Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

DAC/Amp till DT1770 PRO?

Jag är ganska ny när det handlar om ljud men efter att jag kollat runt lite så fastnade jag för BeyerDynamic DT 1770 PRO (250 ohm).
Men när det kommer till DAC/Amp så har jag svårt att välja eftersom jag inte vet vilken som skulle passa bäst för mina lurar.

Kollade på FiiO E10K Olympus 2 som verkar ok men kan dom verkligen driva lurarna eller behöver jag nåt bättre ?
Vill helst ha en DAC/Amp combo enhet.
Pris spelar mindre roll eftersom jag vill få ut så mycket som möjligt från lurarna.

Tacksam för tips och råd om vilken DAC/amp jag ska välja.

Permalänk
Medlem

Det bästa ljudkortet just nu är ett Asus Xonar Essence STX/STX II. Har 124db Sound to Noise ratio vilket är skitbra för ljudkvaliten. Den kan driva lurar upp till 600 ohm.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

@Bamse_jp: Verkar som du fått upp ögonen för ett par högkvalitets lurar. När det gäller DAC/AMP för dessa lurar så är de ganska lätt drivna så de flesta amplifers borde räcka. Det som dock verkar vara lite viktigare är en DAC. Om du nu tänker lägga så här mycket på ett par lurar så skulle jag rekommendera att titta på något lite bättre en E10k.

En fråga vill du ha en portable DAC/AMP lösning? är meningen att använda dessa med en telefon eller dator?
Det blir lite olika rekommendationer beroende på det
En sak jag vill säga dock är att undvika alla "ljudkort" som sitter i datorn. Är för mycket störningar och du kommer inte uppleva någon större förbättring.
Enda anledningen att skaffa ett ljudkort är om du har 1: ont om plats (på skrivbord) 2: Tycker det ser snyggt ut 3: Vill ha bättre mic förstärkning.

Permalänk
Skrivet av naniska:

@Bamse_jp: Verkar som du fått upp ögonen för ett par högkvalitets lurar. När det gäller DAC/AMP för dessa lurar så är de ganska lätt drivna så de flesta amplifers borde räcka. Det som dock verkar vara lite viktigare är en DAC. Om du nu tänker lägga så här mycket på ett par lurar så skulle jag rekommendera att titta på något lite bättre en E10k.

En fråga vill du ha en portable DAC/AMP lösning? är meningen att använda dessa med en telefon eller dator?
Det blir lite olika rekommendationer beroende på det
En sak jag vill säga dock är att undvika alla "ljudkort" som sitter i datorn. Är för mycket störningar och du kommer inte uppleva någon större förbättring.
Enda anledningen att skaffa ett ljudkort är om du har 1: ont om plats (på skrivbord) 2: Tycker det ser snyggt ut 3: Vill ha bättre mic förstärkning.

Lättdrivna är nog lite av en överdrift, kan nog tänka mig att många portabla hörlursförstärkare kan ha svårt att driva dom optimalt. Behöver ts inte ha en portabel dac/amp är ju alltid 02/ODAC eller schiit-stack prisvärda alternativ.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Det bästa ljudkortet just nu är ett Asus Xonar Essence STX/STX II. Har 124db Sound to Noise ratio vilket är skitbra för ljudkvaliten. Den kan driva lurar upp till 600 ohm.

Att Sound to Noise ratio eller Signal to Noise ratio som det heter är högt innebär INTE automatiskt att ljudet blir bra.

Finns många delar som har betydelse för ljudet. Och även en DAC som mäter bra kan låta illa

Permalänk
Proffsmobbare

Orkar du bråka med eventuella störningar, utgångsimpedans och drivrutiner kan STX (som tidigare nämnts) ge mycket för pengarna.

Vill du ha något som är plug n play och garanterat att fungera bra, köp DAC med en SPDIF-ingång. USB är ett bra mellanting, kan fortfarande medföra störningar men det är relativt sällsynt.

Audioengine D1, O2+ODAC, Fiio E10K är en bra start.

