Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem

Den här tråden alltså...

Felaktigheter och fantasier utan dess like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Den här tråden alltså...

Felaktigheter och fantasier utan dess like.

Med tanke på hur många som röstar på ett parti som SD som lever på dessa fantasier och felaktigheter så är det inte speciellt förvånande att dessa yttringar poppar upp även här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jo jag tycker det är osmakligt och diskussionen borde inte ens existera eftersom att påståendet om att Sverige skulle tjäna på dagens invandring är helt befängt. Anledningen att jag gav mig in i diskussionen är således att det skrämmande nog finns folk som på riktigt gått på påståendet om att vi skulle tjäna pengar på dagens invandring.

Ska invandringen diskuteras så skall det göras med fakta: Invandringen kostar pengar, punkt. Debatten borde fokusera på huruvida vi ska lägga så mycket skattepengar på välgörenhet istället för på skola, välfärd försvar etc.

Faktum är att vi sänker BNP/capita när vi låter lågutbildade flyktingar få direkt tillgång till välfärden, för att sedan i bästa fall (generellt) få ett lågbetalt jobb (sänker bnp/capita) och ta mer skattepengar än vad de betalar. Hela välfärdsstaden bygger på att vi är en liten grupp som lägger in pengar i en gemensam pott för allas bästa. Inte att en liten grupp lägger in pengar i en pott som sedan hela världen får ta del av, det är en fin tanke men håller ju givetvis inte i längden.

Jag pekar inte ut en viss grupp för samhälsbelastning, på samma sätt som att jag inte pekar ut att pensionärer är en samhälsbelastning, det är självklart att så är fallet och därför diskuteras inte ens det eftersom det vore osmakligt. Men när någon kommer med ett sånt befängt påstående som att vi tjänar pengar på dagens invandring så bör han talas till rätta med fakta. Det är lika befängt som att säga att vi skulle tjäna pengar på pensionärer.

Jag tror att det är många som håller med mig om att det rimmar illa när du ger dig in i diskussionen om invandringens kostnader och efter att du har argumenterat för din ståndpunkt avfärdar diskussionen som osmakligt. Hade du verkligen tyckt att diskussionen var osmaklig så hade du inte gett dig in i den och du hade definitivt inte, som du gör i inlägget ovan: Fortsatt debattera detta enligt dig påstått "osmakliga" ämne.

Att invandringen minskar BNP per Capita är ointressant. Minskad skadegörelse, Brottslighet och Skogsbränder minskar också BNP per Capita. Samtidigt så ökar BNP per Capita av fotbollshuliganer, Massdöd och härdsmältor.

Men jo du pekade ut en grupp som samhällsbelastning för att sedan avfärda frågan som osmaklig (för att sedan ta upp den igen och avfärda den som osmaklig igen.).

Skrivet av Defeat^:

Det är inte så att priserna på bostäder ökar med någon procent per år så som det bör vara, utan vi pratar om flera hundra procents ökning på kort tid, betydligt snabbare än våra löneökningar. Krävs inte så mycket IQ för att lista ut att denna prisökning inte kan pågå i alla oändlighet utan att den kommer stanna av, och när den stannar av är risken stor för ett fall, och börjar priserna falla är risken stor för att bubblans spricker när folk börjar sälja bostäder i panik.

Risken är alltså att du sitter med en bostad du köpt för ett uppblåst pris på 3 miljoner med 85% lån = 2.55 miljoner. Vad händer om bubblan spricker och den helt plötsligt bara är värd 2 miljoner? Tror du det är bra för landets ekonomi om det änder på en stor skala?

Nu har vi redan pratat om det här men prisökningen på den Svenska bostadsmarknaden skedde i samband med allmännyttan började sälja ut sina lägenhetsbestånd. Detta innebar att kötiden för att få en lägenhet ökade markant och då ökade trycket på bostadsrättsmarknaden vilket ledde till att priserna ökade. Det är inget konstigt med det.

Det är olyckligt att du hela tiden undvikit det faktum att det fortfarande är så att majoriteten av Svenska bostadsrätter och hus säljs till priser som är lägre än nyproduktion, detta talar emot att det råder en bubbla och för att vi börjar se en stabiliserad marknad med priser som ligger i linje med faktiska kostnader.

Det är väldigt enkelt att basunera ut den nära förestående undergången om man inte tar ett helhets perspektiv, Trump gör det och vi ser Svenska agitatorer göra samma sak. Sen kan man väl ta till ett Tjyvnyp och konstatera att IQ inte spelar någon roll om man inte är insatt i ämnet, det kommer bli pannkaka oavsett om du får 70 eller 160 på testet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Att invandringen minskar BNP per Capita är ointressant. Minskad skadegörelse, Brottslighet och Skogsbränder minskar också BNP per Capita. Samtidigt så ökar BNP per Capita av fotbollshuliganer, Massdöd och härdsmältor.

Men jo du pekade ut en grupp som samhällsbelastning .

Att invandring från tredje världen är dåligt för ett lands ekonomi går inte att ducka för, ökad brottslighet och minskad social tilltro följer med likaså. Du kan inte ta ett I-land och fylla det med ett U-lands befolkning och vänta dig att något annat än att det blir ett U-land. Om du inte håller med peka på något ställe, det behöver inte vara ett land ett större samhälle räcker, med majoritet tredje-världsbefolkning som inte är skräp.

I slutändan är det ändå irrelevant om det är en ekonomisk vinst eftersom ursprungslandet försvinner, en nation är bara resultatet av sin befolkning. Jag har hört många från din sida sandlådan förbarma sig över koloniseringen av Nord-Amerika för att stora stygga vita mannen stal indianernas land och gjorde det sitt eget, vad är det du tror händer i hela väst just nu?

Det är många "Gillar olika"-re som bytt sida när de insåg att det inte var så jävla mysigt och spännande med berikning när de blev drabbade själva.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med tanke på hur många som röstar på ett parti som SD som lever på dessa fantasier och felaktigheter så är det inte speciellt förvånande att dessa yttringar poppar upp även här.

Du verkar precis vara en av dessa som måste ha rätt och alla andra måste ha fel.

Vill inte ge mig in angående Politik här men din kommentar är lika felaktig och dumdristig som du vill häva ur dig att SD är.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Att invandring från tredje världen är dåligt för ett lands ekonomi går inte att ducka för, ökad brottslighet och minskad social tilltro följer med likaså. Du kan inte ta ett I-land och fylla det med ett U-lands befolkning och vänta dig att något annat än att det blir ett U-land. Om du inte håller med peka på något ställe, det behöver inte vara ett land ett större samhälle räcker, med majoritet tredje-världsbefolkning som inte är skräp.

I slutändan är det ändå irrelevant om det är en ekonomisk vinst eftersom ursprungslandet försvinner, en nation är bara resultatet av sin befolkning. Jag har hört många från din sida sandlådan förbarma sig över koloniseringen av Nord-Amerika för att stora stygga vita mannen stal indianernas land och gjorde det sitt eget, vad är det du tror händer i hela väst just nu?

Det är många "Gillar olika"-re som bytt sida när de insåg att det inte var så jävla mysigt och spännande med berikning när de blev drabbade själva.

Jag undrar i all ärlighet hur man kan påstå att något västland håller på att bli "utrotat" av invandringen, Även om vi får 200t invandrare per år så tar det 30-40 år innan dessa skulle vara i majoritet. Om man ska se till fakta så är den största förändringen av Svensk kultur den som skapades av nationalismen då detta innebär att alla lokala och regionala sedvänjor ersattes med en enhetskultur baserad på Dalarna och Tyska traditioner. Detta var dock på 1910-talet men det kan vara värt att minnas att inga av de "traditioner" vi har idag är naturliga.

Sverige har haft invandring från U-länder allt sedan 50-talet. Statistiken visar att brottsligheten i har minskat sedan dess. I USA så är detta ännu mer framträdande där man haft Invandring från U-länder sedan längre tid tillbaka och där ser visar statistiken att brottsligheten också har minskat. Att den sociala tilltron skulle minska av invandring är inte ett helt självklart påstående inom vetenskapen, vad man dock kan se i USA är att över tid så ökar den sociala tilltron mellan olika grupper. Kortsiktigt kan man förstås prata om problem, vi har sett att knusslats och blivit strul när Finnar, Jugoslaver, Italienare osv. Invandrat men detta har varit övergående, idag är det ingen som pratar om Jugoslaver eller Turkar som brottslingar utan det är andra folkgrupper man beskyller. Samma sak i USA där man förr pratade om de kriminella Italienarna men idag så pratar Trump om de kriminella Mexikanerna.
Det finns alltid de som vill skylla samhällets problem på invandrare.

Nej Trump och de Europeiska versionerna av den sortens rädslans politik kan vi gott vara utan. Bättre att agera efter sunt förnuft och vetenskapligt än som vissa gasta och åma sig så fort något förändras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vad sägs om några årtusenden? Hur kommer det sig att bara delar av världen gick från primitiva byar till stormakter? Kom inte med lögner om resurser nu igen.
Norden är ett bra exempel på att det är skitsnack, ett ställe som är fruset halva året lyckas bättre än ett som är i tropiskt klimat jämt, förklara det. Och när du ändå håller på kan du förklara varför kolonierna var lyckade och varför de koloniserade inte hade uppfunnit hjulet eller ett skrivet språk.

Om ett folk, var på jorden de än är, misslyckas kapitalt med allt genom tiderna måste det alltså vara alla andras fel?

PS Fortfarande nyfiken på de där nya "bättre förklaring än IQ" studierna du talade om.

Årtusenden? Antingen har historielektionerna retuscherat bort största delen av den mänskliga historien, eller så har du sovit djupt. Europa låg länge långt efter Nordafrika och Arabvärlden. Om du tänker dig Lort-Sverige, ett tillstånd som rådde i Sverige in i modern tid, så kan du ställa det mot att det i mellanöstern fanns välutvecklade städer med vatten och avlopp för 4 000 år sedan.

Vi behöver bara gå 1 000 år tillbaka för att se vittnesmål om hur chockerade flera korsfarare blev över hur långt före den muslimska världen låg inom områden som vetenskap, medicin, matematik och kultur. Det muslimska styret över Jerusalem var dessutom mer liberalt och tolerant än vad efterkommande styren någonsin därefter har kommit att bli. Vad får maktförhållandet att tippa över? Europeisk militär kraft kryddat med religiös fanatism manglade över arabvärlden i flera hundra år, tills Europa vunnit. Fet vann över IQ.

Många afrikaner, även från de fattiga områdena, är förbluffande duktiga på språk. Vad jag förstår gav Vanhanen och Lynn inte många pluspoäng för detta. På hemmaplan ser vi det som ett uttryck för högt intellekt om en person är multilinguist, men tydligen är vi extremt snåla i hur vi uppfattar denna förmåga hos befolkningar i Afrika. Det ger kanske också en nyckel till varför den social hälsan generellt är bättre, nämligen att kommunikation värdesätts mer än materiella ting, vilket alltså enligt de modeller du presenterat är ett misslyckande.

Din uppfattning om vad det betyder att lyckas är extremt trångsynt: vad är det som säger att ett naturfolk har misslyckats, bara för att de inte intresserar sig för att överlämna sitt liv åt ett ekonomiskt system? Att vara en skitstövel är det en framgång så länge man tjänar pengar? Ska vi omvärdera vår syn på psykisk ohälsa och istället välja att se psykopatiska drag som ett plus, då det ger vissa en förmåga att fatta rationella, ekonomiskt gynnsamma, beslut utan hänsyn till hur det påverkar andra? Överlag är du inne och tassar på ett farligt område, då några av dessa resonemang, utifrån Malthus-Darwin doktrinen eller andra liknande tankegångar, lett till några av historiens värsta fasor.

De flesta resonemang som söker finna enkla svar, vilka kan rationalisera annars inhumana åsikter och handlingar, handlar vanligen om avundsjuka eller girighet. När dessa åsikter politiseras och även får genomslag i större folkgrupper har mänskligheten vanligen gjort sig skyldig till fruktansvärda brott.

Jag kommer inte att skriva mer om saken, särskilt då jag medvetet inte är politiskt engagerad.

Edit: stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Du verkar precis vara en av dessa som måste ha rätt och alla andra måste ha fel.

Vill inte ge mig in angående Politik här men din kommentar är lika felaktig och dumdristig som du vill häva ur dig att SD är.

Jag har inte alltid rätt.

Men när SD är det parti som betydligt fler gånger än andra partier stödjer sig på uppdiktad fakta är det otvivelaktigt så att min kommentar, även om just du inte gillar den, har ett existensberättigande.

Sen kan man gå in på att ledande SD-personer även stödjer avpixlat och fria tider som är bland de största desinformationsspridarna i landet.

Men det är en annan diskussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har inte alltid rätt.

Men när SD är det parti som betydligt fler gånger än andra partier stödjer sig på uppdiktad fakta är det otvivelaktigt så att min kommentar, även om just du inte gillar den, har ett existensberättigande.

Sen kan man gå in på att ledande SD-personer även stödjer avpixlat och fria tider som är bland de största desinformationsspridarna i landet.

Men det är en annan diskussion.

Vad är "uppdiktad fakta" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag tror att det är många som håller med mig om att det rimmar illa när du ger dig in i diskussionen om invandringens kostnader och efter att du har argumenterat för din ståndpunkt avfärdar diskussionen som osmakligt. Hade du verkligen tyckt att diskussionen var osmaklig så hade du inte gett dig in i den och du hade definitivt inte, som du gör i inlägget ovan: Fortsatt debattera detta enligt dig påstått "osmakliga" ämne.

Att invandringen minskar BNP per Capita är ointressant. Minskad skadegörelse, Brottslighet och Skogsbränder minskar också BNP per Capita. Samtidigt så ökar BNP per Capita av fotbollshuliganer, Massdöd och härdsmältor.

