Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Expertgissare

Hade varit roligt att veta vad du tycker om Eizo EV2736W skärmen, funderar på att köpa en sådan eller en
Dell U2715H för att ha till fotoredigering
Eller har någon något bättre tips kring samma prislapp?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hade varit roligt att veta vad du tycker om Eizo EV2736W skärmen, funderar på att köpa en sådan eller en
Dell U2715H för att ha till fotoredigering
Eller har någon något bättre tips kring samma prislapp?

Väldigt osäker på EV2736W just nu. Den blöder ganska bra i vänstra hörnet, men även i högra hörnet men med en gulare ton.
Betraktningsvinklarna är också rätt kass tycker jag, då det ska vara bra på IPS?!
Hittade denna tråd; #15895935
Känns som att nyare EV2736W har en annan och sämre panel?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Wifi: Jämförde Eizo EV2736W och AOC Q277PQU mot varandra hela kvällen igår. Överlag tyckte jag Eizo skärmen var bättre, den hade en jämnare bildkvalitet. Däremot hade AOC lite mer "tryck" i färgerna.
Tyvärr har båda en del glow/bleed som jag stör mig på. Båda blödde i nedre högra och vänstra hörnet. Och på höger sida en mer gulaktig ton. AOC hade även en gulaktig glow/blödning tvärs över hela skärmen.
Detta märktes inte om jag tände lampan i rummet, men då jag oftast sitter i mörker så störde jag mig på det väldigt urvattnade kanterna vid mörka bilder.
Tycker även betraktningsvinklarna är kassa, och det ska tydligen vara bra på IPS. Men det är bättre på min andra skärm Benq EW2750ZL som har VA-panel.

Jag ska prova Eizo skärmen över helgen och se vad jag tycker. Men just nu känns det som att jag går tillbaka till VA-panel. Trots risken för lättare ghosting vid rörelser. Men det stör jag mig betydligt mindre på. Lutar då åt AOC Q3277PQU eller Benq BL3200PT.

Bild på skärmarna i mörker: http://i.imgur.com/9p5Zyry.jpg
AOC till höger Eizo till vänster.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Oh! Tack så mycket för ett välformulerat och informativt inlägg. Jag skrev ett jättelångt inlägg nyss, men råkade komma åt bakåt-knappen på musen, och vips så var det borta...

Hur som helst så låter det som att du inte är särskilt nöjd med någon av skärmarna! De har sina brister, helt klart, och om jag vore dig skulle jag fortsätta leta vidare än att behålla någon av de där.

Min nuvarande skärm har TN-panel, så svärtan på den är väl sämre än både VA och IPS, men för dig som är van vid VA kan jag tänka mig att det blir särskilt jobbigt. Ungefär så som jag oroar mig för att det blir ifall jag skaffar en skärm med lägre uppdateringsfrekvens än 120 Hz som min nuvarande skärm har.

Om man sedan ser till bilden är det där typiskt två skärmar jag helst inte vill ha. AOC blöder från kanterna något extremt, åtminstone i mina ögon, och där har Eizo ett försprång. Den sistnämnda skulle jag kunna använda, tror jag, men den från AOC blir man nog omgående ganska trött på ifall man tittar eller spelar mycket som innehåller mörkare partier.

Mitt råd är att du kör Eizo-skärmen lite till och om den inte känns bra byter du till något som passar dig bättre, kanske då med VA-panel! För min egen del hoppar jag nog både de där skärmarna. Avsaknaden av mer än 60 Hz i uppdateringsfrekvens kommer bli för stor för mig. Särskilt om jag ska bli riktigt nöjd. Och det vill jag ju! I dagsläget tittar jag på Acer Predator XB271HU. Bäst bland de skärmar som uppfyller alla mina krav.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Expertgissare

@ronz Tack för informationen, jag tror jag avstår Eizo-skärmen och kollar vidare om jag kan hitta något bättre än en Dell U2715H.
Fortsätter följa tråden ifall något annat tips dyker upp

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

@-ronz: Oh! Tack så mycket för ett välformulerat och informativt inlägg. Jag skrev ett jättelångt inlägg nyss, men råkade komma åt bakåt-knappen på musen, och vips så var det borta...

Hur som helst så låter det som att du inte är särskilt nöjd med någon av skärmarna! De har sina brister, helt klart, och om jag vore dig skulle jag fortsätta leta vidare än att behålla någon av de där.

Min nuvarande skärm har TN-panel, så svärtan på den är väl sämre än både VA och IPS, men för dig som är van vid VA kan jag tänka mig att det blir särskilt jobbigt. Ungefär så som jag oroar mig för att det blir ifall jag skaffar en skärm med lägre uppdateringsfrekvens än 120 Hz som min nuvarande skärm har.

Om man sedan ser till bilden är det där typiskt två skärmar jag helst inte vill ha. AOC blöder från kanterna något extremt, åtminstone i mina ögon, och där har Eizo ett försprång. Den sistnämnda skulle jag kunna använda, tror jag, men den från AOC blir man nog omgående ganska trött på ifall man tittar eller spelar mycket som innehåller mörkare partier.

Mitt råd är att du kör Eizo-skärmen lite till och om den inte känns bra byter du till något som passar dig bättre, kanske då med VA-panel! För min egen del hoppar jag nog både de där skärmarna. Avsaknaden av mer än 60 Hz i uppdateringsfrekvens kommer bli för stor för mig. Särskilt om jag ska bli riktigt nöjd. Och det vill jag ju! I dagsläget tittar jag på Acer Predator XB271HU. Bäst bland de skärmar som uppfyller alla mina krav.

Skrivet av Edvin-89:

@-ronz Tack för informationen, jag tror jag avstår Eizo-skärmen och kollar vidare om jag kan hitta något bättre än en Dell U2715H.
Fortsätter följa tråden ifall något annat tips dyker upp

Det är ju riktigt trevliga skärmar annars. Men om man sitter i ett mörkt rum så kommer mörka partier se blaskiga ut.
Antingen ska man ha en jäkla tur att få en skärm med minimalt med bleeding/glow, eller så får man helt enkelt köpa en skärm med VA-panel.
Vrider jag upp skärmen så jag tittar lite snett nedifrån så försvinner det värsta från nedre vänstra kant.

Som det känns nu ska jag nog prova http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3282629
Dock så förstör det hela tanken med uppgraderingen.. att få mindre pixlar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

@-ronz: Oh! Tack så mycket för ett välformulerat och informativt inlägg. Jag skrev ett jättelångt inlägg nyss, men råkade komma åt bakåt-knappen på musen, och vips så var det borta...

Hur som helst så låter det som att du inte är särskilt nöjd med någon av skärmarna! De har sina brister, helt klart, och om jag vore dig skulle jag fortsätta leta vidare än att behålla någon av de där.

Min nuvarande skärm har TN-panel, så svärtan på den är väl sämre än både VA och IPS, men för dig som är van vid VA kan jag tänka mig att det blir särskilt jobbigt. Ungefär så som jag oroar mig för att det blir ifall jag skaffar en skärm med lägre uppdateringsfrekvens än 120 Hz som min nuvarande skärm har.

Om man sedan ser till bilden är det där typiskt två skärmar jag helst inte vill ha. AOC blöder från kanterna något extremt, åtminstone i mina ögon, och där har Eizo ett försprång. Den sistnämnda skulle jag kunna använda, tror jag, men den från AOC blir man nog omgående ganska trött på ifall man tittar eller spelar mycket som innehåller mörkare partier.

Mitt råd är att du kör Eizo-skärmen lite till och om den inte känns bra byter du till något som passar dig bättre, kanske då med VA-panel! För min egen del hoppar jag nog både de där skärmarna. Avsaknaden av mer än 60 Hz i uppdateringsfrekvens kommer bli för stor för mig. Särskilt om jag ska bli riktigt nöjd. Och det vill jag ju! I dagsläget tittar jag på Acer Predator XB271HU. Bäst bland de skärmar som uppfyller alla mina krav.

Fått hem AOC Q3277PQU nu. Nu är det svarta svart och inte grått. Färgerna är bra men inte lika punchiga som på Eizo EV2736W.
32" Känns dock lite väl stort just nu, och mitt bord är inte så djupt.. Har dock planer på att flytta och då skaffa annat bord så det funkar väl just nu iaf.
Om denna skärm hade varit 27" hade det varit perfekt.
Inge bleed alls, glow finns inte, och respons/ghosting i spel är inget jag märker av!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fått hem AOC Q3277PQU nu. Nu är det svarta svart och inte grått. Färgerna är bra men inte lika punchiga som på Eizo EV2736W.
32" Känns dock lite väl stort just nu, och mitt bord är inte så djupt.. Har dock planer på att flytta och då skaffa annat bord så det funkar väl just nu iaf.
Om denna skärm hade varit 27" hade det varit perfekt.
Inge bleed alls, glow finns inte, och respons/ghosting i spel är inget jag märker av!

Kul att du är nöjd med svärtan! Det blir nog problematisk för dig att gå från den sortens panel som du vant dig vid, vilket också märktes när du försökte byta nu. Om du har planer på att uppgradera ditt bord, och är nöjd med skärmen i övrigt, skulle jag behålla den! Dock kan jag själv tänka mig att 32" är aningen stort. Det är min tv, för tusan. ^^

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Kul att du är nöjd med svärtan! Det blir nog problematisk för dig att gå från den sortens panel som du vant dig vid, vilket också märktes när du försökte byta nu. Om du har planer på att uppgradera ditt bord, och är nöjd med skärmen i övrigt, skulle jag behålla den! Dock kan jag själv tänka mig att 32" är aningen stort. Det är min tv, för tusan. ^^

Jo precis. Funderar att köpa något enkelt fäste och sätta den på väggen, då blir det bra!
Hade gärna behållt Eizo skärmen annars, men tyvärr så klarar jag inte av den gråa svärtan i mörkt rum
32" AOC'n är riktigt trevlig annars! kanske liiiite lätt blödning i nedre hörnen men absolut inget som märks, bara om man kör en helt kolsvart bild. Det kan ju också vara för att den är så stor och jag sitter nära.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo precis. Funderar att köpa något enkelt fäste och sätta den på väggen, då blir det bra!
Hade gärna behållt Eizo skärmen annars, men tyvärr så klarar jag inte av den gråa svärtan i mörkt rum
32" AOC'n är riktigt trevlig annars! kanske liiiite lätt blödning i nedre hörnen men absolut inget som märks, bara om man kör en helt kolsvart bild. Det kan ju också vara för att den är så stor och jag sitter nära.

Om du funderar på bra fästen kan jag rekommendera Multibrackets: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1511373
Riktigt smidig arm som fästes i bordet och har pivot-funktion.

Såklart! Tyvärr verkar det svårt att få allt man vill. Grådassiga färger är ingen höjdare, tyvärr. Men kul att du är nöjd annars! AOC verkar göra bra skärmar så med rätt panel för dig är det säkert inget undantag.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305