vad är bra siffror för en ssd disk i test?

Permalänk

vad är bra siffror för en ssd disk i test?

tjena, tänkte testa min nya 480 gb ssd disk lite senare idag, undrar vilka siffror som är bra?

den sitter på ett gammalt asus p8h61 pro moderkort på en sata 3.0 6gb port, vad bör jag förvänta mig för read/write speed typ?

tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Senast jag testade min SSD för ca 5 år sen så tror jag den låg runt 250MB/s. En modern SSD borde väl ligga runt 500MB/s?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexander_1986:

tjena, tänkte testa min nya 480 gb ssd disk lite senare idag, undrar vilka siffror som är bra?

den sitter på ett gammalt asus p8h61 pro moderkort på en sata 3.0 6gb port, vad bör jag förvänta mig för read/write speed typ?

tack på förhand!

Vad är det för SSD? Tyvärr är SATA3-portarna AsMedia och inte Intel på den brädan men ja du borde kunna komma rätt nära specifikationerna på SSD:n...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vad är det för SSD? Tyvärr är SATA3-portarna AsMedia och inte Intel på den brädan men ja du borde kunna komma rätt nära specifikationerna på SSD:n...

tjena, denna disken är det :

på tal om det, borde jag installera dom drivers för asmedia chipset som finns på asus hemsida för mitt moderkort, win10 versionen av drivarna då, eller ska jag köra på windows drivers ?

just nu har jag bara gjort clean install av windows 10 och kört anniversary update+ alla updates från windows update, men inget från asus så att säga,

har dock ett utropstecken på en device i enhetshanteraren och det är nog asmedia chipsetet , sitter på jobb nu så kan ej ta screenshot och visa exakt hur det ser ut, men annars fungerar datorn prima även om den varnar för detta,

kanske kan prova ett disk test med och utan dom asmedia drivarna, och finns det något annat jag kan göra eller mecka med för att förbättra diskhastigheten i typ bios eller windows? alla tips välkomna,

tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Hedersmedlem

tjena, denna disken är det :

https://inetimg.se/img/452x339/4300086_4.jpg

på tal om det, borde jag installera dom drivers för asmedia chipset som finns på asus hemsida för mitt moderkort, win10 versionen av drivarna då, eller ska jag köra på windows drivers ?

just nu har jag bara gjort clean install av windows 10 och kört anniversary update+ alla updates från windows update, men inget från asus så att säga,

har dock ett utropstecken på en device i enhetshanteraren och det är nog asmedia chipsetet , sitter på jobb nu så kan ej ta screenshot och visa exakt hur det ser ut, men annars fungerar datorn prima även om den varnar för detta,

kanske kan prova ett disk test med och utan dom asmedia drivarna, och finns det något annat jag kan göra eller mecka med för att förbättra diskhastigheten i typ bios eller windows? alla tips välkomna,

tack på förhand!

Då borde du köra in drivers för den controllern ja.
Förhoppningsvis ska du kunna få ut närmare 500 MB/s i läs och strax under det i skriv men det hänger väldigt mycket på AsMedia-controllern. Sen ska man inte hänga upp sig allt för mycket på de siffrorna, största vinsten med en SSD är söktiderna och dylikt, råhastigheten är för det mesta sekundärt.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gjort egna mätningar tidigare men tyvärr laddat upp resultaten på en sida som inte längre existerar. Hittade ett annat exempel på hur det kan skilja mellan olika controllers, nedan Marvell till vänster Intel till höger.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Jag har gjort egna mätningar tidigare men tyvärr laddat upp resultaten på en sida som inte längre existerar. Hittade ett annat exempel på hur det kan skilja mellan olika controllers, nedan Marvell till vänster Intel till höger.

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m86dkt4TWj1rr8jsmo1_1280.jpg

aha, nice tackar för infon!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Helt ärligt... Marvell är okej för HDD, men inte för SSD.
6Gbit eller inte, undvik dem som pesten.

Intels 3Gbit ger mer effektiv prestanda i verklig användning än alla Marvell kretsar på dessa gamla kort kan göra. SSDn styrka är inte max prestanda, utan slumpmässig 4k och latens. Både dessa är Intels klart bättre på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Intels 3Gbit ger mer effektiv prestanda i verklig användning än alla Marvell kretsar på dessa gamla kort kan göra. SSDn styrka är inte max prestanda, utan slumpmässig 4k och latens. Både dessa är Intels klart bättre på.

Bara för att klargöra lite: Marvell var det jag som blandade in då det var den jämförelsen jag hade nära till hands, möjligt att AsMedia är bättre.

Du eller någon annan kanske har mer erfarenhet än jag av AsMedia specifikt.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Bara för att klargöra lite: Marvell var det jag som blandade in då det var den jämförelsen jag hade nära till hands, möjligt att AsMedia är bättre.

Du eller någon annan kanske har mer erfarenhet än jag av AsMedia specifikt.

AsMedia har jag för mig är det som AMD ofta använder, och även de har lite såsådär prestanda (egen erfarenhet). Problemet är ju latency, som väldigt få 3:e part kontrollers har bra (då de är/var optimerade för HDD, speciellt på H61 tiden). Den är nog inte lika illa som Marvell (som har usel latency), men ofta är de ansluta på samma sätt... dvs 1x PCI-E 2.0 = 500MB/s i teorin och ca 400-450MB/s i praktiken.

Enklaste är ju dock att testa om man vill. Så länge TS förstår att max sekventiell läs/skriv inte är viktigast, utan de viktigaste är 4k-1(och 4k-2) läsning och 4k-4 (nånstans mellan 4k-1 och 4k-32) skrivning, för det är dessa som om något kommer att vara en flaskhals vid normal användning och det som märks mest på "hur snabb" den känns.

Just den disken har jag själv och den fungerar helt okej, men den kan vid hård skrivlast "hosta till" lite och tveka (hade tex WU + Steam update samtidigt, vilket den inte gillade).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

yo, du!

hur ska ja kolla detta på bästa sätt, ska jag använda de där testprogrammet AS SSD benchmark, och köra lite olika kombos typ disken inkopplad på asmedia kretsen, sedan inkopplad på intel kretsen, med / utan asmedia drivers installerade osv, och jämföra 4k och latens resultaten typ ?

och känner du spontant vilken kombo som bör vara bäst på förhand? tack!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

yo, du!

hur ska ja kolla detta på bästa sätt, ska jag använda de där testprogrammet AS SSD benchmark, och köra lite olika kombos typ disken inkopplad på asmedia kretsen, sedan inkopplad på intel kretsen, med / utan asmedia drivers installerade osv, och jämföra 4k och latens resultaten typ ?

och känner du spontant vilken kombo som bör vara bäst på förhand? tack!

Testa en port åt gången, och låt resten av disken vara samma.

Kör hård test som AS SSD, Crystal Disk Mark, och gärna I/O Meter (som du kan ställa in på rätt kö nivå). 32-djup är ju mest server, och klienter är det 1-4 som är mest relevant, då Windows "saktar ner" skrivande/läsande när den når ca 4 i kö-djup. Sen jämför de värdena jag sa ovan, 4k kö-djup 1-4 läs, 4k kö-djup 1-4 skriv. Läsningen är det som påverkar alla program som startar, skrivning är om du kör tyngre uppdateringar av spel/Windows eller installerar saker.

Spontant... Intel (trots 3Gbit). Deras portar är fenomenalt snabba på IOPs, även på P50 - P/H60 chipset, vilket är exakt vad SSDer vill ha.
Den enda gången du kommer sakna högre sekv. läs värdet med 500MB/s är när du kopierar från SSD till SSD (och då måste också den skrivande SSDn hinna skriva 500MB/s, vilket långt från alla budget SSDer gör efter SLC cachen är slut). Så det är mest benchmark skryt

Fördelen med SSD på Intel portarna är också att om du inte har något alls på ASMedia portarna, så stäng av kontrollern i BIOS, så startar datorn snabbare (då den inte behöver initiera den).

Typo
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Testa en port åt gången, och låt resten av disken vara samma.

Kör hård test som AS SSD, Crystal Disk Mark, och gärna I/O Meter (som du kan ställa in på rätt kö nivå). 32-djup är ju mest server, och klienter är det 1-4 som är mest relevant, då Windows "saktar ner" skrivande/läsande när den når ca 4 i kö-djup. Sen jämför de värdena jag sa ovan, 4k kö-djup 1-4 läs, 4k kö-djup 1-4 skriv. Läsningen är det som påverkar alla program som startar, skrivning är om du kör tyngre uppdateringar av spel/Windows eller installerar saker.

Spontant... Intel (trots 3Gbit). Deras portar är fenomenalt snabba på IOPs, även på P50 - P/H60 chipset, vilket är exakt vad SSDer vill ha.
Den enda gången du kommer sakna högre sekv. läs värdet med 500MB/s är när du kopierar från SSD till SSD (och då måste också den skrivande SSDn hinna skriva 500MB/s, vilket långt från alla budget SSDer gör efter SLC cachen är slut). Så det är mest benchmark skryt

Fördelen med SSD på Intel portarna är också att om du inte har något alls på ASMedia portarna, så stäng av kontrollern i BIOS, så startar datorn snabbare (då den inte behöver initiera den).

tack för all info! kommer testa mer inom en snar framtid och anteckna etc, ska iväg strax så jag körde bara en random test utan några andra program igång, disken sitter fortfarande på asmedia 6gbit porten , dock som sagt utan asmedia drivers bara de som följer med win10 / win update:

bra? dåligt? genomsnittligt?

tack igen på förhand

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

tack för all info! kommer testa mer inom en snar framtid och anteckna etc, ska iväg strax så jag körde bara en random test utan några andra program igång, disken sitter fortfarande på asmedia 6gbit porten , dock som sagt utan asmedia drivers bara de som följer med win10 / win update:

http://i.imgur.com/fUY9YXK.png

tack igen på förhand

är väl okej/dålig. vet inte riktigt hur en toshiba ssd (speciellt då vissa når 500Mb/s enligt google) presterar, men ungefär såhär presterar min mx200:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/fUY9YXK.png

tack igen på förhand

Rätt okej. 4k är inte dåligt, men den borde kunna göra bättre i djupare kö.
Latency tror jag borde vara lite bättre också, men det är acceptabla värden. Tänk på att det är en budget SSD du har också, så man får ju förvänta sig därefter också.

Rätt drivare kan dock göra mycket, så det är helt klart värt att testa det också. Asmedia har svårt att nå 500MB/s (troligen pga kontrollern sitter som jag sa, på 1x PCI-E 2.0 port.)
Den har dock relativt okej IOPs, så det kanske är ett alternativ ändå, men jag skulle ändå vilja se Intel test för att vara säker.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Rätt okej. 4k är inte dåligt, men den borde kunna göra bättre i djupare kö.
Latency tror jag borde vara lite bättre också, men det är acceptabla värden. Tänk på att det är en budget SSD du har också, så man får ju förvänta sig därefter också.

Rätt drivare kan dock göra mycket, så det är helt klart värt att testa det också. Asmedia har svårt att nå 500MB/s (troligen pga kontrollern sitter som jag sa, på 1x PCI-E 2.0 port.)
Den har dock relativt okej IOPs, så det kanske är ett alternativ ändå, men jag skulle ändå vilja se Intel test för att vara säker.

blev lite sämre typ (?) med asmedia drivers för win10:

och varningen i device manager försvann inte heller:

enda kvar är väl att avinstallera drivarna och testa intel 3gb porten?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Att avinstallera är inte nödvändigt. Portarna har inget med varandras drivrutiner att göra ändå.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

blev lite sämre typ (?) med asmedia drivers för win10:

http://i.imgur.com/F34r8g0.png

och varningen i device manager försvann inte heller:

http://i.imgur.com/1Pm1KBx.png

enda kvar är väl att avinstallera drivarna och testa intel 3gb porten?

(Ledsen för sent svar, har varit fullt upp hela helgen.)

Väldigt udda att deras egna drivare är så dåliga.... vänta mig inte det.

Som @OldComputer sa dock så behöver du inte avinstallera något för att testa Intel drivarna, men du kan lika gärna göra det eftersom asmedia blev märkbart sämre så du bör behålla de ursprungliga drivarna för ASmedia kontrollern.

Blir intressant att se IOPs nu på Intel portarna.

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Högerklicka på den enhet på bilden med utropstecken och välj att ta bort den. Starta sedan om datorn så ska den installeras om automatiskt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Paddanx: Högerklicka på den enhet på bilden med utropstecken och välj att ta bort den. Starta sedan om datorn så ska den installeras om automatiskt.

Snällt av dig att hjälpa, men det är @@alexander_1986 du ska hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snällt av dig att hjälpa, men det är @@alexander_1986 du ska hjälpa

Skitskumt, fick redigera inlägget fyra gånger, blev ditt namn flera gånger när man tryckte svara i hans inlägg och även klistrade in det.

Visa signatur

Permalänk

tänkte återuppliva tråden då jag inte lyckas få windows att boota på det native intel sata chipset jag har på mitt moderkort (asus p8h61 pro) och behöver hjälp då jag tänkte köra samma test på det chipset istället för asmedia chipsetet jag kör på nu,

, för nån vecka sen gjorde jag clean install på asmedia chipsetet av windows 10, installerade från usbminne och allt gick bra, men nu så tänkte jag prova intel chipsetet som är sata 3gb istället för 6gb och jämföra testen,

men när jag flyttar kabeln från min disk från sata 6gb port 1 av 2 , till sata 3gb port 1 av 4, så bootar datorn och windowsloggan syns men sen dör datorn, varje gång oavsett vad jag gör, ibland dör den ibland kommer det typ ett windows felmeddelande att det är ett bootfel,

undrar om jag kan lösa det utan att behöva installera om windows helt typ på det intel chipset som nu inte vill boota? har inte provat port 2 3 4 men tänkte testa det imorgon, kollat runt i bios också hittar ingen inställning som verkar påverka det, disken finns där som #1 boot prio.

siffror jag får just nu på test på asmedia chipset:

tips? @Paddanx?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

tänkte återuppliva tråden då jag inte lyckas få windows att boota på det native intel sata chipset jag har på mitt moderkort (asus p8h61 pro) och behöver hjälp då jag tänkte köra samma test på det chipset istället för asmedia chipsetet jag kör på nu,

, för nån vecka sen gjorde jag clean install på asmedia chipsetet av windows 10, installerade från usbminne och allt gick bra, men nu så tänkte jag prova intel chipsetet som är sata 3gb istället för 6gb och jämföra testen,

men när jag flyttar kabeln från min disk från sata 6gb port 1 av 2 , till sata 3gb port 1 av 4, så bootar datorn och windowsloggan syns men sen dör datorn, varje gång oavsett vad jag gör, ibland dör den ibland kommer det typ ett windows felmeddelande att det är ett bootfel,

undrar om jag kan lösa det utan att behöva installera om windows helt typ på det intel chipset som nu inte vill boota? har inte provat port 2 3 4 men tänkte testa det imorgon, kollat runt i bios också hittar ingen inställning som verkar påverka det, disken finns där som #1 boot prio.

siffror jag får just nu på test på asmedia chipset:

http://i.imgur.com/5dAcmE5.png

tips? @Paddanx?

Hade testat 3 saker.

1. In i BIOS och försäkra dig att Intel portarna står i AHCI läge... (ASmedia och Intel kan ha olika inställningar, samtidigt, då de är olika kontrollers). Om de är fel, ändra och boota upp som vanlig på ASMedia så bör de installera om Intel kontrollern rätt. (PS. ASmedia står i AHCI redan vilket vi ser på din bild, så rör inte dem)

2. Gå in i Enhetshanteraren och verifiera vilken drivare som sitter på Intel kontrollern. Du kan ev också göra detta med programmet du använt ovan på en annan "extra" disk du kan sätta i Intel portarna, då AS-SSD kommer då säger vilken drivare de kör. (Där det står StorAhci - OK, just nu på ASMedia)

3. När det gäller Windows 10 så är det känsligt för boot byte, men det går att komma runt. Enklaste sättet jag har hittat är att "nollställa" vad den tror den ska boota på samt stänga av BIOS lås. Börja med att i BIOS se till att ev secure boot eller liknande är avstängt.

Sen, förbered Windows 10 på att gå in i "fel-säkert läge", men innan den startar upp i felsäkert läge, stäng av datorn och koppla om disken, samt i BIOS se till att allt står rätt, med boot ordning, AHCI osv, sen låt den starta i felsäkert.

När den väl startat och förutsatt att du kom in som du ska, ändra tillbaka till "vanligt Windows läge" igen (beroende på hur du initierade fail-safe så måste vissa av dem ställas tillbaka), och sen starta upp Windows som vanligt. Den kommer nu "lära sig" hur den ska göra och borde rätta till boot problemen.

Efter detta borde den nu starta som den ska på Intel styrkretsen som vanligt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hade testat 3 saker.

1. In i BIOS och försäkra dig att Intel portarna står i AHCI läge... (ASmedia och Intel kan ha olika inställningar, samtidigt, då de är olika kontrollers). Om de är fel, ändra och boota upp som vanlig på ASMedia så bör de installera om Intel kontrollern rätt. (PS. ASmedia står i AHCI redan vilket vi ser på din bild, så rör inte dem)

2. Gå in i Enhetshanteraren och verifiera vilken drivare som sitter på Intel kontrollern. Du kan ev också göra detta med programmet du använt ovan på en annan "extra" disk du kan sätta i Intel portarna, då AS-SSD kommer då säger vilken drivare de kör. (Där det står StorAhci - OK, just nu på ASMedia)

3. När det gäller Windows 10 så är det känsligt för boot byte, men det går att komma runt. Enklaste sättet jag har hittat är att "nollställa" vad den tror den ska boota på samt stänga av BIOS lås. Börja med att i BIOS se till att ev secure boot eller liknande är avstängt.

Sen, förbered Windows 10 på att gå in i "fel-säkert läge", men innan den startar upp i felsäkert läge, stäng av datorn och koppla om disken, samt i BIOS se till att allt står rätt, med boot ordning, AHCI osv, sen låt den starta i felsäkert.

När den väl startat och förutsatt att du kom in som du ska, ändra tillbaka till "vanligt Windows läge" igen (beroende på hur du initierade fail-safe så måste vissa av dem ställas tillbaka), och sen starta upp Windows som vanligt. Den kommer nu "lära sig" hur den ska göra och borde rätta till boot problemen.

Efter detta borde den nu starta som den ska på Intel styrkretsen som vanligt.

mhm, skall prova ikväll och uppdaterar här sen tack så länge!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060