Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

I enlighet med SweClockers tidigare uppgifter sjösätter idag Raspberry Pi generation tre av sin populära enkortsdator. Nytt för den här gången är trådlös anslutning och 64-bitarsprocessor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Beställt!

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

Riktigt trevlig utveckling för den lilla enkortsdatorn. Nu är det bara SATA-anslutningen som saknas, men jag misstänker att det hade drivit iväg prislappen ganska enormt eftersom man hade fått inkorporera en separat SATA-kontroller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2001

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av HenKenny:

Beställt!

Varifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av electro:

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Jag tror du dels överskattar CPUn och dels så tror jag du missuppfattar meningen med RPi. För min del är det helt ointressant att kunna köra Windows på den.

Primär: MBPr 13", Core i5 4288U, 16 GB, 512 GB SSD Desktop: FD Define R5, 8700K, 16 GB, RX480, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB, Dell U3415W, Elgato TB Dock VM-värd: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian Brandvägg/Router: Celeron N3150, 4 GB, 64 GB SSD, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av electro:

Win10 till RPi är inte samma sak som vi kör på våra X86-datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Fast Ethernet står inte med i sammanställningen, men det verkar den ha iaf.

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
teamspeak.sweclockers.com
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av electro:

Windows 10 finns inte För Arm? (Alltså desktop versionen efter som om dom la ner RTM) Och det är troligt för att hålla nere på priset som dom inte går upp i minnes mängd dessutom så är det bra att lära sig att leva i en begränsad miljö när det kommer till minne om man ska leka med programmering och andra skakar.

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2001

@eat: Finns i lager på www.kjell.com

Edit: Uppdaterat länk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Synd på den fåniga prissättningen i Sverige, den kostar £30-32 GBP i England (355-380 SEK) men 499 kr här? 399 kr vore väl rimligare med tanke på skillnader i momssatser mm.

Märkligt också att man skulle behålla RPi2 i Sverige när varken Pi Hut eller Pimoroni har kvar den i sortimentet.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av electro:

Det kommer aldrig gå att köra Windows 10 Desktop då det kräver x86-64 eller x86. RPI är en ARM processor.

Däremot går det köra windows 10 IOT, men det är en helt annan mjukvara.

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Fråga till er som har mer koll, är det möjligt att använda den som en Minecraftserver? De modeller som funnits innan har som jag förstått "typ" fungerat men med väldiga restriktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av eat:

Varifrån?

I denna tråden finns lite ställen nämnda som har den inne
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402287-raspberry-pi-3-...

HP nc6400; Arch med Awesome WM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Nostradamu:

Fråga till er som har mer koll, är det möjligt att använda den som en Minecraftserver? De modeller som funnits innan har som jag förstått "typ" fungerat men med väldiga restriktioner.

Det går alldeles utmärkt att köra en standardserver med upp till 20 spelare för normalt spelande. Kör ni bukkit kan de bli lite mer krävande då minnet inte riktigt räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Raspberry Pi 2 sades vara ungefär 6x så snabb som originalet och modell 3 är 10 gånger så snabb som originalet. Alltså är RPi 3 = 10/6 gånger snabbare än RPi 2, alltså 67%. Den kör 1,2 GHz istället för 900 MHz så klockfrekvensen är 33% högre. Det borde inte enbart vara 64-bit som gör processorn 25% snabbare vid samma klockfrekvens?

Hur som helst, det verkar vara en trevlig uppdatering. Kan man förvänta sig rea på version 2 snart?

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Vad rekommenderas i skärmväg om man vill ha IPS-panel och touch i runt 10" till sin Pi 3?

Är det vettigare att strunta i Pi och istället plocka isär en färdig surfplatta? Vill bygga en huvudenhet/mediacenter med extern DAC för musikstreaming.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Sweclockers:

Därutöver är Raspberry Pi 3 Model B mycket lik dess föregångare – funktionellt och designmässigt. Det här gör att modellen bör ha full kompatibilitet med såväl tidigare tillbehör som allehanda skal/chassin.

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ronnylov:

Raspberry Pi 2 sades vara ungefär 6x så snabb som originalet och modell 3 är 10 gånger så snabb som originalet. Alltså är RPi 3 = 10/6 gånger snabbare än RPi 2, alltså 67%. Den kör 1,2 GHz istället för 900 MHz så klockfrekvensen är 33% högre. Det borde inte enbart vara 64-bit som gör processorn 25% snabbare vid samma klockfrekvens?

Hur som helst, det verkar vara en trevlig uppdatering. Kan man förvänta sig rea på version 2 snart?

Du kan inte jämföra klockfrekvens eftersom det är olika arkitekturer.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av kazen_90:

Du kan inte jämföra klockfrekvens eftersom det är olika arkitekturer.

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Maidstone, England
Registrerad
Nov 2006

Jag saknar Gb ethernet, trådlöst som dom har implementert är oanvändbart med mitt AP då jag är beroande av att den har minimum 2 antenner, med bara 1 antenn får jag bara 72Mbps hastighet.

Bluetooth.. tja, bra att ha kanske, men en prisökning på 100:- är det inte värdt!

Ser at rs online har slutat sälja til privatkund, det var ju tråkigt då dom var alltid billigare än kjell.com etc som tar överpris för RPI.

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
HTPC: nVidia Shield TV 500GB JVC DLA-X30
DMP-BD310 Denon AVR-4310 Anthem MCA-50 Monolith DF
XTZ 99.36x2/99.26x3 MK II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ronnylov:

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

Jag är också intresserad av prestandan. Nån som sett ett benchmark?

Framförallt intresserad om den fixar att agera plex server och transkoda 720p till chromecast.

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB*2 | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Enligt Pimoroni skall RPi2 utgå nu när RPi3 lanserats:

Citat:

The Raspberry Pi 3 will replace the Pi 2 in the current lineup landing at the same price point that the headline model has always occupied.

@roosterx : köp från England då, The Pi Hut eller Pimoroni? Alternativt Microkit.se om du prompt måste köpa från RS.

Edit: Det verkar bara som om det är Pimoroni själva som tar bort RPi2 ur sortimentet, RPi Foundation säger på sin blogg att de kommer fortsätta producera RPi2 så länge det finns efterfrågan.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Pine64 verkar ju som ett bättre alternativ.
https://www.pine64.com/product#pricing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svärje
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av pellen:

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

RPi Foundation säger själva att alla kontakter sitter på samma ställen så det ska passa med alla skal till B+/RPi2. Förutom då som sagt att man inte ser lysdioderna om inte skalet är genomskinligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av eat:

Varifrån?

Skrivet av VoodooExtreme:

Kjell.com

Hade dessutom en rabattkod som gick ut Idag, så perfekt.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Strife91:

Jag backade Pine på Kickstarter och har beställt en A64+ 2GB men just nu står den för min del och faller med att de får ordning på Ubuntu till den. Hade RPi3 kommit innan eller under Kickstarterkampanjen för Pine så hade jag valt den istället, inte minst för communityn.

Det skall dock bli intressant att se en jämförelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Strife91:

Tack för länken, detta måste jag kika på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av zarkov:

Synd på den fåniga prissättningen i Sverige, den kostar £30-32 GBP i England (355-380 SEK) men 499 kr här? 399 kr vore väl rimligare med tanke på skillnader i momssatser mm.

Märkligt också att man skulle behålla RPi2 i Sverige när varken Pi Hut eller Pimoroni har kvar den i sortimentet.

I vilka affärer hittar man den för de priserna?

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av roosterx:

Jag saknar Gb ethernet, trådlöst som dom har implementert är oanvändbart med mitt AP då jag är beroande av att den har minimum 2 antenner, med bara 1 antenn får jag bara 72Mbps hastighet.

Bluetooth.. tja, bra att ha kanske, men en prisökning på 100:- är det inte värdt!

Ser at rs online har slutat sälja til privatkund, det var ju tråkigt då dom var alltid billigare än kjell.com etc som tar överpris för RPI.

Helt sant, Kjell har däremot väldigt bra garanti-vilkor gällande alla RPI. Aldrig haft några problem att byta.