Uppgradering av min gamla setup. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min gamla setup. Vad rekommenderar ni?

Hej alla!

Jag skulle behöva lite råd om hur jag uppgraderar min nuvarande stationära dator på bästa sätt för att få den duglig igen. Den är riktigt trög att starta (förmodligen för jag inte har SSD). Men den är allmänt gammal (vill inte ens installera windows 11)osv. När den har kommit igång är den OK men har ju 10 år på nacken nu.
Jag byggde och beställde allt själv för nästan alla "18 års pengar" när den dagen inträffade 2015.

Nuvarande specs:

-Processor
Intel I7 skylake (6700K)
-Grafikkort
Sapphire Nitro R9 390
-RAM
4st Corsair Vengeance a 8gb
-Lagring
1 TB HDD (har operativsystemet här med, snålade in på SSDn tyvärr.)
-Moderkort
ASUS Z97-PRO GAMER
-Nätaggregat (PSU)
Någon Corsair 750w.
-Kylning
Be quiet till processorn samt två st fläktar i burken. Aldrig haft problem med överhettning.
-Chassi
Fractal Define R5

Är det hela skiten som måste köpas eller hur tänker ni?
Tänker att det ska gå köra många Adobe program och jobba med mycket 4k videos osv. Gamear tyvärr inte så mycket längre men det kan ju ändras! Behöver nog inte köra tunga spel överklockat på ULTRA men ska väl klara de flesta spel på typ högsta grafik. (Tänk cs, wow, rocket league, far cry, GTA)

Grymt tacksam för tips på komponenter och hur jag ska gå till väga. Det uppskattas verkligen.

Ha en bra dag,

MVH
James

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har flera rekommendationer:

1: Byt samtliga delar till nytt.

2: Spel kräver sällan mycket RAM, men videoredigering gör det, inte minst 4-k. Välj därför minst 64 GB Ram även om du "kanske" kan klara dig med 32.

3 Välj ett stort kvalitetschassi med 3 stora in-fläktar och 1 st. ut. Stora chassin och fläktar ger effektivare kylning och en volymsvagare dator. (Videoediting skapar mycket värme.) Undvik budget-chassin!

4: Välj en AIO CPU-kylare av högre kvalitet med 3 st. 360 mm-fläktar.

Du säger ingenting om budget, men om du kan lägga en extrapeng på att köpa kvalitet före budget, så kommer det att kunna bli minst lika kostnadseffektivt som budget-alternativet! Med budget-alternativet riskerar man att ganska snabbt bli missnöjd med en eller flera komponenter som då måste bytas ut. Köp rätt från början om plånboken tillåter det! Då kan du ha kvar din dator i många år.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Du skulle nog kunna behålla chassit och PSU:n.

Då du verkar köpa nytt mycket sällan hade jag kört på AM4 då det fortfarande ger mer prestanda för pengarna än AM5.