Doom får stöd för Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Doom får stöd för Vulkan

Det har sedan tidigare varit känt att Id Softwares nya speltitel Doom skulle få stöd för mjukvarugränssnittet Vulkan — och igår landade uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Wohoo!, inte en dag för tidigt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Länge leve ID och de öppnare utvecklings-APIerna. Man undrar dock om det blir någon märkbar prestandaförbättring och om Sweclockers kommer att undersöka detta.

Jag saknar personligen DOOM i samtliga grafiska prestandatester som görs idag. Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av att veta hur Nvidia och AMD kort förhåller sig till det.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem

Här är litet test RX 480 DOOM vulkan med async på )

https://www.youtube.com/watch?v=GlzKPBIjZPo&t=0s 0:50 startar testet

Permalänk
Entusiast

Doom och nya DX12 patchen för Rise of The Tomb Raider borde vara av intresse för Sweclockers att testa!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

Länge leve ID och de öppnare utvecklings-APIerna. Man undrar dock om det blir någon märkbar prestandaförbättring och om Sweclockers kommer att undersöka detta.

Jag saknar personligen DOOM i samtliga grafiska prestandatester som görs idag. Jag skulle personligen vara väldigt intresserad av att veta hur Nvidia och AMD kort förhåller sig till det.

Ska tydligen vara mellan 20 och 120%!!!!
http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@xorce: hhnnnngggh, Jisses vad najs verkar vara rätt sjyst ökning med både vulcan och async compute

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att dom snart släpper gamla id Tech 5 motorn open source, likt dom gjorde med id Tech 4 och tidigare motorer.

Permalänk
Medlem

30% upp för RX 480. Men det är konstigt, för om man kollar andra reviews av 480 så var det inte så stort skillnad på 970 och 480 som det är här i OGL. Så vida det inte är DirectX, vilket jag inte tror Doom använder?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Gick från 80fps till 120 ish i 1440p med allt på max med ett R9 Fury. Noooice!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Nu tar vi det lugnt!

Får inte bli för mycket av nya APIer för då blir helt plötsligt RX480 bättre än GTX980 och det kan man inte acceptera!

RX480 vs GTX980 med Vulkan AC:
https://www.youtube.com/watch?v=d8OLk2y6Acoit

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag hoppas att dom snart släpper gamla id Tech 5 motorn open source, likt dom gjorde med id Tech 4 och tidigare motorer.

Jag vill minnas att Carmack svarade, när han var kvar på ID, att Bethesda inte ville gå med på att släppa framtida motorer ID-tech 5 och framåt pga. kostnader i utveckling som de inte ville att deras konkurrenter skulle tjäna på.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

30% upp för RX 480. Men det är konstigt, för om man kollar andra reviews av 480 så var det inte så stort skillnad på 970 och 480 som det är här i OGL. Så vida det inte är DirectX, vilket jag inte tror Doom använder?

Radeon hade usla resultat med Doom OpenGL fram tills Vulkan så det stämmer att RX480 var som ett GTX970.

Med Vulkan och AC så ser vi helt plötsligt hur RX480 nu presterar som ett GTX980 och även bättre!

GTX1080 skalar tydligen bra men GTX1070 gör det inte, ytterst märkligt - ser liknande ut på DX11 vs DX12.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Doom är verkligen ett optimerat och bra spel, funkar super med Vulkan!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Jag blev lite småledsen över min fps på mitt 280 i 1440p (medium i 40-70 fps, oftast strax över 50). Oavsett om det blir högre fps i medium eller om det låter mig ha bibehållen fps i high blir jag väldigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Fantastiskt! Jag blev lite småledsen över min fps på mitt 280 i 1440p (medium i 40-70 fps, oftast strax över 50). Oavsett om det blir högre fps i medium eller om det låter mig ha bibehållen fps i high blir jag väldigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Användare på Reddit vittnar också om smått otroliga prestandaökningar och även om testförfarande hos vanliga användare bör tas med en nypa salt har det rapporterats om prestandaökningar på 40 till 123 beroende på level. Detta med ett äldre Radeon R9 280X som i 1080p-upplösning gick från 52 fps till 116 fps en av spelets scener.

http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Permalänk

Fick runt 30% högre fps på mitt 1080. Dock så tappar jag G-synk igen. Samma problem med tomb raider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

Hawaii åldras som ett bra vin. Inte ofta det händer I datorvärlden.

