Hjälp vill börja streama och behöver en dator!

Permalänk

Hjälp vill börja streama och behöver en dator!

Hej, vill börja streama och tänkt köpa en ny dator.
Tänkte lira CS:GO och lol, vill spela CS:GO i högsta grafik o streama på det. Budget spelar inte så stor roll då jag tänkte köpa den på avbetalning men kanske runt 15k max? borde väll inte kosta mer för dem 2 spelen.
Gärna att alla komponenter ligger på samma köp lista och att man ska kunna avbetala genom klarna eller liknande. Ifall någon vet någon bra kamera får det gärna läggas till då man vill ha bra bild när man streamar, alltid tråkigt att se en suddig bild på personen som streamar.

Utöver budgeten eller i budgeten (om det går) skulle en bra 144hz skärm vara nice!

Tänkte streama på twitch. (vet inte om det är relevant i bygget att veta vart man tänkte streama men in case of)

Kan inte bygga datorer själv så det får gärna kosta 800 extra för att få det gjort!

mus o tangentbord behövs inte!

Tack på förhand! All hjälp uppskattas!!

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9102407/2016-01-18

Finns en produkt som har utgått, undrar vad man kan ersätta den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9102407/2016-01-18

Finns en produkt som har utgått, undrar vad man kan ersätta den med? någon som kan hjälpa?

Skulle slagit till på en Samsung EVO 850 för att ersätta SSD-disken som inte finns kvar i sortimentet.
Sedan skulle jag även passat på att langa in 16GB ram istället för 8

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Inaktiv

Detta paket med 6700k, AOC-skärm m.m hamnar på 15004 kr. Annars kan du välja Haswell och kanske få råd med montering, men jag tycker du bör övervväga att bygga själv.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9217919/2016-03-02

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9217988/2016-03-02

Den har jag fått rekommenderad, just för att personen vill skippa AMD grafikkortet och ett luftigare chassi! Personen sa att det chassit som fanns där nu hade tillgång till 5 fläktar men kom bara med en så man skulle behöva betala 1500 ungefär för att få in fläktar, så han bytte ut mot ett som är luftigare men låter lite mer (vilket inte spelar nån roll egentligen)

Fråga: vad är det för kort man behöver för att streama??

Tack för svaren hittills kollar på alla svar o kommer ta det som är bäst såklart.@anon259415:

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9217988/2016-03-02

Den har jag fått rekommenderad, just för att personen vill skippa AMD grafikkortet och ett luftigare chassi! Personen sa att det chassit som fanns där nu hade tillgång till 5 fläktar men kom bara med en så man skulle behöva betala 1500 ungefär för att få in fläktar, så han bytte ut mot ett som är luftigare men låter lite mer (vilket inte spelar nån roll egentligen)

Fråga: vad är det för kort man behöver för att streama??

Tack för svaren hittills kollar på alla svar o kommer ta det som är bäst såklart.@chokladtomte:

Skitchassi. Har fått lite erfarenhet från det iom kompis bygge jag fick kika på. För budgetbygge visst, men inte för 15k bygge.
Sen rekommenderar jag 390 i detta fallet också. Absolut ingen idé att gå på en i7 och 960 även om man streamar. Intels quicksync tar hand on streamen och man behöver inte så mycket CPU kraft.

Gå på en 4690k/6600k och en 390 imo. Har han ett skäl för att inte vilja ha AMD eller är det bara hans eget tycke?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG: okej tack! haha asså jag fattar typ 0, kan ingenting så tar bara hjälp från alla som kan. Men i7 har jag hört att det nästan är ett måste om man ska streama. o vad är intels quicksync :P? finns det i inköps listan eller är det ett program? skulle du kunna göra en inköps lista som duger bra till streaming?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

@LPG: okej tack! haha asså jag fattar typ 0, kan ingenting så tar bara hjälp från alla som kan. Men i7 har jag hört att det nästan är ett måste om man ska streama. o vad är intels quicksync :P? finns det i inköps listan eller är det ett program? skulle du kunna göra en inköps lista som duger bra till streaming?

Tack på förhand

Quicksync använder grafiken i processorn för att streama. Man behöver definitivt inte en i7 för streaming med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hoppas att du inte tänkt att avbetala din dator med streaming

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chuncho89:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9217988/2016-03-02

Den har jag fått rekommenderad, just för att personen vill skippa AMD grafikkortet och ett luftigare chassi! Personen sa att det chassit som fanns där nu hade tillgång till 5 fläktar men kom bara med en så man skulle behöva betala 1500 ungefär för att få in fläktar, så han bytte ut mot ett som är luftigare men låter lite mer (vilket inte spelar nån roll egentligen)

Fråga: vad är det för kort man behöver för att streama??

Tack för svaren hittills kollar på alla svar o kommer ta det som är bäst såklart.@chokladtomte:

Du får 8GB mindre ram, ett budget moderkort, en sämre SSD, ett betydligt sämre grafikkort, en skärm utan FreeSync och ett sämre chassi som saknar ljuddämpning. Visserligen finns Windows med i den kundvagnen, men det nämnde du inget om i ditt första inlägg. Jag hade aldrig valt den kundvagnen oavsett.

Permalänk

Nej jobbar heltid så det är bara hobby streaming@elklazor:

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9218745/2016-03-02 Tycker du att den här vagnen blir bra att streama med? @anon259415:

Permalänk
Hedersmedlem

@chuncho89 *Bumpinlägg raderade*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av chuncho89:

Någon snäll själ som kan hjälpa till?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9218745/2016-03-02 Tycker du att den här vagnen blir bra att streama med? @chokladtomte:

Ser grymt ut- kör hårt!

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

Ser grymt ut- kör hårt!

Då litar jag på er haha, för polarna klagar o klagar på amd kortet (dem säger att den blir mycket varmare o därav har kortare livslängd) men alla här verkar gilla den mer så lär nog kör på det. Men streama cs o lol borde alltså inte vara några problem o högsta kvalle?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

Då litar jag på er haha, för polarna klagar o klagar på amd kortet (dem säger att den blir mycket varmare o därav har kortare livslängd) men alla här verkar gilla den mer så lär nog kör på det. Men streama cs o lol borde alltså inte vara några problem o högsta kvalle?

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker gott med ett 960/380 för de spelen. Vilket streaming program ska du använda?

Förresten, kör inte med BenQ skärmen. Den har inte Displayport vilket kan bli ett stort problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

Då litar jag på er haha, för polarna klagar o klagar på amd kortet (dem säger att den blir mycket varmare o därav har kortare livslängd) men alla här verkar gilla den mer så lär nog kör på det. Men streama cs o lol borde alltså inte vara några problem o högsta kvalle?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du hälsa polarna att de har fel! AMD må gå lite varmare, men ingenting som påverkar livslängden. Dock räcker ett R9 380 för de två spelen. Förslagsvis ett Sapphire. http://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4gb...

Permalänk
Medlem

Vad menar du med streama? Vad har grafikortet med streaming att göra?? Jag streamar med Plex och cromecast, men jag gissar att det inte är sådan streaming du menar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad menar du med streama? Vad har grafikortet med streaming att göra?? Jag streamar med Plex och cromecast, men jag gissar att det inte är sådan streaming du menar?

Livestream till Twitch.tv när man sitter och spelar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Det räcker gott med ett 960/380 för de spelen. Vilket streaming program ska du använda?

Förresten, kör inte med BenQ skärmen. Den har inte Displayport vilket kan bli ett stort problem i framtiden.

Tänkte streama på twitch minns inte exakt vilka program dem använder men kollar upp det till imorn!
Vilken skärm skulle du rekommendera? Tack för all hjälp jag fått!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

Då kan du hälsa polarna att de har fel! AMD må gå lite varmare, men ingenting som påverkar livslängden. Dock räcker ett R9 380 för de två spelen. Förslagsvis ett Sapphire. http://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4gb...

Okii tack! Men då stannar jag med den du sa innan bara vill hellre ha för mycket power än exakt det som krävs.

En sak dem påpekade också var att i det chassit skulle det bli ännu svårare att kyla ner om man inte fixar några fläktar till då den får plats med 5 men har bara 1, okunnig som jag är måste jag fråga här igen, har dem fel där också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

Okii tack! Men då stannar jag med den du sa innan bara vill hellre ha för mycket power än exakt det som krävs.

En sak dem påpekade också var att i det chassit skulle det bli ännu svårare att kyla ner om man inte fixar några fläktar till då den får plats med 5 men har bara 1, okunnig som jag är måste jag fråga här igen, har dem fel där också?

Skickades från m.sweclockers.com

De har fel. Chassit har plats med 10 fläktar och det följer med två fläktar. Men du skulle kunna lägga till lite fläktar för att få bättre luftflöde i chassit. Bättre luftflöde innebär en svalare och tystare dator. Noctua har tysta premiumfläktar, men priset är därefter. Be quiet! PureWings gäller för att vara riktigt fina fläktar annars, och till ett bra pris.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuncho89:

Hej, vill börja streama och tänkt köpa en ny dator.
Tänkte lira CS:GO och lol, vill spela CS:GO i högsta grafik o streama på det. Budget spelar inte så stor roll då jag tänkte köpa den på avbetalning men kanske runt 15k max? borde väll inte kosta mer för dem 2 spelen.
Gärna att alla komponenter ligger på samma köp lista och att man ska kunna avbetala genom klarna eller liknande. Ifall någon vet någon bra kamera får det gärna läggas till då man vill ha bra bild när man streamar, alltid tråkigt att se en suddig bild på personen som streamar.

Utöver budgeten eller i budgeten (om det går) skulle en bra 144hz skärm vara nice!

Tänkte streama på twitch. (vet inte om det är relevant i bygget att veta vart man tänkte streama men in case of)

Kan inte bygga datorer själv så det får gärna kosta 800 extra för att få det gjort!

mus o tangentbord behövs inte!

Tack på förhand! All hjälp uppskattas!!

Sverige 2016
"Budget spelar ingen roll då jag tänkt handla på avbetalning"
WTF?!?!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Sverige 2016
"Budget spelar ingen roll då jag tänkt handla på avbetalning"
WTF?!?!

Pappa betalar inte för alla vettu.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Pappa betalar inte för alla vettu.

Jag är 30+, tror du min pappa betalar för mig? De var ett tag sedan... Haha
Han lärde mig däremot att man jobbar och sedan sparar ihop pengar.

Edit:
Min poäng var inte att lägga mig i hur han finansierar köpet. Däremot inställningen då han skriver att budgeten spelar ingen roll pga avbetalning. Om man ska betala av ett köp så tycker iaf jag att budgeten är extremt viktig och framförallt begränsad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hur han vill finansiera sina köp är iaf offtopic tycker jag iaf.

Ont: För att streama kommer du behöva använda något typ av brodcast program. Obs är ett sådant o de kan använda i7:ans inbyggda grafik för att koda videon. Den datorn du länka senast kommer klara det galant.

Jag själv kör med en i5 och ett amd r9 380 och det är inga problem så länge jag använder Quick sync för kodningen av streamen. Har du några frågor om hur du skall sätta upp obs så skicka ett pm

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

De har fel. Chassit har plats med 10 fläktar och det följer med två fläktar. Men du skulle kunna lägga till lite fläktar för att få bättre luftflöde i chassit. Bättre luftflöde innebär en svalare och tystare dator. Noctua har tysta premiumfläktar, men priset är därefter. Be quiet! PureWings gäller för att vara riktigt fina fläktar annars, och till ett bra pris.

Lycka till!

Tack så jätte mycket för all hjälp då blir det den här datorn, byter kanske ut skärmen då det va nån som kommentera att den borde bytas ut. Tack ännu en gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JimmBoow:

Hur han vill finansiera sina köp är iaf offtopic tycker jag iaf.

Ont: För att streama kommer du behöva använda något typ av brodcast program. Obs är ett sådant o de kan använda i7:ans inbyggda grafik för att koda videon. Den datorn du länka senast kommer klara det galant.

Jag själv kör med en i5 och ett amd r9 380 och det är inga problem så länge jag använder Quick sync för kodningen av streamen. Har du några frågor om hur du skall sätta upp obs så skicka ett pm

Aa precis tänkte köra på OBS programmet. Grymt, kommer säkert pma om det tack för all hjälp jag har fått här!

Många är så sugna på veta varför jag väljer avbetalning, det är för att jag vill ha en ny dator ganska omgående och tänkte köra avbetalning på 3 månader vilket inte kommer att spela så stor roll om det är någon hundralapp mer eller inte.

Men tack alla för hjälpen väntar bara på svaret om jag borde byta skärmen eller köra på benq:n som finns i vagnen! Riktigt snällt av er!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chuncho89: https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246... den skärmen va rekommenderad innan (av @anon259415) och iom freesync så tycker jag den är bättre än benq:en för streamen spelar det mindre roll vilken skärm du kör på

Permalänk

@JimmBoow: @anon259415 @Njov Jork

Tänkte kolla med er, http://www.inet.se/kundvagn/visa/9233638/2016-03-05 , den tänkte jag beställa idag om ni inte har några ändringar, grejen är att skärmen har jag inte bytt ut eftersom att den ni ville att jag skulle använda inte finns på inet.

Har lagt till fläkt och lite tillbehör och det jag undrar mest över är operativ systemet, har jag valt rätt? 64bit? och visst kommer dem installera det så jag slipper tänka på det? tack för all hjälp jag fått! så fort jag fått era svar så beställer jag den! Kolla gärna om fläkten jag beställt passar till mitt chassi (jag är helt ny när det gäller att bygga något)

Om det är någon jag har glömt av dem som hjälpt mig så förlåt men säg gärna vad ni tycker! evigt tacksam för hjälpen jag fått av er!