Men jo du pekade ut en grupp som samhällsbelastning för att sedan avfärda frågan som osmaklig (för att sedan ta upp den igen och avfärda den som osmaklig igen.).

Nu har vi redan pratat om det här men prisökningen på den Svenska bostadsmarknaden skedde i samband med allmännyttan började sälja ut sina lägenhetsbestånd. Detta innebar att kötiden för att få en lägenhet ökade markant och då ökade trycket på bostadsrättsmarknaden vilket ledde till att priserna ökade. Det är inget konstigt med det.

Det är olyckligt att du hela tiden undvikit det faktum att det fortfarande är så att majoriteten av Svenska bostadsrätter och hus säljs till priser som är lägre än nyproduktion, detta talar emot att det råder en bubbla och för att vi börjar se en stabiliserad marknad med priser som ligger i linje med faktiska kostnader.

Det är väldigt enkelt att basunera ut den nära förestående undergången om man inte tar ett helhets perspektiv, Trump gör det och vi ser Svenska agitatorer göra samma sak. Sen kan man väl ta till ett Tjyvnyp och konstatera att IQ inte spelar någon roll om man inte är insatt i ämnet, det kommer bli pannkaka oavsett om du får 70 eller 160 på testet.

Jag tycker inte det borde pratas om att dagens invandring är en förlust ekonomiskt eftersom det är en självklarhet, på samma sätt som att man inte borde tjata om att pensionärerna är en belastning för samhället då det antagligen inte är så kul är höra. Men när man hör folk hävda något sånt befängt som att vu skulle tjäna på det så måste man rycka in med fakta..

Att vandalism och brutalitet skulle vara bra för BNP är befängt och trångsynt. Pengarna som läggs på detta skulle användas till något vettigare annars. "the broken window"-teorin blev motbevisad för väldigt länge sen.

Det du säger är att det är flera hundra procent dyrare att tillverka bostäder idag än för 30 år sedan?? Hur kommer det sig? Eller menar du att bostäder byggdes och såldes med förlust förr??

Skrivet av Huzzbutt:

Jag undrar i all ärlighet hur man kan påstå att något västland håller på att bli "utrotat" av invandringen, Även om vi får 200t invandrare per år så tar det 30-40 år innan dessa skulle vara i majoritet. Om man ska se till fakta så är den största förändringen av Svensk kultur den som skapades av nationalismen då detta innebär att alla lokala och regionala sedvänjor ersattes med en enhetskultur baserad på Dalarna och Tyska traditioner. Detta var dock på 1910-talet men det kan vara värt att minnas att inga av de "traditioner" vi har idag är naturliga.

Sverige har haft invandring från U-länder allt sedan 50-talet. Statistiken visar att brottsligheten i har minskat sedan dess. I USA så är detta ännu mer framträdande där man haft Invandring från U-länder sedan längre tid tillbaka och där ser visar statistiken att brottsligheten också har minskat. Att den sociala tilltron skulle minska av invandring är inte ett helt självklart påstående inom vetenskapen, vad man dock kan se i USA är att över tid så ökar den sociala tilltron mellan olika grupper. Kortsiktigt kan man förstås prata om problem, vi har sett att knusslats och blivit strul när Finnar, Jugoslaver, Italienare osv. Invandrat men detta har varit övergående, idag är det ingen som pratar om Jugoslaver eller Turkar som brottslingar utan det är andra folkgrupper man beskyller. Samma sak i USA där man förr pratade om de kriminella Italienarna men idag så pratar Trump om de kriminella Mexikanerna.
Det finns alltid de som vill skylla samhällets problem på invandrare.

Nej Trump och de Europeiska versionerna av den sortens rädslans politik kan vi gott vara utan. Bättre att agera efter sunt förnuft och vetenskapligt än som vissa gasta och åma sig så fort något förändras.

Fortsätter invandringen i dagens tempo så kommer "etniska" svenskar att vara minoritet om 10-15 år, vad det nu har med ämnet att göra?

Att jämföra dagens invandring med den tidigare eller den i USA är inte riktigt rätt eftersom dagens volymer aldrig skett i ett modernt välfärdsland. Att ens jämföra med invandringen innan 80-talet är ju befängt eftersom Sveriges ekonomi var boostad av ett bombat Europa och de nyanlända sögs upp direkt att våra industrier som gick på högvarv.

Att brottsligheten minskar i Sverige är också en sanning med modifikation, antalet våldsbrott ökar ganska mycket.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har inte alltid rätt.

Men när SD är det parti som betydligt fler gånger än andra partier stödjer sig på uppdiktad fakta är det otvivelaktigt så att min kommentar, även om just du inte gillar den, har ett existensberättigande.

Sen kan man gå in på att ledande SD-personer även stödjer avpixlat och fria tider som är bland de största desinformationsspridarna i landet.

Men det är en annan diskussion.

Jag försvarar varken SD eller avpixlat, ganska allmänt känt att det är extremt vinklade "nyheter" därifrån.

Däremot är det ganska oroande att både staten och media ljuger öppet om invandringen. Det hävdas att de som kommer hit är högutbildade och att vi skulle tjäna på invandringen, men när man kollar statistiken är det tydligt att det precis tvärt om. När staten och media börjar ljuga för befolkningen är det dags att dra öronen åt sig och ifrågasätta vad agendan egentligen är..

Varför kan debatten om invandring vara baserad på fakta och handla om humanism och hur mycket pengar vi ska lägga på det i förhållande till hur mycket vi skänker i bistånd eller för den delen om vi ens har råd med välgörenhet med tanke på hur våran skola, sjukvård ovh försvar ser ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tycker inte det borde pratas om att dagens invandring är en förlust ekonomiskt eftersom det är en självklarhet, på samma sätt som att man inte borde tjata om att pensionärerna är en belastning för samhället då det antagligen inte är så kul är höra. Men när man hör folk hävda något sånt befängt som att vu skulle tjäna på det så måste man rycka in med fakta..

Att vandalism och brutalitet skulle vara bra för BNP är befängt och trångsynt. Pengarna som läggs på detta skulle användas till något vettigare annars. "the broken window"-teorin blev motbevisad för väldigt länge sen.

Det du säger är att det är flera hundra procent dyrare att tillverka bostäder idag än för 30 år sedan?? Hur kommer det sig? Eller menar du att bostäder byggdes och såldes med förlust förr??

Fortsätter invandringen i dagens tempo så kommer "etniska" svenskar att vara minoritet om 10-15 år, vad det nu har med ämnet att göra?

Att jämföra dagens invandring med den tidigare eller den i USA är inte riktigt rätt eftersom dagens volymer aldrig skett i ett modernt välfärdsland. Att ens jämföra med invandringen innan 80-talet är ju befängt eftersom Sveriges ekonomi var boostad av ett bombat Europa och de nyanlända sögs upp direkt att våra industrier som gick på högvarv.

Att brottsligheten minskar i Sverige är också en sanning med modifikation, antalet våldsbrott ökar ganska mycket.

Jag försvarar varken SD eller avpixlat, ganska allmänt känt att det är extremt vinklade "nyheter" därifrån.

Däremot är det ganska oroande att både staten och media ljuger öppet om invandringen. Det hävdas att de som kommer hit är högutbildade och att vi skulle tjäna på invandringen, men när man kollar statistiken är det tydligt att det precis tvärt om. När staten och media börjar ljuga för befolkningen är det dags att dra öronen åt sig och ifrågasätta vad agendan egentligen är..

Varför kan debatten om invandring vara baserad på fakta och handla om humanism och hur mycket pengar vi ska lägga på det i förhållande till hur mycket vi skänker i bistånd eller för den delen om vi ens har råd med välgörenhet med tanke på hur våran skola, sjukvård ovh försvar ser ur?

ja det är flera hundra procent dyrare att bygga bostäder idag än vad det var för 30 år sedan. Delvis beror det på inflation men framförallt för att vi idag bygger med en högre och därmed dyrare standard. Du kan jämföra väggtjockleken i ett hus från 70-talet med ett från 2012 eller titta på våtrumsskikten, bara en sån sak som att vi idag bygger på gjuten betongplatta istället för med torpargrund ökar byggkostnaden markant.Det här är inga konstigheter, Det är klart att det var billigare att bygga förr. Tänk bara på 1700-talet, våra friggebodar har en bättre komfort än dåtidens torp.

Nja om du faktiskt tittar på brottsstatistiken så ser du att brottsligheten inklusive våldsbrott har minskat övertid nu kanske vi ser en uppgång men det motsäger inte den historiska trenden.
Givetvis så är det så att Svenskarna snabbt skulle bli i minoritet om vi utgår ifrån "one drop" eller andra förlegade principer om vad som utgör nationstillhörighet. Talar vi om att faktiskt ersätta svenskar som majoritetsfolk så krävs det lång tid eller högre invandring än idag. Men jag tror vi kan lämna förlegade och förvirrade ideér om ras och etnicitet därhän.

Om man inte tycker att man ska prata om invandringens kostnader så brukar det vara så att man inte gör det. Inte att man som du gör: Pratar om dem och sen säger att det är osmakligt att göra det. Sen så kan jag tycka att det är problematiskt att du säger att du inte vill tala om frågan men att du också bestämt dig för att det är på ett visst sätt och att alla som inte håller med har fel. Skälet till att jag tog upp att vandalism är bra för BNP är för att du hade blandat ihop "bra ekonomi" med "BNP". Att slå sönder en busskur skapar behov av tjänster och produktion, det innebär att BNP ökar. "The parable of the broken window" beskriver att vandalism inte är bra för ekonomin, den har inget med BNP att göra. En god ekonomi är inte blott BNP eller BNP per capita utan ett mycket större begrepp.

Vid 70-talets början så var alla Västeuropeiska länder välfärdsstater, Tyskland var på Svensk nivå 1955. Effekterna av andra världskriget och den svenska neutraliteten överdrivs ofta. Vår industri var förvisso hel men vi producerade mest bara skräp ingen ville ha, tacka amerikanerna för att vi fick del av Marshall-stödet och kunde komma ikapp mer moderna länder såsom Frankrike, Tyskland och England. Sen så är det inte riktigt det som är poängen, du vill hävda att invandringen är katastrofal för Sverige, det ville man även på 40-50-60-70-80-90-2000-talen. Man hade fel alla gånger, att vara emot invandring är inget nytt: Det knorras alltid när det blir förändring.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Årtusenden? Antingen har historielektionerna retuscherat bort största delen av den mänskliga historien, eller så har du sovit djupt. Europa låg länge långt efter Nordafrika och Arabvärlden. Om du tänker dig Lort-Sverige, ett tillstånd som rådde i Sverige in i modern tid, så kan du ställa det mot att det i mellanöstern fanns välutvecklade städer med vatten och avlopp för 4 000 år sedan.

Du tror att skolan lär ut historia annat än VK2, utöver något mummel om Rom? Det är värdegrund som gäller i skolan nu, inte kunskap.

Skrivet av KimTjik:

Du tror att skolan lär ut historia annat än VK2, utöver något mummel om Rom? Det är värdegrund som gäller i skolan nu, inte kunskap.
Vi behöver bara gå 1 000 år tillbaka för att se vittnesmål om hur chockerade flera korsfarare blev över hur långt före den muslimska världen låg inom områden som vetenskap, medicin, matematik och kultur. Källa? Det muslimska styret över Jerusalem var dessutom mer liberalt och tolerant än vad efterkommande styren någonsin därefter har kommit att bli. Vad får maktförhållandet att tippa över? Europeisk militär kraft kryddat med religiös fanatism manglade över arabvärlden i flera hundra år, tills Europa vunnit. Fet vann över IQ.

Fet redan då säger du, trots att Europa var befolkat av obildade lågpannade lodisar lyckades de alltså klå de teknologiskt och intellektuellt överlägsna araberna?

Skrivet av KimTjik:

Många afrikaner, även från de fattiga områdena, är förbluffande duktiga på språk. Vad jag förstår gav Vanhanen och Lynn inte många pluspoäng för detta. På hemmaplan ser vi det som ett uttryck för högt intellekt om en person är multilinguist, men tydligen är vi extremt snåla i hur vi uppfattar denna förmåga hos befolkningar i Afrika. Det ger kanske också en nyckel till varför den social hälsan generellt är bättre, nämligen att kommunikation värdesätts mer än materiella ting, vilket alltså enligt de modeller du presenterat är ett misslyckande.

Om jag fattat rätt kollade de på logisk IQ, verbal IQ är en annan sak. Dessutom hade var och varannan stam olika språk så det är inte så konstigt.

Skrivet av KimTjik:

Din uppfattning om vad det betyder att lyckas är extremt trångsynt: vad är det som säger att ett naturfolk har misslyckats, bara för att de inte intresserar sig för att överlämna sitt liv åt ett ekonomiskt system? Att vara en skitstövel är det en framgång så länge man tjänar pengar?

Min definition av att lyckas är teknologisk utveckling, först till FTL vinner, det räknas inte i flest iPhones per capita som du fått intryck av.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag undrar i all ärlighet hur man kan påstå att något västland håller på att bli "utrotat" av invandringen, Även om vi får 200t invandrare per år så tar det 30-40 år innan dessa skulle vara i majoritet.

I rena invandrare ja. Men missat att de får barn också, dessutom i långt större grad än svenskar? Ickesvenskar är redan i minoritet bland nyfödda i delar av landet, och du ser inget problem i något av de här?

Skrivet av Huzzbutt:

Om man ska se till fakta så är den största förändringen av Svensk kultur den som skapades av nationalismen då detta innebär att alla lokala och regionala sedvänjor ersattes med en enhetskultur baserad på Dalarna och Tyska traditioner. Detta var dock på 1910-talet men det kan vara värt att minnas att inga av de "traditioner" vi har idag är naturliga.

