Windows update tar oerhört lång tid på sig att söka

Permalänk

Windows update tar oerhört lång tid på sig att söka

Har gjort en fabriksåterställning av min dator som kom med vista home basic- Kört in installationen och startat windows update som nu i ca 60 minuter sökt, sökt och sökt efter uppdateringar. Ska det verkligen ta så lång tid? vet att det gjort så ibland också men. Har någon annan varit ute för detta också innan mig?

Permalänk
Medlem

fabriksåterställning är i mina ögon ett no no, saker blir oftast värre..

Annars hittade jag många lösningar på google:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Har gjort en fabriksåterställning av min dator som kom med vista home basic- Kört in installationen och startat windows update som nu i ca 60 minuter sökt, sökt och sökt efter uppdateringar. Ska det verkligen ta så lång tid? vet att det gjort så ibland också men. Har någon annan varit ute för detta också innan mig?

Om den är nysinstallerad så kan det vara bra med en eller två omstarter. Vet ej varför men Windows update speciellt i 7an behöver en omstart eller två efter nyinstall annars tar det lång tid.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Är Service pack 2 installerat?
Det måste man installera själv om det inte ingår i den Vista du gjorde återställning till.

Permalänk

Jag hittade en Vista home basic med sp1 och sp2 så jag kunde använda min oem licens så det blir äkta ochdet funkade bra. Jag fjorden anpassad installation så jag blåste bort partitionerna och lade in ny så det är ju en nyinstallation. Sedan installerade jag driverbooster 3 från iobit och uppdaterade alla drivisar och sedan hämtade jag HP uppdaterar och kollade att alla mina drivrutiner var ok.
Det är en compaq prestation cq71-128ez med en Intel dualcoreprocessor processor och 3gb ram som jag ska uppdatera tänkte jag så jag sedan an blåsa in win7 x64

Permalänk
Medlem

Räkna med att det kan ta flera timmar och har du en långsam uppkoppling så kan det ta ännu längre tid.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ja det kommer ta lång tid eftersom vissa bakgrundsprocesser måste köras färdigt efter att nya uppdateringar installerats innan en ny sökning kan göras. Man kan visserligen synbarligen starta en sökning men den genomförs inte förrän bakgrundsprocesserna är klara.
Oftast handlar det om processerna svchost eller trustedinstaller.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Par timmar kan du räkna med tills du ser något resultat. Om det inte hjälper så starta om datorn en gång å försök igen som någon skrivit. Om det inte hjälper så prova att stänga ned "windows update" i services. Och ta bort mappen C:\windows\SoftwareDistribution. Starta sedan tjänsten igen och kör windos update. Du kommer till tjänstern genom att i kör skriva: services.msc.

Visa signatur

.

Permalänk

Datorn fick gå över natten och på morgonen fanns det 193 uppdateringar

Permalänk
Medlem

Första gången man kör Windows Update kan det ta fruktansvärt långt tid. Man tror att den hängt sig. Kan ta över 1 timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Datorn fick gå över natten och på morgonen fanns det 193 uppdateringar

Beroende på vad du har för dator kanske du inte kan installera alla på en gång, men det märker du efter en stund
Själv brukar jag nöja mig med enbart säkerhetsuppdateringar första gången och om det är många kanske jag nöjer mig med ca 80st i första passet för att ta resterande säkerhetsuppdateringar andra gången och därefter installera resterande uppdateringar.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Inaktiv

Det tar tid!

Liknande problem här, efter att jag klonat en disk till en annan och startat upp den nya så kan den stå på windows update en lååång stund, räkna med ett par timmar och ibland under natten. Det tar riktigt länge helt enkelt. Inga bakgrundsprocesser som väntar på att bli färdiga, den bara står och snurrar och väntar. Kan testa starta om den, göra sökningen igen, men där står den och snurrar.
Då den till slut lyckats göra sig up to date med windows update så behöver det inte vara många uppdateringar det rör sig om. Det är inte nedtankningen av fixarna som tar tid, det är tiden tills den hittar om det finns uppdateringar som tar tid. Klon-filen har jag relativt uppdaterad.

Någon som har något mer att tipsa om här?

Permalänk
Medlem

@anon215248: Jag installerade 2 datorer i veckan med Windows 7 och hade samma strul. Sökte och hittade en fix som fungerade på båda datorerna. https://support.microsoft.com/en-us/kb/3102810

Notis: När jag startade fixen första gången så väntade jag 5 minuter och inget installerades (den stod still), så jag startade om datorn och körde fixen igen, då gick det direkt. Likadant på båda datorerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Inaktiv

Jag ska kolla filen om det kan vara något. Problemet har dock inte varit det att det tagit upp processorkraft, den idlar nästan helt och hållet. Ingen eller ytterst minimal nättrafik.
Pysslar med kloning av ett flertal datorvarianter dagligen, och när jag kör en dator som kanske är ett par veckor gammal så trögar det så här. Iofs kan jag ta disken då det väl ordnar sig och göra en ny klon på den, då verkar jag komma runt det, som att en viss tids inaktivitet gör att den tar oändligt lång tid på sig att göra... ja vad den/de nu gör, eller inte gör!
Men jag ska kolla på ditt förslag, tack så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon215248:
Du kan även kolla sidan http://www.infoworld.com/article/3058260/microsoft-windows/he... där det står:

Citat:

If you're experiencing Windows 7 update scans measured in hours -- if not days -- as I described last week, a newly discovered trick may reduce scan times to minutes. It's an unlikely combination of two updates that has worked wonders on my Win7 PCs.

Permalänk

Tog mig nog mellan tre och fyra timmar att dra hem över 200 W7-uppdateringar för någon vecka sedan när jag gjorde en ominstallation. Har gjort en image av W7 med uppdateringar och drivrutiner så att jag aldrig mer ska behöva göra en sådan. Tydligt att prioriteringarna ligger på andra OS.

(Har fiberuppkoppling så det har inte med hastighet att göra)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Shapa, nu 2018 och snart julafton, en gammal tråd men fortfarande lika eländigt med Windows 7. Har en dator med 7:an för vissa gamla spel som inte lirar bra på 10 och ska den uppdateras får man avvara en natt. Så här ser det ut efter en timma.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag gjorde (virtuella Hyper-V) nyinstallationer på både Windows 7 och Windows Server 2008 R2 för några veckor sedan, för att få igång ett gammalt system som inte gick att installera på något modernare.

Använde senaste installationsmedia som gick att få tag på. Inget av dom fungerade, 2008R2-installationen kraschade totalt vid uppdatering. Windows 7 gick inte heller att uppdatera, så det var bara att slå av Windows update permanent och se glad ut. Inte en maskin som skulle ut på internet, så det fungerade för mig.

Jag hade uppdateringar stående på två nätter i rad, så räkna med att det tar tid... innan det går åt helvete.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Om det inte fungerar bra med Windows Update så kan du testa testa Install all windows updates fast - WSUS Offline Update https://www.youtube.com/watch?v=pPYBwtwPZF0

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Kör du mekanisk HD eller SSD? Om den är mekansik är det normalt. Annars hade jag testat att installera en ren version av Windows istället för den som kommer förpaketerad.
Alla drivrutiner är ok - internet fungerar tex?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@yrfhar: Om det inte fungerar bra med Windows Update så kan du testa testa Install all windows updates fast - WSUS Offline Update https://www.youtube.com/watch?v=pPYBwtwPZF0

Eländigt att man ska behöva använda WSUS Offline Update på gamla Bettan när Windows egna system inte är smidigt. Japp, har en SSD på Windows 7 datorn. Men snart är väll supporten på Windows 7 borta?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Microsoft har förlängt support för Windows 7 men den upphör helt den 14 januari 2020 (Sista datum för extended-support)

Windows Update har fungerat dåligt för Windows 7 i många år, jag lyckades uppdatera W7 år 2015 med Windows Update men det tog många timmar och jag förmodar att det fungerar ännu sämre nu.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Går snabbare att göra en ren installation med uppdaterad ISO än att uppdatera en gammal installation.

Permalänk
Medlem

Uppdatera inte allt på en gång då kan det krascha, hade själv det problemet. Lösning var att först bara installera säkerhetsuppdateringar tills det inte fanns fler, dvs i flera omgångar, och sedan uppdateringar. Eventuellt får man nöja sig med hälften eller en tredjedel av säkerhetsuppdateringarna/uppdateringarna varje gång för att få det att funka.
Tar ju ett tag men på så sätt fick jag det att fungera.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Bygg en image med alla updates som finns just nu så kommer det gå snabbare nästa gång

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Shapa, nu 2018 och snart julafton, en gammal tråd men fortfarande lika eländigt med Windows 7. Har en dator med 7:an för vissa gamla spel som inte lirar bra på 10 och ska den uppdateras får man avvara en natt. Så här ser det ut efter en timma.

https://i.imgur.com/HSzqkxu.jpg

Det är upplägget i WU för W7 som spökar. Det görs en massa dependencykontroller paketen sinsemellan, och med antalet uppdateringar som släppts efter SP1 har tidsåtgången för detta ökat exponentiellt i och med att varje paket ska checkas mot fler och fler andra paket. Det är inget konstigt att det tar hela nätter på lite tröttare datorer.

MS släppte ett convenience rollup-paket för ett par år sedan, som reducerar tiden det tar genom att helt enkelt införliva mycket av det som släppts efter SP1 i grundinstallationen, och därmed radikalt minska antalet paket som ska kollas mot varandra. Se det som ett nytt service pack, fast i något mindre skala. Det kan antingen slipstreamas till nytt installationsmedia, eller installeras direkt efter nyinstallation av W7 SP1. Väljer man den förstnämnda vägen kan man ju förstås också roa sig med att slipstreama alla lösa uppdates som släppts efter rollupen också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är upplägget i WU för W7 som spökar. Det görs en massa dependencykontroller paketen sinsemellan, och med antalet uppdateringar som släppts efter SP1 har tidsåtgången för detta ökat exponentiellt i och med att varje paket ska checkas mot fler och fler andra paket. Det är inget konstigt att det tar hela nätter på lite tröttare datorer.

MS släppte ett convenience rollup-paket för ett par år sedan, som reducerar tiden det tar genom att helt enkelt införliva mycket av det som släppts efter SP1 i grundinstallationen, och därmed radikalt minska antalet paket som ska kollas mot varandra. Se det som ett nytt service pack, fast i något mindre skala. Det kan antingen slipstreamas till nytt installationsmedia, eller installeras direkt efter nyinstallation av W7 SP1. Väljer man den förstnämnda vägen kan man ju förstås också roa sig med att slipstreama alla lösa uppdates som släppts efter rollupen också.

Ok då förstår jag varför det har funkat att uppdatera om man inte tagit allt på en gång. Innan har jag bara noterat att det löst problemet men inte förstått varför.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Fick igenom en uppdatering till slut. 38 uppdateringar men när det skulle installeras fastnade jag i loopen: Det gick inte att konfigurera Windows uppdateringar, ändringar återställs. Startar om och uppdaterar och sedan samma meddelande igen i en evig boot loop. Jaha, får väll ge upp mina gamla trevliga spel som fungerar på Windows 7 men inte nyare versioner. Obs - felsäkert läge bootar inte heller upp.

Tänker inte om installera Windows 7 partitionen för det är ingen barnlek på Ryzen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sinery:

Går snabbare att göra en ren installation med uppdaterad ISO än att uppdatera en gammal installation.

No shit, då ska en uppdaterad ISO bara först byggas.
Sysprep eller DISM? Det tar lång tid iaf om än fortare jämfört med WU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick igenom en uppdatering till slut. 38 uppdateringar men när det skulle installeras fastnade jag i loopen: Det gick inte att konfigurera Windows uppdateringar, ändringar återställs. Startar om och uppdaterar och sedan samma meddelande igen i en evig boot loop. Jaha, får väll ge upp mina gamla trevliga spel som fungerar på Windows 7 men inte nyare versioner. Obs - felsäkert läge bootar inte heller upp.

Tänker inte om installera Windows 7 partitionen för det är ingen barnlek på Ryzen.

Gjorde en chansning och startade upp Ubuntu partitionen och tog bort alla filer, inte mappar, i den Windows-mappen och sedan tuggade Windows uppdateringen ännu en gång men startade upp senare.

Visa signatur