Tvinga fram fullskärmsläge

Permalänk
Inaktiv

Tvinga fram fullskärmsläge

Hej, jag vill köra ett spel i borderless window (space run galaxy) men lyckas inte tvinga fram det. Med lite pillande med upplösningar kan jag få spelet att täcka större delen av skärmen men inte hela. Det är också omöjligt att få till något vettigt i lägre upplösning för då skalas hela skärmen om och spelet körs i ett fönster, till synes utan kanter.

Försöker spela på min htpc med i3 skylake och kör på det integrerade grafikkortet. Htpc är kopplad med hdmi till en Samsung 4k tv. Det spelar ingen roll vilken upplösning jag kör spelet eller desktopen på, utan fönstret anpassas alltid som om två alltid körde på max upplösning. Dvs kör jag 4k på desktopen och spelet i 1080 täcker er bara skärmens yta genom 1080. Jag vill ha fullskärm men med lägre upplösning än 4k.

Gör jag mig något förstådd?

Permalänk
Medlem

om du vill ha fullscreen markera det i spelets options? vägrar spelet så finns alt+enter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

om du vill ha fullscreen markera det i spelets options? vägrar spelet så finns alt+enter

Enda sättet att få fullscreen då är att köra med max upplösning, 4096x2160 och det pallar inte datorn med prestandamässigt. Testade även Wasteland 2 och där kan jag välja upplösning fritt och ändå få fullskärm, men i space run galaxy vill det sig inte.
Alt + enter har ingen effekt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det torde vara en inställningsmöjlighet att i windowed mode få ändra fönstrets storlek (mindre/större) och "ta" interpoleringen som blir. Saknas val för detta i spelet är du låst till vad du nu sa att det gjorde. Jag har själv inte sett några spel bete sig sådär förutom någon variant av Quake 3 för typ 10 år sedan utan det blir så som du beskriver, ett litet fönster bara. Vet du vilka upplösningar skärmen klarar av så kanske du kunde testa några av dom fast i fullskärmsläge.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Det torde vara en inställningsmöjlighet att i windowed mode få ändra fönstrets storlek (mindre/större) och "ta" interpoleringen som blir. Saknas val för detta i spelet är du låst till vad du nu sa att det gjorde. Jag har själv inte sett några spel bete sig sådär förutom någon variant av Quake 3 för typ 10 år sedan utan det blir så som du beskriver, ett litet fönster bara. Vet du vilka upplösningar skärmen klarar av så kanske du kunde testa några av dom fast i fullskärmsläge.

Det är verkligen ett udda problem. Testade på min stationära burk och där uppträder inte problemet utan där fungerar det som tänkt.
Måste ha något med det integrerade grafikkortet att göra. Någon som vet om Windows på något sätt meckar till det om man har en TV ansluten istället för en skärm, eller är det sak samma så länge man har HDMI?

Grejen är desvärre att om jag kör något annat än "desktop resolution" så får jag ett litet fönster istället, storleken varierar beroende på vald upplösning. Försöker jag då kontra detta genom att ändra skrivbordets upplösning till något annat så följer problemet med, eller så blir skalningen helt åt helsike och all "spelyta" syns inte, dvs delar av HUD saknas osv.