Permalänk
Medlem

DT1770 eller DT770? Rätt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naniska:

@Bamse_jp: Verkar som du fått upp ögonen för ett par högkvalitets lurar. När det gäller DAC/AMP för dessa lurar så är de ganska lätt drivna så de flesta amplifers borde räcka. Det som dock verkar vara lite viktigare är en DAC. Om du nu tänker lägga så här mycket på ett par lurar så skulle jag rekommendera att titta på något lite bättre en E10k.

En fråga vill du ha en portable DAC/AMP lösning? är meningen att använda dessa med en telefon eller dator?
Det blir lite olika rekommendationer beroende på det
En sak jag vill säga dock är att undvika alla "ljudkort" som sitter i datorn. Är för mycket störningar och du kommer inte uppleva någon större förbättring.
Enda anledningen att skaffa ett ljudkort är om du har 1: ont om plats (på skrivbord) 2: Tycker det ser snyggt ut 3: Vill ha bättre mic förstärkning.

Jag kommer använda dom till datorn och ska kolla på nytt ljudkort om det behövs.

Skrivet av oatp1b1:

DT1770 eller DT770? Rätt stor skillnad.

DT 1770 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse_jp:

Jag är ganska ny när det handlar om ljud men efter att jag kollat runt lite så fastnade jag för BeyerDynamic DT 1770 PRO (250 ohm).
Men när det kommer till DAC/Amp så har jag svårt att välja eftersom jag inte vet vilken som skulle passa bäst för mina lurar.

Kollade på FiiO E10K Olympus 2 som verkar ok men kan dom verkligen driva lurarna eller behöver jag nåt bättre ?
Vill helst ha en DAC/Amp combo enhet.
Pris spelar mindre roll eftersom jag vill få ut så mycket som möjligt från lurarna.

Tacksam för tips och råd om vilken DAC/amp jag ska välja.

Jag använder mig av en O2+ODAC till mina DT770, USB anslutning men upplever inga störningar alls och är helnöjd rakt igenom. Tar inte mycket plats, simpel och snygg. Om jag inte har fel ska de klara av att driva upp till 600 Ohm hörlurar.
Köpta ifrån headnhifi för 2000kr.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem

@Karl.J.Norberg: Nja, Om du läser reviews på dessa från nästan alla står det typ "Tested just hooking them up to iphone for shitz and giggles but I was very suprised!"

Klart att en bra amp är användbart men det verkar som dessa hörlurar är några av de mest lättdrivna hörlurarna i 250ohm's klassen

Permalänk
Medlem

När det kommer till DAC/AMP rekomendationer. Är det bästa alltid att hitta någon affär där du kan få prova lite olika. Söker du lite brukar du kunna hitta mycket bra affärer och ägare!

Men några rekomendationer
O2+ODAC (fungerar bra till nästan alla hörlurar)
Schiit Magni2+Modi2 (99$/99$) Dessa har på senare tid för många ersatt O2+ODAC som den "bästa" värdes alternativet.

Vill du upp lite i pris. Då rekommenderar jag verkligen att provlyssna innan!!!

Schiit Valhalla2+Bifrost (249$/399$).

Dessa är några av mina rekommendationer. Dock är det så att alla gillar olika ljudsignaturer och så vidare så det bästa du kan göra är att provlyssna på saker.
Finns inte de produkter du har bestämt dig för testa annat! När du vet att du gillar xx förstärkare kan du bara googla och se om din tänkta produkt låter liknande det du lyssnat på

Permalänk
Medlem

@Bamse_jp: Okej. Du skrev att priset spelade mindre roll, men vad kan du tänka dig att lägga? En förstärkare med tillhörande DA-omvandlare kan kosta i princip hur lite och hur mycket som helst. Mer eller mindre än vad du gav för lurarna? Rör eller transistor? Komboenhet eller separata enheter? Vill du kunna testa dem innan, eller går det bra med köp från t.ex. USA eller Kina?

