Permalänk
Medlem

Visual Studio 2008/2010/2012/2013 (beroende på projekt): C#, C++, Web
WebStorm: Web
Eclipse (där plugin kräver det): Java
IntelliJ: Java
Notepad++: För att snabbinspektera diverse filer och skriva anteckningarna, gör ingen direkt kodning där.
DataGrip: SQL

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shimonu:

Jag tycker det känns smidigt att använda sshfs om man kör i linuxmiljö. Då kan man använda Sublime som att man bara jobbar lokalt. Jag vet inte om det fungerar i din miljö men det är ett tips annars.

Det fungerar ju direkt ur lådan i Emacs. Vill jag t.ex. editera en fil på min RPi (som internt har adress 192.168.0.16), säg foo.c som ligger i min hemkatalog, från laptop:en öppnar man bara "/192.168.0.16:foo.c". Filen laddas upp varje gång man sparar.

Så för att svara på tråden: kör Emacs för allt utom JavaScript och C# där jag använder Visual Studio Code och Java där det blir Eclipse.

På jobbat är det främst C som gäller, men blir även en del C++, Ruby, Python, Lua och shell-script så där är det uteslutande Emacs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag primärt Intellij IDEA (eller Eclipse) och Sublime Text för att manipulera text eller söka i många filer samtidigt. Hemma kör jag oftast Sublime Text, Emacs eller Vim, lite beroende på humör.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det fungerar ju direkt ur lådan i Emacs. Vill jag t.ex. editera en fil på min RPi (som internt har adress 192.168.0.16), säg foo.c som ligger i min hemkatalog, från laptop:en öppnar man bara "/192.168.0.16:foo.c". Filen laddas upp varje gång man sparar.

Man kanske bör köra igång med Emacs igen. Det användes flitigt på universitetet men sen minskade användningen, det blev för mycket ovana kortkommandon på tangentbordet men det är nog okej att börja lära sig nu igen.

Permalänk
Inaktiv

Kör Sublime 3 och kodar främst php. Är grymt nöjd, speciellt med vissa funktioner som t.ex. flera cursors. Att Sublime 3 funkar på alla operativ tycker jag är bra, skönt när man byter ofta. Körde tidigare med notepad++ men eftersom jag byter operativ ofta letade jag efter en motsvarande och fann sublime. Ibland använder jag fortfarande notepad++ lite för vissa funktioner när jag är i Windows. På mina servrar redigerar jag alltid från terminalen med nano.

Permalänk
Medlem

qt creator

Permalänk
Medlem

Visual studio, jag hatar det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Emacs, nano för småjusteringar i konfigurationsfiler och dylikt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

VS 2012-2015 för jobb och större projekt. Annars gillar jag VS Code, påminner mycket om Atom men jag gillar känslan bättre av någon anledning. Notepad++ används en del också förstås och EMEditor för riktigt stora filer.

Permalänk
Medlem

Spring tool suite, Visual studio code & Sublime.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

IntelliJ & Atom

Permalänk
Medlem

PhpStorm

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Oj, beror ju på vad man gör, och vad man sitter på..

Vim
Sublime
Notepad++
NFOpad
Nano
UltraEdit
TouchQode (För AndroidPaddan, inte det bästa, men funkar när det skiter sig. Dock lite pilligt på mindre skärm, så inget för nallen om man har stora tassar.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Webbutveckling använder jag Sublime, annars brukar jag använda Notepad++ för snabba små saker.

Permalänk
Inaktiv

Visual Studio Code. Jobbar uteslutande med Frontend-utveckling.

Permalänk
Medlem

Sublime/Notepad++

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2015

Permalänk
Medlem

Använder främst Eclipse vid Java och Webbutveckling, sedan har det också blivit lite Visual Studio 2015 på jobbet vid utveckling och förvaltning av en "Single page application" med backend skriven i C#.

Måste nog ge IntelliJ/Android Studio en chans då stödet vid Android-utveckling verkar riktigt bra. Testade för något år sedan man jag fastnade inte riktigt, men det var nog bara för att jag jämförde med vad jag redan är van vid.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Bluefish

Permalänk
Medlem

Kört med ConTEXT och Notepad++ alltid funkar prima

Kodar i både
PHP, C, C+, C++, C#, Java, Perl, CGI, Python, Javascript, Jqury, Ajax, Mysql, Ruby.

Så det är en fördel ha simpel program som inte kluddar ner och lägger till onödiga linjer.

Permalänk
Inaktiv

På jobbet kör jag Webstorm och Visual Studio, hemma blir det mest Visual Studio och Atom.

Permalänk
Medlem

Föredrar IDEn framför textredigerare då man får mycket mer på köpet (framför allt bättre debugging-möjligheter).
På jobbet arbetar vi i .NET så då är det Visual Studio som används. Annars om jag programmerar Java så kör jag IntelliJ, för Android är det Android Studio och för webbutveckling (så länge det inte är i ASP.NET) PHPStorm. Jag gillar Jetbrains IDEn
Om jag bara ska öppna nån Xml-fil eller liknande och ändra nån rad så använder jag nån enkel textredigerare, typ Notepad++.

Om jag behöver ändra nån config-fil eller göra nån lättare programmering på min Ubuntu-server (som saknar GUI) så använder jag Vim eftersom det funkar out of the box i terminalen över SSH.

Permalänk
Medlem

Vim om jag sitter i en terminal annars Atom. Vet inte hur nöjd jag är med Atom egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Kör Sublime 3 och kodar främst php. Är grymt nöjd, speciellt med vissa funktioner som t.ex. flera cursors. Att Sublime 3 funkar på alla operativ tycker jag är bra, skönt när man byter ofta. Körde tidigare med notepad++ men eftersom jag byter operativ ofta letade jag efter en motsvarande och fann sublime. Ibland använder jag fortfarande notepad++ lite för vissa funktioner när jag är i Windows. På mina servrar redigerar jag alltid från terminalen med nano.

Jag känner igen mig i det du skriver... använde Notepad++ mycket förr när jag höll på i mina egna mindre applikationer sedan när jag väl började på företag med lite större saker så började jag använda mig av Sublime 3, vilket jag numera kör hemma också. Däremot så har jag inte hittat/förstått vad du menar med flera cursors?

Har mest gjort saker i PHP/HTML/CSS/JS/C#/Java och har då använt mig av:
Visual Studios - Väldigt trivsam miljö imo, tyvärr lite små irriterande saker men som helhet väldigt imponerande, iaf för .Net språk.
NetBeans - Helt ok, tyvärr inte lika trevlig som VS (t.ex om man hade glömt importera något bibliotek o man använde det så gav det inte förslag på att importera det biblioteket) < kan ha ändrats sen jag använde det sist.
Notepad++ - Väldigt simpelt o cleant, nackdelen är väl att det inte är så praktiskt för branch-miljö så att säga.
Sublime 3 - Underbart trevligt med branch-miljön, få inställningar men fullt tillräckliga.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5700X, 32Gb ram (3600Mhz), 6700XT
Emuleringsmaskin: Ryzen 5700G, 16Gb ram (3600Mhz)
Surfplatta/Telefon: Xiaomi Mi Pad 5, Realme X3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snebulan:

Jag känner igen mig i det du skriver... använde Notepad++ mycket förr när jag höll på i mina egna mindre applikationer sedan när jag väl började på företag med lite större saker så började jag använda mig av Sublime 3, vilket jag numera kör hemma också. Däremot så har jag inte hittat/förstått vad du menar med flera cursors?

Har mest gjort saker i PHP/HTML/CSS/JS/C#/Java och har då använt mig av:
Visual Studios - Väldigt trivsam miljö imo, tyvärr lite små irriterande saker men som helhet väldigt imponerande, iaf för .Net språk.
NetBeans - Helt ok, tyvärr inte lika trevlig som VS (t.ex om man hade glömt importera något bibliotek o man använde det så gav det inte förslag på att importera det biblioteket) < kan ha ändrats sen jag använde det sist.
Notepad++ - Väldigt simpelt o cleant, nackdelen är väl att det inte är så praktiskt för branch-miljö så att säga.
Sublime 3 - Underbart trevligt med branch-miljön, få inställningar men fullt tillräckliga.

Flera textmarkörer menade jag, dåligt beskrivet av mig. Håll in Ctrl-knappen och klicka på flera ställen så kan du skriva/markera/kopiera/klistra in på alla de ställena samtidigt. Otroligt användbart när man håller på med formulär etc och ska ha samma grundkod på allt och sedan mata in information på massor av ställen samtidigt. Kopierar då t.ex. en lista med saker som ska läggas till i en dropdown, sedan håller jag in Ctrl och klickar på dem ställena i den ordningen som sakerna ska in och till sist klistrar jag in med Ctrl + V och voila så hamnar allt på sin plats, man kan även redigera med alla markörerna samtidigt. När man vill återgå till 1 textmarkör som vanligt trycker man sedan bara på Esc. Om du inte provat än så testa! Använder denna funktion väldigt mycket, tillsammans med att trycka på home eller end för att ta bort/ändra flera saker samtidigt. Denna funktion är lite samma sak som att göra Ctrl + F och trycka på "Find all", då kan man nämligen också redigera på flera ställen samtidigt. Lite off-topic men tyckte det var väldigt intressant att höra vad andra använder, kanske borde göra en tråd där alla får beskriva vad man använder för setup vid webbprogrammering? Själv använder jag virtualbox och kör en virtuell ubuntu-server lokalt så att all konfiguration är nästan identisk som den kommer vara på de riktiga servrarna dit projekten ska till sen.

Permalänk
Medlem

Visual Studio till C#. Annars är det Notepad++ som gäller på Windows.
I Linux använder jag Nano.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Visual Studio & sublime text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2015 Enterprise
Självklart men Resharper plugin. Sedan jag började använda det blir jag frustrerad utan xD

Sedan används lite olika editors som Sublime om det handlar om att bara editera någon config fil.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Visual studio (c#) + resharper
IntelliJ IDEA (java)
sublime text (övrigt)

vim (diff) (endast för att merga filer, inte orkat lära mig mer)
nano (små edits, config filer etc ifall jag arbetar i terminalen)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Sublime Text och Visual Studio.

Visa signatur

Grubblare