Förberedande matte för högskola-hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Förberedande matte för högskola-hjälp.

Hej

Ska börja på KTH till högskoleingenjör i byggteknik nu till höst och har stora problem med matematiken så jag tänkte börja öva redan nu. Hur tycker ni jag ska göra?

Själv tänkte jag anmäla mig till förberedande sommarmatte jag hittade en kurs som heter KURSTYP A som ges av KTHhttp://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-a/. Kursen är över internet också så det är toppen.

Det är repetition av gymnasiematematiken då jag tycker att det passar mig då jag fick bara E under gymnasiet. Är det en bra kurs tycker ni eller ska jag välja kurstypB som ger inblick i högskole- och universitetsmatematik?.

Eller finns det andra alternativ som är bättre än mina, hur jag ska lägga upp det, böcker...?. Jag är öppen till alla förslag bara det hjälper mig förbereda för högskolan.

Tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av TsExi:

Hej

Ska börja på KTH till högskoleingenjör i byggteknik nu till höst och har stora problem med matematiken så jag tänkte börja öva redan nu. Hur tycker ni jag ska göra?

Själv tänkte jag anmäla mig till förberedande sommarmatte jag hittade en kurs som heter KURSTYP A som ges av KTHhttp://www.sommarmatte.se/kurser/kurs-a/. Kursen är över internet också så det är toppen.

Det är repetition av gymnasiematematiken då jag tycker att det passar mig då jag fick bara E under gymnasiet. Är det en bra kurs tycker ni eller ska jag välja kurstypB som ger inblick i högskole- och universitetsmatematik?.

Eller finns det andra alternativ som är bättre än mina, hur jag ska lägga upp det, böcker...?. Jag är öppen till alla förslag bara det hjälper mig förbereda för högskolan.

Tack.

https://matematikvideo.se/ vilken dag som helst om jag skulle behöva lära mig matte bättre. Pedagogiskt, grafiskt och snabba svar om man har frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@AMD-Hippie:

Hej

Tåg en titt det ser mycket lovande ut tack så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Börja med att fokusera på Algebra och envariabeln. Räcker långt på ingenjörslinjerna. Med det sagt så var det ju nästan 10 år sedan jag satt i din sits.

Tror dock ändå (linjär)algebra och (matematiskanalys)en-variabeln är viktiga att ha ett hum om i ditt fall. Då det hjälper dig att snabbare fatta föreläsningarna.

Inget känns värre än att sitta på 2-4h föreläsning och inte fatta något alls.

Edit: Som tips!

1. Kolla programplanen.

2. Leta fram matte-kurserna och läs kursinnehållet.

3. Be någon i din närhet förklara för dig

4. Leta hjälp på internet

Edit2: Förbered dig på att du kan komma att behöva lägga 2-5gånger så mycket tid som dina klasskamrater. Själv hade jag det väldigt svårt i årk 1-2. Emedan 3-5 var EZ. Håll ut och tänk på att det finns omtentor.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av TsExi:

Hej

Tack.

Härligt! Då ses vi på mottagningen om du kommer in ^^ //Teknikekonom inriktning Byggteknik

> Raijintek Styx | Win 10 Pro-64 | i5-4690K @ 4.3 | bq Pure Rock | MSI Gaming GTX 970 | Gigabyte m5 Sniper | Corsair Vengeance 16gb | EVGA Supernova 750W G2 <

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Bor du i närheten av någon större stad, speciellt Stockholm, så finns organisationen Mattecentrum.
Vi har räknestugor i diverse gymnasieskolor där vi volontärer hjälper alla som behöver. Alla är välkomna, det är gratis och ingen anmälan eller så behövs.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

http://www.matteboken.se/ brukar jag hänga på. Ska plugga Matte 3c i sommar tänkte jag och har harvat mig igenom 1c och 2c. Nu har du ju säkert koll på det, men om det är något du har särskilt svårt för så får man bra hjälp på den sajten tycker jag.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.