Vad tusan är en naturlig tradition? Eller menar du högtider? Julen som är ett av kristendomen anpassat julblot, nationaldagen från 1500-talet? Kanske midsommar från 300-talet?

Skrivet av Huzzbutt:

Sverige har haft invandring från U-länder allt sedan 50-talet. Statistiken visar att brottsligheten i har minskat sedan dess.

Kriminaliteten har polariserats, huvuddelen är mindre kriminella medans de färre som är kriminella är mer kriminella. Du kan ju underhålla dig med att kolla upp Sveriges mest eftersökta och räkna svenskar, spoiler: du hittar en kanske två av tio. Och då är svensken som du påpekade tidigare fortfarande i stor majoritet.

Skrivet av Huzzbutt:

I USA så är detta ännu mer framträdande där man haft Invandring från U-länder sedan längre tid tillbaka och där ser visar statistiken att brottsligheten också har minskat. Att den sociala tilltron skulle minska av invandring är inte ett helt självklart påstående inom vetenskapen,

Säg något inom ett politiskt kontroversiellt ämne som är... Eller alls för den delen.

Skrivet av Huzzbutt:

vad man dock kan se i USA är att över tid så ökar den sociala tilltron mellan olika grupper. Kortsiktigt kan man förstås prata om problem, vi har sett att knusslats och blivit strul när Finnar, Jugoslaver, Italienare osv.

Alla dessa är fortfarande Européer, och hade du haft koll på historien hade du vetat att Europeiska länder varit i krig med varandra sen tidernas begynnelse fram till och med två världskrig. Fan Danmark och Sverige som är brödrafolk är de två länder i världen som (beroende på hur man räknar) haft flest krig mellan två nationer.

Skrivet av Huzzbutt:

Invandrat men detta har varit övergående, idag är det ingen som pratar om Jugoslaver eller Turkar som brottslingar utan det är andra folkgrupper man beskyller. Samma sak i USA där man förr pratade om de kriminella Italienarna men idag så pratar Trump om de kriminella Mexikanerna.

Italienare är fortfarande inte helt assimilerade utan fortfarande lite av ett problem där borta.

Sammanfattning: mångkultur och mångfald är dödfött och i nästan samtliga fall orsaken till konflikter. Låt olika folk ha egna länder och handla/byt varor och kunskap och turista men låt folken vara separerade.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Mitt fetstilta.
Sammanfattning: mångkultur och mångfald är dödfött och i nästan samtliga fall orsaken till konflikter. Låt olika folk ha egna länder och handla/byt varor och kunskap och turista men låt folken vara separerade.

Jag diskuterar gärna med dig men det förutsätter att du håller dig till god sed. Jag kommer inte att besvara inlägg som bygger på att du har ändrat i mina inlägg. Vill du komma med en replik så får du göra det på sedvanligt vis.

Jag kan dock besvara vad du skrivit ovan: Alla världens länder har alltid varit mångkulturella, det är möjligt att ett etniskt homogent land skulle vara mer stabilt men det finns dessvärre inga exempel på etniskt homogena länder att grunda det antagandet på.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag diskuterar gärna med dig men det förutsätter att du håller dig till god sed. Jag kommer inte att besvara inlägg som bygger på att du har ändrat i mina inlägg. Vill du komma med en replik så får du göra det på sedvanligt vis.

Okidoki, ändrat.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag kan dock besvara vad du skrivit ovan: Alla världens länder har alltid varit mångkulturella, det är möjligt att ett etniskt homogent land skulle vara mer stabilt men det finns dessvärre inga exempel på etniskt homogena länder att grunda det antagandet på.

Jotjena, de flesta europeiska länder före 1900 var nära nog etniskt homogena, det fanns små minoriteter men de var så få att det inte räknas.

Nutida fall är Japan som enligt wiki är 98.5% etniskt japanskt. Asien i stort är högst homogent överlag. Så nog finns det, och tro på fan om inte Japan är ett av världens minst kriminella länder.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

I rena invandrare ja. Men missat att de får barn också, dessutom i långt större grad än svenskar? Ickesvenskar är redan i minoritet bland nyfödda i delar av landet, och du ser inget problem i något av de här?
Vad tusan är en naturlig tradition? Eller menar du högtider? Julen som är ett av kristendomen anpassat julblot, nationaldagen från 1500-talet? Kanske midsommar från 300-talet?
Kriminaliteten har polariserats, huvuddelen är mindre kriminella medans de färre som är kriminella är mer kriminella. Du kan ju underhålla dig med att kolla upp Sveriges mest eftersökta och räkna svenskar, spoiler: du hittar en kanske två av tio. Och då är svensken som du påpekade tidigare fortfarande i stor majoritet.
Säg något inom ett politiskt kontroversiellt ämne som är... Eller alls för den delen.
Alla dessa är fortfarande Européer, och hade du haft koll på historien hade du vetat att Europeiska länder varit i krig med varandra sen tidernas begynnelse fram till och med två världskrig. Fan Danmark och Sverige som är brödrafolk är de två länder i världen som (beroende på hur man räknar) haft flest krig mellan två nationer.
Italienare är fortfarande inte helt assimilerade utan fortfarande lite av ett problem där borta.

Sammanfattning: mångkultur och mångfald är dödfött och i nästan samtliga fall orsaken till konflikter. Låt olika folk ha egna länder och handla/byt varor och kunskap och turista men låt folken vara separerade.

Skrivet av GhostsOfOnyx:

Okidoki, ändrat.
Jotjena, de flesta europeiska länder före 1900 var nära nog etniskt homogena, det fanns små minoriteter men de var så få att det inte räknas.

Nutida fall är Japan som enligt wiki är 98.5% etniskt japanskt. Asien i stort är högst homogent överlag. Så nog finns det, och tro på fan om inte Japan är ett av världens minst kriminella länder.

Varför skulle jag se ett problem i att den genetiska bakgrunden hos Sveriges befolkning förändras, det är synnerligen konstigt att någon 2015 skulle se et problem med detta. Vad det gäller högtiderna så talar du om datumen, vad jag talar om är hur vi firar dem, innan 1910-talet så firades de Svenska högtiderna på olika sätt. Men sen importerade vi Tyska jultraditioner och hela Sverige började fira midsommar som i Mora.
Det är klart att kriminaliteten förändras och om något så är det väl bara positivt om antalet kriminella har minskat som du säger, det betyder ju att en allt större del av befolkningen är icke-kriminell.

Europa 1900

Europas länder var knappast "nära nog etniskt homogena" före 1900 och knappast nu heller.
Att dra slutsatsen att Japan är säkert för att det är etniskt homogent är historielöst, Japan var ett extremt fragmenterat och våldsamt land fram tills Amerikanerna bröt isoleringen. Idag har Japan en av världens högsta medelålder, det verkar mer rimligt att ett land som bestått av krigsherrar tusentalet år skulle vara fredligt idag på grund av sin höga medelålder än för att det är etniskt homogent.

