Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lurad av Comviq !!?

Permalänk
Avstängd

Lurad av Comviq !!?

Så här ligger det till.

Jag hade ett abonnemang som jag betalade 195kr (fastpris) för i månaden (utan bindningstid).

Jag köpte mig ett kontantkort i stället där jag laddade på 145kr (fastpris) ibland, och ibland laddade jag på vecka 45 som kostade 45kr.

Jag ringde till comviq och sa att jag ville stänga av detta abonnemang som kostade 195kr i månaden.

Han undrade varför och jag berättade att jag ville ha kontantkortet, men han verkade INTE ge sig.

Han frågade om jag ville ha deras student fastpris som ligger på 145kr, och jag skulle betala 145kr i månaden framöver i stället för 195kr som jag betalade innan. Jag tackade ja, och mitt kontantkort blev till studentabonnemang i stället.

Innan vi la på så sa jag åt honom att stänga av det abonnemanget som jag hade för 195kr, och han sa att han skulle göra det. Men det gjorde han INTE !!!

Nu har det kommit 2 fakturor som ligger på cirka 900kr från lindorff inkassobolag, och dessa fakturor är från det abonnemanget som jag betalade 195kr i månaden för. Trots att jag sa att han skulle stänga av det? Jag ville ju inte ha kvar det? Han fixade studentabonnemanget åt mig för 145kr i månaden.

Så nu behöver jag betala två fakturor för ett abonnemang som jag inte längre använder, och som han sa att han skulle stänga av ???

Jag känner mig lurad och bedragen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vad hade ni gjort?

Är det bara att bestrida fakturan? Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Det är antagligen du som haft bindningstid på ditt abonnemang och de har skickat ut en slutfaktura för de månader du hade kvar på bindningstiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Det är antagligen du som haft bindningstid på ditt abonnemang och de har skickat ut en slutfaktura för de månader du hade kvar på bindningstiden.

NEJ !!! Det var ett abonnemang utan bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

NEJ !!! Det var ett abonnemang utan bindningstid.

Ja då är det nog bäst att du kontaktar comviq för de borde veta vad de fakturerat för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Ja då är det nog bäst att du kontaktar comviq för de borde veta vad de fakturerat för.

Jag har skickat ett mejl där jag bestrider fakturan !

Permalänk
Medlem

Ingen uppsägningstid då?

Känns som att något saknas här. En faktura går väl inte direkt till inkasso...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Ingen uppsägningstid då?

Känns som att något saknas här. En faktura går väl inte direkt till inkasso...

Alltså detta är faktura från januari och februari månad som jag inte har lagt märke till, fram tills idag! Comviq såg att jag inte betalade och det gick vidare till inkassobolaget.

Fakturorna kom till en mejl som jag dessutom inte längre använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Alltså detta är faktura från januari och februari månad som jag inte har lagt märke till, fram tills idag! Comviq såg att jag inte betalade och det gick vidare till inkassobolaget.

Fakturorna kom till en mejl som jag dessutom inte längre använder.

OK, det förklarar ju inkassobiten.
När bad du Comviq avsluta abonnemanget?

Permalänk
Skrivet av emina41:

Så här ligger det till.

Jag hade ett abonnemang som jag betalade 195kr (fastpris) för i månaden (utan bindningstid).

Jag köpte mig ett kontantkort i stället där jag laddade på 145kr (fastpris) ibland, och ibland laddade jag på vecka 45 som kostade 45kr.

Jag ringde till comviq och sa att jag ville stänga av detta abonnemang som kostade 195kr i månaden.

Han undrade varför och jag berättade att jag ville ha kontantkortet, men han verkade INTE ge sig.

Han frågade om jag ville ha deras student fastpris som ligger på 145kr, och jag skulle betala 145kr i månaden framöver i stället för 195kr som jag betalade innan. Jag tackade ja, och mitt kontantkort blev till studentabonnemang i stället.

Innan vi la på så sa jag åt honom att stänga av det abonnemanget som jag hade för 195kr, och han sa att han skulle göra det. Men det gjorde han INTE !!!

Nu har det kommit 2 fakturor som ligger på cirka 900kr från lindorff inkassobolag, och dessa fakturor är från det abonnemanget som jag betalade 195kr i månaden för. Trots att jag sa att han skulle stänga av det? Jag ville ju inte ha kvar det? Han fixade studentabonnemanget åt mig för 145kr i månaden.

Så nu behöver jag betala två fakturor för ett abonnemang som jag inte längre använder, och som han sa att han skulle stänga av ???

Jag känner mig lurad och bedragen.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vad hade ni gjort?

Är det bara att bestrida fakturan? Hur gör jag?

Hur länge sedan är det den här omvandlingen och avslutet gjordes? Verkar ju som det skickas tämligen många påminnelser innan det går till inkasso.

Och vad sade kundtjänst när du kontaktade dem, ibland råkar det ju bara bli fel...

