Har ni nåt extra antivirusprogram i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det handlar inte så mycket om vad man klickar på eller inte. räcker att en ad på en sida så är man drabbad.

Sen så är den största risken att man hamnar på ett bot net och hjälper dom riktigt fula fiskarna och det märks inte då dom maskerar sig med redan lovlig trafik som går ut och in. Det var tidigare det var poppis med att annonsera ut att burken var smittad nu döljs det rätt bra. Borde sitta en spärr som blockerar all trafik från användarna som inte kör ett AV skydd.

Visst kan man bli drabbad av en ad på en sida.

Men enligt webbläsartillverkarna försämrar antivirusprogrammen säkerheten väldigt mycket. Kanske antivirus i själva verket borde förbjudas? Om antivirus ska bli obligatoriskt får de i alla fall höja säkerheten först. De är fulla med sårbarheter.

Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"
It might be time to stop using antivirus
Former Mozilla Engineer: Disable Your Antivirus Software, Except Microsoft's
Ex top Mozilla dev to Windows users: Ditch all antivirus except Microsoft's Defender

Justin Schuh, Chrome: AV is my single biggest impediment to shipping a secure browser.
Aaron Klotz, Firefox: Q1 2017 I'm going to be kicking injected AV out of Firefox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Visst kan man bli drabbad av en ad på en sida.

Men enligt webbläsartillverkarna försämrar antivirusprogrammen säkerheten väldigt mycket. Kanske antivirus i själva verket borde förbjudas? Om antivirus ska bli obligatoriskt får de i alla fall höja säkerheten först. De är fulla med sårbarheter.

Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"
It might be time to stop using antivirus
Former Mozilla Engineer: Disable Your Antivirus Software, Except Microsoft's
Ex top Mozilla dev to Windows users: Ditch all antivirus except Microsoft's Defender

Justin Schuh, Chrome: AV is my single biggest impediment to shipping a secure browser.
Aaron Klotz, Firefox: Q1 2017 I'm going to be kicking injected AV out of Firefox

Instämmer, frågan gällande hur viktigt ett anti-virus program verkligen är på en modern Windows-utgåva är nog något många inte funderat på. I tidigare utgåvor, med betydligt sämre säkerhet, så var det såklart ett måste. Men idag? Tveksamt.

Och när AV-företagen har ickepatchade säkerhetshål i deras så kallade skydd och dessutom kan snoka på krypterade anslutningar: http://www.myce.com/news/security-researchers-av-vendors-stop...

Permalänk
Inaktiv

Kör Avast Antivirus (Gratis-versionen) samt Malwarebytes pro. Båda är inställda på högsta säkerhet vid aktiv scanning där filer öppnas / skrivs. Resulterar i några, men väldigt få, falska positiva träffar men är lätt värt det.

Permalänk
Keeper of Traditions

Samma Twitterinlägg som handplockas och postas varje gång, medan man struntar i att visa svaren till dessa inlägg, så som svaren från Vess:

"That "confused mentaility" has seen all too well what happens to users without AV."

"But, yes, I am painfully aware that general infosec people are amazingly ignorant about AV."

"Perhaps if the browser offered some documented API to the AV to do its job, AV wouldn't need dirty hacks. AV needs to scan the shit the user is accessing through their browser. If the browser won't provide documented and trusted access to it, AV is forced to resort to dirty hacks."

"Both are AV techniques and should be used. But users are usually attacked by malware, much less often by exploits."

Det sista där är viktigt att komma ihåg när ni rekommenderar t.ex. Defender för att ni tror att den har färre säkerhetshål.

"It's software. It's not hard-coded in the OS. It installs and uses the APIs like everything else."

För er som tror att Defender på något magiskt vis är inbyggt i Windows och tror det har något de andra inte har.

Så ta @torbjorn_75:s inlägg med en rejäl skopa salt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Samma Twitterinlägg som handplockas och postas varje gång, medan man struntar i att visa svaren till dessa inlägg, så som svaren från Vess:

"That "confused mentaility" has seen all too well what happens to users without AV."

"But, yes, I am painfully aware that general infosec people are amazingly ignorant about AV."

"Perhaps if the browser offered some documented API to the AV to do its job, AV wouldn't need dirty hacks. AV needs to scan the shit the user is accessing through their browser. If the browser won't provide documented and trusted access to it, AV is forced to resort to dirty hacks."

"Both are AV techniques and should be used. But users are usually attacked by malware, much less often by exploits."

Det sista där är viktigt att komma ihåg när ni rekommenderar t.ex. Defender för att ni tror att den har färre säkerhetshål.

"It's software. It's not hard-coded in the OS. It installs and uses the APIs like everything else."

För er som tror att Defender på något magiskt vis är inbyggt i Windows och tror det har något de andra inte har.

Så ta @torbjorn_75:s inlägg med en rejäl skopa salt.

Källa på de citaten, tack Annars kan man tro att det är du som har sagt de orden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Källa på de citaten, tack Annars kan man tro att det är du som har sagt de orden.

Det finns i Twittertråden som länkades, bara att läsa

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns i Twittertråden som länkades, bara att läsa

Inget länkades till någon Twittertråd. Endast till torbjorn_75s profil, som innehåller en massa länkar till olika inlägg som han har skapat.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Inget länkades till någon Twittertråd. Endast till torbjorn_75s profil, som innehåller en massa länkar till olika inlägg som han har skapat.

Umm jo... Han länkar hit:

Skrivet av torbjorn_75:

Där han handplockar enbart vissa personers inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Umm jo... Han länkar hit:

Där han handplockar enbart vissa personers inlägg.

Jasså. Du menade det. Mitt misstag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows Defender + Betalversion av MBAM och det bästa skyddet, sunt förnuft

Körde faktiskt helt utan något annat än vad som ingick med Windows 7 i ett par år, något dumdristigt kanske. Efter att ha installerat AVAST och kört MBAM kunde jag konstatera att jag vare sig hade virus eller malware på datorn, så sunt förnuft kommer man långt på.

Har tidigare kört NOD32 men det gick från att vara en snabb och tillförlitlig applikation till att bli instabil med diverse olika program, för att inte tala om att det åt systemresurser som jag inte upplevt sen Norton anno 1997.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kör Windows Defender och Malwabytes, funkar fint tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Windows Defender + Betalversion av MBAM och det bästa skyddet, sunt förnuft

Körde faktiskt helt utan något annat än vad som ingick med Windows 7 i ett par år, något dumdristigt kanske. Efter att ha installerat AVAST och kört MBAM kunde jag konstatera att jag vare sig hade virus eller malware på datorn, så sunt förnuft kommer man långt på.

Har tidigare kört NOD32 men det gick från att vara en snabb och tillförlitlig applikation till att bli instabil med diverse olika program, för att inte tala om att det åt systemresurser som jag inte upplevt sen Norton anno 1997.

Konstigt.
Kör Eset AV10 i W10, drar mindre systemresurser än defender.
Snabbare scan på nerladdade filer i webläsare än defender.
Inte det minsta ostabilt med något program jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Konstigt.
Kör Eset AV10 i W10, drar mindre systemresurser än defender.
Snabbare scan på nerladdade filer i webläsare än defender.
Inte det minsta ostabilt med något program jag provat.

Har kanske ändrat sig senaste åren, det var nog över tre år sedan jag hade NOD32 om inte fyra och då var det för W7.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Windows Defender + Betalversion av MBAM

MBAM = ..?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

@TomKe: Malwarebytes Anti Malware.

Permalänk

Kör med Norton, har funkat bra alla dessa år (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

MBAM = ..?

Skrivet av Amd81:

@TomKe: Malwarebytes Anti Malware.

Eller något ännu bättre: http://lmgtfy.com/?q=mbam

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Eller något ännu bättre: http://lmgtfy.com/?q=mbam

Bättre ändå utan att använda en dryg länk, riktiga sidan: https://www.malwarebytes.com

Bra program och något alla bör använda och ha tillgång till. Bästa av allt är att grundutgåvan dessutom är gratis. Betalversionen är bättre men inget måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bättre ändå utan att använda en dryg länk, riktiga sidan: https://www.malwarebytes.com

Bortsett från att "Let me Google that for you" länkars uppenbara dryghetsfaktor, så är resultatet av hans Googlande, inte speciellt bra. Andra resultatet är MBAM, en mjukvara som faktiskt heter MBAM, och inte bara är en hemmaknåpad förkortning av något annat. Något TomKe helt klart var medveten om, eftersom hans inlägg, innan han redigerade det, såg ut så här:

Skrivet av TomKe:

MBAM = ..?
Microsoft BitLocker Administration and Monitoring?

Rimligtvis insåg han att det "nog" inte var det man syftade på, och redigerade sitt inlägg, men det torde inte komma som en överraskning att han troligtvis googlade, för att försöka lista ut vad det kunde vara...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rimligtvis insåg han att det "nog" inte var det man syftade på, och redigerade sitt inlägg, men det torde inte komma som en överraskning att han troligtvis googlade, för att försöka lista ut vad det kunde vara...

Grattis. Du har just vunnit första pris: En prima frigolitcykel!! *fanfar*

Efter googling så tyckte jag det torde va malwarebytes (kände inte till det innan), men fick inte ihop förkortningen MBAB med malwarebytes. MWB, MBAB, hm. Så jag ba frågade för säkerhets skull.
Att det inte var Microsoft BitLocker Administration and Monitoring .. jag insåg efter en stund att jag redan visste att det inte var det. Så jag tog bort det. Hjärnans vägar äro outgrundliga.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Grattis. Du har just vunnit första pris: En prima frigolitcykel!! *fanfar*

Fan va nice! Jag ska kolfiber-plasta den, och spara den för evigt!

Skrivet av TomKe:

Efter googling så tyckte jag det torde va malwarebytes (kände inte till det innan), men fick inte ihop förkortningen MBAB med malwarebytes. MWB, MBAB, hm. Så jag ba frågade för säkerhets skull.

Det är ingen helt självklar förkortning, så knappast konstigt.

Skrivet av TomKe:

Att det inte var Microsoft BitLocker Administration and Monitoring .. jag insåg efter en stund att jag redan visste att det inte var det. Så jag tog bort det. Hjärnans vägar äro outgrundliga.

Det är dock den enda mjukvaran som faktiskt heter MBAM, så det är ju inte så konstigt att hjärnan gick den vägen.

Jag tog upp det mest för att visa att folk frågar för att de inte hittat rätt svar, inte för att de inte försökt hitta det. Så de där "Let me Google it for you" länkarna är inte bara nedvärderande, utan även till precis samma hjälp som att skita i och svara. Resultatet ger inget du inte redan googlat fram själv, och inte blivit klokare av.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.