Permalänk

Kan du inte köpa en sådan här och ta lite bilder och berätta hur mycket du älskar mig; Så jag kan ligga hemma i sängen och gråta av avundsjuka?

http://www.moon-audio.com/chord-mojo-dac-headphone-amp.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkeagleclaw:

Kan du inte köpa en sådan här och ta lite bilder och berätta hur mycket du älskar mig; Så jag kan ligga hemma i sängen och gråta av avundsjuka?

http://www.moon-audio.com/chord-mojo-dac-headphone-amp.html

Varför köpa den för mer än dubbla priset än ODAC/O2? OP har inte begärt en portabel dac/amp så det är ju bara onödigt att betala för det. Sedan är jag ytterst tveksam till att alla dessa format och samplingsfrekvenser är nödvändiga och låter bättre än majoriteten av all musik som släpps i 16bit/44khz.

Sedan att företaget tar 90 $ för en usbkabel är ju bara tragiskt.

Permalänk
Mobileztore

@Bamse_jp:

Hej Bamse.

Jag tror nog inte att FiiO E10K är tillräckligt starka för att driva dina hörlurar. Jag har inget tips angående andra DAC/AMP, men jag kan starkt rekommendera att checka tillverkarnas rekommendationer (hörlurarnas, samt olika DAC/AMP) och sedan gå därifrån.

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Medlem

Jag driver mina med V90-HPA från Musical Fidelity.
Har än så länge bara testat lite och känns som att dessa lurar är väldigt lättdrivna. Det positiva jag upplever är hur klart allt låter. Tex detaljer på en helt annan nivå i tex Michael Jacksons - Stranger in Moscow. Personligen känner jag att dessa är lite väl analytiska lurar för mina öron. Upplever att vokalerna, mid segmentet vore trevligt att höja upp lite i väl mastrade hd kvalitets spår. Kanske skulle ha köpt DT1990PRO istället?!? Är som sagt amatör inom hifi. Men väldigt trevliga lurar. ☮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Jag driver mina med V90-HPA från Musical Fidelity.
Har än så länge bara testat lite och känns som att dessa lurar är väldigt lättdrivna. Det positiva jag upplever är hur klart allt låter. Tex detaljer på en helt annan nivå i tex Michael Jacksons - Stranger in Moscow. Personligen känner jag att dessa är lite väl analytiska lurar för mina öron. Upplever att vokalerna, mid segmentet vore trevligt att höja upp lite i väl mastrade hd kvalitets spår. Kanske skulle ha köpt DT1990PRO istället?!? Är som sagt amatör inom hifi. Men väldigt trevliga lurar. ☮

DT1990 har en V-formad frekvenskurva också, så du ska snarare titta på ett annat märke.

Permalänk
Medlem

@Bamse_jp: En helt vanlig förstärkare funkar. Du vet en sådan till stora högtalare.

Genrebild.

Vill du kunna roa dig med att ändra ljudbilden så sök efter rörförstärkare.

Genrebild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

DT1990 har en V-formad frekvenskurva också, så du ska snarare titta på ett annat märke.

Okey där ser man. Inte lätt att veta. Har du något tips på ett par lurar som kanske skulle passa min smak bättre? Funderade på hd 650 innan jag gick på dessa. Mest för husfridens skull 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Okey där ser man. Inte lätt att veta. Har du något tips på ett par lurar som kanske skulle passa min smak bättre? Funderade på hd 650 innan jag gick på dessa. Mest för husfridens skull 😊

HD650 låter som de kan passa dig bättre ja. Måste du ha slutna lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

HD650 låter som de kan passa dig bättre ja. Måste du ha slutna lurar?

Inte egentligen. Men om min festmö sitter bakom och tittar på tv så kan det vara skönt att vi inte stör varandra så att säga
Problemet är att jag ogillade huvudbandet på mina andra senaste sennheiser gsp 600. Fick ett tryck mot huvudet och blev öm efter ett tag. Därför gick jag på DT1770. Får försöka kolla på ett par 650 vid nästa lön.

