Fick en idé att bygga en media server

Permalänk
Medlem

Fick en idé att bygga en media server

Fick en idé om att bygga mig en media server med komponenter som jag har haft över (om dessa fortfarande funkar). Så jag behöver lite hjälp med komponent val, val av OS, och om min idé ens är verklig och så vidare. Har inte haft en server förut så detta är relativt nytt för mig, så det skulle vara kanon bra om att få lite hjälp ifrån er här på Sweclockers med planeringen av bygget.

Eftersom jag inte vill spendera så himla mycket pengar på detta så blir det nog att jag köper allt begagnat. Har kollat in på några LTT (Linus Tech Tips) videos om just detta (kolla källorna) och har fått ett ganska bra grepp om på vad jag kommer att behöva att köpa, men det skulle vara bra först att höra vad ni tycker och vad för åsikter ni kanske har. Har ingen inköpnings lista än så jag behöver hjälp med att välja allt jag behöver för detta projekt.

-medetix

Målet med servern:

  • Snabb överföringshastighet mellan min dator och servern (10g NIC)

  • Torrent client

  • Plex Media Server (1080p Remux strömning)

  • NAS Server

  • Någorlunda strömsnål

  • Ska vara igång 24/7

Komponenter
CPU: Intel Core i5-2300
RAM: Corsair Dominator 2x4GB 1333Mhz
MOBO: MSI P67A-C45 (B3)

Källor
LTT - Reliable Data Storage on the Cheap!
LTT - Stream your home media files away from home
LTT - 10x Your Network Speed.. On a Budget
LTT - 10 Gigabit Networking - I wanna go fast. Really, really fast.

Om jag har missat något eller om jag inte har varit tydlig så är det bara att säga till.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Fick en idé om att bygga mig en media server med komponenter som jag har haft över (om dessa fortfarande funkar). Så jag behöver lite hjälp med komponent val, val av OS, och om min idé ens är verklig och så vidare. Har inte haft en server förut så detta är relativt nytt för mig, så det skulle vara kanon bra om att få lite hjälp ifrån er här på Sweclockers med planeringen av bygget.

Eftersom jag inte vill spendera så himla mycket pengar på detta så blir det nog att jag köper allt begagnat. Har kollat in på några LTT (Linus Tech Tips) videos om just detta (kolla källorna) och har fått ett ganska bra grepp om på vad jag kommer att behöva att köpa, men det skulle vara bra först att höra vad ni tycker och vad för åsikter ni kanske har. Har ingen inköpnings lista än så jag behöver hjälp med att välja allt jag behöver för detta projekt.

-medetix

Målet med servern:

  • Snabb överföringshastighet mellan min dator och servern (10g NIC)

  • Torrent client

  • Plex Media Server (1080p Remux strömning)

  • NAS Server

  • Någorlunda strömsnål

  • Ska vara igång 24/7

Komponenter
CPU: Intel Core i5-2300
RAM: Corsair Dominator 2x4GB 1333Mhz
MOBO: MSI P67A-C45 (B3)

Källor
LTT - Reliable Data Storage on the Cheap!
LTT - Stream your home media files away from home
LTT - 10x Your Network Speed.. On a Budget
LTT - 10 Gigabit Networking - I wanna go fast. Really, really fast.

Om jag har missat något eller om jag inte har varit tydlig så är det bara att säga till.

Vad får det kosta?

Frågar du mig så skulle jag ha kört Ubuntu som OS, DELUGE som torrent klient och openmediavault som NAS.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@korbevel:

Jag kan rekommendera en Mitx server som den jag tidigare hade, innan jag flyttade över mina delar ifrån spelburken när jag köpte nytt. Gav runt två lakan för allt (utan hårdiskar då) på min gamla server / HTPC och den var både tyst stabil och stark nog för media krypterade diskar och torrent utan problem.

Dom flesta Moderkort med integrerade CPU/GPU är både små billiga och tillräckligt starka för att driva diverse servrar för Svensson.
Gammalt galleri ---> http://www.sweclockers.com/galleri/13001-htpc-nas-bt

Sen vad det gäller att du ska ha 10Gbit LAN så är det overkill som fan, vad är det för media du inte klarar dig på ett helt vanligt gigabit lan ?

