Varför finns inte "gratis surf" abonemang längre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Varför finns inte "gratis surf" abonemang längre?

För några år sedan hade jag Telia med surfpott + obegränsat "snigel-internet" efter att surfen tog slut. Långsamt, men funkade för att kolla nyheter/email/etc.

Det som äter upp operatörernas bandbredd år 2016 (video streaming osv) skulle ju ändå inte fungera för klienten med snigel-långsamt internet, men åter igen, fullt dugligt för enklare surf.

Och det är detta jag saknar; jag vill inte betala för 5/10/20GB or whatever i månaden, jag vill ha ett långsamt nät till fastpris. Kan någon förklara varför detta inte finns längre (utom möjligen i speciella företagslösningar)?

Läste i en gammal tråd att ett argument vore att operatörerna tjänar mindre pengar på samtal/sms och därmed måste ha högre priser för data, jag ser dock inte hur snigel-surf skulle ha någon "negative impact" på deras business, snarare tvärtom; tror att många skulle välja ett sådant abonemang (dvs vi som inte surfar data-tungt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Jag kan genom snabb sökning på Google hitta två leverantörer som sänker din hastighet när surfpotten är slut för månaden.

Med Vimla så har du 128kbits/s
Med Halebop så har du 32kbits/s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av grvn:

Jag kan genom snabb sökning på Google hitta två leverantörer som sänker din hastighet när surfpotten är slut för månaden.

128kbit/s är ändå "helt ok", om man tänker tillbaka ~14-15 år så var det dubbla ISDN -linor!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av grvn:

Så du kan använda surf hur mycket som helst egentligen, bara att hastigheten tynar bort? Så det finns helt fria abonnemang med andra ord. Trodde de bara slutade fungera.

Jag har ett abonnemang från Telenor med allting helt fritt, även 4G surf. Spelar ingen roll om jag använder 50000Tb eller 1Kb. Kostar 300kr månaden. Tror inte riktigt jag insåg hur bra det var när jag tog det för många år sedan. ^_^

Telenor kommer gång på gång med små hintar i form av SMS och annan reklam, om att jag enkelt kan byta abonnemang till något som passar mig "bättre". Nej du, jag må va dum men inte riktigt så dum.

Fractal Design Arc Mini R2 | i5 3470 | Powercolor 7970 | HyperX 8GB | Random MSI Mobo | be quiet! 630W | Kingston V300 120GB | Samsung 500GB | Kyld av Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Keffmode:

Så du kan använda surf hur mycket som helst egentligen, bara att hastigheten tynar bort? Så det finns helt fria abonnemang med andra ord. Trodde de bara slutade fungera.

Jag har ett abonnemang från Telenor med allting helt fritt, även 4G surf. Spelar ingen roll om jag använder 50000Tb eller 1Kb. Kostar 300kr månaden. Tror inte riktigt jag insåg hur bra det var när jag tog det för många år sedan. ^_^

Telenor kommer gång på gång med små hintar i form av SMS och annan reklam, om att jag enkelt kan byta abonnemang till något som passar mig "bättre". Nej du, jag må va dum men inte riktigt så dum.

Har också sånt abbonemang, 4g och obegränsat med data. Riktigt nice.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rasmus117:

Har också sånt abbonemang, 4g och obegränsat med data. Riktigt nice.

Its the shit. Min polare som sålde det till mig säger idag att folk betalar stora pengar för att enbart ta över ett sånt abonnemang. Förstår varför

Fractal Design Arc Mini R2 | i5 3470 | Powercolor 7970 | HyperX 8GB | Random MSI Mobo | be quiet! 630W | Kingston V300 120GB | Samsung 500GB | Kyld av Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Hade ett sånt abonnemang hos universal ett tag. Slö men obegränsad surf. Det var verkligen inte bra. Det blev lite väl segt för min smak. Vet inte om dom har kvar det nu men kolla universal.se

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Det kostar mer idag eftersom dataanvändningen gått upp och det är trångt på 4g näten.

Skickades från m.sweclockers.com

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Net1 har kanske nått som passar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Keffmode:

Its the shit. Min polare som sålde det till mig säger idag att folk betalar stora pengar för att enbart ta över ett sånt abonnemang. Förstår varför

Jag fick det för mitt gamla abonnemang skulle försvinna så Telenor erbjöd de jag har nu vilket kostar lite mer så gick in på butik o så kolla vi hur mycket jag surfa för, ca 12 gb i månaden vilket om jag skulle ha deras normala abonnemang skulle vara ännu dyrare och då begränsat.

Så mitt nya var mestadels win win.