Skrivet av https://www.comviq.se/kundservice/artikel/95#!:

Vad händer om jag glömt betala?
Om din faktura inte är betald på förfallodagen påminner vi dig alltid via SMS. Är du mycket sen kommer vi först stänga ditt abonnemang för utgående trafik. Du får efter det ytterligare SMS-påminnelser för att slutligen stängas helt och skickas till inkasso. Vår påminnelseavgift är 60 kronor. Avgiften läggs alltid på din faktura månaden efter du varit sen.Du kan alltid se status på din faktura inne på Mitt Konto eller i vår app.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

OK, det förklarar ju inkassobiten.
När bad du Comviq avsluta abonnemanget?

Det var i januari. Vilket datum minns jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Hur länge sedan är det den här omvandlingen och avslutet gjordes? Verkar ju som det skickas tämligen många påminnelser innan det går till inkasso.

Och vad sade kundtjänst när du kontaktade dem, ibland råkar det ju bara bli fel...

Som jag skriver ovan, januari månad.

Jag har precis skickat mejl till comviq där jag beskriver varför jag bestrider dessa 2 fakturor.

Permalänk
Medlem

Hur kan det ha gått till inkasso? Oavsett, bestrid fakturan, kontakta både Comviq, och lindorff. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur kan det ha gått till inkasso? Oavsett, bestrid fakturan, kontakta både Comviq, och lindorff. Lycka till.
B!

Det går ju till inkasso om man inte betalar?

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju tycka att 900:- är lite mer än en ensam räkning, så du ska ha fått både påminnelse, och nästa månads räkning, som minst. Har du bara låtsats som om de inte betyder något, eller vad?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Comviq och deras fakturor kan driva en människa till vansinne. Det har nu gått 1 år ungefär sedan jag köpte en månadens mobil av dom, där dom lyckades pilla bort beställningen. Fick köpa den för samma pris i april istället för mars, men sedan dess har alla fakturor varit på ordinarie pris, inte det billigare priset som jag skulle haft. Har ringt in varenda månad för att korrigera fakturan, blivit lovad att "nästa ska vara på korrekt belopp" och sen när nästa har kommit så har den varit på fel belopp.

I slutet av förra året hade dom äntligen fixat det, fakturan skulle vara på samma belopp som innan, men jag skulle bara betala "mitt" belopp, så även om fakturan var på 180 så skulle jag betala 100. Gjorde som dom sa och brydde mig inte om att ringa in eftersom att det ju var fixat nu. 2 månader senare damp det ner inkasso på mellanskillnaden (80 kronor).

Mitt tips är att du säger upp allt som har med Comviq att göra, ett kontantkort borde dom kanske inte kunna fucka upp, men allt som innebär fakturor från Comviq borde du göra dig av med så snart som möjligt för dom har inte en enda jävla aning om vad dom sysslar med.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

även om de inte är bindningstid så brukar det vara 3 månader uppsägnigstid....

Permalänk
Medlem

tog 3 månader innan min flickvän blev av med sitt abonnemang från comviq och cirka 10-15 samtal med kund"service".

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"Om du bara köper ett abonnemang så har du ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Om du köper ett abonnemang tillsammans med en mobil på avbetalning så har du 24 månaders bindningstid. Om du vill säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta Kundservice.

För mer information om just din bindningstid du loggar in på Mitt Konto."

Så står det på Comviqs hemsida, dock kan det ju vara så att om du har haft abonnemanget länge så kan det omfattas av andra regler, så vet jag iaf det är med andra operatörer.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tre månaders uppsägningstid blir 585kr. Lägg till kostnaden för månaden du sade upp abonnemanget och du är uppe i 780kr.
Så stor kan räkningen ha varit på innan inkasso, sen har diverse avgifter tillkommit. Två påminnelseavgifter blir tex 120kr, alltså exakt 900kr totalt.

Kan vara dyrt att få fakturor till fel mailadress, hade de kommit till en du använder så hade du kanske sluppit detta.

Permalänk
Medlem

Det finns inga regler som gäller alla abonnemang men ett riktmärke är att äldre avtal har tre månaders uppsägningstid och nyare en månad. Vad som gäller i ett särskilt fall framgår ju av det avtal man träffade då abonnemanget tecknades. Så läs avtalet och spar det!

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra sagt, det låter som en uppsägningstid + påminnelseavgift.

Hur betalades fakturorna innan abonnemanget sas upp? Jag tänker om dessa "slutfakturor" eller vad de ska kallas gick till en email som inte används?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Tror detta är en kombination av fel från båda sidorna. Håller med @Mieriola och den logiken här, TS har med stor sannolikhet haft 3 månades uppsägningstid. Oavsett så tycker jag att TS ska be att få en förklaring till vf som skett, och specifikation på dessa 900kr. Dock tror jag TS får räkna med att betala dem, om du inte kan bevisa att något inte stämmer mot Comviqs villkor osv.

Ang Comviq, de är helt okej som kontantkort, men för guds-skull säg upp allt och alla abonnemang med dem omedelbart. De är något av de värsta luredrejeriare som finns när det gäller den skiten. Morsan min för kämpa i ca 4 månader för att bli av med dem, och faktumet att de är svåra att kontakta gör det inte enklare.

Vill du ha billiga abonemang så finns det en uppsjö av dem, men tänk på att någonstans måste de spara in pengarna, så oddsen att du får bra support eller bra "vara" i slutet är ganska låg, även om det säkert finns guldkorn.