EDIT: såg nu att du ville ha "Plex Media Server (1080p Remux strömning)" vilket är CPU slakt och du behöver grövre CPU.
Ska du bara streama över nätverket så fungerar Samba utdelningar och KODI (okomprimerat) lika bra både många plattformar och system.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@BrusE: Om det är möjligt så tänkte jag mig kanske +/- 3k exkl. hårddiskar.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd

Ser väl ok ut? Jag körde själv ubuntu server som grund när jag hade samma funktioner, föredrar Deluge som torrentklient då man får en native frontend client i Windows istället för att tvingas till webbui't - tycker att det fungerar stabilt tills man har ett par-fem tusen torrents igång.

Det finns många guider om hur man sätter upp en mediaserver på ubuntu.

Angående transcoding så är det 2000 passmark per 1080p ström samtidigt. Den processorn du länkar till har ca 5200, ungefär som en ny i3a (1250kr) idag - helt ok för ändamålet. Du behöver inte en kraftigare processor än så.

Jag har lagt ner drygt 3-3,5k för min i3 6100, 16gb ECC ram & moderkort som stöder ECC. Jag föredrar en server med ECC, men det är inget måste.
Är sjukt sugen på att installera grejerna, då jag för närvarande väntar på ram-minnet som inte fanns i lager - ska själv köra med Proxmox som bas, sedan varje tjänst på servern via separat VM - deluge på en VM, PMS på en annan, samba, osv. Detta gör det smidigare vid uppdateringar - om jag uppdaterar PMS och det går fel på något sätt så behöver jag inte oroa mig för dom andra tjänsterna (kan i princip radera hela VM och börja om, men bara med den specifika tjänsten). Ger även möjligheten att leka med andra tjänster & program, vill t ex testa hur owncloud fungerar i praktiken.

Tar väl lite längre tid att få igång, men det blir lättare när allt väl är på plats.

Permalänk
Medlem

@hakd: En mitx server skulle sitta mycket fint faktiskt! Har en Rpi2 som kör Plex Media Server och kan strömma 1080p Remux filmer fast i 720p då. Det laggar lite när jag försöker strömma en sådan film i Orginal kvallé dvs 1080p, vet inte om det är cpun eller min uppladdnings bandbredd som är för tillfället bara 10Mb/s, kommer förmodligen uppgradera till 100Mb/s när jag har byggt färdigt servern.

Och det jag tänkte med att ha en 10g nic var att ladda .WAV klipp osv till min dator snabbare från servern eftersom jag håller på med musikproduction. Det kan vara overkill så som du säger. Det skulle dock sitta fint med 10g

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Och det jag tänkte med att ha en 10g nic var att ladda .WAV klipp osv till min dator snabbare från servern eftersom jag håller på med musikproduction. Det kan vara overkill så som du säger. Det skulle dock sitta fint med 10g

Hur stora filer pratar vi om? För 1Gb/s hamnar strax över 100MB/s. 10Gb/s hamnar strax över 1GB/s. (Exakt hur mycket varierar beroende på overhead.) Jag vet inte hur stora dina filer är, men WAV är ett förlustkomprimerat format så dem kan väl inte vara så enormt stora? Sedan måste du ha CPU och lagringshastighet nog för att ens se större nytta med 10Gb/s. En vanlig HDD ligger runt 200MB/s, så visst finns det att hämta men det blir inte 1GB/s bara för att nätverkskortet stödjer det.

Du kan ju försöka köra link aggregation. (Sönder i windows 10, men SMB 3.0s inbyggda fungerar fortfarande.) Väldigt mycket billigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Om kraft har störst prio så kan jag rekommendera begagnade Intel Xeon x5650 och Xeon E5-2670. De fungerar perfekt som server eller workstation. De har 12-16 trådar med hyper-threading. Vardera på 2.6GHz beroende på model och kostar runt 600-800kr på ebay.

Processorerna går även att köra med moderkort med dual sockets. Moderkort för X5650 med dual sockets kan man hitta för runt 1000kr. Medans för e5-2670 är moderkorten betydligt svårare att hitta billigt. En hel del vanliga konsument moderkort kan köra en xeon utan problem. Xeon x5650 kan du till och med överklocka på vanliga 1366 moderkort.

Kör du på ett moderkort med dual sockets, så behöver du en psu med två stycken 8pins kontakter som ger ström till processorerna. Det var mer populärt förr än i dag på nätaggregat. Jag länkar där med ett nytt aggregat på inet som har kontakterna som krävs för moderkortet.

Exempel: 24 trådar på 2.6ghz med 24GB ram.
Moderkort: http://www.ebay.com/itm/Supermicro-X8DTN-Motherboard-LGA1366-...
Ram: http://www.ebay.com/itm/24GB-6x4GB-DELL-R410-R510-R610-R710-P...
Processor: http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-X5650-2-66GHz-12M-Hex-Core...
Psu: https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

3376kr + frakt

Grafikkort, kylare, eATX chassi och hårddiskar lär du inte ha några problem att hitta.

Permalänk
Hedersmedlem

@korbevel: Som OS så tycker jag, som andra har sagt, att OpenMediaVault är en bra och enkel NAS-lösning med grafiskt interface, som dessutom har plugins för både torrentprogramoch Plex Media Server.

Angående 10 Gbit/s NIC så tycker jag personligen det är ganska overkill med tanke på att hårddiskarna kommer vara din flaskhals så fort du går över 1Gbit/s, såvida du inte har SSDer eller RAID-lösningar i båda ändar. RAID tycker jag för övrigt också är onödigt för en mediaserver, vilket jag har förklarat här! SnapRAID som jag nämnde där finns förresten också som plugin i OpenMediavault.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det låter lovande. Filerna är faktiskt inte alls stora, ligger på 10mb eller något. Tänkte också mest när jag ska flytta över filmer som ligger på runt 30gb. Men jo, det är nog lite overkill. Men om jag nu väljer att inte köra med 10g och istället köra med 1g, hur kommer den konfigurationen se ut mellan min dator och servern dvs vilken nic osv?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@cider123: Wow, sjukt bra skrivit! Har du några bra guider du kan rekommendera att följa angående till att sätta upp VM's för tjänsterna, samba osv. Om jag har rätt så är samba i princip ett nas program eller? :/

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Men om jag nu väljer att inte köra med 10g och istället köra med 1g, hur kommer den konfigurationen se ut mellan min dator och servern dvs vilken nic osv?

Skaffar du 1Gb/s så är det bara att koppla in allting i en router eller switch som stödjer 1Gb/s, någonting nästan all utrustning idag gör. Exempelvis så har det inbyggda nätverkskortet i det moderkortet du länkade stöd för 1Gb/s så blir avsevärt mycket billigare då du inte behöver köpa till något. För korta avstånd räcker CAT5E kablar, men för längre är CAT6 lämpligare. (Längre är alltså över 30M cirka. Kan fungera utmärkt med CAT5E även där, men CAT6 är ett säkrare val.)

Det är först om du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt. Är det bara en enhet i taget som behöver full bandbredd så är det bara att koppla in som vilken enhet som helst i en router eller switch.

Ska du köra link aggregation, antingen ordentligt eller låta SMB hantera det, så är det lite mer komplicerat. Råder däremot om att helt enkelt köra på en singel 1Gb/s länk. Dina 30GB filer lär överföras på drygt 4 minuter... Jag tror det räcker för dina bruk.

Helt enkelt, du har troligen all utrustning för 1Gb/s redan. Du behöver inte köpa till något med störst sannolikhet.

I windows kan man se vad man har för länk uppkoppling här:

medans i linux är det vanligaste att man använder

ethtool X

där X är nätverksgränsnittets namn. (Exempelvis på min server är det eno1, men eth1 är vanligare.)

Värt att notera är att alla NIC's är inte jämlika bara för att det är 1Gb/s. Vissa kan endast leverara runt 0.7Gb/s i faktisk överförning. Även det lär nog däremot räcka alldeles utmärkt för dina bruk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Utmärkt! Bara för att förtydla denna sektionen "Det är först om du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt. Är det bara en enhet i taget som behöver full bandbredd så är det bara att koppla in som vilken enhet som helst i en router eller switch."

Våran nätverks lösning i huset ser ut såhär:

Min dator är #1 och #2 är min brors. Jag är nog den ända som kommer att flytta över filer till och från servern, familjen kommer nog använda Plex för att streama på Chromecast osv från servern via Wifi. Tror du det blir några problem med det du nämnde att "(...) du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt."

edit: vet inte om det spelar stor roll om jag kopplar servern i min extender eller i routern det funkar väll både och?

edit2: uppdaterade flowcharten. inga enheter är uppkopplade till extendern via wifi, allt wifi ansluter man via ASUS routern

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av korbevel:

@philipborg: Det låter lovande. Filerna är faktiskt inte alls stora, ligger på 10mb eller något. Tänkte också mest när jag ska flytta över filmer som ligger på runt 30gb. Men jo, det är nog lite overkill. Men om jag nu väljer att inte köra med 10g och istället köra med 1g, hur kommer den konfigurationen se ut mellan min dator och servern dvs vilken nic osv?

