Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fick stängda portar efter byte av internetleverantör (använder internetdelning vid mobilen), hur fixa?

Permalänk
Medlem

Fick stängda portar efter byte av internetleverantör (använder internetdelning vid mobilen), hur fixa?

Sedan jag bytte från fiberanslutning till mobilt internet (internetdelning via mobilen; Samsung Galaxy S5) har flera program börjat gnälla om att mina portar är stängda.

När man använder en router kan man ju gå in och öppna specifika portar i inställningarna för routern, men hur gör man när man internetdelar från mobilen?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är att du oftast inte kan göra detta då du inte får en publik IP-adress av din mobiloperatör. Sen måste ju telefonen klara av det med vilket jag inte vet om de kan out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det korta svaret är att du oftast inte kan göra detta då du inte får en publik IP-adress av din mobiloperatör. Sen måste ju telefonen klara av det med vilket jag inte vet om de kan out of the box.

Tack för snabbt svar (och ursäkta sent ).

Jag har dock absolut för mig att inga program klagade på stängda portar eller liknande när jag först provade att surfa genom mobilens internet.
Detta smög sig på ett tag senare.. Någon som vet ifall Telenor ändrat standarden för hur de gör? Ifall man förr fick ett eget IP, men nu ett delat, publikt?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.