Permalänk

Datorn startar sig själv!!

Tja!

Ibland när jag kommer hem från jobbet så står min dator i strömsparläget även fast jag inte satt på den innan jag åkt hemifrån. Händer att den även slår på sig själv ibland när jag är hemma utan att någon är nära datorn.

Någon som har en ide vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har du WOL eller någon annan "Wake on... " funktion igång? (Finns i BIOS)

Permalänk
Medlem

Har du wake on lan påslaget?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du WOL eller någon annan "Wake on... " funktion igång? (Finns i BIOS)

Vad är det för funktion? Hur kollar man om den är på? Dålig på BIOS inställningar och liknande.

Permalänk
Medlem

WOL är en inställning du kan ställa in i BIOS men också kan du aktivera och inaktivera detta via ditt nätverkskort, WOL gör att andra maskiner i ditt hem kan starta maskinen vid magiska packages som skickas.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattos_84:

Vad är det för funktion? Hur kollar man om den är på? Dålig på BIOS inställningar och liknande.

Om du har Windows 10 så är det en bugg från Microsoft..
Den ger Microsoft rätt att starta din dator för att den ska uppdateras i Windows uppdate (väldigt enkelt förklarat!)

Googla på de så finns de guider för att stänga av de.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattos_84:

Om du ger mig ditt moderkorts modellnummer så kan vi kolla upp var det är.
Brukar vara i power management inställningar dock.

Typ Wake on LAN (WoL), datorn vaknar om den får ett speciellt paket via nätverket.
Wake on Ring, mer vanligt förr att datorn startade om modem blev uppringt.
Wake on Keyboard, datorn startar om tex mellanslagstangenten blir nertryckt.
Wake on USB, datorn vaknar om någon USB enhet signalerar IRQ req, typ trycker ner mustangent.

Finns säkert fler alternativ...

Skrivet av Dragone:

Om du har Windows 10 så är det en bugg från Microsoft..
Den ger Microsoft rätt att starta din dator för att den ska uppdateras i Windows uppdate (väldigt enkelt förklarat!)

Googla på de så finns de guider för att stänga av de.

Say... whaaat!?
*suck* detta OS skrämmer mig mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Say... whaaat!?
*suck* detta OS skrämmer mig mer och mer.

Lite så jag känner med... Speciellt efter att man blev i stort sätt tvingad på det..

Men efter jag följde en av guiderna jag hittade så har inte min dator startat en enda gång efter det.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem med min dator på W7, händer dock avsevärt mer sällan sedan jag stängde av funktionen att väcka datorn från sleep med musen.