Det är bra om du håller isär bits och bytes i en diskussion om nätverkshastighet och filstorlekar. Jag gissar på att filmerna är 30GB, inte 30gb, till exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@philipborg:

Utmärkt! Bara för att förtydla denna sektionen "Det är först om du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt. Är det bara en enhet i taget som behöver full bandbredd så är det bara att koppla in som vilken enhet som helst i en router eller switch."

Våran nätverks setup i huset ser ut såhär:

http://i.imgur.com/rHJ4ROX.png

Min dator är #1 och #2 är min brors. Jag är nog den ända som kommer att flytta över filer till och från servern, familjen kommer nog använda Plex för att streama på Chromecast osv från servern via Wifi. Tror du det blir några problem med det du nämnde att "(...) du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt."

edit: vet inte om det spelar stor roll om jag kopplar servern i min extender eller i routern det funkar väll både och?

Just extenderns hastighet kan variera väldigt mycket men räkna med att 50% av bandbredden försvinner bara där.

Permalänk
Medlem

@wRRM: Hur menar du med att 50% av bandbredden försvinner?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

tänk på att p67 korten inte har nått stöd för integrerad grafik och ingen skärm anslutning så de krävs att du kör ett grafikkort eller byter moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@wRRM: Hur menar du med att 50% av bandbredden försvinner?

En extender skickar inte magiskt vidare den trådlösa strömmen rakt av utan förstärker signalen, när det här händer förlorar du en hel del bandbredd men bibehåller signalstyrka till trådlösa enheten.

Som exempel har mina föräldrar en extender, om jag t.ex ansluter direkt till AP får jag minst 100Mb/s (12.5MB/s) intern hastighet på nätverket men om jag ansluter till extendern kan jag i värsta fall få 50% av hastigheten på grund av detta.

Om det är hastighet du vill ha i nätverket ska du dra en kabel och byta ut din extender mot en switch istället.

Permalänk
Medlem

@agitax: Juste, glömde det. Har ett gammalt 5870 som jag kan använda.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@wRRM: Okej, för att vi får samma hastighet på extendern som på routern via ethernet (runt 115Mb/s). Vi har ASUS routern på mellanvåningen och extendern på övervåningen, så det blir lite dumt att dra en lång kabel tyckte dom. Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hur stora filer pratar vi om? För 1Gb/s hamnar strax över 100MB/s. 10Gb/s hamnar strax över 1GB/s. (Exakt hur mycket varierar beroende på overhead.) Jag vet inte hur stora dina filer är, men WAV är ett förlustkomprimerat format så dem kan väl inte vara så enormt stora? Sedan måste du ha CPU och lagringshastighet nog för att ens se större nytta med 10Gb/s. En vanlig HDD ligger runt 200MB/s, så visst finns det att hämta men det blir inte 1GB/s bara för att nätverkskortet stödjer det.

Du kan ju försöka köra link aggregation. (Sönder i windows 10, men SMB 3.0s inbyggda fungerar fortfarande.) Väldigt mycket billigare.

Wav är inte ett förlustkomprimerat format utan en container som kan innehålla bland annat förlustkomprimerade format men kan likaväl innehålla okomprimerad pcm men filformatet begränsar till en storlek av 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@philipborg:

Utmärkt! Bara för att förtydla denna sektionen "Det är först om du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt. Är det bara en enhet i taget som behöver full bandbredd så är det bara att koppla in som vilken enhet som helst i en router eller switch."

Våran nätverks setup i huset ser ut såhär:

http://i.imgur.com/rHJ4ROX.png

Min dator är #1 och #2 är min brors. Jag är nog den ända som kommer att flytta över filer till och från servern, familjen kommer nog använda Plex för att streama på Chromecast osv från servern via Wifi. Tror du det blir några problem med det du nämnde att "(...) du har flera olika enheter som behöver 1Gb/s samtidigt du behöver se över hur allting faktiskt är inkopplat ordentligt."

edit: vet inte om det spelar stor roll om jag kopplar servern i min extender eller i routern det funkar väll både och?

Det ska vara inkopplat till samma enhet som din dator är för att det är med den du vill ha bandbredden på. Du behöver inte oroa dig om någonting. Jag pratar om du har flera enheter som alla behöver 1Gb/s uppkoppling, vilket plex verkligen inte behöver även om du kör fulla bluray skivor som material. (Bluray skivor ligger oftast som högst runt 40Mb/s.)

Helt enkelt, koppla bara in allting till din EX6200 så kommer allting fungera utmärkt.

Skrivet av wRRM:

Just extenderns hastighet kan variera väldigt mycket men räkna med att 50% av bandbredden försvinner bara där.

Skrivet av wRRM:

En extender skickar inte magiskt vidare den trådlösa strömmen rakt av utan förstärker signalen, när det här händer förlorar du en hel del bandbredd men bibehåller signalstyrka till trådlösa enheten.

Som exempel har mina föräldrar en extender, om jag t.ex ansluter direkt till AP får jag minst 100Mb/s (12.5MB/s) intern hastighet på nätverket men om jag ansluter till extendern kan jag i värsta fall få 50% av hastigheten på grund av detta.

Om det är hastighet du vill ha i nätverket ska du dra en kabel och byta ut din extender mot en switch istället.

Nja. Saken är den att om mottagaren agerar som switch så kommer det i TS fall inte spela så stor roll. Skickar man data mellan två enheter på ett nätverk så går det till den första gemensamma anslutningspunkten med någorlunda intelligens, i detta fallet switchen. (Så länge inte switch delen är skit.) Paketen åker aldrig ens över till routern för att re-routas. Iom att TS kommer koppla in både sin dator och servern till switchen påverkas inte det utav faktumet att det går trådlöst till routern. Dem enheterna som enbart ska konsumera media kan anslutas trådlöst och kommer inte flaskas av 50Mb/s. (Exempelvis.) Nu verkar det inte ens vara fallet att han extendar trådlöst utan snarare att det agerar som en delad trådlös mottagare. (Möjligtvis att den även delar ytterliggare en trådlös signal, men den använder ju inte hans dator i vilket fall.) Kontentan är att om han har kablat kopplas sig in i den extendern så får han full trådlös bandbredd i vilket fall till routern och 1Gb/s till övriga enheter som är anslutna till extendern.

Den extendern TS har verkar vara exakt som en router fast den stödjer att koppla in sig på andra nätverk trådlöst samt saknar DHCP. Jag ser inga problem med TS kopplingsschema för hans bruk. Visserligen om man kopplar in sig till extendern trådlöst så tappar man en hel del bandbredd precis som du säger, men dem enheterna som är inkopplade på det viset verkar vara allt utom bandbredds hungriga.

Skrivet av aluser:

Wav är inte ett förlustkomprimerat format utan en container som kan innehålla bland annat förlustkomprimerade format men kan likaväl innehålla okomprimerad pcm men filformatet begränsar till en storlek av 4GB

Ah, ok. Trodde att det var som MP3 som är en faktisk codec och inte en container. Har inte så bra koll på ljud containers och endast någorlunda bra koll på codecs. Har däremot arbetat en hel del med olika video codecs, men tyvärr så hjälper det inte i situationen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hakd:

@medetix:

Jag kan rekommendera en Mitx server som den jag tidigare hade, innan jag flyttade över mina delar ifrån spelburken när jag köpte nytt. Gav runt två lakan för allt (utan hårdiskar då) på min gamla server / HTPC och den var både tyst stabil och stark nog för media krypterade diskar och torrent utan problem.

Dom flesta Moderkort med integrerade CPU/GPU är både små billiga och tillräckligt starka för att driva diverse servrar för Svensson.
Gammalt galleri ---> http://www.sweclockers.com/galleri/13001-htpc-nas-bt

Sen vad det gäller att du ska ha 10Gbit LAN så är det overkill som fan, vad är det för media du inte klarar dig på ett helt vanligt gigabit lan ?

EDIT: såg nu att du ville ha "Plex Media Server (1080p Remux strömning)" vilket är CPU slakt och du behöver grövre CPU.
Ska du bara streama över nätverket så fungerar Samba utdelningar och KODI (okomprimerat) lika bra både många plattformar och system.

Den i5an skall dock räcka fint till 1080 transcode'ing.

Jag kör liknande, men med en strömsnål variant av i5 i en liten m93p och den klarar av 2-3st samtidiga 1080 transcodes.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Nice! Hur mycket RAM tror du jag skulle behöva? Har som sagt 8GB ddr3 liggande men nu när jag kollar hur mycket ECC RAM kostar begagnat så är det inte så farligt att lägga ut på det.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av korbevel:

@andreas_dock: Nice! Hur mycket RAM tror du jag skulle behöva? Har som sagt 8GB ddr3 liggande men nu när jag kollar hur mycket ECC RAM kostar begagnat så är det inte så farligt att lägga ut på det.

Plex käkar lite minne, det skall man inte sticka under stol med.
Jag hade tidigare 4GB, men uppgraderade till 16GB (då jag hade sådana stickor liggande)

Och den klarade sig fint på 4GB egentligen, kanske swappade lite till disken ibland men inget jag märke av på uppspelningarna eller dylikt då den ändå hade en SSD...

Men den låg ofta på 3,5-3,9GB användningen utav minnet, och jag kör Plex servern + Deludge som torrentklient på den - det är allt
För lagring har jag en NAS vis sidan av, som denna maskin har eget dedikerat 1Gbit nätverkskort kopplat till.

Du klarar dig nog utan större problem på 8GB, men det beror lite på vilken typ av lagringslösning du kör. Har hört att de som bygger egna NAS'ar med tex. ZFS-filsystem gärna vill ha mycket RAM, och gärna ECC då... Men som sagt, det är inget problem jag har iom separat NAS.

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Visserligen om man kopplar in sig till extendern trådlöst så tappar man en hel del bandbredd precis som du säger, men dem enheterna som är inkopplade på det viset verkar vara allt utom bandbredds hungriga.

Insåg nu att jag hade gjort lite fel i min flowchart. Inga enheter är uppkopplade till extendern via Wifi, endast Ethernet. Alla Wifi enheter är uppkopplade till ASUS routern. My bad

Har uppdaterat bilden så att det visar rätt nu.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Insåg nu att jag hade gjort lite fel i min flowchart. Inga enheter är uppkopplade till extendern via Wifi, endast Ethernet. Alla Wifi enheter är uppkopplade till ASUS routern. My bad

Har uppdaterat bilden så att det visar rätt nu.

Ah ok. Koppla fortfarande in servern till din Netgear EX6200 så kommer det fungera utmärkt. Ditt Wii U, PC 3 & Laptop X kommer vara låst till bandbredden utav det trådlösa nätverket, men det räcker gott och väl för plex. PC 1/2 & PS3 lär ha full trådad bandbred. (Vet ej om PS3 stödjer 1Gb/s, men jag tror 100Mb/s räcker gott och väl för det.) Jag antar baserat på din flowchart att 2.4GHz används för alla enheter till routern och 5GHz används enbart för att ansluta Netgear EX6200?

Jag antar även att du inte tänker ha data utgående från nätverket, alltså ut genom modemet till andra nätverk. Det fungerar men 10Mb/s lär begränsa kvalitén.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: ASUS skickar 5Ghz till EX6200 och 2.4Ghz kommer ut ifrån EX6200.

Så här ser setupen ut när man går in i menyn av EX6200:

Eftersom routern skickar 5Ghz till extendern så kan den bara skicka ut 2.4Ghz (EX6200). ASUS routern har både 2.4Ghz och 5Ghz Wifi som man kan koppla upp sig till. Vi får ungefär samma hastighet på våra telefoner via 5Ghz som på våra datorer med ethernet, runt 100MB/s.

Men göttans att det bara är att koppla in servern i EX6200!

Tack för ett mycket bra inlägg, detta kommer att hjälpa mycket!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den i5an skall dock räcka fint till 1080 transcode'ing.

Jag kör liknande, men med en strömsnål variant av i5 i en liten m93p och den klarar av 2-3st samtidiga 1080 transcodes.

Syftade på att en processor med integrerad cpu inte klarar det..

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hakd:

Syftade på att en processor med integrerad cpu inte klarar det..

Integrerad GPU menar du ?

Men det är ju precis vad jag har.
Inget dedikerat grafikkort.

Lenovo M93P Tiny;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •