Daydream är Googles nya VR-plattform

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Daydream är Googles nya VR-plattform

Google följer upp sitt tidigare VR-headset Cardboard med en mer ambitiös satsning vid namn Daydream, som fokuserar på mobiltelefoner och konceptuellt påminner om Samsung Gear VR.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2010

Jag tror detta kan bli ganska lyckat om man tar det för vad det är, och inte utvecklar allt för tunga applikationer som inte orkas med av telefonen. Samt att headsetet inte få vara för dyrt.

Kan bli bra, men kommer nog mest vara en kul grej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Passande namn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Jo det är sant, men "riktig" VR är verkligen inte för alla. Alla som denna produkt riktar sig till har en mobiltelefon, många har en rätt kraftfull sådan. Väldigt få har en PC som är kraftfull nog att driva VR på ett bra sätt. Sen så slipper man ju sladdar med denna lösning, något som känns ganska begränsande med dagens "riktiga" VR headsets.

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Google verkar vilja säkerställa lite grunder för det här med krav på specifika skärmar och sensorer för att kunna ge en bra upplevelse. Får se vad det innebär, men högre frekvens på skärmarna är säkerligen något som krävs för daydream-certifiering.

Swedroid har nämnt någon rad om detta också.
http://www.swedroid.se/google-presenterar-vr-plattformen-dayd...

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Ett av det bättre namnen på ett VR-headset får jag säga!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Söderbäck:

Google verkar vilja säkerställa lite grunder för det här med krav på specifika skärmar och sensorer för att kunna ge en bra upplevelse. Får se vad det innebär, men högre frekvens på skärmarna är säkerligen något som krävs för daydream-certifiering.

Swedroid har nämnt någon rad om detta också.
http://www.swedroid.se/google-presenterar-vr-plattformen-dayd...

Låter ju lovande i alla fall. Skulle ju helt klart vara trevligt om Google lyckades då det skulle vara en billig väg in i VR-träsket, och det i sin tur skulle ju främja tillväxten i branschen. VR är för häftigt för att bara dö ut som ännu en fluga

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

MobilVR suger ju, finns ju miljarders miljarder olika plast chassin till olika mobiler att köpa. Alla hoppar på mobilVR hypen, snart har Lidl och byggmax sina mobilvr man kan köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014

Man får inte glömma att VR har betydligt fler användsningsområden är underhållning. För information, undervisning och kommunikation finns inte samma krav och jag vill påstå att det är där VR kommer lysa starkast i framtiden.

Ytterligare en sak att tänka på är att dom utvecklar för framtiden, man kan inte jämnföra med vad dagens mobiler och datorer klarar av utan vad som kommer vara möjligt år in i framtiden. Om vi hade valt det andra spåret och väntat på kraftfull hårdvara och sedan utvecklat VR hade vi fått vänta oerhört länge på bra hårdvara, standarder och mjukvara. Bättre då att det utvecklas parallelt.

¯\_(Ó.ò)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

@Silcan: Aha! Ja men jag vidarebefordrar det till Google HQ så dom kan lägga ner sin VR avdelning då!

Remember folks, you heard it here from Silcan first! Mobil VR är DOA och har ingen framtid.

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Vaun:

Man får inte glömma att VR har betydligt fler användsningsområden är underhållning. För information, undervisning och kommunikation finns inte samma krav och jag vill påstå att det är där VR kommer lysa starkast i framtiden.

Ytterligare en sak att tänka på är att dom utvecklar för framtiden, man kan inte jämnföra med vad dagens mobiler och datorer klarar av utan vad som kommer vara möjligt år in i framtiden. Om vi hade valt det andra spåret och väntat på kraftfull hårdvara och sedan utvecklat VR hade vi fått vänta oerhört länge på bra hårdvara, standarder och mjukvara. Bättre då att det utvecklas parallelt.

Medhåll till fullo! Tror absolut på mobilen som en smidig lösning för att få VR till allmänheten. Tycker prestandan på Gear VR inte är så långt borta från en fullfjädrad speldator som jag trodde, så man kan ju blicka framåt och se vad vi har om ett par år.. För att undvika kablage så är det ju just nu enbart VR på mobilen som gäller.

Det är ju bara att bygga in en snabbare och mer exakt gyro i telefonen istället för att t.ex. bygga in den i Gear VR chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av affero:

@Silcan: Aha! Ja men jag vidarebefordrar det till Google HQ så dom kan lägga ner sin VR avdelning då!

Remember folks, you heard it here from Silcan first! Mobil VR är DOA och har ingen framtid.

Som jag tolkar hans svar så är det budget skräp som snart finns på lidl, Ica Basic osv. Varför köpa dyra Googles lösning när Ica Basic fungerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Snart kommer väl Apple och släpper en iDayDream.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Paddanx:

Som jag tolkar hans svar så är det budget skräp som snart finns på lidl, Ica Basic osv. Varför köpa dyra Googles lösning när Ica Basic fungerar?

Komfort och framför allting optiken. Men sen så kommer ju inte google att massproducera ett headset själva, utan släppa en referensdesign så får 3e parter hantera tillverkning så som jag förstår det, precis som dom gjorde med google cardboard.
Skickades från m.sweclockers.com

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av affero:

Komfort och framför allting optiken. Men sen så kommer ju inte google att massproducera ett headset själva, utan släppa en referensdesign så får 3e parter hantera tillverkning så som jag förstår det, precis som dom gjorde med google cardboard.
Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ändå finnas de som tycker Nexus versionen är bättre

Visst. Om det blir som du säger ovan så kommer det det nog bli bra. Problemet är ju att referenser kan ändras. Material kan göras snålare och genvägar kommer tas. Så tro inte för 5 ören att du får kvalitén i "komfort och optik" när 3:e part hanterar det. Då är det $$$ som styr, och folk handlar det billigaste, tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

@Paddanx: Ja absolut! Det kommer finnas de som är billigare men sämre och de som är dyrare men av bättre fabrikat. Man kan ju hoppas att nästan alla telefontillverkare kommer att producera en egen till sina egna flaggskeppstelefoner.

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av lumberjack:

Jag tror detta kan bli ganska lyckat om man tar det för vad det är, och inte utvecklar allt för tunga applikationer som inte orkas med av telefonen. Samt att headsetet inte få vara för dyrt.

Kan bli bra, men kommer nog mest vara en kul grej.

Hur jag tolkade det så kommer den till skillnad från Samsungs GearVR inte ha hårdvara i HMD:n, utan i själva mobilen. Detta kommer säkerligen göra HMD:n billig och säkerligen medföljande om man köper det de första månaden precis som GearVR.

Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

De kraven som Google ställer kommer förbättra den rejält jämfört med deras Google Cardboard. De nämnde "sub 20ms latency" vilket är nästan som Vive/Rift, Google Cardboard låg runt 75ms. Vem vet? Kanske kommer några telefoner innehålla OLED-skärmar vilket kommer ge en enorm boost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Zapa:

Vem vet? Kanske kommer några telefoner innehålla OLED-skärmar vilket kommer ge en enorm boost.

Som t.ex Samsungs flaggskepp

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Blir härligt med allt VR på ett ställe. Hemskt att gå igenom Google Play och leta efter faktiska VR-appar.

[Acer Aspire E5-574G-54XQ | 8+4GB RAM | 500GB SSD]
[PS1 | PS2 | PS3 Superslim 500GB | PS4 Pro | Wii ][Huawei Honor 8 Pro]