Permalänk
Medlem

IPTV trådlöst Hur?

Hej

Har fiber och iptv via bredbandsbolaget sen en månad tillbaka. Då det är ett jävla jobb att dra kabel så kör jag via homeplugs (elnätet). Detta fungerar mindre bra då det uppstår hack i bilden titt som tätt.

Jag vill ha en trådlös lösning, men bredbandsbolaget säljer inte längre sin ZAP100 som de tidigare använt sig av. Tydligen gav den problem i det öppna fibernät som så många kör på.

Jag har dålig koll på hur IPTV fungerar. Det enda jag vet är att det inte kan gå via någon router utan ska kopplas direkt i fiberswitchen. Antar att det inte får gå via någon DHCP delning. Kanske finns andra krav också?

Finns det någon bra lösning likt homeplugs fast trådlöst?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tweak:

Hej

Har fiber och iptv via bredbandsbolaget sen en månad tillbaka. Då det är ett jävla jobb att dra kabel så kör jag via homeplugs (elnätet). Detta fungerar mindre bra då det uppstår hack i bilden titt som tätt.

Jag vill ha en trådlös lösning, men bredbandsbolaget säljer inte längre sin ZAP100 som de tidigare använt sig av. Tydligen gav den problem i det öppna fibernät som så många kör på.

Jag har dålig koll på hur IPTV fungerar. Det enda jag vet är att det inte kan gå via någon router utan ska kopplas direkt i fiberswitchen. Antar att det inte får gå via någon DHCP delning. Kanske finns andra krav också?

Finns det någon bra lösning likt homeplugs fast trådlöst?

Du behöver nått för att sätta upp en trådlös brygga och det går att lösa på lite olika sätt, man kan ha 2 omkonfade " routrar" man kan köpa 2 riktiga accesspunkter typ Ubiquiti eller köpa nån billigare "tvbrygga" tex Telia säljer en till sina iptv kunder och den borde fungera även för BBBs tv
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te...
Vad har du gjort med homeplugen om den inte fungerar , de brukar vara bättre på sånt här än att köra wifi, tänk på att wifi påverkas av allt inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tweak:

Hej

Har fiber och iptv via bredbandsbolaget sen en månad tillbaka. Då det är ett jävla jobb att dra kabel så kör jag via homeplugs (elnätet). Detta fungerar mindre bra då det uppstår hack i bilden titt som tätt.

Jag vill ha en trådlös lösning, men bredbandsbolaget säljer inte längre sin ZAP100 som de tidigare använt sig av. Tydligen gav den problem i det öppna fibernät som så många kör på.

Jag har dålig koll på hur IPTV fungerar. Det enda jag vet är att det inte kan gå via någon router utan ska kopplas direkt i fiberswitchen. Antar att det inte får gå via någon DHCP delning. Kanske finns andra krav också?

Finns det någon bra lösning likt homeplugs fast trådlöst?

Fundera på om det inte är bättre att lägga några timmar på att dra kabeln snyggt än all felsökning och irritation som det kommer att innebära att lösa detta på andra sätt. För risken är stor att störningarna på WiFi är större än vad de är på HomePlug. Det finns mycket mer som kan störa WiFi än vad som kan störa HomePlug.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver nått för att sätta upp en trådlös brygga och det går att lösa på lite olika sätt, man kan ha 2 omkonfade " routrar" man kan köpa 2 riktiga accesspunkter typ Ubiquiti eller köpa nån billigare "tvbrygga" tex Telia säljer en till sina iptv kunder och den borde fungera även för BBBs tv
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te...
Vad har du gjort med homeplugen om den inte fungerar , de brukar vara bättre på sånt här än att köra wifi, tänk på att wifi påverkas av allt inom radioräckvidd.

Jag kan bekräfta att produkten som länkas till Telia fungerar. Jag köpte till mina föräldrar för ca 1,5 år sedan dessa och det bara fungerar, aldrig varit något bekymmer mer än det vanliga bredbandstappet alla råkar ut för. Dem sitter med en fiber 100/10 lina.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st powerlines en vid uttaget och en vid IPTV boxen..Visserligen inte trådlöst men slipper kabel till TV från hallen iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag kör med 2 st powerlines en vid uttaget och en vid IPTV boxen..Visserligen inte trådlöst men slipper kabel till TV från hallen iallafall

Kan ju fungera hyfsat, om man nu har tur att båda uttagen ligger på samma fas...