Angående kollinummer på paket från db, vad gör posten?

Permalänk
Medlem

Angående kollinummer på paket från db, vad gör posten?

Tänkte bara kolla om någon beställt från db nyligen? Hur lång tid brukar det ta från att man fått en leveransbekräftelse tills man får ett nytt mail med kollinummer? Jag har inte fått något sådant än. Riktar ingen kritik mot db eller posten utan undrar bara hur det funkar?

Mailet innehöll dessutom ett par frågetecken som någon kanske kan reda ut. Visst kan jag maila db om detta men tänkte höra om någon här vet hur det brukar funka?

Bifogar delar ur leveransbekräftelsen:

"Din order med ordernummer XXXXXXXXX har gått till packning idag 2003-04-22 klockan 07:32.
Underbart!

Så snart Posten försett din försändelse med kollinummer kommer vi att skicka ett mail till dig med denna information, så att du själv kan bevaka din leverans.
Har inte fått detta kollinummer än. Posten sega?

Det händer tyvärr att Posten ej aviserar ankommet gods varpå det återsändes till oss - med onödiga fraktkostnader som följd.
"Vad menas med denna ovanstående mening?"

Om du ej inom de närmaste dagarna erhållit en avi från posten gällande ovanstående försändelse - vänligen kontakta ditt lokala postkontor. Se då till att ha informationen med kollinummer tillhands för att posten skall kunna finna ditt gods.
"Hmm, har ju inte fått något kollinummer än?"

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag tolkar det så har db nu skickat iväg din order för packning, posten är ännu inte inblandad. När db överlämnar paketet till posten får paketet ett kolli-nr som du får via mail.
Bli inte förvånad om det tar några dagar innan db "packat klart". Och sen tar det såklart ytterligare några dagar för posten att frakta paketet till ditt hämtningställe.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Aha, Man skulle kunna säga att jag lade för stor vikt vid ordet "Leveransbekräftelse". Det handlar alltså inte om leverans till mig utan till packningsavdelningen...

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk

För två år sedan beställde jag bla nya datorsaker från DB, fick leveransbesked men inget kollinummer. 2 dagar senare kom en avi hem, ytterliggare 1-2 dagar senare kom ett mail från DB med kollinummer

Skumt men så var det.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått kollinumret så det känns fint. Då är det bara att vänta på att posten sköter sitt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, db skickar ett mail samtidigt som ordernissarna skickar över ärendet till snubbarna på lagret. När de på lagret fått tummen ur, vilket brukar vara inom ett par dygn, och lämnat till posten tar det ytterligare ett par tre dagar innan det dyker upp hemma hos dig. Tyvärr uppdateras inte postens sökfunktion i realtid, utan man kan sitta och klicka då o då på den där utan uppdatering för att helt plötsligt se att paketet fanns på nån station för 5-6 timmar sen.