Doom får stöd för Vulkan

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Doom får stöd för Vulkan

Det har sedan tidigare varit känt att Id Softwares nya speltitel Doom skulle få stöd för mjukvarugränssnittet Vulkan — och igår landade uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Wohoo!, inte en dag för tidigt!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Länge leve ID och de öppnare utvecklings-APIerna. Man undrar dock om det blir någon märkbar prestandaförbättring och om Sweclockers kommer att undersöka detta.

Jag saknar personligen DOOM i samtliga grafiska prestandatester som görs idag. Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av att veta hur Nvidia och AMD kort förhåller sig till det.

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
järnforsen
Registrerad
Nov 2011

Här är litet test RX 480 DOOM vulkan med async på )

https://www.youtube.com/watch?v=GlzKPBIjZPo&t=0s 0:50 startar testet

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Doom och nya DX12 patchen för Rise of The Tomb Raider borde vara av intresse för Sweclockers att testa!

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av awe m:

Länge leve ID och de öppnare utvecklings-APIerna. Man undrar dock om det blir någon märkbar prestandaförbättring och om Sweclockers kommer att undersöka detta.

Jag saknar personligen DOOM i samtliga grafiska prestandatester som görs idag. Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av att veta hur Nvidia och AMD kort förhåller sig till det.

Ska tydligen vara mellan 20 och 120%!!!!
http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

@xorce: hhnnnngggh, Jisses vad najs verkar vara rätt sjyst ökning med både vulcan och async compute

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag hoppas att dom snart släpper gamla id Tech 5 motorn open source, likt dom gjorde med id Tech 4 och tidigare motorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

30% upp för RX 480. Men det är konstigt, för om man kollar andra reviews av 480 så var det inte så stort skillnad på 970 och 480 som det är här i OGL. Så vida det inte är DirectX, vilket jag inte tror Doom använder?

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2002

Gick från 80fps till 120 ish i 1440p med allt på max med ett R9 Fury. Noooice!

En sån där datamaskin är det jag har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av BennyZ:

Nu tar vi det lugnt!

Får inte bli för mycket av nya APIer för då blir helt plötsligt RX480 bättre än GTX980 och det kan man inte acceptera!

RX480 vs GTX980 med Vulkan AC:
https://www.youtube.com/watch?v=d8OLk2y6Acoit

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av rektor:

Jag hoppas att dom snart släpper gamla id Tech 5 motorn open source, likt dom gjorde med id Tech 4 och tidigare motorer.

Jag vill minnas att Carmack svarade, när han var kvar på ID, att Bethesda inte ville gå med på att släppa framtida motorer ID-tech 5 och framåt pga. kostnader i utveckling som de inte ville att deras konkurrenter skulle tjäna på.

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av kelthar:

30% upp för RX 480. Men det är konstigt, för om man kollar andra reviews av 480 så var det inte så stort skillnad på 970 och 480 som det är här i OGL. Så vida det inte är DirectX, vilket jag inte tror Doom använder?

Radeon hade usla resultat med Doom OpenGL fram tills Vulkan så det stämmer att RX480 var som ett GTX970.

Med Vulkan och AC så ser vi helt plötsligt hur RX480 nu presterar som ett GTX980 och även bättre!

GTX1080 skalar tydligen bra men GTX1070 gör det inte, ytterst märkligt - ser liknande ut på DX11 vs DX12.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2004

Doom är verkligen ett optimerat och bra spel, funkar super med Vulkan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Fantastiskt! Jag blev lite småledsen över min fps på mitt 280 i 1440p (medium i 40-70 fps, oftast strax över 50). Oavsett om det blir högre fps i medium eller om det låter mig ha bibehållen fps i high blir jag väldigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 2933Mhz CL14, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Peking:

Fantastiskt! Jag blev lite småledsen över min fps på mitt 280 i 1440p (medium i 40-70 fps, oftast strax över 50). Oavsett om det blir högre fps i medium eller om det låter mig ha bibehållen fps i high blir jag väldigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Användare på Reddit vittnar också om smått otroliga prestandaökningar och även om testförfarande hos vanliga användare bör tas med en nypa salt har det rapporterats om prestandaökningar på 40 till 123 beroende på level. Detta med ett äldre Radeon R9 280X som i 1080p-upplösning gick från 52 fps till 116 fps en av spelets scener.

http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Mar 2011

Fick runt 30% högre fps på mitt 1080. Dock så tappar jag G-synk igen. Samma problem med tomb raider.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Daark:

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

Hawaii åldras som ett bra vin. Inte ofta det händer I datorvärlden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Även jag gillar vad jag sett med Vulkan i detta spel. Spelar i 1920x1080 på min FreeSync-skärm och såg inte att spelet gick under 100 FPS under test/spelstunden igår. Dippade neråt 70 bitvis under OpenGL. Mellansekvenser i max 60FPS var lika av uppenbar anledning.

DOOM kommer bli mitt favoritexempel där Vulkan gett stora förbättringar för mig framöver på samma vis som att Total War: Warhammer är det för DX12 API:t på mitt system.

Mer av detta tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Jonathanknet:

Användare på Reddit vittnar också om smått otroliga prestandaökningar och även om testförfarande hos vanliga användare bör tas med en nypa salt har det rapporterats om prestandaökningar på 40 till 123 beroende på level. Detta med ett äldre Radeon R9 280X som i 1080p-upplösning gick från 52 fps till 116 fps en av spelets scener.

http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Japp, såg den länken. Blir upp till bevis imorgonkväll när jag är hemma igen och kan testa

Skickades från m.sweclockers.com

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 2933Mhz CL14, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Battlefield:

Gick från 80fps till 120 ish i 1440p med allt på max med ett R9 Fury. Noooice!

Yes! Jag fick en enorm performance boost. Spelade lite igår och med 1440p @ Ultra tappade jag aldrig en frame under 100 fps. Oftast ligger det runt 120 fps nu. Crazy. Mer Vulkan-renderade spel åt folket!

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

[Depp-varning]
Galet najs prestandavinst men låt mig gissa: DOOM kommer aldrig dyka upp på någon annan plattform än Windows... Känns smått överflödigt med 3st. renderers för en plattform. OpenGL, DX och nu Vulkan. För tankarna tillbaka till 90-talet när olika proprietära system slogs om tronen. Men jag hoppas att Vulkan vinner mycket mark så kanske ett trendbrott är att vänta.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av krigelkorren:

[Depp-varning]
Galet najs prestandavinst men låt mig gissa: DOOM kommer aldrig dyka upp på någon annan plattform än Windows... Känns smått överflödigt med 3st. renderers för en plattform. OpenGL, DX och nu Vulkan. För tankarna tillbaka till 90-talet när olika proprietära system slogs om tronen. Men jag hoppas att Vulkan vinner mycket mark så kanske ett trendbrott är att vänta.

Jag tror faktiskt att konkurens, även bland API:er, är nyttigt på marknaden. Jag undrar om DX12 hade hänt utan Mantle och Vulkan som satte eld i baken på Microsoft...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av awe m:

Jag vill minnas att Carmack svarade, när han var kvar på ID, att Bethesda inte ville gå med på att släppa framtida motorer ID-tech 5 och framåt pga. kostnader i utveckling som de inte ville att deras konkurrenter skulle tjäna på.

Väldigt tråkigt med tanke på att ingen av deras konkurrenter nyttjade id Tech 4 och att deras konkurrenter verkar mer benägna att nyttja Unigine eller Unreal Engine.

Tråkigt för community.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Rullade på fint, svårt att säga om det vart nån skillnad då man redan maxade 144 fps @ vsync

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@MSIOCGenie @awe_m Vi kommer definitivt att testa detta så snart som möjligt, med med en stor del av redaktionen på semester och andra delar av redaktionen upptagna med att testa "ett visst grafikkort" flyger arbetsdagarna snabbt förbi Men prestandatester av Tomb Raider i DX12 och DOOM i Vulkan kommer framöver, var så säkra.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av loevet:

@MSIOCGenie @awe_m Vi kommer definitivt att testa detta så snart som möjligt, med med en stor del av redaktionen på semester och andra delar av redaktionen upptagna med att testa "ett visst grafikkort" flyger arbetsdagarna snabbt förbi Men prestandatester av Tomb Raider i DX12 och DOOM i Vulkan kommer framöver, var så säkra.

Kommer ni köra GTX1060 mot RX480 med Vulkan på Doom och Patch 7 på Tom Raider?

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@kelthar: Precis, DOOM använder OpenGL på alla plattformar utom Xbox One där DirectX används av förklarliga skäl.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@PalmiNio: Alla prestandatester vi kör görs med de senaste grafikkorten, senaste uppdateringarna för spelet och de senaste drivrutinerna för aktuella grafikkort. RX 480 och GTX 1080/1070 skulle alltså självfallet vara en del av sådana tester.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas