Intel Skylake för LGA 1151 kan skadas av vissa processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake för LGA 1151 kan skadas av vissa processorkylare

Trots utlovad kompatibilitet är det inte utan risker att använda äldre processorkylare med Intel Skylake, som riskerar att böjas under för högt tryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men bra argument för att köra vidare på stängda "AIO" vattenkylare!

EDIT; #bendgate

Permalänk
Medlem

Hoppas noctuas är bra nog. Kompisen har en sådan på min rekommendation och det hade varit segt om den pajar grejerna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Oj låter inte bra

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte riktigt, är det kylare med liten anläggningsyta eller stor som berörs? Eller är det något annat som spelar in? Vikt antar jag men mer än så?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Scythe har använt pushpins vilket bara ger ett tryck mot processorn. Till skillnad mot andra som använder skruvar med vilka trycket kan justeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Oj ännu en anledning att undvika Skylake eller är det bara ett lur argument till att folk ska köpa nya kylare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag känner ju spontant: hur jäkla hårt måste man skruva åt kylaren egentligen för att processorn ska böja sig? Gäller detta folk som "skruvar tills det tar stopp" eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Oj ännu en anledning att undvika Skylake eller är det bara ett lur argument till att folk ska köpa nya kylare?

Vadå ännu en anledning? Utveckla tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag förstod inte riktigt, är det kylare med liten anläggningsyta eller stor som berörs? Eller är det något annat som spelar in? Vikt antar jag men mer än så?

Kretskortet böjs om man skruvar åt kylaren för hårt. Anläggningsyta på kylaren spelar ingen roll, bara hur hårt den trycker mot processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hmm.. man har ju lärt sig att just CPU-Kylaren ska skruvas åt rejält för att maximera kontakten med IHS'en men nu blir man ju lite fundersam.. ska man bara skruva tills det börjar bli trögt på skylake eller ska man spänna tills det tar stopp som man gjort förut?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Undvik Pushpins oavsettt om det är med Skylake eller ej.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kretskortet böjs om man skruvar åt kylaren för hårt. Anläggningsyta på kylaren spelar ingen roll, bara hur hårt den trycker mot processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

många kylare skruvas inget alls exempelvis schytes kylare kör push pin så då får du alltid samma tryck mot cpun.. här är ett exempel om du inte råkar veta vad push pin är http://www.scythe-eu.com/typo3temp/pics/7ec8666a79.jpg dvs samma fäste som orginal kylaren

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Proffsmobbare

Hänger lika mycket på installatören som kylaren, i mitt tycke. När det gäller vattenblock har sviktande moderkort alltid varit en oro, men är man noggrann så löser det sig bra ändå.

Permalänk
Medlem

Fast det här handlar väl mer om att CPU kylaren kan svaja när man flyttar datorn? Sitter den ordentligt fast med en backplate finns det ingen risk att tryck hamnar på ett ojämnt eller dåligt sätt mot CPUn.

Snarare handlar det här väl om kylare som inte sitter fast ordentligt, snarare än kylare som sitter för hårt? Speciellt med pushpins som inte ens har en backplate.

Permalänk
Medlem

#bendgate någon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tråkigt, men bra argument för att köra vidare på stängda "AIO" vattenkylare!

Är väl lika lätt att skruva åt dem för hårt som luftkylare?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. man har ju lärt sig att just CPU-Kylaren ska skruvas åt rejält för att maximera kontakten med IHS'en men nu blir man ju lite fundersam.. ska man bara skruva tills det börjar bli trögt på skylake eller ska man spänna tills det tar stopp som man gjort förut?

Rätt säker på att manualen till den Noctua-kylare jag installerade nyligen specifikt nämnde att man INTE ska skruva ända till det tar stopp, man ska ge sig när det börjar gå trögt. Viktigaste är att man applicerat "rätt" mängd kylpasta och kanske viktigast är att man får ett så jämt tryck över hela CPUn som möjligt för att minimera risken för "hotspots" orsakade av lokalt dålig kontakt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

bör säkerställa med tillverkaren att produkten inte berörs av denna översikt.

Jag antar att det snarare är förbiseende än översikt som avses?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam

Noctuas kylare har ju fjädrar som spänns via skruvarna, själv brukar jag växeldra tills fjädrarna bottnar men absolut inte dra åt, efter det lossar jag skruvarna ett halvt varv, på så sätt vet jag att monteringen kan fjädra samtidigt som den sitter fast ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skicka med momentmejslar nästa?

Permalänk
Hjälpsam

Kom att tänka på att en liknande varning gäller moderkortets montering, drar man åt för hårt där, riskerar man att sabba moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vadå ännu en anledning? Utveckla tack.

Dåliga moderkort med ej färdiga versioner av uefi? Har varit mycket snack om att Skylake lanserades alldeles för fort... Intel pushade moderkortstillverkare så de inte hann göra 100% stabila uefi till alla moderkort. Har läst många som haft problem med instabilitet.

Dock kanske det börjar bli bättre nu med stabilare uefi etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

skylake var ändå inte värt från första början, med undantaget 6600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker på att manualen till den Noctua-kylare jag installerade nyligen specifikt nämnde att man INTE ska skruva ända till det tar stopp, man ska ge sig när det börjar gå trögt. Viktigaste är att man applicerat "rätt" mängd kylpasta och kanske viktigast är att man får ett så jämt tryck över hela CPUn som möjligt för att minimera risken för "hotspots" orsakade av lokalt dålig kontakt.

Tänkte precis säga tvärtom, har alltid dragit noctua kylarna i botten även på min i5 6600K. Jag kanske ska kolla manualen

Edit:
Saxat från NH-U12S manualen:
Caution: Tighten the screws until they stop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja nu blev jag som flera andra här oroliga. Kör med min gamla Noctua NH-D14 från 2010 på min 6700K. Den har ju skruvat och inte push-pins. Men av vana så tror jag att jag drog skruvarna ganska hårt...

Någon som har rekommendation på hur man egentligen skall göra? Bör man ta bort kylaren och montera om den "korrekt"? Om det nu finns något bättre sätt...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Om man redan dragit fast den så skulle jag nog låtit den sitta kvar. Om man inte dragit fast den, ta det försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tänkte precis säga tvärtom, har alltid dragit noctua kylarna i botten även på min i5 6600K. Jag kanske ska kolla manualen

Edit:
Saxat från NH-U12S manualen:
Caution: Tighten the screws until they stop.

Skickades från m.sweclockers.com

exakt blir ju lite orolig... drog då mina tills de tog stopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Är väl lika lätt att skruva åt dem för hårt som luftkylare?

Jag gissar att kylarens vikt och den ojämna fördelningen av tryck bidrar till skadorna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Azodan:

Tänkte precis säga tvärtom, har alltid dragit noctua kylarna i botten även på min i5 6600K. Jag kanske ska kolla manualen

Edit:
Saxat från NH-U12S manualen:
Caution: Tighten the screws until they stop.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar vi inte om olika skruvar? De som går mot "backplate" har distanser och där ska man skruva till det tar stopp (fast även där lär man ta i med måtta då det är moderkortet man trycker distanserna mot).

De som trycker kylaren mot CPUn är de som är fjäderlastade och där ska man väl inte dra till det tar stopp?

Edit: nope, jag var ute och cyklade, i manualen för min modell står det också att man ska dra skruvarna till det tar stopp

"Gently tighten the screws until they stop, but don’t use excessive force"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer