Permalänk
Medlem

Hur är det med handel från Storbritannien nu? Tillkommer tullavgifter eller blir det precis som innan?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

All den här skiten och extremistmecket i västvärlden har verkligen fått mig att tänka om politiskt. Har alltid trott att om såna som jag, pk folk med tron på mänskliga rättigheter och allas lika värde ger förtroende och inte hatar andra så får vi samma tillbaks. Jag har haft helt jävla galet fel, och nu är det dags att vi försvarar oss istället. Oavsett om vi måste rucka på våra demokratiska principer. Lite mindre demokrati för att förhindra att demokratin försvinner helt, det tar jag gärna! Jag hoppas att Brexit är starten för en motreaktion. Är extremisternas tur att få känna på rädslan. Dags att förbjuda och stoppa populistpartierna. Inte rätt såklart men vad har i för val? Krig? Massmord? Nya koncentrationsläger? Ser redan nu hur våldet ökar, borde mot invandrare och övriga mörkhyade. O nu senast en mördad pk-politiker i UK, tidigare Breiviks rensning i Norge, eller terrordådet i Trollhättan. Nu kan vi inte stå och titta på längre medan vi långsamt dör och hoppas att det per automatik blir bättre. För det blir det inte.

Skönt va? Är det polarisering o hat ni vill ha, är det exakt vad som kommer i retur. Allt det här snacket om att visa kärlek mot fascisterna är det dummaste jag hört. Finns bara ett språk.

Är jag hatisk nu? Ja troligen, men så blir det när man känner sig hotad och utsatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Här ser man ett exempel på en som gett upp sin egna tankeverkstad i flera år och svalt allting politikerna pumpat i dom "Allas lika värde bla bla". Har du någonsin gett dig ut och sett ifall vårat samhälle verkligen speglar den uppfattningen?
Och vad menar du med demokrati? Du menar den du får gå och rösta vart 4:e år på ett parti som sköter allting åt dig?
När fick du folkomrösta om FRA? När kommer du få folkomrösta om eventuellt inträde i NATO? Du lever i en fantasivärld.
Lövfen fick frågan om Sverige skulle kunna tänka sig en folkomröstning om att lämna EU, han svarade att det vore mycket oansvarigt med en sån grej dvs det är Stefan och co. som bestämmer över oss och DU har absolut ingenting att säga till om.

Skrämmande och se hur nära du egentligen står de som du kallar för rasister och hatare när din egen världsbild krossas.

EDIT: Jag försöker inte att upprätthålla denna illusionen om en demokrati så jag har valt att inte rösta som en hamster i ett hamsterhjul, så försök inte att placera mig som någon förespråkare för något parti då jag inte tillhör något som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Hur är det med handel från Storbritannien nu? Tillkommer tullavgifter eller blir det precis som innan?

Det vet vi om ett par år när utträdet är klart och avtal är gjorda.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Här ser man ett exempel på en som gett upp sin egna tankeverkstad i flera år och svalt allting politikerna pumpat i dom "Allas lika värde bla bla". Har du någonsin gett dig ut och sett ifall vårat samhälle verkligen speglar den uppfattningen?
Och vad menar du med demokrati? Du menar den du får gå och rösta vart 4:e år på ett parti som sköter allting åt dig?
När fick du folkomrösta om FRA? När kommer du få folkomrösta om eventuellt inträde i NATO? Du lever i en fantasivärld.
Lövfen fick frågan om Sverige skulle kunna tänka sig en folkomröstning om att lämna EU, han svarade att det vore mycket oansvarigt med en sån grej dvs det är Stefan och co. som bestämmer över oss och DU har absolut ingenting att säga till om.

Skrämmande och se hur nära du egentligen står de som du kallar för rasister och hatare när din egen världsbild krossas.

EDIT: Jag försöker inte att upprätthålla denna illusionen om en demokrati så jag har valt att inte rösta som en hamster i ett hamsterhjul, så försök inte att placera mig som någon förespråkare för något parti då jag inte tillhör något som finns idag.

