Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Malwarebytes blockerar N.nu

Hej!
Hoppas att tråden hamnat rätt nu!
Jo, jag har upptäckt att Malwarebytes Anti-Malware (senaste versionen, premium) blockerar samtliga sidor som är skapade med N.nu, alltså ALLA sidor med domänen n.nu. Tyckte det var lite tråkigt eftersom jag själv har en sida där. Jag har inte uppfattat N.nu som någon malware/bloatware, men jag är inte heller på något sätt insatt. Vad säger ni andra? Är det likadant för er?
Det är för närvarande rätt tyst från supporttanten på N.nu, men hon delade i alla fall med sig av den här länken, en tråd på N.nu:s forum: http://www.support.n.nu/#nabble-td4029637
Förstår inte riktigt vad hon menar med det, i tråden skriver ju skaparen av N.nu att han har löst problemet, men ändå fungerar det inte??

God fortsättning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Edit: För att hjälpa TS. gå in i Settings och Web Exclusions sen kan du trycka Add Domain och skriva in domänen tex (support.n.nu) så blir hela sidan exkluderat från programmet. (n.nu) fungerar också tex.

Tagit bort citat (off topic) /moderator
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen så kan du bara högerklicka på malwarebytes ikonen och välja lägg till domän/ip så kommer du in på sidan ändå

Tagit bort citat och svar (off topic) /moderator
Permalänk
Medlem

hur får men detta erbjudande? (malwarebytes livstid 1 dator för 100kr)

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

hur får men detta erbjudande? (malwarebytes livstid 1 dator för 100kr)

Dem slutade med den när dem gick över till Malwarebytes 2.0 för ett par år sedan. köpte du innan det kostade det 15 dollar för 1 PC licens. Nu kostar det i månaden / år istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

men för att återgå till topic så är anledningen till att n.nu är blockat av malwarebytes samt massor av andra antivirus för att dem har extremt mycket skit på konton... då man grattis kan sätta upp sidor och samtidigt säkerheten hos dem är väldigt dålig så används dem för bla sprida virus samt spam av massor av folk det har även funnits ett flertal sidor där man kodat sidan så att servern den ligger på fungerar som en anonym proxy... resultatet av detta är att deras ip adresser har blacklistats..

Tagit bort citat (off topic) /moderator
Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Till TS problem:

Ditt problem är inte unikt.
http://www.support.n.nu/#nabble-td4029637

Permalänk

Ni får ursäkta om jag går ontopic igen.
Alltså, syftet med tråden var inte att ta reda på hur man gör web exclusions i Malwarebytes, det vet jag hur man gör. Syftet var att ta reda på huruvida det N.nu innehöll malware på något sätt, om Malwarebytes blockering är något att bry sig om, om någon vet varför den blockerar N.nu. Vad har ni fått höra/läsa/erfara om N.nu? För jag blev högst förvånad när jag såg att Malwarebytes blockerade sidan!

Edit:

Skrivet av Elyxiator:

men för att återgå till topic så är anledningen till att n.nu är blockat av malwarebytes samt massor av andra antivirus för att dem har extremt mycket skit på konton... då man grattis kan sätta upp sidor och samtidigt säkerheten hos dem är väldigt dålig så används dem för bla sprida virus samt spam av massor av folk det har även funnits ett flertal sidor där man kodat sidan så att servern den ligger på fungerar som en anonym proxy... resultatet av detta är att deras ip adresser har blacklistats..

Tack för svar! Jag kan förstå att det förmodligen sprids mycket skit på sidor där man kan skapa sin egen sida helt gratis. Men borde inte detta betyda att Malwarebytes borde blockera typ varenda sida där man kan skapa sin egen gratis blogg t ex?

Med andra ord ska man bara lägga in web exclusions för de N.nu-sidor som man vet är säkra, typ support.n.nu eller min egen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

N.nu verkar ju vara en gratis webhost (i 30 dagar iallafall), vilket betyder att det alltid kommer flocka dit folk som gör egna hemsidor gjorda för att vara phishingsidor och fulla med virus etc. Malwarebytes har antagligen sett väldigt många N.nu-sidor som är infekterade eller gjorda för phishing och har därför blockerat hela hosten.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget bra svar på trådens ämne men däremot ett tips på riktigt bra gratis antivirus:

https://www.sophos.com/en-us/lp/sophos-home.aspx

Skyddar mot cryptolocker bland annat och får användas på upp till 10 datorer av hemanvändare utan kostnad.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Malwarebytes flaggade redan när jag klev in i den här tråden p.g.a bara själva länken du länkat till.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad pga. urspårning*

Tagit bort en "min pappa är starkare än din pappa"-diskussion, vänligen hjälp TS istället för att tjafsa. Tyvärr fick jag även plocka bort några vettiga inlägg, beklagar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Att N.nu listades verkar ha varit ett misstag.
Lookup results for 109.74.0.92

"There have been listings for the host, 109.74.0.92 found in DroneBL. To get removed from our DNSBL, you will need to address all of these incident listings.
A listing in DroneBL is NOT always related to spam. But in most cases because of an open proxy !!!"

N.nu var gratis hemsida förr, men nu har de en 30 dagars gratis prova på tid. Något många har. Men det finns fortfarande många gratis hemsidor, wix till exempel med html-5. Det som lockar många med just N.nu är att det är gjort av en riktigt expert på SEO Sökmotoroptimering, vilket gör att den som vill synas snabbt hittar dit, vilket tyvärr innebär att även här så samlas flugorna kring sockret.

Något som gör det svårt när boot-svärmarna kommer över 500 ip & massregistrerar 1500 hemsidor, då är det svårt att sätta emot och någon får helt enkelt sätta sig för att manuellt rensa ut det hela. Men nu har de bättre koll på det hela.
http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=5093
Grundaren av N.nu skriver själv om delar av just det problemet.

Permalänk
Medlem

@anon183825:
Hur fick du den att flagga för deT? Jag har malmwarebytes premium och deras anti-exploit premium.. Har inte fått en enda website flaggad. Har jag råkat avaktivera något eller är det ett tillägg du kör i någon webläsarE? Jag kör firefox

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Black Zero:
Hur fick du den att flagga för deT? Jag har malmwarebytes premium och deras anti-exploit premium.. Har inte fått en enda website flaggad. Har jag råkat avaktivera något eller är det ett tillägg du kör i någon webläsarE? Jag kör firefox

Programmet säger väl till så fort du går in på en sida som är flaggad, eller helt förnekar dig tillträde till den hemsidan (som jag har förstått det)
-Allt du behövde göra var nog att gå in på en sida från n.nu under den perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catering:

Programmet säger väl till så fort du går in på en sida som är flaggad, eller helt förnekar dig tillträde till den hemsidan (som jag har förstått det)
-Allt du behövde göra var nog att gå in på en sida från n.nu under den perioden.

Jo det jag menar.. Haft malware bytes premium i snart ett år och aldrig stött på någon typ av blockering..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Du kanske haft tur och inte gått in på någon n.nu hemsida under tiden blockeringen var på, vad vet jag? Men för att ta ett aktuellt exempel

http://domainstats.io/tradedoubler.com
Tradedoubler Verkar vara på någon blacklist och får några virusprogram att göra interaktion omöjlig. Jag kunde själv inte registrera mig från firefox, utan måste lägga till deras webbplats som undantagen från de blockerade etc, har bara eset och inte malwarebytes dock. Men hos tradedoubler verkar de vara medvetna om problemet....

Inget poppade upp eller varnade dock, det gick helt enkelt inte att registrera sig på sidan eller att interagera vettigt med den. I övrigt har jag ingen större aning.. Har själv inte malewarebyte utan det hela verkar vara frågan om komplexare relationer med antivirusprogram och inställningar i övrigt.