Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk

Är det bara dessa usb stickor som funkar med shield? https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4334

Vet någon om någon Samsung sticka funkar? Ska tydligen bli enorma värme problem om man använder fel sticka.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det bara dessa usb stickor som funkar med shield? https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4334

Vet någon om någon Samsung sticka funkar? Ska tydligen bli enorma värme problem om man använder fel sticka.

Det är rekommendationer ifrån nvidia, bara att testa med din samsung-sticka. Du borde få ett varningsmeddelande när du lägger till stickan och den skulle ha för dålig prestanda. --> https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4053/rela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det bara dessa usb stickor som funkar med shield? https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4334

Vet någon om någon Samsung sticka funkar? Ska tydligen bli enorma värme problem om man använder fel sticka.

Att de blir varma är snara beroende vilken port du använder eftersom utblåset sitter väldigt nära en av usb ingångarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Killbom: Faktiskt har Star Trek Discovery inte 4K men HDR. Men i mitt tycke bättre HDR än de andra urvattnade 4K HDR bild-skräp Netflix bjuder på som troligen är SDR i grunden om jag inte räknar in Okja där jag tycker HDR 4K är fantastisk. Men tycker Amazon Video ligger steget före. Synd att innehållet inte motsvarar bildkvaliteten på den tjänsten.

Detta får jag tex på PC med Okja och Star Trek.
https://s5.postimg.org/9aounbrzb/okja.jpg
https://s5.postimg.org/mrlt62k9j/startrek.jpg

Har kollat en del trådar som exempel denna som påstår att Netflix inte har licens på att sända Star Trek Discovery i 4K. En användare trodde det berodde på att CBS senare vill släppa en Blue Ray utgåva i 4K HDR "It is a CBS show that is licenced to Netflix for regions outside of the US and Canada".

Att Star Trek Discovery inte är 4K ser jag också när jag mäter nätverkshastigheten om jag kör i Edge. 60-70 Mbps buffring på 4K filmen Bright och 20-30 Mbps buffring på Star Trek Discovery utan att slått på HDR i Windows.

Om du kör din tv remote i cec läge så kan du trycka info på den i shield netflix och se stream info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

@Sleaze: Fungerar inte med Anynet+(HDMI-CEC) Min Samsung ks7005 visar bara sin uppskalning. Men har för mig att jag lyckats få Neflix info även på Shield men kommer inte ihåg hur.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får Dolphin Emulator att fungera genom Steam Link i GameStream?

Får bara error när jag försöker starta spelen genom Shielden men funkar hur bra som helst om jag startar dom på datorn. Steam Link appen i TVn funkar också utan problem men köpte liksom Shield TVn för att få allt i ett.

Permalänk

Hur bra funkar det att stream till tv:n från sin dator? Jag har en Steam Link inkopplad på den trådade nätverket och det fungerar ok på äldre spel och spel som inte kräver jättestor precision med tex nya Doom blir det aningen för mycket lagg.
Är det bättre på nvidia shield?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur bra funkar det att stream till tv:n från sin dator? Jag har en Steam Link inkopplad på den trådade nätverket och det fungerar ok på äldre spel och spel som inte kräver jättestor precision med tex nya Doom blir det aningen för mycket lagg.
Är det bättre på nvidia shield?

Streamar spel trådlöst i 4k utan problem. Kör dock inga fps-spel. Har testat GTA, Need for Speed, Dragon age 3, South Park, mass effect Andromeda och några fler liknande spel. Det kan hacka till ett kort ögonblick ibland men det händer inte så ofta och det är så lite att det inte är spelförstörande på något sätt.

Edit: Bara för det tappade precis shielden kontakt med datorn när jag spelade Need for Speed.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@NoArmsButCookies: Kör både shield och link. Shielden fungerar mycket bättre vid högre upplösningar på vissa spel.

Permalänk

Ok men det verkar ju ändå som det funkar ok med lite slöspelande när man känner för det.
Kanske blir en shield längre fram då! Tack för inputen!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Går det inte ställa in kvalité på Viaplay appen på Shielden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Peachzor:

Jag har modem, ansluten till router, router ansluten till shield med kabel, shield ansluten till TV'n i ena rummet. I andra rummet har jag dator med massa 4K HDR filer på HDDn som är ansluten till router/nätverket genom 5Ghz Wi-FI.

