får tag i ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Aså.. Jag menade naturligtvis en TP-kabel mellan dator och Steam Link utan att ha en router.
Klart det går att dra en HDMI.

Löjligt mycket lättare att dra en TP än en HDMI samt billigare.

Aha, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Joshiegy:

Ingen annan som märkt att processorn får jobba som en mulåsna i mexico när man använder Steam in-home streaming? Om jag kör med Nvidias motsvarighet så kan jag kräma på lite mer på både grafik och minneskrävande effekter utan att CPU'n dundrar i taket.

Har du gissningsvis inte aktiverat hardware encoding i Steam? Hardware encoding innebär att videon kodas (komprimeras) på GPU, antingen iGPU eller dGPU, men det verkar bara finnas stöd för Quick Sync (Intel iGPU) och NVENC (Nvidia dGPU). Väljer man bort hardware encoding kodas videon på CPU, vilket är mycket tungt. Då du dessutom inte har en särskilt snabb CPU (5600K) skulle jag verkligen rekommendera hårdvarukodning (med NVENC); gå in i Steams inställningar och kolla om det är aktiverat.

Att det flyter bättre när du använder ShadowPlay beror sannolikt just på att det använder NVENC, som din GPU har en särskild krets för, varför varken CPU eller GPU belastas när man använder det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vart kan man köpa Steam Link i Sverige? Hittar ingenstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Vart kan man köpa Steam Link i Sverige? Hittar ingenstans...

Du köper den på Steam.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Du kan lägga till Kodi eller Plex till Steam.

Visserligen, men det är ett direkt stöd jag efterlyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Va? Bara Stereo-ljud? Spelandet ut till soffan, och inget 5.1??

Gick från stensäkert köp till att rata på en sekund där. Trist.. Förstår att nVidia Shield ska ha stöd för 5.1, så kanske skulle kika på en sådan?

Nu vet ju inte jag vad du har för ljudanläggning vid TVn (eller om du kör ljud direkt från TVn), men när jag streamar från Steam så kodar min reciever om till 5.1 utan problem. Surroundljudet blir av samma upplevelse som från en konsol eller om jag sitter vid datorn faktiskt. Så även om Shield har stöd för 5.1 så skickas det ändå till en kapabel reciever, och då är du ju lika långt

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Corsair H100 - Corsair AX 850W PSU - Asus P8Z68-V Gen3 - Intel I7 2700K Quad 3,5GHz - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Kingston HyperX SSD 120GB - Hitachi 7K3000 2TB 7200RPM - 2x Sapphire Radeon HD6970 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan87:

Nu vet ju inte jag vad du har för ljudanläggning vid TVn (eller om du kör ljud direkt från TVn), men när jag streamar från Steam så kodar min reciever om till 5.1 utan problem. Surroundljudet blir av samma upplevelse som från en konsol eller om jag sitter vid datorn faktiskt. Så även om Shield har stöd för 5.1 så skickas det ändå till en kapabel reciever, och då är du ju lika långt

Va? Står i artikeln som denna tråd är kommentar på att Steam link bara skickar stereo. Och på andra sidor på Internet (ex https://steamcommunity.com/app/353380/discussions/0/613958868... bekräftas att det bara är stereo.

Vad menar du med koda om? Menar du att din receiver skapar fejkat 5.1 från en stereo signal? Menar du Pro Logic? DD Live? DTS connect? De två senare är ju bra nog, men knappast de två första.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

@nME: Skulle gissa på det förstnämnda. Jag vet inte hur de senare formaten fungerar men har svårt att se hur man någonsin skulle få ut en (vettig) 5.1 signal ur en stereokälla?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Hej,

I recensionen sa Sweclockers att man kan använda trådlös Xbox 360-kontroller. Dock undrar jag om jag behöver komplettera med någon dongel för att kunna använda kontrollen? Eller kan jag köpa en Steam Link och den kan direkt ur boxen använda min Xbox 360-kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Hej,

I recensionen sa Sweclockers att man kan använda trådlös Xbox 360-kontroller. Dock undrar jag om jag behöver komplettera med någon dongel för att kunna använda kontrollen? Eller kan jag köpa en Steam Link och den kan direkt ur boxen använda min Xbox 360-kontroll?

Gissar nu, men. Den trådade lär bara vara att koppla in. För den trådlösa lär du behöva den vanliga dator-adaptern.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Hej,

I recensionen sa Sweclockers att man kan använda trådlös Xbox 360-kontroller. Dock undrar jag om jag behöver komplettera med någon dongel för att kunna använda kontrollen? Eller kan jag köpa en Steam Link och den kan direkt ur boxen använda min Xbox 360-kontroll?

Du måste plugga in donglen. Xbox 360 wireless receiver.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Frakten var riktigt saftig, ~150kr.
Någon som vet om det är planerat att Steam Link ska säljas i andra butiker än Steam?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Avstängd

@Hövding: Gick att boka på Gamestop förut, nu vet jag dock inte.

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Gissar nu, men. Den trådade lär bara vara att koppla in. För den trådlösa lär du behöva den vanliga dator-adaptern.

Vad är det för dongel? Finns det olika att välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Maisler: Det är en sådan här.
Har du redan en kontroll räcker det att köpa adaptern, annars säljs det paket med kontroll+adapter till ungefär samma pris som en lös kontroll kostar.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket