Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Gropenator: med tanke på hur mycket strul jag haft med korrupt SD-kort rootfs på min RPi, något som helt försvunnit efter att jag endast bootar från SD-kort och sedan kör rootfs från USB så är det verkligen 👍 på detta! Blir helt klart inköp av en RPi3 för att ersätta min nuvarande RPi som rullat länge som enkel hemmaserver.

Undrar om det ändå inte är så att vissa RPi har lite "dålig" spänningsdelning, får man en sådan blir det lätt korrupt SD-kort medan de som har turen att få en med "bra" spänningsdelning så fungerar det bra med vettiga SD-kort. Är inte elektronikingenjör så vet inte exakt hur stora avvikelser som är OK, men noterade att min Arduino Uno verkligen har 3,300 V (enligt min multimeter) på 3,3 V och 5,00 V på 5 V medan RPi ligger på 3,25-3,26 V och 5,2 - 5,3 V.

Har ungefär samma erfarenheter som dig vad det gäller korrupt SD-kort. Har 2st RPI1 Model B varav den ena sedan den var ny inte klarat sig längre än max 1 vecka utan korruption (testat massvis av olika SD.kort). Den andra är ungefär lika dålig med en "vanlig" mobilladdare som strömförsörjning. Hittade ett större nätagg på 5A och med detta verkar den fungera mkt bättre (men inte perfekt). Detta styrker ju misstanken om att det är dålig strömförsörjning som får kortet att bli korrupt.

Samtidigt har jag kollegor som påstår sig ha RPis som levt i flera år med samma SD-kort, trots frekventa hårda omstarter (rycka kabeln).

Pga ovanstående problem känner jag 0 förtroende för RPi med SD-kort. Sitter just nu och funderar på en offsite-lösning där RPi3 med wifi hade varit perfekt då man kanske kan köra nfsroot över wlanet till en liten NAS med vanlig disk

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hypercat:

Svenska butikerna ser väl en god chans att tjäna en hundralapp extra, I alla fall nu kring launch. De kanske också tror att de kommer at slut.

Sen är det ju extra lägligt efter som rpi3 har wifi och bluetooth, då tänker folk "Ja men det är därför den är dyrare!, och en wifi och bluetooth adapter kostar ju mer än 100kr"... eller något sånt.

Men den riktiga rip-off-en är ju att köpa Cases, HDMI kablar, adapters osv. Det är här de tjänar pengar i svenska butiker. En case är bara en plastbit, borde inte kosta mer än typ 29kr, och kostar ~20kr på ebay. HDMI/DVI adapter kan fås för ~10kr på ebay med. Tror inte på att svenska butiker ger mycket mer heller.

Det är på tillbehör som de svenska butikerna har sina marginaler. Övriga sortimentet är så hårt pressat att de behöver sälja lite kablar till överpris för att få runt. Varför tror du Siba och Elgiganten pushar så mycket extra försäkringar på allt de säljer? För att försöka få någon sorts vinstmarginal. Du kanske noterat att ett par stora elektronikkedjor lagt ner de senaste åren och Mediamarkt har gått med brakförlust i flera år. Det är nog bara en tidsfråga innan de ger upp och slår igen. Utöver det har vi sett många företag gå ihop och köpa upp varandra så det i praktiken inte finns så många aktörer kvar på marknaden. Detta för att vinstmarginalerna är minimala på elektronik. Så om de inte hade kört "rip-off"-priser på adaptrar, kablar och liknande hade du vackert fått betala mer för allt annat istället. Välkommen till verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypercat:

Så hur lång tid tror ni det tar innan man kan få tag på en rpi0 till rimligt pris? 1 månad? 3 månader? Skulle helst vilja ha en rpi0.
Måste bestämma mig ikväll om jag skall ha en rpi3, för den kommer snart ta slut. Eller ska jag bara skaffa en RPI2?

@Foxmaner: Nej. Inte på vanligt vis, I alla fall. Ts3 har inte stöd för ARM servers. Det finns mjukvara som kostar ~250 spänn som skall kunna emulera x86 tillräckligt snabbt för att ts3 skall fungera. Upp till dig ifall du tycker det låter värt.

Och du vet ingen enkortsdator med x86 billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Köpte själv från England idag (ModMyPi.com), men räknar jag på liknande prylar som du listat d.v.s. RPi3, officiell universalladdare 2.4A, 16GB Samsung Class 10, officiellt skal samt en 2m HDMI till DVI-adapter får jag det till ca 830kr.

Då är även frakt inräknad, så i runda slängar en besparing på 400kr.

746:- inkl. frakt för ungefär samma grejor från inet.se, dock ingen HDMI-DVI adapter med i det priset.
Inte så billigt det heller men överkomligt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Och du vet ingen enkortsdator med x86 billig?

Inte på samma nivå. Det finns ju Intel compute stick och liknande för runt tusenlappen, men dessa är inte inte samma prisklass eller nivå av prisvärdhet i min mening. Annars kan man hyra VPS för 5€ per månad. Fast det med att ha egen teamspeak server handlar ju mest om prestige, man är oftast välkommen på andras servrar.

Skrivet av Zotamedu:

Det är på tillbehör som de svenska butikerna har sina marginaler. Övriga sortimentet är så hårt pressat att de behöver sälja lite kablar till överpris för att få runt......... Detta för att vinstmarginalerna är minimala på elektronik. Så om de inte hade kört "rip-off"-priser på adaptrar, kablar och liknande hade du vackert fått betala mer för allt annat istället. Välkommen till verkligheten.

Dock verkar ju någon ha tagit sig en 20% extra marginal på rpi3 i Sverige, antagligen affärerna. Så i detta fall betalar vi redan vackert mer.

Jag klagar inte på det viset, för jag köper ju saker där det är billigt. Men jag säger att det är där de tjänar pengar eftersom vi pratade om att rpi3 kostar 100kr mer än den borde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Det är fortfarande ingen som kunnat svara på varför RPi2 kund säljas för samma pris i Sverige som i Storbritannien men inte RPi3?

Den svenska momsen är bara 5 %-enheter högre än den engelska så det är knappast där skillnaden ligger (omräknat ger det ca 390 kr i Sverige), inte heller tillkommer någon tull på varor som skickas mellan Storbritannien och Sverige. Vad engelska företagare har för kostnader har jag ingen koll på men borde inte de ha påverkat prissättningen av RPi2 lika mycket?

Nej, jag tror det är så enkelt att de svenska försäljarna har haft problem med lönsamheten på RPi det senaste året pga stora valutavariationer så nu försöker man återta en del av den vinsten samt öka marginalerna på framtida försäljningar så att man inte hamnar i samma sits igen. Det är mycket lättare att höja priset på en ny modell än på en gammal. Att pundet är en dryg krona svagare nu än när RPi2 lanserades talar man tyst om, det är ju ren vinst för butikerna.

Andra inköpskanaler? Annat inköpspris? Lägre marginal mm?
Att ligga på 499 är inte "för mycket" då 32GBP blir strax under 400kr, på det högre moms, lagerkostnad, frakt, löner mm så är det inte en knapp 100 lapp mycket extra.
Du vet, det klstar att frakta varor från Storbritannien eller annat land, hantera det med uppackning, lagring, mm. Högre kostnader ger högre slutpris.

Skrivet av hypercat:

Svenska butikerna ser väl en god chans att tjäna en hundralapp extra, I alla fall nu kring launch. De kanske också tror att de kommer at slut.

Sen är det ju extra lägligt efter som rpi3 har wifi och bluetooth, då tänker folk "Ja men det är därför den är dyrare!, och en wifi och bluetooth adapter kostar ju mer än 100kr"... eller något sånt.

Men den riktiga rip-off-en är ju att köpa Cases, HDMI kablar, adapters osv. Det är här de tjänar pengar i svenska butiker. En case är bara en plastbit, borde inte kosta mer än typ 29kr, och kostar ~20kr på ebay. HDMI/DVI adapter kan fås för ~10kr på ebay med. Tror inte på att svenska butiker ger mycket mer heller.

Tjäna extra? Marginalerna inom IT/ multimedia butiker är väldigt små, se ex på TV apparater som många gånger säljs med förlust.

Cases är knte "rip-off", saker kostnar i inköp, frakter, lagring, hantering, personal, kundservice mm. Sen så är ju steget från strax under 100 lappen de går att få tag i till "normalpris" 200 kr kanske lite högt, men butikerna måste ju få in pengar och täcka kostnader.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Inte imponerad på specsen förutom inbyggt wifi vilket är lämpligt. Bluetooth har jag ingen användning utav heller. Hellre sett USB 3 och gigabit ethernet på varsin buss.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

[bara 1gb minne?!] [64bit och 1gb!?] sad panda =(
Trodde verkligen inte att de skulle stanna kvar på 1gb, 2gb hade gjort sån skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Andra inköpskanaler? Annat inköpspris? Lägre marginal mm?
Att ligga på 499 är inte "för mycket" då 32GBP blir strax under 400kr, på det högre moms, lagerkostnad, frakt, löner mm så är det inte en knapp 100 lapp mycket extra.
Du vet, det klstar att frakta varor från Storbritannien eller annat land, hantera det med uppackning, lagring, mm. Högre kostnader ger högre slutpris.

Förutom att jag inte förstår vilka "andra inköpskanaler" som skulle kunna vara aktuella än RPi Foundation så är det där bara en lista på kostnader som fanns även för RPi1 och 2, trots det är RPi3 bara några kronor dyrare än RPi2 i Storbritannien. Alla kostnader för löner, frakt, lager mm har man ju haft även när man sålde RPi2, eller hur?

Justerar man det engelska rek-priset för svensk moms (25% istf 20%) hamnar man på ca 375-400 kr beroende på valutakurs, dvs ganska precis vad RPi2 kostat hittills (30 GBP / 1,20 * 12 kr * 1,25 = 375 kr). Märk väl att detta är rekommenderat pris till kund, som ÅF betalar man förmodligen bara hälften i inköpspris, om ens det.

Nåväl, vi kommer inte längre här. Du tycker det är rimligt att vi skall betala 25% mer i Sverige än i Storbritannien, jag tycker inte det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Kan man förvänta sig att kunna driva en torrentklient på denna?

Permalänk
Medlem

Kan man överklocka denna som man har kunnat med föregående modeller ?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony32:

Inte imponerad på specsen förutom inbyggt wifi vilket är lämpligt. Bluetooth har jag ingen användning utav heller. Hellre sett USB 3 och gigabit ethernet på varsin buss.

Inte jag heller, och inbyggt WiFi är knappast någon "wow, perfekt" funktion, inte heller bluetooth som (typ?) alldrig används till dator.
Håller med, Gig ethernet hade varit fint

Skrivet av Zemos:

[bara 1gb minne?!] [64bit och 1gb!?] sad panda =(
Trodde verkligen inte att de skulle stanna kvar på 1gb, 2gb hade gjort sån skillnad!

Beror på användningsområde, i vissa fall stor skillnad, i vissa fall minimal skillnad.
Mer cpu kraft, och föer kärnor vore nice därimot!

Skrivet av zarkov:

Förutom att jag inte förstår vilka "andra inköpskanaler" som skulle kunna vara aktuella än RPi Foundation så är det där bara en lista på kostnader som fanns även för RPi1 och 2, trots det är RPi3 bara några kronor dyrare än RPi2 i Storbritannien. Alla kostnader för löner, frakt, lager mm har man ju haft även när man sålde RPi2, eller hur?

Justerar man det engelska rek-priset för svensk moms (25% istf 20%) hamnar man på ca 375-400 kr beroende på valutakurs, dvs ganska precis vad RPi2 kostat hittills (30 GBP / 1,20 * 12 kr * 1,25 = 375 kr). Märk väl att detta är rekommenderat pris till kund, som ÅF betalar man förmodligen bara hälften i inköpspris, om ens det.

Nåväl, vi kommer inte längre här. Du tycker det är rimligt att vi skall betala 25% mer i Sverige än i Storbritannien, jag tycker inte det.

Kan vara andra mellanhänder, dyrare inköpspris mot tidigare version, valutakurser, frakter mm kan spela in, lika så om de tidigare lagt sig på låg förtjänst (för att sälja in konceptet till kunder/etablera en användarbas) och nu vid nya lanseringen ta lite högre marginal.

Marginalen nu mot tidigare tror jag dock inte ökat _så_ mycket, om en snågot.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Kan man förvänta sig att kunna driva en torrentklient på denna?

Nu är jag inte alls kunnig inom området men det har man väl kunnat på tidigare modeller?
Kan man driva en mindre minecraftserver borde den kunna klara en torrentklient.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Kan man förvänta sig att kunna driva en torrentklient på denna?

du kan köra tex transmission på den och sen använda transmission remote gui från en vanlig dator.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Någon som beställde från ThePiHut.com och har fått någon information om leverans etc? Jag tror jag kan ha missat första batchen

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

Nja, vet att en del passar. Jag använder ett FLIRC för min:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Nja, vet att en del passar. Jag använder ett FLIRC för min:

i.imgur.com/1LJZxnq.jpg

När köpte du det caset? För den är slutsåld nu sedan några dagar tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

När köpte du det caset? För den är slutsåld nu sedan några dagar tillbaka.

Bor i Tyskland just nu, beställde från amazon.de för 2-3 dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Bor i Tyskland just nu, beställde från amazon.de för 2-3 dagar sedan.

Aha det förklarar saken Kollade på thepihut och där var den slut.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nu är jag inte alls kunnig inom området men det har man väl kunnat på tidigare modeller?
Kan man driva en mindre minecraftserver borde den kunna klara en torrentklient.

Absolut kan man det. Kanske bättre på RP1 då den drar mindre ström dessutom? Men man får vara beredd på USB portens begränsing. Att flytta några gig filer med 3MB/s tar sin tid.

Permalänk
Medlem

Verkar som Rpi3 blir ganska mycket varmare än RPi2.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=RPi2-vs-RP...

Nu har det i och för sig länge funnits möjlighet att köpa kylflänsar som tillbehör men nu kan det kanske bli mer befogat än tidigare. Å andra sidan kanske denna nya SoC funkar bra även vid högre temperaturer? En mobiltelefon lär ju kunna bli ganska varm inuti. Att den blir varmare behöver ju inte vara ett problem om den är designad att tåla det. Det visar väl sig om folk får problem med överhettning i praktiken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Verkar som Rpi3 blir ganska mycket varmare än RPi2.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=RPi2-vs-RP...

Nu har det i och för sig länge funnits möjlighet att köpa kylflänsar som tillbehör men nu kan det kanske bli mer befogat än tidigare. Å andra sidan kanske denna nya SoC funkar bra även vid högre temperaturer? En mobiltelefon lär ju kunna bli ganska varm inuti. Att den blir varmare behöver ju inte vara ett problem om den är designad att tåla det. Det visar väl sig om folk får problem med överhettning i praktiken.

Den stora frågan är ju om den throttlar. Har grävt runt lite och det verkar som att den är specad till 85 grader och att den börjar throttla en liten bit under det så det är mycket möjligt att den klockade ner sig i testet du länkar till. Det kan nog vara en idé att fundera på kylningen om man pressar den hårt. Heatspredern längst ner i artikeln var ju rätt häftig. Det vore najs med en sådan och en matchande platta på undersidan så kan man enkelt skruva ihop kylaren till en RPi-macka och så kan man använda det istället för chassi. Tyvärr blir det nog relativt dyrt att producera i små serier jämfört med att bara köpa standard kylflänsar och klistra på.

Mobiltelefoner blir varma men är också kända för att throttla ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora frågan är ju om den throttlar. Har grävt runt lite och det verkar som att den är specad till 85 grader och att den börjar throttla en liten bit under det så det är mycket möjligt att den klockade ner sig i testet du länkar till. Det kan nog vara en idé att fundera på kylningen om man pressar den hårt. Heatspredern längst ner i artikeln var ju rätt häftig. Det vore najs med en sådan och en matchande platta på undersidan så kan man enkelt skruva ihop kylaren till en RPi-macka och så kan man använda det istället för chassi. Tyvärr blir det nog relativt dyrt att producera i små serier jämfört med att bara köpa standard kylflänsar och klistra på.

Mobiltelefoner blir varma men är också kända för att throttla ordentligt.

Ja om den throttlar så beror det ju på att den överhettat (eller snarare att den throttlar för att undvika det). Fördelen med den stora communityn med raspberry pi är väl att folk snabbt kommer med smarta lösningar på hur throttling kan undvikas. Kanske blir den kylaren producerad i stora serier om efterfrågan blir tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem

Är det inte snart dags för dem att uppgaradera till ddr3/lpddr3 minne snart. För är det inte så att ddr2/lpddr2 minnet kommer flask halsa om den nu inte redan gör det. Enligt mig så tycker jag att dem borde kört med ddr3 redan vid första generationens raspberry pi eller iallafall andra generationen.

Berätta gärna vad ni tycker

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /