Har ni nåt extra antivirusprogram i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Tvärtom, Microsoft har gått ut med en stark rekommendation att man ska använda Windows Defender.

klart dom gör, det är ju deras egna program.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag har läst ditt förra inlägg igen några gånger, men nej jag förstår inte vad du menar. Hur jag är som person gentemot er?

Ja Bumbi85 frågade efter en länk till vad säkerhetsforskarna Tavis Ormandy (Google Project Zero) och Joxean Koret säger. Då länkade jag till det. Var inte det bra? Hur tycker du att man ska göra när någon frågar efter en länk?

Säkerhetsforskarna rekommenderar MSE/Windows Defender, svart på vitt. Är det känsligt på något sätt? Varför då?

Då vet jag inte hur du tänker. Troligtvis är du helt insnöad i vad både Tavis och Joxean säger, så du inte kan bilda en egen uppfattning. Förhoppningsvis kanske Serge Malenkovich (arbetar för Kaspersky Lab) kan ändra din uppfattning. Han skrev följande: "The lowest protection level, which can be provided by the Windows-integrated mechanism Windows Defender or Microsoft Security Essentials, is taken as 90% of blocked threats."

Dock är den artikeln skriven under 2013, men eftersom betygen för Windows Defender inte har förändrats i de senaste testerna, så är det citatet fortfarande aktuellt. Om Serge inte kunde övertyga dig, kanske Eugene Kaspersky (en av världens mest kända datorsäkerhetsbloggare/chef (läs om han)) kan göra det. Dock en äldre artikel, men samma anledning till varför jag länkar till hans artikel gäller fortfarande. Eugene skriver följande:

"Briefly here, Defender is the reasonable response of Microsoft to public pressure. By including it in its OS, Microsoft is able to provide users with a basic, minimal level of protection for those who are unfamiliar with the rules of computer hygiene and who might not have yet latched onto the idea of having dedicated antivirus software from true experts whose whole expertise is focused on security."

Du ger oss länkar till citat från personer som vi aldrig har hört talats om. Det gjorde jag med nu i och för sig, i och med citatet från Serge, men försök sätt dig in i vår situation: vi har läst nästintill överallt (från datorsäkerhetsexperter till amatörer) att Windows Defender är ett mycket dåligt skydd mot sabotageprogram. Det är såpass dåligt, att till och med Microsoft själva rekommenderar en att använda ett tredjepartsprogram istället. Sen kommer du hit och berättar för oss att Windows Defender är väldigt bra och hänvisar till två ynka personer, som hävdar samma sak.

Vilket ska man tro på?

1. De som hävdar att Windows Defender är väldigt bra efter några enkla/avancerade tester.

2. De som har utvecklat Windows Defender och även de som har testat programmets insida väldigt noggrant?

Om Tavis och Joxean nu har testat Windows Defender väldigt utförligt, vart är deras testresultat då?

Bonuslänk.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Avstängd

Min router och defender får göra jobbet och har inget på datorn som är hemligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tycker som sagt att ni mest sysslar med FUD och onödigt krigande från båda hållen. Microsoft siktar inte på att ligga i topp bland antivirustest, men de har inte övergett projektet och det är inte bara ett standardskydd i Windows 8.X/10 innan användarna hunnit installera sina tredjepartslösningar. Microsoft inkluderar fortfarande Endpoint Protection i System Center 2016 som kör samma motor och definitioner, som alltså är en variant som används av företag, kommuner, landsting och myndigheter i Sverige och världen över. Alltså en variant av deras AV som kan administreras centralt. Eftersom System Center är en produkt du betalar pengar för så säljer de alltså i praktiken sin AV-lösning fortfarande. Hade deras attityd stämt till 100% med viss press hade de lagt ner satsningen på Endpoint Protection, tagit bort det från System Center 2016 och satt ett EOL-datum för Endpoint Protection från System Center 2012 R2.

Olika lösningar är mer eller mindre bra på olika saker. De flesta kör nog AV-program utan brandvägg och vill man bara ha realtids-skydd så duger de gratis varianter av Bitdefender, Avira, AVG, Avast, Sophos, Comodo och Panda som finns exempelvis. Kan man alltid ens få en version med brandvägg från AV-företagen idag? Nja, F-Secure har tagit bort sin brandvägg ur paketen men där går det att ge extra skydd till Windows Firewall om man aktiverar funktionen. Trend Micro har gjort samma sak tror jag, även om det går att använda deras gamla lösning där. Som AV är de ändå bra och får fortfarande bra betyg i test. Vill man även hantera brandväggen på ett bra sätt så måste man i princip komplettera med mjukvara för detta däremot.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Petterk:

Tycker som sagt att ni mest sysslar med FUD och onödigt krigande från båda hållen.

Hur tänker du nu? Det har ju getts objektiv fakta som visar på hur dåligt skydd det ger, medan Torbjörn bara sprider tweets utan källor.

Skrivet av lord_vasagos:

Min router och defender får göra jobbet och har inget på datorn som är hemligt

Inte bankärenden heller? Eller filer som vore tråkigt/jobbiga att förlora?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag antar du gör checksums på alla dina nerladdningar då? Laddar inte ner konstiga spel från Steam eller dylikt? Det är inte bara porrsidor eller "DOWNLOAD NOW" länkar som har virus.

Nej faktiskt inte.
Använder inte Steam och nerladdningar sköter min server som kör Ubuntu server edition som har Claw installerat.

Men som jag skrev..Sysslar du med det du skriver behöver man nog säkrare grejer.

Själv kör jag just nu Norman internet security suite mest pga att det ingår i mitt internet abonnemang från Bredband2.Tänkte betalar jag för det kan jag lika bra använda det

Och nej jag rekommenderar inte mina kunder att enbart ha Defender installerat utan rekommenderar att köpa ett bra virus program för max skydd..Speciellt om dom är novis på datasäkerhet och klickar runt på allt dom ser

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag antar du gör checksums på alla dina nerladdningar då? Laddar inte ner konstiga spel från Steam eller dylikt? Det är inte bara porrsidor eller "DOWNLOAD NOW" länkar som har virus.

Bara av rent intresse, finns det virus i spel på Steam ? Har bara läst att "hackare" skickar meddelande med en länk som kan ladda ner nått om man klickar på den men inte att det skulle finnas virus i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur tänker du nu? Det har ju getts objektiv fakta som visar på hur dåligt skydd det ger, medan Torbjörn bara sprider tweets utan källor.

Båda sidor kastar mest runt personliga åsikter.

Vad det gäller att hitta malware så är det bara mot 0day-sårbarheter (det som väger mest i AV-Tests betyg) Microsoft halkar efter även om det händer att stora AV-paket är lika dåliga under olika testtillfällen. Hos AV-Test klarar den bra att upptäcka vanliga hot, den passerar som certifierad hos AV-Test senast trotts sina svagheter i 0-day och hos VB100 får de fortfarande awards regelbundet. McAfee är ofta sämre i "real-world protection tests" hos AV-Comparatives när vi tittar per månad. Resten är subjektivt. De som kommer med svepande påståenden är inte objektiva. Det är absolut inte bäst, men objektivt går det nog inte att säga att det är värdelöst eller värdelöst på allt heller.

Prioritet hos hemanvändare bör vara att bli av med trial-versionerna av AV-paket som skickas med förinstallerat på OEM-datorer, och företagsanvändare bör ha andra kriterier än att titta på skyddsnivån hos dessa test som dessutom kan skilja en hel del åt månad till månad. Vill man bara ha gratis AV-paket utan brandvägg så finns det gott om alternativ att välja på, men tips folk kommer ge är såklart helt subjektiva och oftast vad de själva kör.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Petterk:

Båda sidor kastar mest runt personliga åsikter.

Nej, då har du inte läst riktigt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Inte bankärenden heller? Eller filer som vore tråkigt/jobbiga att förlora?

Klart jag gör bankärenden men ser inte något större odds att nån kapar det och mobilt bankid och skulle nån vilja åt sådan information så är det nog mer man in the middle stil än virus och tror inte det skulle vara någon fara heller och har bilder jag vill ha kvar som ligger på molntjänst samt extern disk som backup

skulle nån verkligen duktig vilja komma åt mina filer gör nog avast, nod, whatever inge större skillnad och ska man ska gå steget längre och kryptera skiten sätta upp en d.i.y router och låsa portar och ett read only usb man måste plugga i varje gång för nätåtkomst mot någon bra vpn så är det mer hassle än det är värt och defender är kanske inte bäst men ger hyfsat basskydd och har hållt min dator virus fri dom senaste åren

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lord_vasagos:

Klart jag gör bankärenden men ser inte något större odds att nån kapar det och mobilt bankid och skulle nån vilja åt sådan information så är det nog mer man in the middle stil än virus och tror inte det skulle vara någon fara heller och har bilder jag vill ha kvar som ligger på molntjänst samt extern disk som backup

skulle nån verkligen duktig vilja komma åt mina filer gör nog avast, nod, whatever inge större skillnad och ska man ska gå steget längre och kryptera skiten sätta upp en d.i.y router och låsa portar och ett read only usb man måste plugga i varje gång för nätåtkomst mot någon bra vpn så är det mer hassle än det är värt och defender är kanske inte bäst men ger hyfsat basskydd och har hållt min dator virus fri dom senaste åren

MitM är nog överflödigt när de kan ta över sessionen, iom att de redan ser allt du skickar.

Visst, tycker man formatering jämt och ständigt är enklare än att installera ett vettigt skydd, så kan man ju göra det.

Virusfri? Säkert!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

MitM är nog överflödigt när de kan ta över sessionen, iom att de redan ser allt du skickar.

Visst, tycker man formatering jämt och ständigt är enklare än att installera ett vettigt skydd, så kan man ju göra det.

Virusfri? Säkert!

tror ändå inte nån kommer över det om man kör bank id eller externa lösnigar som bankdosa

Japp ..clean och formaterade när windows 8 kom körde det "utan att få virus" till 10an kom men böt dator körde in en win 10 då som med hållit sig clean när jag kört nån random avast jag kastat ur igen då jag irriterat mig på den

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kör F-sercure/Telia säker surf eftersom det ingår i abonnemanget. På laptopen kör jag Bitdefender. Fick nyligen en större UI uppdatering till F-secure, det blev riktigt snyggt men nu frågar den om var och varannat program har tillåtelse att köra, tänk den tidigare versionen av UAC till Windows Vista. Grymt irriterade.
Scannar även med MBAM någon gång i månaden.

Har du stängt av ''Be om min tillåtelse för att upprätta en Internetanslutning'' i DeepGuard?

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lord_vasagos:

tror ändå inte nån kommer över det om man kör bank id eller externa lösnigar som bankdosa

Japp ..clean och formaterade när windows 8 kom körde det "utan att få virus" till 10an kom men böt dator körde in en win 10 då som med hållit sig clean när jag kört nån random avast jag kastat ur igen då jag irriterat mig på den

Nej, det är väl lätt att tro, precis som det är lätt att tro att man är virusfri bara för att man kör en scan då och då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Sunt förnuft och inte låna ut datorn till någon porrtomte så klarar man sig rätt bra med Defender

När folk nämner porr och virus i samband med varandra så undrar jag vart tusan de kollar porr. Det finns hur många säkra sidor som helst med hur mycket som helst.

Jag vet inte ens hur de lyckas hitta dessa skumma sidor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

När folk nämner porr och virus i samband med varandra så undrar jag vart tusan de kollar porr. Det finns hur många säkra sidor som helst med hur mycket som helst.

Jag vet inte ens hur de lyckas hitta dessa skumma sidor?

Windows Defender brukar inte varna för virus på sådana sidor.

Har iallafall aldrig varit med om det själv.

Permalänk
Medlem

Använt Avast i många år, men all satans "betala för fullgott skydd" spammande samt skräpprogram de började stoppa i vid uppdateringar så skyr jag det som pesten.

Nod32 med avstängda aviseringar utom vid varningar, klart nöjd.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nej, det är väl lätt att tro, precis som det är lätt att tro att man är virusfri bara för att man kör en scan då och då.

Tror inte är säker och har man inte virus då lär man inte haft nått som försvunnit av sig själv heller

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lord_vasagos:

Tror inte är säker och har man inte virus då lär man inte haft nått som försvunnit av sig själv heller

Hur då? Har du undersökt modermodemet med förstoringsglas?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Hur då? Har du undersökt modermodemet med förstoringsglas?

Nä doppade hårddisken i penicillin och kådis på nätverkskabeln det och defender håller datorn ren så behöver inte okulärbesiktiga modermodemet och hör och häpna min gamla laptop som har xp UTAN antivirus är med virusfri

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kaspersky Internet Security 2016 + MalwareBytes Antimalware Premium för min del, Svårslaget skydd

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Är det ens någon här som faktiskt fått ett virus eller en trojan?

Själv har jag inte fått något av det på alla mina år.
Senaste viruset jag fick var typ för 15+ år sedan när jag satt och laddade ner "diablo 1 cheatz" på astalavista.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JimmieSan:

Är det ens någon här som faktiskt fått ett virus eller en trojan?

Själv har jag inte fått något av det på alla mina år.
Senaste viruset jag fick var typ för 15+ år sedan när jag satt och laddade ner "diablo 1 cheatz" på astalavista.

Som sagts många gånger förut så är hela poängen att det inte ska märkas, vilket är varför så många tror att de är virusfria.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Som sagts många gånger förut så är hela poängen att det inte ska märkas, vilket är varför så många tror att de är virusfria.

Menar dom som har haft skydd osv.
Jag har aldrig fått upp något i något av mina skydd att virus/trojan upptäckts etc.

Förstår inte hur folk får virus/trojaner på löpande band helt enkelt. Inte sett något i några av mina program under alla år.
Och jag är inte direkt extrem som använder noscript och sådant.

Router firewall, windows firewall och AV som ESET typ.

Permalänk
Medlem

Viktigast: Entrypoint protection.

Vad är det?: I de flestas hem i dag är det en budget router. NAT ser till så att alla de worms som annars glatt smittar ens system aldrig ens hittar till datorn. Trots klagomål på hur dåligt NAT är, är det den enskilt mest effektiva antivirus åtgärden i bruk i dag. Mest eftersom alla andra åtgärder aldrig ens kommer i bruk, då NAT'en stoppar alla oinviterade besök.

Vad ska ett antivirus ta hand om?: Den beställda trafiken som trots allt innehåller något skadligt. Exempelvis filhämtningar som innehåller virus. Den här typen av virus är väldigt sällsynt i dag, man får helt enkelt för dålig spridning för att lägga för mycket energi på det i stor utsträckning. Visst händer det, och just då är man tacksam för att man har ett antivirus, men oftast är larmen från antivirusprogrammet bara falsklarm.

Har jag antivirus?: Ja. AVG free, av gammal seg vana. Nära nog vilket gratis AV som helst skulle fylla mina krav, men jag har kört AVG sedan... sekelskiftet, eller så?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Använt Avast i många år, men all satans "betala för fullgott skydd" spammande samt skräpprogram de började stoppa i vid uppdateringar så skyr jag det som pesten.

Nod32 med avstängda aviseringar utom vid varningar, klart nöjd.

Nästan alla AV har sådant inbakat. Man är i princip tvungen att gå in i inställningar och säga till programmet att man som användare inte är intresserad utav reklamen.

Tuffar vidare med ESET, nästa version dyker upp snart, är i sista cykeln under beta stadium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nästan alla AV har sådant inbakat. Man är i princip tvungen att gå in i inställningar och säga till programmet att man som användare inte är intresserad utav reklamen.

Vart har du fått det från? Jag har använt Kaspersky Internet Security sedan version 6, och jag har aldrig fått en enda reklamruta, förutom när licensen börjar på att löpa ur. Vad jag minns, så har gratisprogrammen från Avira och Bitdefender inte heller gett mig några reklamrutor. Men när jag använde Avast, så fick jag ofta reklamrutor.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Windows 10 i sig själv känns som fullgott virusskydd. Skulle aldrig våga gå online med det systemet

Kör Bitdefender Free i Windows 7, 8.1 samt 10 här.

I övrigt använder jag Glary Utilities samt Spybot Anti-Beacon för att hålla datorerna i trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vart har du fått det från? Jag har använt Kaspersky Internet Security sedan version 6, och jag har aldrig fått en enda reklamruta, förutom när licensen börjar på att löpa ur. Vad jag minns, så har gratisprogrammen från Avira och Bitdefender inte heller gett mig några reklamrutor. Men när jag använde Avast, så fick jag ofta reklamrutor.

Får intsämma här. Sitter med Bitdefenders gratis sen flera tillbaka, inte en enda reklamruta. Enda gången den frågade om man ville köpa programvaran var när man installerade allt.
Vissa program är värre än andra, päronen kör Panda Cloud eller vad det heter, och det spottar ur sig reklam var och varannan dag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tuffar vidare med ESET, nästa version dyker upp snart, är i sista cykeln under beta stadium.

Mjo, men de hade det inte innan ägarbytet (eller vad det nu var) Avast alltså, från att vara ett väldigt tyst smidigt system till något helt annat.

Oh, trevligt! då har man det att se fram emot med.
Eset känns bra för mig, är osäker på om hela Smartsecurity är jätteresurssnålt, men nod32 (enbart antiviruset) är trevligt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com