Kan jag då dela ut HDD på nätverket och få shielden (via Kodi/SPMC) att spela upp detta på TV'n utan lagg, med Wi-Fi? Eller är ethernet/kabel ett måste för stora 4K filer med hög bitrate? Sen är det några specialla inställnignar man måste kryssa i för att få detta att fungera?

Jag har också möjlighet att ändra om så att datorn ansluts till routern/nätverket med ethernet/kabel, men då ansluts shield:en till nätverket med Wi-fi. Vet inte vilket som blir effektivast, eller om det blir ngn skillnad öht.

Precis fått hem min och provade att spela upp 4K genom Kodi trådlöst 5ghz och verkade funka strålande! Hinner tyvärr inte testa mer ikväll eller i helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag vill starta med plex i mitt hem. Har kört KODI i massa år nu och är trött på gränssnittet!
Jag funderar på:
Plex SHIELD pro - Som server och spelare
Synology ds218j med WD Red 8tb - Lagra alla filmer

Gifter detta sig? Klarar jag 4k om jag använder SHIELDEN som server med en ganska "intro"-NAS?

Permalänk

Vilken hdmi kabel ska man ha från shielden till tv om man ska köra 4k, för alla kablar klarar inte 4k va? Kör med en ICIDU Ultra HDMI kabel atm.

Tror ni shielden ger bättre bild om man kör netflix från den jämfört med tvn som är en oled OLED55B7.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleaze:

Om du kör din tv remote i cec läge så kan du trycka info på den i shield netflix och se stream info.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av yrfhar:

@Sleaze: Fungerar inte med Anynet+(HDMI-CEC) Min Samsung ks7005 visar bara sin uppskalning. Men har för mig att jag lyckats få Neflix info även på Shield men kommer inte ihåg hur.

https://thumb.ibb.co/jXg0wb/54831.jpg

Ska testa dettaråd:

  • Plug in a keyboard and press F4. It will bring up the video stats. Resolution, bitrate etc

Japp, 4K UHD HDR fast det inte står i Netflix infon. Dock fundersam varför bitraten är samma på HDR material och SDR material = runt 15,3 Mbps konstant.

Skrivet av blue eyed devil:

Vilken hdmi kabel ska man ha från shielden till tv om man ska köra 4k, för alla kablar klarar inte 4k va? Kör med en ICIDU Ultra HDMI kabel atm.

Tror ni shielden ger bättre bild om man kör netflix från den jämfört med tvn som är en oled OLED55B7.

Jag kör med en gammal, tror jag, billig HDMI kabel. Tror inte det gör något eftersom den bara är en halvmeter. Får 4K UHD -HDR - ATMOS med Kodi/Plex.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Kan någon bekräfta att sandisk ultrafit funkar som extern storage.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilken hdmi kabel ska man ha från shielden till tv om man ska köra 4k, för alla kablar klarar inte 4k va? Kör med en ICIDU Ultra HDMI kabel atm.

Tror ni shielden ger bättre bild om man kör netflix från den jämfört med tvn som är en oled OLED55B7.

Du får inte Dolby Vision via Shield.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja. Jag skulle avråda alla som funderar på en shield just nu att köpa. Anledningen är att den inte stödjer Dolby Vision (än) och att det fortfarande är problem med automatisk switching av colorspaces.
Har du endast en HDR10 TV så gäller detta inte dig dock. Förvänta er heller inte att ni kommer kunna game:a utan _extremt_ märbart inputlag, både från kontrollern men även från källan som strömmer innehållet. Förhoppningsvis kommer Steam-appen att lösa detta.

För de vanliga apparna funkar den bra, samt för sånt som Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Nja. Jag skulle avråda alla som funderar på en shield just nu att köpa. Anledningen är att den inte stödjer Dolby Vision (än) och att det fortfarande är problem med automatisk switching av colorspaces.
Har du endast en HDR10 TV så gäller detta inte dig dock. Förvänta er heller inte att ni kommer kunna game:a utan _extremt_ märbart inputlag, både från kontrollern men även från källan som strömmer innehållet. Förhoppningsvis kommer Steam-appen att lösa detta.

För de vanliga apparna funkar den bra, samt för sånt som Plex.

Beror snarare på bluetooth kontrollern den gamla wi-fi kontrollern har ingen märkbar input lag har båda..

Sen kommer du alltid ha lite input lag sålänge du streamar spelar ingen roll om det är gamestream app eller steam app..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Nja. Jag skulle avråda alla som funderar på en shield just nu att köpa. Anledningen är att den inte stödjer Dolby Vision (än) och att det fortfarande är problem med automatisk switching av colorspaces.
Har du endast en HDR10 TV så gäller detta inte dig dock. Förvänta er heller inte att ni kommer kunna game:a utan _extremt_ märbart inputlag, både från kontrollern men även från källan som strömmer innehållet. Förhoppningsvis kommer Steam-appen att lösa detta.

För de vanliga apparna funkar den bra, samt för sånt som Plex.

beror ju lite på användningsområdet.
Jag som ser via Plex, 1080p med dts-hd/atmos/dts:x tycker att Shield är den BÄSTA enheten där ute och värd varenda krona. har kört många olika.
när jag tar steget upp till hdr/vision så är det möjligt att jag ändrar utlåtandet. men beror ju som sagt på användningsområde. har aldrig spelat på min shield

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Sen är jag ganska besviken på bildkvaliten när jag kör streamat material från NAS, MKV, BD etc... får mycket bättre bild genom Zappiti mediaspelare, bilden känns mer smooth i panoreringar genom Zappitin också... :/
Sen med netflix får jag bättre bild genom UHD spelare från Samsung... som också ändrar till rätt hz, blir tex 23.976hz när det ska va det...
Så Shielden har åkt in i sovrummet... trodde den skulle ta över dom två spelarna gällande streaming av egen film och netflix... men den får göra sitt lilla jobb vid sovrumsTVn istället...

Permalänk
Medlem

@Harddrive: SPelar mycket på shielden och märker ingen inputlag alls. Känns som att sitta vid datorn.
Känslan är som att spela konsol fast med vassare grafik.

Uppmätt lagg är ett par ms. Kör iofs trådat GB-lan.

Permalänk
Medlem

@Dagwed: Märker du inget lagg bara av att navigera i menyer med handkontroll på själva shield? (Utan något spel startat)

Skrivet av jimjans:

Visste inte att det fanns olika versioner? Förstod inte rikigt vad du menar, finns det en kontroll som är lite bättre än den andra?

Permalänk
Medlem

@Harddrive: När jag använder ps4 dualshock 4v2-kontrollen laggar det massor. Shield tappade stöd för denna när v2 kom. Med en x-input kontroller som shields egna eller xbox laggar det inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Dagwed: Märker du inget lagg bara av att navigera i menyer med handkontroll på själva shield? (Utan något spel startat)

Ja den första släpptes med en kontroll som använder wifidirect teknik .

Här ett litet test https://youtu.be/q1Da6MMlSmc

Permalänk
Medlem

Tja! Vad får ni för nedladdningshastighet samt uppladdningshastighet via wifi på eran nvidia shield?

Jag har 100/100 med en RT-AC68U och får riktigt kass nedladdningshastighet. 20-30Mbps och 90+ på uppladdning. Har alltid kört wifi och inte upplevt några problem men den senaste veckan började filmer och annat buffra så jag kollade hastigheten och fick dessa resultat.

Försökt felsöka och testa olika inställningar i routern men det gick inte bra. Samma resultat eller sämre fick jag.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@kiim: WiFi vet jag inte, kör med trådat. Nvidia är inte lika snåla som Apple med APTV 4 som bara bjöd på 100Mbps och väntade en modell att tillåta 4K + HDR.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@kiim: WiFi vet jag inte, kör med trådat. Nvidia är inte lika snåla som Apple med APTV 4 som bara bjöd på 100Mbps och väntade en modell att tillåta 4K + HDR.

Provade med trådat och förvånade nog så får jag dessa resultat. Vart ska man börja felsöka?? På PCn får jag ut 100/100. Kan det vara nvidian som knasar?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Provade med trådat och förvånade nog så får jag dessa resultat. Vart ska man börja felsöka?? På PCn får jag ut 100/100. Kan det vara nvidian som knasar?
https://i.imgur.com/a0kkKeZ.jpg

Vad använder ni för app?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad använder ni för app?

Appen heter Analiti, du hittar den i Google Play Store för nvidia shield tv

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |