"MSI x99 Gaming 7" vs "ASUS x99A II"

Permalänk

"MSI x99 Gaming 7" vs "ASUS x99A II"

efter mycket om och men så ska jag uppgradera min dator
har ´beslutat att köra på en i7 6800k cpu (pendlade mellan 6800k å 5820k men tillslut föll lotten på 6800k) eftersom jag ska streama å spela på samma dator

men nu kommer mitt dilemma, ska jag köpa ett "ASUS x99A II" eller ska man sattsa på ett "MSI x99 gaming 7"

båda verkar ha stöd för 6800 broadwell socketen, och båda verkar vara bra mobos, (dock är MSI kortet snyggare å har military classified components)

har googlat runt utan nåt bra resultat (observera att det är "x99A II" jag pratar om nu å inte "X99A")

hjälp å tipps uppskattas eftersom jag inte vill ångra mit val av mobo senare

Permalänk
Medlem

"MSI x99 gaming 7"

Menar du S eller A?

Permalänk
Medlem

MSI är ett riktigt bra kort, däremot misstänker jag att det ej har stöd för processorn ur kartongen, däremot har ASUS X99A II det.

Om MSI kortet har stöd direkt ur, så hade jag valt det direkt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

jag hag ringt till INET å frågat å dom säger att MSI X99A GAMING 7 kortet har stöd för Broadwell-e

Permalänk

@Blofeld: MSI X99A GAMING 7

Permalänk
Medlem

Om MSI stödjer eller inte kan du kolla här:
https://www.msi.com/Motherboard/support/X99A-GAMING-7.html#su...

Korten är annars jämlika, dock har MSI-kortet 2st fler SATA portar, något som är intressant om du har många diskar.

Permalänk

ja de är ju jusst det att dom är jämlika som komplicerar saken, de verkar som 50% säger MSI å 50% säger ASUS, dock har jag hört att ASUS kortet eventuellt kan bränna CPU pga deras "OCcore slot" lr vafan de heter..

vet dock inte om detta bara är rykten lr om de ligger nåt i de, bästa skulle ju vara om några som har dessa moderkort kunde skriva :D...