Du har noll koll märker jag. Representativ demokrati eftersom vi inte kan folkomrösta om precis allting. Jag har sett mig om i verkligheten och den har förändrats i och med populistpajasarna. Det är vad jag inte gillar. Vårt samhälle speglade alla lika värde bättre förr, även om du inte verkar förstå det. Givetvis fanns problem även då, men vi gick åt rätt håll. Nya moderaterna är ett tecken på det. Men nu går vi bakåt igen, det är populistpajasarna ett tecken på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Du har noll koll märker jag. Representativ demokrati eftersom vi inte kan folkomrösta om precis allting. Jag har sett mig om i verkligheten och den har förändrats i och med populistpajasarna. Det är vad jag inte gillar. Vårt samhälle speglade alla lika värde bättre förr, även om du inte verkar förstå det. Givetvis fanns problem även då, men vi gick åt rätt håll. Nya moderaterna är ett tecken på det. Men nu går vi bakåt igen, det är populistpajasarna ett tecken på.

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen så vet jag inte vad du snackar om riktigt "Representativ demokrati eftersom vi inte kan folkomrösta om precis allting." Du har inte fått folkomrösta om någonting i Sverige på senare år.
Under min livstid har jag inte fått folkomrösta om någonting viktigt överhuvudtaget.
Jag har koll på läget men jag är inte så säker på att du har det?

Och nej allas lika värde har aldrig funnits, det har alltid funnits folk som är värda mer dvs de med pengar och stora vinstintressen och om du inte kan se det så är det bara att beklaga hur långt borta från verkligheten du är.

Nya moderaterna ett tecken på att gå åt rätt håll? För vem? När senast har politiker gjort livet bättre för alla i detta land eller i världen överhuvudtaget?

Säg inte att det är jag som har noll koll när du är den som endast regurgiterar politiskt svammel som du har hört från dina idoler.

Och en fråga bara... Vad menar du med populistpajaser, vilka sorters människor inkluderar du inom den kategorin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Återigen så vet jag inte vad du snackar om riktigt "Representativ demokrati eftersom vi inte kan folkomrösta om precis allting." Du har inte fått folkomrösta om någonting i Sverige på senare år.
Under min livstid har jag inte fått folkomrösta om någonting viktigt överhuvudtaget.
Jag har koll på läget men jag är inte så säker på att du har det?

Och nej allas lika värde har aldrig funnits, det har alltid funnits folk som är värda mer dvs de med pengar och stora vinstintressen och om du inte kan se det så är det bara att beklaga hur långt borta från verkligheten du är.

Nya moderaterna ett tecken på att gå åt rätt håll? För vem? När senast har politiker gjort livet bättre för alla i detta land eller i världen överhuvudtaget?

Säg inte att det är jag som har noll koll när du är den som endast regurgiterar politiskt svammel som du har hört från dina idoler.

Och en fråga bara... Vad menar du med populistpajaser, vilka sorters människor inkluderar du inom den kategorin?

När gjorde politikerna något senast som gör världen bättre? Allvarligt, läs något annat än tramspixlat och sluta tro att du har någon verklighetskoll.

Rösträtten borde bestämmas av en persons iq och samhällskunskap, så hade vi sluppit den här sörjan.

Min enda tröst är att som som förstör troligen blir försrörd själva, tids nog. Okunnighet och ignorans lär återigen ta kol på miljontals människor. Vi som har lärt oss av historien är dömda att se på när det händer igen.
Men vi gör det inte utan att agera.

Väntar på motreaktionen från samhället, när det kokar över så att säga. Innan dess är det svårt att få till någon varaktig förändring. Jag hoppas bara att den kommer snart. För tio år sedan var åsikterna i den här tråden tabu. Men nu är det mainstream, och alltför få reagerar. Såna som du alltså. Alltid folk som motarbetar framtiden och ska förstöra för andra. Så jävla tragiskt.

Buh!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Riktiga ledare som vänder folk mot varandra?

Är jag hatisk nu? Ja troligen, men så blir det när man känner sig hotad och utsatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej riktiga ledare som klarar av tydlighet och besvärliga beslut, det har vi inte just nu!

Sen vet jag inte hur du kan få till "hatisk"? men PK-sfären fick sig en rejäl högersmocka av engländarna och det ska de ha en stor eloge för! Eventuellt kan man bli hatisk av det när världsbilden faller samman?

Slutligen i sak så funkar det utmärkt för Norge samt Schweiz att stå utanför EU och det är bara att göra en snabb "Copy/paste" av deras avtal MEN.... de här röd/gröna flummarna ska väl dra det i längbänk oxå?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon4992:

Allvarligt, läs något annat än tramspixlat och sluta tro att du har någon verklighetskoll.

Vad sägs om att du läser all slags media och får ett större perspektiv på saker och ting än att binda dig till några få "rätta" medier.
En upplyst individ borde läsa både Avpixlat och Aftonbladet.

Skrivet av anon4992:

Rösträtten borde bestämmas av en persons iq och samhällskunskap, så hade vi sluppit den här sörjan.

Så mycket för allas lika värde...

För övrigt handlar många politiska frågor om åsikter och åsikter kan man ha både med 60 IQ och 140 IQ.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

När gjorde politikerna något senast som gör världen bättre? Allvarligt, läs något annat än tramspixlat och sluta tro att du har någon verklighetskoll. Vi har massor med bra grejer, och politiska beslut i detta land. Men såna som du ser bara det negativa och spär på med osämja.

Varför diskuterar jag med dig överhuvudtaget? Din åsikt spelar egentligen ingen roll utan är bara negativt, värdelöst dravel. Vissa människor är mindre värda en andra....

Buh! Nu kommer flyktingarnaturligtvis, göm dig! Spriiiing hem till Jimmy!

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär, när du inte kan svara för dig själv eller gå in i specifika sakfrågor så ger du upp direkt och börjar anta mina politiska uppfattningar och vartifrån jag får min "felaktiga" information ifrån.

Nej jag röstar inte på Jimmy och jag läser inte strunt på avpixlat.
Jimmy använder sig utav det enklaste tricket i boken, ställ fattiga emot invandrare och det lyckas varje gång.

Visst diskutera inte med mig ifall sanningen gör dig obekväm, gå iväg och jobba på måndag eller titta på några EM-fotbolls matcher för att sticka huvudet i sanden och fortsätt intala dig själv att vi lever i en demokrati.

Vissa människor föredrar det som får dom att må bra fast det inte är sant, ni ger upp det kritiska tänkandet och andra får möjligheter att utnyttja er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Sådär, när du inte kan svara för dig själv eller gå in i specifika sakfrågor så ger du upp direkt och börjar anta mina politiska uppfattningar och vartifrån jag får min "felaktiga" information ifrån.

Nej jag röstar inte på Jimmy och jag läser inte strunt på avpixlat.
Jimmy använder sig utav det enklaste tricket i boken, ställ fattiga emot invandrare och det lyckas varje gång.

Visst diskutera inte med mig ifall sanningen gör dig obekväm, gå iväg och jobba på måndag eller titta på några EM-fotbolls matcher för att sticka huvudet i sanden och fortsätt intala dig själv att vi lever i en demokrati.

Vissa människor föredrar det som får dom att må bra fast det inte är sant, ni ger upp det kritiska tänkandet och andra får möjligheter att utnyttja er.

Suck, vi lever i en demokrati och din "sanning" kan inte ändra på det. Testa det där med kritiskt tänkande själv o lugna ner konspirationstänkandet en smula. Jag önskar dig lycka till!

Internetdiskussioner med flashfolk, att jag aldrig lär mig. Jag tar detta på mitt ansvar. Beklagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det handlar om EU på internet flockas nationalromantiker, smygfascister och haverister.

Vad det hela egentligen handlar om är att globaliseringens förlorare har fått nog
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-12/carl-rudbeck-globaliseri...
och att EU är sabbat av medlemsländerna som medvetet skickar dit de mest okarismatiska och emellanåt buffligaste politikerna de kan för att EU ska framstå som halvkasst och därmed låta nationalstatspolitiken fortfarande vara i centrum.

Skulle EU vara riktigt bra skulle nationalstatspolitikerna bli smått överflödiga och få lägre status och lägre lön. Politikerna på nationsnivå sätter alltså sina egna intressen före Europas väl.

EU förvandlas till en bekväm syndabock för saker som oftast inte har med EU att göra. Precis detta har David Cameron gjort. Han hoppades vinna inrikespolitiska poäng med denna folkomröstning och satte hela EU på spel. Han lyckades ena sitt parti, men förlorade själv och offrade EU och kanske UK och i förlängningen hela Europa i processen.

---

Som reformativ federalist ser jag en ypperlig möjlighet att stärka banden inom resterande EU och ta ett steg bakåt, börja om lite, och renodla verksamheten som syftar till fred, demokrati och samförståndsanda. EU:s väg framåt har minst sagt spretat och varit oklar de senaste åren.

Det är dags att lägga ner euron, då gemensam valuta bara funkar med någon slags gemensam finanspolitik. Detta limbotillstånd som är nu är bara destruktivt. Passfrihet är väl lite som euron, att det bara funkar ordentligt om det finns ett samarbete kring asylmottagning. Så det får man ta och göra om, och göra det frivilligt till sin grund att vara med i.

EU bör, förutom det ekonomiska samarbetet, fokusera på skydd och rättigheter för medborgarna. Jordbruksstödet måste kastas ut, liksom flyttcirkusen Bryssel-Strasbourg. Istället bör en del av pengarna gå till infrastruktur och demokratifrämjande både inom och nära EU, resten sparas. Marknadsdiktatur i allmänhet ska stävjas.

Vi behöver mer samarbete, inte mindre. Nationalstaten är inget naturligt eller självändamålsmässigt. Jag tror att en del byråkrati är oundviklig och priset vi får betala för att leva i frid och fred.

Skrivet av Bassen87:

Här ser man ett exempel på en som gett upp sin egna tankeverkstad i flera år och svalt allting politikerna pumpat i dom "Allas lika värde bla bla". Har du någonsin gett dig ut och sett ifall vårat samhälle verkligen speglar den uppfattningen?
Och vad menar du med demokrati? Du menar den du får gå och rösta vart 4:e år på ett parti som sköter allting åt dig?
När fick du folkomrösta om FRA? När kommer du få folkomrösta om eventuellt inträde i NATO? Du lever i en fantasivärld.
Lövfen fick frågan om Sverige skulle kunna tänka sig en folkomröstning om att lämna EU, han svarade att det vore mycket oansvarigt med en sån grej dvs det är Stefan och co. som bestämmer över oss och DU har absolut ingenting att säga till om.

Skrämmande och se hur nära du egentligen står de som du kallar för rasister och hatare när din egen världsbild krossas.

EDIT: Jag försöker inte att upprätthålla denna illusionen om en demokrati så jag har valt att inte rösta som en hamster i ett hamsterhjul, så försök inte att placera mig som någon förespråkare för något parti då jag inte tillhör något som finns idag.

I Sverige har vi, liksom de allra flesta västländer, representativ demokrati, dvs vi röstar på folk som ska ta politiska beslut och styra landet. Det du efterfrågar heter direkt demokrati, där befolkningen får rösta på en specifik sakfråga. Det är inte nödvändigtvis bättre i alla lägen, då alla inte är intresserade av att ta ett informerat beslut eller ens lägger en röst. Fundamentala saker som NATO lär det dock bli omröstning kring, precis som det blivit om EU och euron.

formatering
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Hur är det med handel från Storbritannien nu? Tillkommer tullavgifter eller blir det precis som innan?

Japanska biltillverkare har i alla år som EU funnits fått betala tull-avgifter på varje såld bil importerad till Sverige (EU).
Franska, spanska och italienska med flera tillverkare har inte betalt tullavgifter på bilar importerade till Sverige.

Ändå säljer Japanska bilar bra i Sverige trots att EUs biltillverkare skulle kunna konkurrera med något billigare bilar.
Kan ju vara så att folk är beredda att betala vad det kostar för att få det man vill ha.

Köpte själv en Mazda efter att ha haft Saab sedan första bilen och körkortet. Anledningen till att det blev en japansk bil, var att ett av de första kraven på nya bilen var att den inte var från någon EU-tillverkare.

Nu kan jag tänka mig köpa en brittisk bil...
De som är för EU skall kanske undvika allt icke EU-tillverkat även på datorkomponenter. Annars stöder ni ju indirekt oss EU-kritiker.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Suck, vi lever i en demokrati och din "sanning" kan inte ändra på det. Testa det där med kritiskt tänkande själv o lugna ner konspirationstänkandet en smula. Jag önskar dig lycka till!

Internetdiskussioner med flashfolk, att jag aldrig lär mig. Jag tar detta på mitt ansvar. Beklagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket konspirationstänkande?
Ska du anklaga mig för att tro att det var konspirationer som låg bakom 9/11 nu också?
Om du nu har bevis på att vi lever i en demokrati så kan du väl bevisa det?

Uppenbarligen så ska man inte behöva bli tillsagd att man lever i en demokrati, det motverkar hela syftet.

Det enda jag sett från dig är attacker på hur jag är, vem jag röstar på och vart jag får min information ifrån.
Hittills har du träffat fel på alla eller just det... Jag hittade faktiskt ett matlagningsrecept på flashback då måste jag vara flashbackare?
Men jag skriver på Sweclockers ibland och... det gör du också?! Är vi Sweclockare eller?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Undrar om det här betyder att svenska lanseringen av Amazon kommer läggas på is

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det göra det? Amazon har inget med detta att göra och det är ett amerikanskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Japanska biltillverkare har i alla år som EU funnits fått betala tull-avgifter på varje såld bil importerad till Sverige (EU).
Franska, spanska och italienska med flera tillverkare har inte betalt tullavgifter på bilar importerade till Sverige.

Ändå säljer Japanska bilar bra i Sverige trots att EUs biltillverkare skulle kunna konkurrera med något billigare bilar.
Kan ju vara så att folk är beredda att betala vad det kostar för att få det man vill ha.

Köpte själv en Mazda efter att ha haft Saab sedan första bilen och körkortet. Anledningen till att det blev en japansk bil, var att ett av de första kraven på nya bilen var att den inte var från någon EU-tillverkare.

Nu kan jag tänka mig köpa en brittisk bil...
De som är för EU skall kanske undvika allt icke EU-tillverkat även på datorkomponenter. Annars stöder ni ju indirekt oss EU-kritiker.

Toyota har tillverkning av bilar i sju länder i Europa så de berörs väl inte.
Vet inte hur det är med andra Japanska tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

I Sverige har vi, liksom de allra flesta västländer, representativ demokrati, dvs vi röstar på folk som ska ta politiska beslut och styra landet. Det du efterfrågar heter direkt demokrati, där befolkningen får rösta på en specifik sakfråga. Det är inte nödvändigtvis bättre i alla lägen, då alla inte är intresserade av att ta ett informerat beslut eller ens lägger en röst. Fundamentala saker som NATO lär det dock bli omröstning kring, precis som det blivit om EU och euron.

Nej, det jag efterfrågar är mindre korruption eller vad som kallas för lobbyism för att göra det finare, samt sätta upp starkare regler och straff för just politiker som missbrukar makt.

Demokrati är ett dåligt ord för vad vi verkligen har, om du nu vill kalla det för representativ eller direkt demokrati spelar ingen vidare roll.
Om vi kommer få folkrösta om NATO eller ifall riksdagspartierna kommer rösta om det återstår att se.

Vi fick dessutom inte lov att folkrösta om att ge skatteamnesti till företag som flytt undan att betala skatt, lagom nog till panamaskandalen.

Det är lite som en religion, vissa väljer och plockar och ser endast de bra grejerna för att kunna acceptera det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

*** raderat ***

Jag har kommit med en del argument till varför vi inte lever i en demokrati, du kom med "Vi har massor med bra grejer, och politiska beslut i detta land."
Exakt vilken sorts information finns att hitta i den meningen?
Vad är "massor med bra grejer"?
Vilka "bra politiska beslut"?
*** raderat ***

Ooga booga massor med bra grejer, bra politiska beslut.

Citerat är redan raderat och § 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och nej allas lika värde har aldrig funnits, det har alltid funnits folk som är värda mer dvs de med pengar och stora vinstintressen och om du inte kan se det så är det bara att beklaga hur långt borta från verkligheten du är.

Allas lika värde är något du bestämmer dig för, en utgångspunkt för politiska ställningstaganden. Du tolkar det som tjat när politiker nämner det, men de politikerna försöker förklara vad grunden för deras politik är. Det är snabbt och lätt och går att få med i alla soundbytes, och det är relevant. Du kan ju fundera på vilka politiker som aldrig pratar om allas lika värde och jämföra.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

"Europe’s nations should be guided towards the superstate without their people understanding what is happening. This can be accomplished by successive steps, each disguised as having an economic purpose, but which will eventually and irreversibly lead to federation."
Jean Monnet, grundare av EU

Jag tror etablissemanget nu kommer straffa britterna så som grekland har straffats/hanterats dåligt. Hur vågar britterna bryta sig loss från Europeiska Unionen där det finns en icke folkvald president och andra icke folkvalda toppar som styr.

EU och Euron är döende. Varför vilja vara kvar i det?

Om EU verkligen var ett fredprojekt arbetade för fri handel och rörlighet men lät medlemsländerna styra sig själva och ha egna lagar, fiskvatten och gränskontroller så hade detta projekt varit toppen. Precis som en stat inte skall stå med pekpinnar uppkörda i allas näsor om hur man får göra dittan eller dattan. Låt människor bestämma lite över sina ena liv. Låt människor ta risker och lära sig av sina misstag.

Vi har tre lika stora omröstningar framför oss. USA, Frankrike och Tyskland.

Det kommer vara en mycket turbulent tid dom kommande åren när befolkningen höjer sin röst mot genomkorrupta eliten. Se bara hur Republikanerna i USA stödjer Hillary då Trump inte är en del av inre kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag har kommit med en del argument till varför vi inte lever i en demokrati, du kom med "Vi har massor med bra grejer, och politiska beslut i detta land."
Exakt vilken sorts information finns att hitta i den meningen?
Vad är "massor med bra grejer"?
Vilka "bra politiska beslut"?
Detta är ordbajs eller svammel. Och sedan snackar du om att människor med lågt IQ inte ska få vara med och rösta när du själv skriver som en grottmänniska?

Ooga booga massor med bra grejer, bra politiska beslut.

Så det är alltså du och andra på flashback och avpixlat som har förstått något som ingen annan ser? Vi har alltså ingen demokrati i Sverige? Eftersom flashback och avpixlat verkar vara en guldgruva gällande dolda sanningar kan du väl länka lite och upplysa oss andra?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Allas lika värde är något du bestämmer dig för, en utgångspunkt för politiska ställningstaganden. Du tolkar det som tjat när politiker nämner det, men de politikerna försöker förklara vad grunden för deras politik är. Det är snabbt och lätt och går att få med i alla soundbytes, och det är relevant. Du kan ju fundera på vilka politiker som aldrig pratar om allas lika värde och jämföra.

Jag finner det högst ointressant vem som säger allas lika värde, vad jag tycker är intressant är att se ifall verkligheten ser ut så.
Och nej det är inte bara "tjat" när politiker säger dessa ord, en viss del utav befolkningen svarar väldigt bra på dessa ord och de får en extra röst i nästa val.

Så nej jag håller inte med dig om att allas lika värde är något jag själv eller du bestämmer oss för, det måste bevisas ute i samhället rent praktiskt också och vi har en lång väg kvar innan vi ens närmar oss allas lika värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag har kommit med en del argument till varför vi inte lever i en demokrati, du kom med "Vi har massor med bra grejer, och politiska beslut i detta land."
Exakt vilken sorts information finns att hitta i den meningen?
Vad är "massor med bra grejer"?
Vilka "bra politiska beslut"?
*** raderat ***

Ooga booga massor med bra grejer, bra politiska beslut.

Definitionen på en demokrati är ju inte att alla alltid får som de vill. Ska man dra det till sin extrem så skulle ju alla behöva rösta om alla frågor varje dag (vilket vore tekniskt möjligt), men det finns stora inneboende problem med folkomröstningar också. Märk väl att inte ens om vi hade folkomröstningar i alla enskilda frågor så skulle alla få som de ville. Jag tror nog att bevisbördan ligger på dig att bevisa att det inte är en representativ demokrati vi bor i. Eller tror du att alla riksdagsval är riggade?

Originalinlägget som är citerat är redigerat
Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så det är alltså du och andra på flashback och avpixlat som har förstått något som ingen annan ser? Vi har alltså ingen demokrati i Sverige? Eftersom flashback och avpixlat verkar vara en guldgruva gällande dolda sanningar kan du väl länka lite och upplysa oss andra?

Nu är vi inne på flashback igen mina herrar och damer!
Ännu en som inte kan läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nu är vi inne på flashback igen mina herrar och damer!
Ännu en som inte kan läsa.

Du läser alltså inte flashback eller avpixlat? Det glädjer mig i så fall.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag finner det högst ointressant vem som säger allas lika värde, vad jag tycker är intressant är att se ifall verkligheten ser ut så.
Och nej det är inte bara "tjat" när politiker säger dessa ord, en viss del utav befolkningen svarar väldigt bra på dessa ord och de får en extra röst i nästa val.

Så nej jag håller inte med dig om att allas lika värde är något jag själv eller du bestämmer oss för, det måste bevisas ute i samhället rent praktiskt också och vi har en lång väg kvar innan vi ens närmar oss allas lika värde.

Det allas lika värde som avses är i en politisk kontext. Det är en ideologisk utgångspunkt, om du vill att det ska vara det. Som person tycker man förstås olika om olika människor, men det står inte i motsats till att tycka att alla på ett allmänmänskligt sätt är lika värda.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Definitionen på en demokrati är ju inte att alla alltid får som de vill. Ska man dra det till sin extrem så skulle ju alla behöva rösta om alla frågor varje dag (vilket vore tekniskt möjligt), men det finns stora inneboende problem med folkomröstningar också. Märk väl att inte ens om vi hade folkomröstningar i alla enskilda frågor så skulle alla få som de ville. Jag tror nog att bevisbördan ligger på dig att bevisa att det inte är en representativ demokrati vi bor i. Eller tror du att alla riksdagsval är riggade?

Nej riksdagsvalen är inte riggade det behövs inte, men jag ser inte att vi skulle ha en representativ demokrati iheller när företag kan lobba/muta för att få igenom eller stoppa lagförändringar.
Då går man förbi demokratin tack vare pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad innebär detta för oss i Sverige?

Vad kommer hända med resten av EU tror ni?

Det krävs bara lite mer jobb innan du åker till Storbritanien men inget dödshotande ändringar.

Vi kan fortfarande jobba i UK det är ju bara sök arbetstillstånd och att få bosätta sig där under tiden man jobbar ungefär som när svenskar börja jobba eller spela ishockey i USA som inte är med i EU.

Det krävs bara tillstånd istället än bara åka över, men det är som inte större problem och länder bruka inte neka folk som har jobb i landet att få arbetstillstånd och bosättning.

Sedan kommer deras ekonomi svaja lite dem 5-10 första åren för omställningar från ta ordrar och lagar från EU till bli självständigt land där dem folkvalda politiker bestämmer över landet själv istället än styras från Bryssel där minst 14 medlemsländer ska stöda landet för att få gehör vilket gör att 13 övriga länder som inte är ens folkvalda politiker i det landet som bestämmer.

Själv tycker jag EU bör sluta kalla länder som medlemsländer istället kalla dem för kommuner till EU, EU domstolen går över Nationen högsta domstolar i 120 ärenden i stobritanien har 70% av ärendet dömds till EU fördel och 30% i Storbritanien.

Eu kan köra över en nation hur som helst när som helst för svenska EU politiker bestämmer fan vad som ska ske i Danmark till exempel, ju fler länder som går med i EU ju svårare är det och ha styre över sitt eget land för majoriteten av medlemsländer kan klubba igenom något i ett annat land trotts att de landets politiker inte stöder det.

EU har gått från underlätta folks liv till bygga hinder, visst frirörlighet i 3 månader och jobba etc så kan man stanna längre om man har egen försörjning. Men det väger inte upp emot all annat.

För frirörlighet i länder kan man skaffa med hjälp av tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej riksdagsvalen är inte riggade det behövs inte, men jag ser inte att vi skulle ha en representativ demokrati iheller när företag kan lobba/muta för att få igenom eller stoppa lagförändringar.
Då går man förbi demokratin tack vare pengar.

Ok du tycker inte att vi har en perfekt demokrati, det är ju en sak. Jag kan tycka att du drar gränsen mot icke-demokrati ganska snävt, det finns fortfarande gott om faktiska icke-demokratier.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Det allas lika värde som avses är i en politisk kontext. Det är en ideologisk utgångspunkt, om du vill att det ska vara det. Som person tycker man förstås olika om olika människor, men det står inte i motsats till att tycka att alla på ett allmänmänskligt sätt är lika värda.

En ideologisk utgångspunkt är inte detsamma som verklighet.
Vad man vill är inte detsamma som vad som egentligen hände.

Det gäller att skilja på dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDuke:

Ok du tycker inte att vi har en perfekt demokrati, det är ju en sak. Jag kan tycka att du drar gränsen mot icke-demokrati ganska snävt, det finns fortfarande gott om faktiska icke-demokratier.

Snävt kanske men jag har iheller inte sagt att vårt statsskick är densamma som Nord Korea?
Som jag sa innan demokrati är ett dåligt ord att beskriva det hela.
De som styr väljer vad vi får lov att rösta om.