Ultra HD Premium-licensen säkrar bildkvaliteten

Permalänk
Melding Plague

Ultra HD Premium-licensen säkrar bildkvaliteten

Att Ultra HD– och 4K-upplösning innebär fler pixlar är inte oväntat. Bildkvalitet är dock mer än enbart pixlar, något man från branschhåll ämnar säkra upp via en ny licens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en märkning. Det kommer underlätta när man ska jaga ny TV.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Någon som vet om det finns en liknande licens för FullHD (1080p)?

Permalänk
Medlem

Bra! Mindre folk som kommer bli besvikna efter köp!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Intressant, normalt så brukar man kalibrera IRE100 till runt 130cd/m^2 (i hemmet) för en behaglig bild.

Ser hellre bättre svärta i låga nivåer än onödigt ljusstark bild.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

Kommer dom att leva upp de värden som är satta i standarden då?
Eller blir det som med Volkswagens bilar?

Permalänk
Medlem

Ultra HD Premium Super Turbo Remix incoming?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Inaktiv

De rör upp i UHD träsket för att sälja mera, helt okej för mig.

Permalänk
Medlem

skönt att det äntligen tas tag i detta.
tycker dock det hade varit bra med en tagg för hdr också. eller det kanske blir ultra hd premium hdr?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Ultra HD Premium Super Turbo Remix incoming?

Nää men jag tror det är namnet på nästa Street Fighter spel!

OnTopic:
Det är bra med licenser som "garanterar" att produkten lever upp till vissa krav. Problemet är väl när de får för lika namn med skumma prefixer. Liksom vad är bäst? Super, ultra, HD, turbo, plus eller lightning? Hoppas det inte blir för många "mellansteg".

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Med tanke på utvecklingstakten så lär man inte behöva bry sig om det där när det blir dags att köpa en ny tv.

Permalänk
Medlem

Försökt googla lite. Vad kan man använda för att spela upp HDR på datorn/tvn?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Verkar ju lovande... Men! "Exakt hur och under vilka simultanförhållanden dessa värden ska kunna verifieras framgår dock inte.".... Bara det nu inte blir som med THX.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinRust:

Någon som vet om det finns en liknande licens för FullHD (1080p)?

Nej inte vad jag vet, heter hdredy 1080p egentligen enligt branschorganisatinen hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Nää men jag tror det är namnet på nästa Street Fighter spel!

OnTopic:
Det är bra med licenser som "garanterar" att produkten lever upp till vissa krav. Problemet är väl när de får för lika namn med skumma prefixer. Liksom vad är bäst? Super, ultra, HD, turbo, plus eller lightning? Hoppas det inte blir för många "mellansteg".

Man har aldrig vetat bildkvalitén med dessa standarder. Oftast är standarden satt lågt till ens egna krav, ska ses mer som vägledning och garanterar endast att vissa funktioner ska finnas med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej inte vad jag vet, heter hdredy 1080p egentligen enligt branschorganisatinen hdmi.

Skickades från m.sweclockers.com

HD-ready betyder ju bara att TV:n kan ta emot HD-sändningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer denna licensen öka priset på dessa produkter? Kommer licensen blockera andra mindre tillverkare från marknaden som nykomlingar som vill in men inte kan pga licenskostnad? Ett verktyg för att behålla en oligarki inom TV-världen?

Jag älskar foliehatten. För att få bära en sådan måste man vara en som är kreativ i sitt tänkande.

Permalänk
Medlem

Jag har samsung JS9005 som är "HDR" redo, men nu när jag läser dessa specs så räcker brightness inte till i närheten, pff >_<

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Snusfri

Bra med mer specifika märkningar för "Premium", kommer att underlätta när man inhandlar ny TV och skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar ju lovande... Men! "Exakt hur och under vilka simultanförhållanden dessa värden ska kunna verifieras framgår dock inte.".... Bara det nu inte blir som med THX.

Förhoppningsvis krävs det att visa shackrutor eller liknande med vitt / svart och uppnå både högsta och lägsta värdet samtidigt. Kommer ju inte vara några problem för OLED men svårare för lcd, vilket säkert innebär att dom inte kräver det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinRust:

Någon som vet om det finns en liknande licens för FullHD (1080p)?

"HD-ready 1080p" är motsvarande märkning för HDTV-standarder. I HDTV:ns barndom märkte alla tillverkare sina apparater som "HDTV" utan att det egentligen betydde något konkret. Sen kom HD-ready som var en certifiering på att apparaten åtminstone kunde ta emot HD-material, och så slutligen Full HD - att den kunde dra full nytta av 1920x1080-upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

HD-ready betyder ju bara att TV:n kan ta emot HD-sändningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Vad jag hört existerar inte fullHD mer än reklam (kan stå fullHD, men panelen själv kan vara i annan pixelupplösning). Men man kan ju fått det om bakfoten, Min TV är i alla fall FullHD stämplad (fast panelen är snarare 720P), den kan ta emot en 1080P signal.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har samsung JS9005 som är "HDR" redo, men nu när jag läser dessa specs så räcker brightness inte till i närheten, pff >_<

Samma här, Köpte den i tron om att den skulle vara framtidssäker. Men men den klarar ju iaf av HDR så det får vi vara nöjda med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

dessa namn... 4khd hade funkat fint.
INB4 ultra mega super bunker buster omega alpha HD

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är för fel på usb namngivning usb 1 usb 2 usb 3, ser ett ganska behaglig mönster där, detta namn ska iofs marknadsföras mer mot vanliga konsumenter varpå man kanske känner behovet av dessa flashiga namn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Vore bättre om man lagstiftade om att apparater som ens har en enda fungerande 60Hz-ingång icke får lov att kallas UHD eller 4K.

Permalänk
Medlem

Detta behövs verkligen! Hatar när man ska försöka förklara för folk att det visst kan vara stor skillnad mellan två paneler (se tv) även fast dom har exakt samma upplösning, uppdateringsfrekvens, kontrastförhållande mm.

Många verkar bara köpa den billigaste stora panelen med högsta möjliga upplösning så tror dom att dom har gjort ett bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Vore bättre om man lagstiftade om att apparater som ens har en enda fungerande 60Hz-ingång icke får lov att kallas UHD eller 4K.

De två betäckningarna handlar dock om upplösning. HZ har inget med saken att göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som tycker att dom har riktigt kass fantasi vad det gäller benämningen på dom nya formaten?

Låter ju som ett nytt tvättmedel från VIA =P

Vad blir nästa benämning?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Samma här, Köpte den i tron om att den skulle vara framtidssäker. Men men den klarar ju iaf av HDR så det får vi vara nöjda med.

HDR handlar om brightness, Samsung sa att JS series TVn var "HDR" redo, vilket dom inte är...

Känner mig lurad ><.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600