Man kan alltid peka och måla världen med bred pensel men det är sällan de enkla förklaringar man vill ha fungerar:
Religion fungerade inte som förklaring.
Ras fungerade inte som förklaring.
Kultur fungerade inte som förklaring.
Etnicitet fungerar inte som förklaring.

Alla dom är begreppen är abstrakta och har varit populära inom vetenskapen och de har ersatt varandra men inget av begreppen är fungerande för att beskriva mänskligheten och människans förutsättningar, vi gör bäst i att snabbast möjliga slänga förklaringarna etnicitet/kultur i papperskorgen tillsammans med religion och ras. Det är där de antivetenskapliga dumheterna hör hemma.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Vad är "uppdiktad fakta" ?

Finns otaliga exempel, men vill du det smaskigaste så kan du börja med att söka på Kristina Winberg på youtube så har du att göra resten av kvällen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Du verkar precis vara en av dessa som måste ha rätt och alla andra måste ha fel.

Vill inte ge mig in angående Politik här men din kommentar är lika felaktig och dumdristig som du vill häva ur dig att SD är.

Tror egentligen inte att du vill ge dig in i en sån här diskussion.

Om vi säger så här för att göra det enkelt:

Jag får i uppdrag att bevisa att de sprider icke faktaenlig information så kan du få i uppdrag att bevisa att de absolut inte gör det. Låter det som en bra lösning?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Varför skulle jag se ett problem i att den genetiska bakgrunden hos Sveriges befolkning förändras.

Jamen dåså, om du inte har något emot att din ätt dör ut och blir utbytt (tar för givet att du är svensk?) har inte jag något att tillägga.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

ja det är flera hundra procent dyrare att bygga bostäder idag än vad det var för 30 år sedan. Delvis beror det på inflation men framförallt för att vi idag bygger med en högre och därmed dyrare standard. Du kan jämföra väggtjockleken i ett hus från 70-talet med ett från 2012 eller titta på våtrumsskikten, bara en sån sak som att vi idag bygger på gjuten betongplatta istället för med torpargrund ökar byggkostnaden markant.Det här är inga konstigheter, Det är klart att det var billigare att bygga förr. Tänk bara på 1700-talet, våra friggebodar har en bättre komfort än dåtidens torp.

Du verkar ha bättre koll än mig på den fronten, där ser man! En kompis lägenhet är långt över 1000% dyrare nu än vad den var på 80-talet, det är en väldig ökning även om man räknar bort inflation. Byggs nya bostäder verkligen 10x dyrare än på 80-talet?? Känns som det är dags att fundera på om vi inte ska börja bygga betydligt billigare i så fall eftersom 30 år gamla "billigare" bostäder fortfarande duger.

Skrivet av Huzzbutt:

Nja om du faktiskt tittar på brottsstatistiken så ser du att brottsligheten inklusive våldsbrott har minskat övertid nu kanske vi ser en uppgång men det motsäger inte den historiska trenden.
Givetvis så är det så att Svenskarna snabbt skulle bli i minoritet om vi utgår ifrån "one drop" eller andra förlegade principer om vad som utgör nationstillhörighet. Talar vi om att faktiskt ersätta svenskar som majoritetsfolk så krävs det lång tid eller högre invandring än idag. Men jag tror vi kan lämna förlegade och förvirrade ideér om ras och etnicitet därhän.

Jag är helt säker på att antalet våldsbrott har ökat, orkar dock inte leta upp källa på det så du får tro vad du vill. Det man hört minskat är det dödliga våldet, vilket stämmer. Men det kan ju lika gärna bero på bättre akutvård.

Skrivet av Huzzbutt:

Om man inte tycker att man ska prata om invandringens kostnader så brukar det vara så att man inte gör det. Inte att man som du gör: Pratar om dem och sen säger att det är osmakligt att göra det. Sen så kan jag tycka att det är problematiskt att du säger att du inte vill tala om frågan men att du också bestämt dig för att det är på ett visst sätt och att alla som inte håller med har fel. Skälet till att jag tog upp att vandalism är bra för BNP är för att du hade blandat ihop "bra ekonomi" med "BNP". Att slå sönder en busskur skapar behov av tjänster och produktion, det innebär att BNP ökar. "The parable of the broken window" beskriver att vandalism inte är bra för ekonomin, den har inget med BNP att göra. En god ekonomi är inte blott BNP eller BNP per capita utan ett mycket större begrepp.

Vid 70-talets början så var alla Västeuropeiska länder välfärdsstater, Tyskland var på Svensk nivå 1955. Effekterna av andra världskriget och den svenska neutraliteten överdrivs ofta. Vår industri var förvisso hel men vi producerade mest bara skräp ingen ville ha, tacka amerikanerna för att vi fick del av Marshall-stödet och kunde komma ikapp mer moderna länder såsom Frankrike, Tyskland och England. Sen så är det inte riktigt det som är poängen, du vill hävda att invandringen är katastrofal för Sverige, det ville man även på 40-50-60-70-80-90-2000-talen. Man hade fel alla gånger, att vara emot invandring är inget nytt: Det knorras alltid när det blir förändring.

Jag tycker inte man ska prata om invandringens kostnader så mycket som det görs nej, det räcker att konstatera att det är en stor kostnad. Anledningen till att diskussionen ändå dyker upp är för att det ständigt dyker upp förvirrade människor som befängt hävdar att det är en bra affär för Sverige (oftast diverse kulturmänniskor som inte har koll på läget över huvud taget). De flesta nationalekonomer är överens om att det är direkt dåligt ekonomiskt för Sverige, utefter detta kan man debattera hur vi tycker vi ska fortsätta.

Pengarna som används för att laga det trasiga fönstret hade använts till något annat (förmodligen något som ger bättre avkastning) vilket ger samma BNP och på sikt ökar BNP. Det är inte så att pengarna annars hade legat på hög och inte används. På samma sätt hade pengarna som läggs på invandringen istället kunnat gå till högre löner till lärare och sjuksköterskor, vilket hade lett till att de började konsumera mer vilket påverkat BNP lika mycket.

Återigen så kan du inte jämföra dagens invandring med den på 40-80-talen:
1: Den var betydligt lägre då
2: De som kom hade bättre utbildning
3: Våran ekonomi gick bättre, industrin skrek efter lågutbildad arbetskraft = de som kom lyckades enkelt få jobb.

Tycker vi släpper ämnet då det inte leder någon vart, tråden handlar trots allt om Trump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Sammanfattning: mångkultur och mångfald är dödfött och i nästan samtliga fall orsaken till konflikter. Låt olika folk ha egna länder och handla/byt varor och kunskap och turista men låt folken vara separerade.

Det du prata om är mångKULTUR, vilket visat sig skapa motsättningar, det har ingenting med etnicitet att göra.. Hade du växt upp i Japan så hade du förmodligen känt mer gemenskap med Japaner än med Svenskar, eftersom du växt upp med Japansk kultur och Japanska värderingar.

Jag tror Sveriges mångkultur kommer blir välfärdsstatens död, splittrade länder tenderar känna mindre gemenskap och empati med varandra = man är mindre sugen på att betala för andra. Om nu inte staten på något magiskt sätt lyckas minska utanförskapet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Det du prata om är mångKULTUR, vilket visat sig skapa motsättningar, det har ingenting med etnicitet att göra.. Hade du växt upp i Japan så hade du förmodligen känt mer gemenskap med Japaner än med Svenskar, eftersom du växt upp med Japansk kultur och Japanska värderingar.

Jag tror Sveriges mångkultur kommer blir välfärdsstatens död, splittrade länder tenderar känna mindre gemenskap och empati med varandra = man är mindre sugen på att betala för andra. Om nu inte staten på något magiskt sätt lyckas minska utanförskapet.

Kultur är även det ett unikt resultat av folket, dvs även om vissa jänkare vill ha socialism av Skandinavisk modell kan de inte få det eftersom de inte är skandinaver.

Påstår du att etnicitetsskillnader inte ger konflikter? Tar Mali som exempel eftersom FM är där, själva hjärtat i den konflikten är att Tuaregerna i norra halvan vill ha självständighet södra halvan som är av annan etnicitet då de tycker att de blivit diskriminerade i några hundra år.

Frågan är etniskt, går du och handlar möter du 100-120 pers och har mött 1 kanske 2 svenskar när du kom hem igen.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Jamen dåså, om du inte har något emot att din ätt dör ut och blir utbytt (tar för givet att du är svensk?) har inte jag något att tillägga.

Det enda sättet för min "ätt" att dö ut är genom att jag inte fortplantar mig. Genetik är knepigt men om jag skulle få barn med en utländsk person så hade inte mina gener försvunnit.

Man kan alltid peka och måla världen med bred pensel men det är sällan de enkla förklaringar man vill ha fungerar:
Religion fungerade inte som förklaring.
Ras fungerade inte som förklaring.
Kultur fungerade inte som förklaring.
Etnicitet fungerar inte som förklaring.

Alla dom är begreppen är abstrakta och har varit populära inom vetenskapen och de har ersatt varandra men inget av begreppen är fungerande för att beskriva mänskligheten och människans förutsättningar, vi gör bäst i att snabbast möjliga slänga förklaringarna etnicitet/kultur i papperskorgen tillsammans med religion och ras. Det är där de antivetenskapliga dumheterna hör hemma.

Skrivet av Defeat^:

Du verkar ha bättre koll än mig på den fronten, där ser man! En kompis lägenhet är långt över 1000% dyrare nu än vad den var på 80-talet, det är en väldig ökning även om man räknar bort inflation. Byggs nya bostäder verkligen 10x dyrare än på 80-talet?? Känns som det är dags att fundera på om vi inte ska börja bygga betydligt billigare i så fall eftersom 30 år gamla "billigare" bostäder fortfarande duger.
Jag är helt säker på att antalet våldsbrott har ökat, orkar dock inte leta upp källa på det så du får tro vad du vill. Det man hört minskat är det dödliga våldet, vilket stämmer. Men det kan ju lika gärna bero på bättre akutvård.
Jag tycker inte man ska prata om invandringens kostnader så mycket som det görs nej, det räcker att konstatera att det är en stor kostnad. Anledningen till att diskussionen ändå dyker upp är för att det ständigt dyker upp förvirrade människor som befängt hävdar att det är en bra affär för Sverige (oftast diverse kulturmänniskor som inte har koll på läget över huvud taget). De flesta nationalekonomer är överens om att det är direkt dåligt ekonomiskt för Sverige, utefter detta kan man debattera hur vi tycker vi ska fortsätta.
Återigen så kan du inte jämföra dagens invandring med den på 40-80-talen:
1: Den var betydligt lägre då
2: De som kom hade bättre utbildning
3: Våran ekonomi gick bättre, industrin skrek efter lågutbildad arbetskraft = de som kom lyckades enkelt få jobb.
Tycker vi släpper ämnet då det inte leder någon vart, tråden handlar trots allt om Trump.

När man från kommuners håll vill ha billigare bostäder så är det inte byggkostnaden man ändrar på utan tomtpriserna, en bostadsrätt idag kan betala för ett tomtpris kring och över 10 000 kr kvm emedan en hyresrätt toppar vid ca. 2000 kr kvm. Det har börjat komma mer och mer att man sätter lägre tomtpriser eller på annat sätt pressar kostnaderna, hamnen i Göteborg är ett exempel men även I Stockholms området tillexempel Solbacka strand I norrtälje och Djurgårdsstaden.

Pengarna som används för att laga det trasiga fönstret hade använts till något annat (förmodligen något som ger bättre avkastning) vilket ger samma BNP och på sikt ökar BNP. Det är inte så att pengarna annars hade legat på hög och inte används. På samma sätt hade pengarna som läggs på invandringen istället kunnat gå till högre löner till lärare och sjuksköterskor, vilket hade lett till att de började konsumera mer vilket påverkat BNP lika mycket.

Förmodligen så är vi bättre på sjukvård, men vi har också skärpt lagstiftningen och många brott idag rubriceras som grövre brott än vad vi gjorde för några år sedan.

Vad jag vet så har de flesta nationalekonomer ingen åsikt i frågan och att de nationalekonomer som citeras är tre till antalet och ingen håller med den andre. Jag tror att det är nödvändigt att tala om invandringens kostnader, om inte annat för att det inte finns bevisad kostnad för invandring utan allt handlar om spekulation. Då är det diskussionens uppgift att lyfta fram detta och visa att frågan inte är så glasklar som vissa vill tro.

Jag förstår vad du menar men ditt resonemang bygger på ett kontrafaktiskt antagande: att pengarna skulle ha använts till något annat. Det vet vi inte, vi vet att pengarna som använts för att laga en pangad ruta används ergo: högre BNP av vandalism. Men som sagt, inte bättre ekonomi.

Fram tills 2015 så var inte Invandringen ganska likartad, med spikar kring 100 000 och genomsnittsnivå kring plus minus noll. Utbildningsmässigt så hade arbetskraftsinvandringen knappt någon att tala om och i de allra flesta fall, många gånger sämre än dagens Syrier och Irakier. Varken Italien, Grekland, Jugoslavien eller Turkiet var att betrakta som några utvecklade länder vi den tidpunkten, de var i mångt och mycket agrara ekonomier med ytterst bristfälliga skolsystem.

Trump och för all del Tea-Party rörelsens retorik bygger på samma föreställningar som deras Svenska dito. Trump liksom Åkesson livnär sig på idén att land och rike har störtats i fördärvet, att allt har blivit sämre och att ja: det var bättre och helt annorlunda förr. Samtidigt så ser vi helhetsperspektiv som säger oss att samhället idag är bättre än vad det var igår och att denna förbättring har pågått sedan länge.
Men varken Trump eller den Svenska diton är intresserad av fakta eller vetenskap, de vägrar att se till helhets-perspektivet utan jobbar med lösryckta anekdoter för att väcka känslor. Det är väldigt svårt att argumentera mot detta, det är svårt att avvisa en Trump-anhängares eller Åkesson-anhängares känsla inför världen men den grundar sig inte fakta utan i sensationalism.

Jag vill leva i ett land, en värld i vilken politiken och opinionen formas av helhetsbilder och långsiktig fakta; inte av sensationalism och godtycke. Jag tycker att vi kan vara utan den sortens politik, jag anser att känslobaserad politik som den som Trump och SD står för hör hemma i forntiden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tycker inte det borde pratas om att dagens invandring är en förlust ekonomiskt eftersom det är en självklarhet, på samma sätt som att man inte borde tjata om att pensionärerna är en belastning för samhället då det antagligen inte är så kul är höra. Men när man hör folk hävda något sånt befängt som att vu skulle tjäna på det så måste man rycka in med fakta..

Vad tror du chansen är att en enskild invandrare och dess avkomma förr eller senare kommer betala för sig och generera en samhällsmässig vinst är? Vad tror du arbetslösheten är bland 4e generationens invandrare jämfört med "etnisk svenska"?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Denna tråden är ju faktiskt väldigt intressant att läsa i, man skrattar, gråter och nickar med ibland.
Hade gärna tillfört någonting vettigt men kan inte säga att jag är speciellt duktig på varesig formulera mig eller ge källkritik på de jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Du verkar ha bättre koll än mig på den fronten, där ser man! En kompis lägenhet är långt över 1000% dyrare nu än vad den var på 80-talet, det är en väldig ökning även om man räknar bort inflation. Byggs nya bostäder verkligen 10x dyrare än på 80-talet?? Känns som det är dags att fundera på om vi inte ska börja bygga betydligt billigare i så fall eftersom 30 år gamla "billigare" bostäder fortfarande duger.

Jag är helt säker på att antalet våldsbrott har ökat, orkar dock inte leta upp källa på det så du får tro vad du vill. Det man hört minskat är det dödliga våldet, vilket stämmer. Men det kan ju lika gärna bero på bättre akutvård.

Jag tycker inte man ska prata om invandringens kostnader så mycket som det görs nej, det räcker att konstatera att det är en stor kostnad. Anledningen till att diskussionen ändå dyker upp är för att det ständigt dyker upp förvirrade människor som befängt hävdar att det är en bra affär för Sverige (oftast diverse kulturmänniskor som inte har koll på läget över huvud taget). De flesta nationalekonomer är överens om att det är direkt dåligt ekonomiskt för Sverige, utefter detta kan man debattera hur vi tycker vi ska fortsätta.

Pengarna som används för att laga det trasiga fönstret hade använts till något annat (förmodligen något som ger bättre avkastning) vilket ger samma BNP och på sikt ökar BNP. Det är inte så att pengarna annars hade legat på hög och inte används. På samma sätt hade pengarna som läggs på invandringen istället kunnat gå till högre löner till lärare och sjuksköterskor, vilket hade lett till att de började konsumera mer vilket påverkat BNP lika mycket.

Återigen så kan du inte jämföra dagens invandring med den på 40-80-talen:
1: Den var betydligt lägre då
2: De som kom hade bättre utbildning
3: Våran ekonomi gick bättre, industrin skrek efter lågutbildad arbetskraft = de som kom lyckades enkelt få jobb.

Tycker vi släpper ämnet då det inte leder någon vart, tråden handlar trots allt om Trump.

Här har vi själva kärnan i motsättningarna i hela den här diskussionen. Du slänger dig med så otroligt mycket faktafel, som bland annat @Huzzbutt påpekar gång på gång. Därför har du en världsbild och övertygelse baserad på din känsla inför världen, istället för att ha en faktabaserad sådan.

Det jag tycker är intressant med den här tråden är att den splittrar folk, precis som presidentvalet i USA kommer att göra. Vi är också på väg dit här i Sverige och följderna av denna splittring, som faktiskt vi svenskar står allra mest för, tror jag kommer att bli långt mer förödande för Sverige än vad ni tror att invandringen kommer att bli.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det enda sättet för min "ätt" att dö ut är genom att jag inte fortplantar mig. Genetik är knepigt men om jag skulle få barn med en utländsk person så hade inte mina gener försvunnit.

Du är en rascuck. Och om du säger att ras inte existerar ska du veta att alla utom Europa tycker mot dig, här är det förklätt i "kultur".

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Vad tror du chansen är att en enskild invandrare och dess avkomma förr eller senare kommer betala för sig och generera en samhällsmässig vinst är? Vad tror du arbetslösheten är bland 4e generationens invandrare jämfört med "etnisk svenska"?

Vad folk tror är just bara vad folk tror, det finns ingen statistik som kan verifiera det åt ett håll eller annat eftersom i Sverige räknas alla tredje generationens in bland svenskarna på grund av idiotiska regler.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Du är en rascuck. Och om du säger att ras inte existerar ska du veta att alla utom Europa tycker mot dig, här är det förklätt i "kultur".

Det finns inget vetenskapligt stöd för rasbegreppet eller för den delen kulturbegreppet idag. Det vore bra om vi släppte den typen av anti-vetenskapliga ideér.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vad folk tror är just bara vad folk tror, det finns ingen statistik som kan verifiera det åt ett håll eller annat eftersom i Sverige räknas alla tredje generationens in bland svenskarna på grund av idiotiska regler.

Precis, och nu var frågan vad han tror eftersom jag vill veta vad han tror nämnligen. Svårt att greppa?

Vad tror du?

"Vad tror du chansen är att en enskild invandrare och dess avkomma förr eller senare kommer betala för sig och generera en samhällsmässig vinst? Vad tror du arbetslösheten är bland 4e generationens invandrare jämfört med "etnisk svenska"?""

Du kan få använda din egen definition av "etnisk svensk" det är det som är meningen med frågan.

Tror du/ni att en invandrare aldrig någonsin kommer ha betalt för sig och skapa samhällsnytta? 10 generationer? 20 generation? vad TROR du helt enkelt?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

*foliehatt på*

Tänk om; Donald Trump bara är en lakej för den kandidat som faktiskt blir president; enbart för att amerikanska folket, samt hela världen över, ska säga "tack gode gud för att Donald Trump inte blev president". På så sätt får den kandidat som blir president mera "spelrum" och kommer kunna driva igenom helt galna grejer. För att folk har redan en så vinklad/bestämd vy på vem som är bra och dålig på grund av Donald Trumps kontroversiella uttalanden.

Dem kommer således tro att det skulle blivit ha ännu värre med Donald Trump. Just för att man har lejt Donald Trump till att få resten utav kandidaterna att framstå som bra människor i jämförelse med honom. Man har alltså gjort ett val i förväg hos folket av vem av kandidaterna man tycker är bäst lämpad i förväg.

*foliehatt av*