Permalänk
Inaktiv

Även jag gillar vad jag sett med Vulkan i detta spel. Spelar i 1920x1080 på min FreeSync-skärm och såg inte att spelet gick under 100 FPS under test/spelstunden igår. Dippade neråt 70 bitvis under OpenGL. Mellansekvenser i max 60FPS var lika av uppenbar anledning.

DOOM kommer bli mitt favoritexempel där Vulkan gett stora förbättringar för mig framöver på samma vis som att Total War: Warhammer är det för DX12 API:t på mitt system.

Mer av detta tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Användare på Reddit vittnar också om smått otroliga prestandaökningar och även om testförfarande hos vanliga användare bör tas med en nypa salt har det rapporterats om prestandaökningar på 40 till 123 beroende på level. Detta med ett äldre Radeon R9 280X som i 1080p-upplösning gick från 52 fps till 116 fps en av spelets scener.

http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Japp, såg den länken. Blir upp till bevis imorgonkväll när jag är hemma igen och kan testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Gick från 80fps till 120 ish i 1440p med allt på max med ett R9 Fury. Noooice!

Yes! Jag fick en enorm performance boost. Spelade lite igår och med 1440p @ Ultra tappade jag aldrig en frame under 100 fps. Oftast ligger det runt 120 fps nu. Crazy. Mer Vulkan-renderade spel åt folket!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

[Depp-varning]
Galet najs prestandavinst men låt mig gissa: DOOM kommer aldrig dyka upp på någon annan plattform än Windows... Känns smått överflödigt med 3st. renderers för en plattform. OpenGL, DX och nu Vulkan. För tankarna tillbaka till 90-talet när olika proprietära system slogs om tronen. Men jag hoppas att Vulkan vinner mycket mark så kanske ett trendbrott är att vänta.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

[Depp-varning]
Galet najs prestandavinst men låt mig gissa: DOOM kommer aldrig dyka upp på någon annan plattform än Windows... Känns smått överflödigt med 3st. renderers för en plattform. OpenGL, DX och nu Vulkan. För tankarna tillbaka till 90-talet när olika proprietära system slogs om tronen. Men jag hoppas att Vulkan vinner mycket mark så kanske ett trendbrott är att vänta.

Jag tror faktiskt att konkurens, även bland API:er, är nyttigt på marknaden. Jag undrar om DX12 hade hänt utan Mantle och Vulkan som satte eld i baken på Microsoft...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av awe m:

Jag vill minnas att Carmack svarade, när han var kvar på ID, att Bethesda inte ville gå med på att släppa framtida motorer ID-tech 5 och framåt pga. kostnader i utveckling som de inte ville att deras konkurrenter skulle tjäna på.

Väldigt tråkigt med tanke på att ingen av deras konkurrenter nyttjade id Tech 4 och att deras konkurrenter verkar mer benägna att nyttja Unigine eller Unreal Engine.

Tråkigt för community.

Permalänk
Medlem

Rullade på fint, svårt att säga om det vart nån skillnad då man redan maxade 144 fps @ vsync

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@MrAdde @awe_m Vi kommer definitivt att testa detta så snart som möjligt, med med en stor del av redaktionen på semester och andra delar av redaktionen upptagna med att testa "ett visst grafikkort" flyger arbetsdagarna snabbt förbi Men prestandatester av Tomb Raider i DX12 och DOOM i Vulkan kommer framöver, var så säkra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@MSIOCGenie @awe_m Vi kommer definitivt att testa detta så snart som möjligt, med med en stor del av redaktionen på semester och andra delar av redaktionen upptagna med att testa "ett visst grafikkort" flyger arbetsdagarna snabbt förbi Men prestandatester av Tomb Raider i DX12 och DOOM i Vulkan kommer framöver, var så säkra.

Kommer ni köra GTX1060 mot RX480 med Vulkan på Doom och Patch 7 på Tom Raider?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kelthar: Precis, DOOM använder OpenGL på alla plattformar utom Xbox One där DirectX används av förklarliga skäl.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@PalmiNio: Alla prestandatester vi kör görs med de senaste grafikkorten, senaste uppdateringarna för spelet och de senaste drivrutinerna för aktuella grafikkort. RX 480 och GTX 1080/1070 skulle alltså självfallet vara en del av sådana tester.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas