Daydream är Googles nya VR-plattform

Permalänk
Melding Plague

Daydream är Googles nya VR-plattform

Google följer upp sitt tidigare VR-headset Cardboard med en mer ambitiös satsning vid namn Daydream, som fokuserar på mobiltelefoner och konceptuellt påminner om Samsung Gear VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan bli ganska lyckat om man tar det för vad det är, och inte utvecklar allt för tunga applikationer som inte orkas med av telefonen. Samt att headsetet inte få vara för dyrt.

Kan bli bra, men kommer nog mest vara en kul grej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Passande namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Jo det är sant, men "riktig" VR är verkligen inte för alla. Alla som denna produkt riktar sig till har en mobiltelefon, många har en rätt kraftfull sådan. Väldigt få har en PC som är kraftfull nog att driva VR på ett bra sätt. Sen så slipper man ju sladdar med denna lösning, något som känns ganska begränsande med dagens "riktiga" VR headsets.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

Google verkar vilja säkerställa lite grunder för det här med krav på specifika skärmar och sensorer för att kunna ge en bra upplevelse. Får se vad det innebär, men högre frekvens på skärmarna är säkerligen något som krävs för daydream-certifiering.

Swedroid har nämnt någon rad om detta också.
http://www.swedroid.se/google-presenterar-vr-plattformen-dayd...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ett av det bättre namnen på ett VR-headset får jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google verkar vilja säkerställa lite grunder för det här med krav på specifika skärmar och sensorer för att kunna ge en bra upplevelse. Får se vad det innebär, men högre frekvens på skärmarna är säkerligen något som krävs för daydream-certifiering.

Swedroid har nämnt någon rad om detta också.
http://www.swedroid.se/google-presenterar-vr-plattformen-dayd...

Låter ju lovande i alla fall. Skulle ju helt klart vara trevligt om Google lyckades då det skulle vara en billig väg in i VR-träsket, och det i sin tur skulle ju främja tillväxten i branschen. VR är för häftigt för att bara dö ut som ännu en fluga

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

MobilVR suger ju, finns ju miljarders miljarder olika plast chassin till olika mobiler att köpa. Alla hoppar på mobilVR hypen, snart har Lidl och byggmax sina mobilvr man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att VR har betydligt fler användsningsområden är underhållning. För information, undervisning och kommunikation finns inte samma krav och jag vill påstå att det är där VR kommer lysa starkast i framtiden.

Ytterligare en sak att tänka på är att dom utvecklar för framtiden, man kan inte jämnföra med vad dagens mobiler och datorer klarar av utan vad som kommer vara möjligt år in i framtiden. Om vi hade valt det andra spåret och väntat på kraftfull hårdvara och sedan utvecklat VR hade vi fått vänta oerhört länge på bra hårdvara, standarder och mjukvara. Bättre då att det utvecklas parallelt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@Silcan: Aha! Ja men jag vidarebefordrar det till Google HQ så dom kan lägga ner sin VR avdelning då!

Remember folks, you heard it here from Silcan first! Mobil VR är DOA och har ingen framtid.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Man får inte glömma att VR har betydligt fler användsningsområden är underhållning. För information, undervisning och kommunikation finns inte samma krav och jag vill påstå att det är där VR kommer lysa starkast i framtiden.

Ytterligare en sak att tänka på är att dom utvecklar för framtiden, man kan inte jämnföra med vad dagens mobiler och datorer klarar av utan vad som kommer vara möjligt år in i framtiden. Om vi hade valt det andra spåret och väntat på kraftfull hårdvara och sedan utvecklat VR hade vi fått vänta oerhört länge på bra hårdvara, standarder och mjukvara. Bättre då att det utvecklas parallelt.

Medhåll till fullo! Tror absolut på mobilen som en smidig lösning för att få VR till allmänheten. Tycker prestandan på Gear VR inte är så långt borta från en fullfjädrad speldator som jag trodde, så man kan ju blicka framåt och se vad vi har om ett par år.. För att undvika kablage så är det ju just nu enbart VR på mobilen som gäller.

Det är ju bara att bygga in en snabbare och mer exakt gyro i telefonen istället för att t.ex. bygga in den i Gear VR chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Silcan: Aha! Ja men jag vidarebefordrar det till Google HQ så dom kan lägga ner sin VR avdelning då!

Remember folks, you heard it here from Silcan first! Mobil VR är DOA och har ingen framtid.

Som jag tolkar hans svar så är det budget skräp som snart finns på lidl, Ica Basic osv. Varför köpa dyra Googles lösning när Ica Basic fungerar?

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl Apple och släpper en iDayDream.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som jag tolkar hans svar så är det budget skräp som snart finns på lidl, Ica Basic osv. Varför köpa dyra Googles lösning när Ica Basic fungerar?

Komfort och framför allting optiken. Men sen så kommer ju inte google att massproducera ett headset själva, utan släppa en referensdesign så får 3e parter hantera tillverkning så som jag förstår det, precis som dom gjorde med google cardboard.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Komfort och framför allting optiken. Men sen så kommer ju inte google att massproducera ett headset själva, utan släppa en referensdesign så får 3e parter hantera tillverkning så som jag förstår det, precis som dom gjorde med google cardboard.
Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ändå finnas de som tycker Nexus versionen är bättre

Visst. Om det blir som du säger ovan så kommer det det nog bli bra. Problemet är ju att referenser kan ändras. Material kan göras snålare och genvägar kommer tas. Så tro inte för 5 ören att du får kvalitén i "komfort och optik" när 3:e part hanterar det. Då är det $$$ som styr, och folk handlar det billigaste, tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja absolut! Det kommer finnas de som är billigare men sämre och de som är dyrare men av bättre fabrikat. Man kan ju hoppas att nästan alla telefontillverkare kommer att producera en egen till sina egna flaggskeppstelefoner.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag tror detta kan bli ganska lyckat om man tar det för vad det är, och inte utvecklar allt för tunga applikationer som inte orkas med av telefonen. Samt att headsetet inte få vara för dyrt.

Kan bli bra, men kommer nog mest vara en kul grej.

Hur jag tolkade det så kommer den till skillnad från Samsungs GearVR inte ha hårdvara i HMD:n, utan i själva mobilen. Detta kommer säkerligen göra HMD:n billig och säkerligen medföljande om man köper det de första månaden precis som GearVR.

Skrivet av Gender Bender:

Det största problemet med att använda telefonen som display är att bilden blir ryckig. 60 Hz och hög latens blir en ganska sunkig upplevelse om man jämför med riktiga VR-headsets.

De kraven som Google ställer kommer förbättra den rejält jämfört med deras Google Cardboard. De nämnde "sub 20ms latency" vilket är nästan som Vive/Rift, Google Cardboard låg runt 75ms. Vem vet? Kanske kommer några telefoner innehålla OLED-skärmar vilket kommer ge en enorm boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Vem vet? Kanske kommer några telefoner innehålla OLED-skärmar vilket kommer ge en enorm boost.

Som t.ex Samsungs flaggskepp

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Blir härligt med allt VR på ett ställe. Hemskt att gå igenom Google Play och leta efter faktiska VR-appar.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]