Dual SIM - kan man använda båda simmarna simultant?

Permalänk
Medlem

Dual SIM - kan man använda båda simmarna simultant?

Hur funkar det med DUAL SIM i en mobiltelefon? Är det riktig "dual tasking" eller bara två slots?
Kan jag ha mitt svenska abonnemang aktivt för SMS, medan jag ploppar i ett spanskt kontantkort på semstern och ringer lokalt. Och kunna ringa lokalt och ta emot svenska sms utan att hålla på och aktivera/deaktivera fram och tillbaka mellan simmarna?

Eller köper man dual sim telefon för att slippa plocka ut sitt vanliga SIM när man behöver använda ett annat?

Permalänk
Medlem

Det ska finnas telefoner som kan hålla båda SIM-korten aktiva så man kan ta emot samtal / meddelanden på dem, givetvis bara ett i taget, och för att skicka använder de bara det primära SIM-kortet.

Jag skriver ska finnas, för det är ett tag sedan jag läste om sådana telefoner, och jag har aldrig sett en i verkligheten.
De flesta är dock av switch typ, så man väljer aktivt SIM-kort, och i många fall måste man starta om telefonen vid bytet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det beror på implementationen. Dual SIM dual active har två radiodelar och kan använda båda simultant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.