Permalänk
Skrivet av Honskadad:

Okey där ser man. Inte lätt att veta. Har du något tips på ett par lurar som kanske skulle passa min smak bättre? Funderade på hd 650 innan jag gick på dessa. Mest för husfridens skull 😊

Bara behåll om du gillar lurarna. Sennheiser är mer fokus på väldigt mycket mellanregister så där kan du bli trött i längden. Har haft båda märken. Lite svårt att förklara. Sennheiser är mycket framhävande på röster vilket gör att andra toner låter frånvarande vilket är populärt för vissa. Beyer är lite mer ljus i grundtonen och kan uppfattas skrikig i diskanten vilket jag tror är på grund utav tesla coil som sitter i de modeller med sådant membran. Det gör att Beyer låter mer levande.
Nu kör jag Audio Technica och de är lite mer bakomdragen i vissa toner, har bra klarhet i röster och tillräckligt med bas. Känns lite som ett märke mitt emellan de andra två i spelstil.
Det är din förstärkare som gör att du anser de är lätta att driva. Annars i övrigt är det svårt att driva Beyer på ett bra sätt, rakt ut ur en mobil eller mediaspelare ifall man inte väljer de modeller med 32ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara behåll om du gillar lurarna. Sennheiser är mer fokus på väldigt mycket mellanregister så där kan du bli trött i längden. Har haft båda märken. Lite svårt att förklara. Sennheiser är mycket framhävande på röster vilket gör att andra toner låter frånvarande vilket är populärt för vissa. Beyer är lite mer ljus i grundtonen och kan uppfattas skrikig i diskanten vilket jag tror är på grund utav tesla coil som sitter i de modeller med sådant membran. Det gör att Beyer låter mer levande.
Nu kör jag Audio Technica och de är lite mer bakomdragen i vissa toner, har bra klarhet i röster och tillräckligt med bas. Känns lite som ett märke mitt emellan de andra två i spelstil.
Det är din förstärkare som gör att du anser de är lätta att driva. Annars i övrigt är det svårt att driva Beyer på ett bra sätt, rakt ut ur en mobil eller mediaspelare ifall man inte väljer de modeller med 32ohm.

Okey, snyggt nu fick jag en lite bättre bild utav marknaden. Ja det finns nog lite av varje som man gillar med olika. Har du ngt tips på AT modell som ligger i samma prisklass? Juste med lite hjälp och tips! Uppskattas verkligen

Permalänk
Skrivet av Honskadad:

Okey, snyggt nu fick jag en lite bättre bild utav marknaden. Ja det finns nog lite av varje som man gillar med olika. Har du ngt tips på AT modell som ligger i samma prisklass? Juste med lite hjälp och tips! Uppskattas verkligen

Jag fick mina inbytt hos Tekninkmagasinet. Köpte ett par JBL Live 500 som hade fel i ena elementet. Bytte till ett par AT ANC700BT. Efterhand upptäckte jag att handsfree är ovant gjort och modellen har bättre ljud rent tekniskt med sladd. Fråga mig ej varför den är gjord sådan. Med BT igång är de faktiskt bra för då behöver man ej köra någon hög volym och blir trådlösa. Sitter bra och är väldigt bekväma. Kör de mest till pendling och ljudbok. Annars har jag HIFI rigg när jag lyssnar i hemmet. Är ingen expert på AT. Har även provat deras hörlurar för game i butik och de var stora och bekväma. De verkar vara populära för studio. Sett många klipp på Youtube med fina studios med AT lurar.
ATH 7 serien går på runt 300$ beroende på modell. Därefter har du de finare som är ATH A med pris från 4k och uppåt.

Sedan har du AKG som också är bra. Deras lurar i det högre prissegmentet är mest öppna.
Andra fina märken är Fostex, Grado, Shure, Stax, Focal, Sony (dyrare modellerna), Technics, Hifiman, Audeze och Mrspeakers.

Permalänk
Medlem

R70X är grymma om de säljs fortfarande. Lät betydligt mer balanserat än HD650 också.

Permalänk

Chord Mojo är ett mycket bra alternativ, såg där var nån rea så de låg på drygt 3-4k. Att den kan spela högre samplingsfrekvenser kan de flesta Dac/amps göra och innebär inte per automatik att ljudet blir bättre. Sluta kika på specifikationer och se till att prova innan du köper.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare