Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är skillnaden mellan NVIDIA Shield & v2?

Läste btw att det finns viktiga begränsningar beträffande streaming från dator till NVIDIA Shield, bland annat blir alla ljudströmmar i stereo så specialformat som DTS osv fungerar inte då.

Vad för ljudformat stödjer NVIDIA Shield? Klarar den av DTS, DTS-HD, osv? Det är ju detta NVIDIA GTX 1050 Ti är optimal på: dekodar alla ljudformat så man slipper få huvudvärk av det om man vill slippa investera i världens dyraste ljudsystem utan kör med aktiva monitorer som jag gör med externt USB-ljudkort.

Shield TV Version 1 har HDMI 2.0 och Shield TV Version 2 har HDMI 2.0.b
En jämförelse av dessa beteckningar fann jag på HDMI org hemsida. High Dynamic Range ska då vara skillnaden men de kanske glömde skriva det i spec för 2.0 så inget jag påstår. Någon annan vet nog bättre.

What’s new in HDMI 2.0?
HDMI 2.0 significantly increases bandwidth to 18Gbps and includes the following advanced features:

• Resolutions up to 4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution, for the ultimate video experience

• Up to 32 audio channels for a multi-dimensional immersive audio experience

• Up to 1536kHz audio sample frequency for the highest audio fidelity

• Simultaneous delivery of dual video streams to multiple users on the same screen

• Simultaneous delivery of multi-stream audio to multiple users (Up to 4)

• Support for the wide angle theatrical 21:9 video aspect ratio

• Dynamic synchronization of video and audio streams

• CEC extensions provide more expanded command and control of consumer electronics devices through a single control point

What are the key advanced features enabled by HDMI 2.0b?

• Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video

• Bandwidth up to 18Gbps

• 4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution

• Simultaneous delivery of dual video streams to multiple users on the same screen

• CEC extensions provide more expanded command and control of consumer electronics devices through a single control point

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Shield TV Version 1 har HDMI 2.0 och Shield TV Version 2 har HDMI 2.0.b
En jämförelse av dessa beteckningar fann jag på HDMI org hemsida. High Dynamic Range ska då vara skillnaden men de kanske glömde skriva det i spec för 2.0 så inget jag påstår. Någon annan vet nog bättre.

What’s new in HDMI 2.0?
HDMI 2.0 significantly increases bandwidth to 18Gbps and includes the following advanced features:

• Resolutions up to 4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution, for the ultimate video experience

What are the key advanced features enabled by HDMI 2.0b?

• Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video

• Bandwidth up to 18Gbps

• 4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution

Stämmer inte båda fick uppgradering till 2.0b via firmware..

Det är ingen direkt skillnad i mellan enheterna när det gäller pro versionen är enda skillnaden kontrollen.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Tack, då vet man detta. Då är ju version 1 bättre med sin minneskortplats och IR som inte version 2 har.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@kaput: Jag uppdaterade precis min första generation till senaste 6.3, fältet längst upp på hemskärmen visar fortfarande ett meddelande efter att jag har deaktiverat diverse notifikationer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@kaput: https://forums.geforce.com/default/topic/1035836/shield-tv/sh...

"• Adds developer option for rooted systems to always prefer full system upgrades - recommend for rooted systems"

Intressant det där med att de underlättar för rootade enheter.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det skrivs väldigt lite i tråden här om att Shielden inte automatiskt byter färgrymd (rec.709/rec.2020) beroende på vad som visas. Man kan ju tycka att en enhet som denna borde klara av att göra detta med tanke på att den marknadsförs som den bästa 4K HDR-boxen på marknaden.

Just nu använder jag 1080p 59,940Hz YCbCr 4:4:4 8-bit Rec.709 som standard, och byter till 2160p 59,940Hz YCbCr 4:2:0 10-bit Rec.2020 om jag ska kolla på 2160p 10-bit HDR material. Sen låter jag SPMC byta uppdateringsfrekvens automatiskt (SPMC är i sin tur allt inställd på 1080p 59,940Hz, och den kan byta till 2160p om Shielden är inställd på det). Som tur är kollar jag inte så mycket på 4K-material via Youtube, Netflix och andra tjänster just nu så det är en okej lösning för mig.

Sen ett litet tips; om ni har en 4K TV som ni har Shielden kopplad till, och ni mest kollar på 1080p material - använd 1080p upplösning i Shieldens inställningar även fast ni har en en TV som klarar 2160p. Om Shielden är inställd på 2160p kommer den att skala upp allt material som är i lägre upplösning, och det är dåligt. TV:n gör ett mycket bättre jobb att skala upp materialet, det är en märkbar skillnad jämfört med Shielden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@kaput: Jag uppdaterade precis min första generation till senaste 6.3, fältet längst upp på hemskärmen visar fortfarande ett meddelande efter att jag har deaktiverat diverse notifikationer.

Skrivet av backspace:

@kaput: https://forums.geforce.com/default/topic/1035836/shield-tv/sh...

"• Adds developer option for rooted systems to always prefer full system upgrades - recommend for rooted systems"

Intressant det där med att de underlättar för rootade enheter.

Försökte köra OTAn igår, ville inte riktigt iom att jag har flashat TWRP, och orkade inte klabba med att flasha originalrecoveryn. Får bli att vänta på restoreimage, plocka bort recoveryimagen från den, och flasha. Hursom körs väl vanillalaunchern för Android TV, och Google brukar väl inte ändra den sortens funktionalitet mellan minor releases. Man kanske får sätta hoppet till att man kan plocka bort det i Oreo.

Ja, la också märke till det där. Shielden är öht jäkligt lättjobbad på den fronten

Skrivet av alex5555:

Jag tycker att det skrivs väldigt lite i tråden här om att Shielden inte automatiskt byter färgrymd (rec.709/rec.2020) beroende på vad som visas. Man kan ju tycka att en enhet som denna borde klara av att göra detta med tanke på att den marknadsförs som den bästa 4K HDR-boxen på marknaden.

Just nu använder jag 1080p 59,940Hz YCbCr 4:4:4 8-bit Rec.709 som standard, och byter till 2160p 59,940Hz YCbCr 4:2:0 10-bit Rec.2020 om jag ska kolla på 2160p 10-bit HDR material. Sen låter jag SPMC byta uppdateringsfrekvens automatiskt (SPMC är i sin tur allt inställd på 1080p 59,940Hz, och den kan byta till 2160p om Shielden är inställd på det). Som tur är kollar jag inte så mycket på 4K-material via Youtube, Netflix och andra tjänster just nu så det är en okej lösning för mig.

Sen ett litet tips; om ni har en 4K TV som ni har Shielden kopplad till, och ni mest kollar på 1080p material - använd 1080p upplösning i Shieldens inställningar även fast ni har en en TV som klarar 2160p. Om Shielden är inställd på 2160p kommer den att skala upp allt material som är i lägre upplösning, och det är dåligt. TV:n gör ett mycket bättre jobb att skala upp materialet, det är en märkbar skillnad jämfört med Shielden.

Hehe, förmodligen handlar det om att den där biten är långt bortom de flesta skribenters horisont. Majoriteten är nog rätt nöjda med en enhet som är jäkligt rapp och i alla fall till synes funkar som den ska, och funderar inte vidare på detaljerna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, förmodligen handlar det om att den där biten är långt bortom de flesta skribenters horisont. Majoriteten är nog rätt nöjda med en enhet som är jäkligt rapp och i alla fall till synes funkar som den ska, och funderar inte vidare på detaljerna

Ja så är det nog Får se hur pass länge jag kommer stå ut med att byta fram och tillbaka. Kanske säljer denna och köper någon annan box som checkar alla boxar ( ).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ja så är det nog Får se hur pass länge jag kommer stå ut med att byta fram och tillbaka. Kanske säljer denna och köper någon annan box som checkar alla boxar.

Ja det är drygt att den inte klarar av det automatiskt, nog den största nackdelen med boxen och ett stort störningsmoment. Visst, det går ju att lämna den inställd på 2020 hela tiden men då ser färgerna konstiga ut vid normalt tittande så det går ju bort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Ja så är det nog Får se hur pass länge jag kommer stå ut med att byta fram och tillbaka. Kanske säljer denna och köper någon annan box som checkar alla boxar ( ).

Det ska fixas med Oreo-uppdateringen om jag förstått det rätt. Men där är problemet med Google och deras gränssnittsbyte där yttterst få appar fungerar bra... Så när det väl kommer är svårt att spekulera i.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Ja det är drygt att den inte klarar av det automatiskt, nog den största nackdelen med boxen och ett stort störningsmoment. Visst, det går ju att lämna den inställd på 2020 hela tiden men då ser färgerna konstiga ut vid normalt tittande så det går ju bort.

Ja, så synd på en annars väldigt bra produkt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det ska fixas med Oreo-uppdateringen om jag förstått det rätt. Men där är problemet med Google och deras gränssnittsbyte där yttterst få appar fungerar bra... Så när det väl kommer är svårt att spekulera i.

Jaha okej, har du läst om det i Nvidias forum?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Jaha okej, har du läst om det i Nvidias forum?

Nej, det forumet undviker jag Det är från en intervju

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/7pi8xu/some...

Oreo kommer tydligen med ett Colorspace API som ska fixa detta, så Nvidia behöver implementera detta. https://developer.android.com/training/wide-color-gamut/index...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått problem att via PLEX spela upp 4K filmer i storleksklassen 40-70 GB liggandes på en NAS eller PC?
Innan 6,3 uppdateringen har jag för mig detta funkade felfritt.
När jag testade igår så fick jag bara massa felmeddelanden "The server is not powerful enough to convert this video for smooth playback".
Filmen stannade var 30e sekund och buffra och hackade sig fram lite för att sedan spela upp 20 sekunder innan nästa buffring och felmeddelande.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Tack för tipset angående ställa in shielden på 1080p, men det ovan blev lite för tekniskt för att jag ska förstå. Jag kollar på massa 4k filmer, om du skulle formulera det i enkla ord, hur påverkar det mig?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@corb06: Kan det bero på att du kör med subtitles? Dumpa plex och kör Kodi med plexkodiconnect för att fortsätta navända ditt plexbibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Någon mer som fått problem att via PLEX spela upp 4K filmer i storleksklassen 40-70 GB liggandes på en NAS eller PC?
Innan 6,3 uppdateringen har jag för mig detta funkade felfritt.
När jag testade igår så fick jag bara massa felmeddelanden "The server is not powerful enough to convert this video for smooth playback".
Filmen stannade var 30e sekund och buffra och hackade sig fram lite för att sedan spela upp 20 sekunder innan nästa buffring och felmeddelande.

Det har något att göra med en update från Plex, om du surfar runt lite på deras forum så hittar du massor om detta( https://forums.plex.tv/discussion/281431/plex-on-shield-tv-di... Det skall dock fungera bra igen om du tar bort samtliga uppdateringar från plex.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack för tipset angående ställa in shielden på 1080p, men det ovan blev lite för tekniskt för att jag ska förstå. Jag kollar på massa 4k filmer, om du skulle formulera det i enkla ord, hur påverkar det mig?

Det om färgrymd? Ja det påverkar dig på så sätt att om du har valt en upplösning med rec.2020 till exempel, så innebär det att Shielden hela tiden använder den färgrymden. Om du då kollar på något som använder rec.709 (typ allt som inte är 2160p HDR) kommer färgerna inte att se ut som det är tänkt. Ett ganska tydligt exempel på det är ikonerna på hemskärmen. De är i rec.709, och om Shielden är inställd på rec.2020 kommer ikonernas färger att vara lite mörkare och urvattnande (eller hur man nu vill beskriva det) jämfört med hur de ska se ut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det om färgrymd? Ja det påverkar dig på så sätt att om du har valt en upplösning med rec.2020 till exempel, så innebär det att Shielden hela tiden använder den färgrymden. Om du då kollar på något som använder rec.709 (typ allt som inte är 2160p HDR) kommer färgerna inte att se ut som det är tänkt. Ett ganska tydligt exempel på det är ikonerna på hemskärmen. De är i rec.709, och om Shielden är inställd på rec.2020 kommer ikonernas färger att vara lite mörkare och urvattnande (eller hur man nu vill beskriva det) jämfört med hur de ska se ut.

Ja men det är väl bara byta mellan 1080p och 4k i shieldens inställningar som du skrev? Eller måste man starta om den hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men det är väl bara byta mellan 1080p och 4k i shieldens inställningar som du skrev? Eller måste man starta om den hela tiden

Precis, fast det är väl inte så "bara" om man måste göra det hela tiden. Sen är det egentligen inte upplösning du ska kolla på, det är färgrymden. Vanlig 4K (inte HDR) är oftast i rec.709.

För mig finns det tre optimala inställningar beroende på vad jag ska göra:

1. Play-tjänster och vanligt 1080p material = 1920x1080 59.940 Hz YUV 444 8-bit Rec. 709

2. Youtube och Gamestream = 3840x2160 60 Hz YUV 444 8-bit Rec. 709

3. UHD Bluray = 3840x2160 59.940 Hz YUV 420 10-bit Rec. 2020

Att behöva byta mellan dessa manuellt varje gång är lite drygt. Oftast håller jag mig därför till den första inställningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det forumet undviker jag Det är från en intervju

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/7pi8xu/some...

Oreo kommer tydligen med ett Colorspace API som ska fixa detta, så Nvidia behöver implementera detta. https://developer.android.com/training/wide-color-gamut/index...

Okej, håller tummarna att det kommer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Precis, fast det är väl inte så "bara" om man måste göra det hela tiden. Sen är det egentligen inte upplösning du ska kolla på, det är färgrymden. Vanlig 4K (inte HDR) är oftast i rec.709.

För mig finns det tre optimala inställningar beroende på vad jag ska göra:

1. Play-tjänster och vanligt 1080p material = 1920x1080 59.940 Hz YUV 444 8-bit Rec. 709

2. Youtube och Gamestream = 3840x2160 60 Hz YUV 444 8-bit Rec. 709

3. UHD Bluray = 3840x2160 59.940 Hz YUV 420 10-bit Rec. 2020

Att behöva byta mellan dessa manuellt varje gång är lite drygt. Oftast håller jag mig därför till den första inställningen.

Vad ska man köra på 1080p 10bit då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska man köra på 1080p 10bit då?

Det går inte att välja 1080p 10-bit i inställningarna, så du får väl använda dig av en upplösning (2160p) som har stöd för 10-bit och leva med att Shielden skalar upp materialet som är 1080p 10-bit.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Mitt stösta problemär att inte shilden klarar av en mp3u fil på 2,3mb från enleverattör som inte får nämnas här. Var tvungen att editera bort en del.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det går inte att välja 1080p 10-bit i inställningarna, så du får väl använda dig av en upplösning (2160p) som har stöd för 10-bit och leva med att Shielden skalar upp materialet som är 1080p 10-bit.

Nu kan jag inte testa då jag är bortrest, men vad ger "bäst" bild 1080p 8bit uppskalad av tvn eller 1080p 10bit uppskalad av shielden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man kör Viaplay genom Shielden. Ska det vara 60hz eller 50hz på inställningar? Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@anon76929: Har du lust att dela med dig av denna till oss som är nyfikna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När man kör Viaplay genom Shielden. Ska det vara 60hz eller 50hz på inställningar? Tack.

50hz

Permalänk
Inaktiv

@backspace:
Ja det kunde jag göra, men regelverket här förbjuder mig att göra det. Flashback https://www.flashback.org/p59818754 inlägg 1040 kan geen vägledning

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte testa då jag är bortrest, men vad ger "bäst" bild 1080p 8bit uppskalad av tvn eller 1080p 10bit uppskalad av shielden?

Om man föredrar bra uppskalning eller lite finare färgskala/större färgrymd (antar att du med 10-bit också menar att det är rec.2020) är subjektivt, men jag hade nog valt bra uppskalning (1080p 8-bit uppskalad av tv:n).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Netflix 5.1 ljud är fruktansvärt att lyssna på? Kör istället TV-appen eller från datorn. Kodi från Shield TV låter perfekt. Har Shield TV kopplat direkt i förstärkaren.

Visa signatur