Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

I enlighet med SweClockers tidigare uppgifter sjösätter idag Raspberry Pi generation tre av sin populära enkortsdator. Nytt för den här gången är trådlös anslutning och 64-bitarsprocessor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beställt!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig utveckling för den lilla enkortsdatorn. Nu är det bara SATA-anslutningen som saknas, men jag misstänker att det hade drivit iväg prislappen ganska enormt eftersom man hade fått inkorporera en separat SATA-kontroller.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Beställt!

Varifrån?

Permalänk
Skrivet av electro:

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Jag tror du dels överskattar CPUn och dels så tror jag du missuppfattar meningen med RPi. För min del är det helt ointressant att kunna köra Windows på den.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av electro:

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Win10 till RPi är inte samma sak som vi kör på våra X86-datorer.

Permalänk
Medlem

Fast Ethernet står inte med i sammanställningen, men det verkar den ha iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av electro:

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Windows 10 finns inte För Arm? (Alltså desktop versionen efter som om dom la ner RTM) Och det är troligt för att hålla nere på priset som dom inte går upp i minnes mängd dessutom så är det bra att lära sig att leva i en begränsad miljö när det kommer till minne om man ska leka med programmering och andra skakar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk

@eat: Finns i lager på www.kjell.com

Edit: Uppdaterat länk

Visa signatur

Ryzen 9 5900x, ASUS 3070 TUF OC, NZXT H510, NZXT Kraken X63, WD Black SN850 1 TB, 32 GB G.SKill Trident Z Neo RGB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, TP-Link AX3000

Permalänk
Medlem

Synd på den fåniga prissättningen i Sverige, den kostar £30-32 GBP i England (355-380 SEK) men 499 kr här? 399 kr vore väl rimligare med tanke på skillnader i momssatser mm.

Märkligt också att man skulle behålla RPi2 i Sverige när varken Pi Hut eller Pimoroni har kvar den i sortimentet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electro:

Men varför satte de inte på mer minne. Med 2Gb hade det gått att köra Windows 10 desktop i 64bit. Bästa hade väl varit 4Gb och haft vissa filer i minnet istället.

Det kommer aldrig gå att köra Windows 10 Desktop då det kräver x86-64 eller x86. RPI är en ARM processor.

Däremot går det köra windows 10 IOT, men det är en helt annan mjukvara.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har mer koll, är det möjligt att använda den som en Minecraftserver? De modeller som funnits innan har som jag förstått "typ" fungerat men med väldiga restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Varifrån?

I denna tråden finns lite ställen nämnda som har den inne
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402287-raspberry-pi-3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Fråga till er som har mer koll, är det möjligt att använda den som en Minecraftserver? De modeller som funnits innan har som jag förstått "typ" fungerat men med väldiga restriktioner.

Det går alldeles utmärkt att köra en standardserver med upp till 20 spelare för normalt spelande. Kör ni bukkit kan de bli lite mer krävande då minnet inte riktigt räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 sades vara ungefär 6x så snabb som originalet och modell 3 är 10 gånger så snabb som originalet. Alltså är RPi 3 = 10/6 gånger snabbare än RPi 2, alltså 67%. Den kör 1,2 GHz istället för 900 MHz så klockfrekvensen är 33% högre. Det borde inte enbart vara 64-bit som gör processorn 25% snabbare vid samma klockfrekvens?

Hur som helst, det verkar vara en trevlig uppdatering. Kan man förvänta sig rea på version 2 snart?

Permalänk
Proffsmobbare

Vad rekommenderas i skärmväg om man vill ha IPS-panel och touch i runt 10" till sin Pi 3?

Är det vettigare att strunta i Pi och istället plocka isär en färdig surfplatta? Vill bygga en huvudenhet/mediacenter med extern DAC för musikstreaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Därutöver är Raspberry Pi 3 Model B mycket lik dess föregångare – funktionellt och designmässigt. Det här gör att modellen bör ha full kompatibilitet med såväl tidigare tillbehör som allehanda skal/chassin.

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Raspberry Pi 2 sades vara ungefär 6x så snabb som originalet och modell 3 är 10 gånger så snabb som originalet. Alltså är RPi 3 = 10/6 gånger snabbare än RPi 2, alltså 67%. Den kör 1,2 GHz istället för 900 MHz så klockfrekvensen är 33% högre. Det borde inte enbart vara 64-bit som gör processorn 25% snabbare vid samma klockfrekvens?

Hur som helst, det verkar vara en trevlig uppdatering. Kan man förvänta sig rea på version 2 snart?

Du kan inte jämföra klockfrekvens eftersom det är olika arkitekturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kan inte jämföra klockfrekvens eftersom det är olika arkitekturer.

Skickades från m.sweclockers.com

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Gb ethernet, trådlöst som dom har implementert är oanvändbart med mitt AP då jag är beroande av att den har minimum 2 antenner, med bara 1 antenn får jag bara 72Mbps hastighet.

Bluetooth.. tja, bra att ha kanske, men en prisökning på 100:- är det inte värdt!

Ser at rs online har slutat sälja til privatkund, det var ju tråkigt då dom var alltid billigare än kjell.com etc som tar överpris för RPI.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

Jag är också intresserad av prestandan. Nån som sett ett benchmark?

Framförallt intresserad om den fixar att agera plex server och transkoda 720p till chromecast.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Enligt Pimoroni skall RPi2 utgå nu när RPi3 lanserats:

Citat:

The Raspberry Pi 3 will replace the Pi 2 in the current lineup landing at the same price point that the headline model has always occupied.

@roosterx : köp från England då, The Pi Hut eller Pimoroni? Alternativt Microkit.se om du prompt måste köpa från RS.

Edit: Det verkar bara som om det är Pimoroni själva som tar bort RPi2 ur sortimentet, RPi Foundation säger på sin blogg att de kommer fortsätta producera RPi2 så länge det finns efterfrågan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Pine64 verkar ju som ett bättre alternativ.
https://www.pine64.com/product#pricing

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

RPi Foundation säger själva att alla kontakter sitter på samma ställen så det ska passa med alla skal till B+/RPi2. Förutom då som sagt att man inte ser lysdioderna om inte skalet är genomskinligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Varifrån?

Skrivet av VoodooExtreme:

Kjell.com

Hade dessutom en rabattkod som gick ut Idag, så perfekt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Pine64 verkar ju som ett bättre alternativ.
https://www.pine64.com/product#pricing

Jag backade Pine på Kickstarter och har beställt en A64+ 2GB men just nu står den för min del och faller med att de får ordning på Ubuntu till den. Hade RPi3 kommit innan eller under Kickstarterkampanjen för Pine så hade jag valt den istället, inte minst för communityn.

Det skall dock bli intressant att se en jämförelse.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Strife91:

Pine64 verkar ju som ett bättre alternativ.
https://www.pine64.com/product#pricing

Tack för länken, detta måste jag kika på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Synd på den fåniga prissättningen i Sverige, den kostar £30-32 GBP i England (355-380 SEK) men 499 kr här? 399 kr vore väl rimligare med tanke på skillnader i momssatser mm.

Märkligt också att man skulle behålla RPi2 i Sverige när varken Pi Hut eller Pimoroni har kvar den i sortimentet.

I vilka affärer hittar man den för de priserna?

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag saknar Gb ethernet, trådlöst som dom har implementert är oanvändbart med mitt AP då jag är beroande av att den har minimum 2 antenner, med bara 1 antenn får jag bara 72Mbps hastighet.

Bluetooth.. tja, bra att ha kanske, men en prisökning på 100:- är det inte värdt!

Ser at rs online har slutat sälja til privatkund, det var ju tråkigt då dom var alltid billigare än kjell.com etc som tar överpris för RPI.

Helt sant, Kjell har däremot väldigt bra garanti-vilkor gällande alla RPI. Aldrig haft några problem att byta.