Permalänk

LibreOffice?

Kanske fel plats att skriva detta, får testa här.

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta program. Vill spara pengar för tillfället och undrar om LibreOffice är ett bra "Office-substitut?

Den är väl kompatibel med Word-dokument? Då jag i huvudsak är intresserad av Word.

Sen undrar jag om programmet är "säkert"? Alltså, virus och spionprogramfri? Så att man slipper problem efter en ev. nedladdning.

Tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wanttolearn:

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta program. Vill spara pengar för tillfället och undrar om LibreOffice är ett bra "Office-substitut?

Den är väl kompatibel med Word-dokument? Då jag i huvudsak är intresserad av Word.

Sen undrar jag om programmet är "säkert"? Alltså, virus och spionprogramfri? Så att man slipper problem efter en ev. nedladdning.

Tacksam för lite hjälp!

Det är ett säkert program om du laddar ner det från deras officiella platser och skillnaderna mot MS office är mestadels inget du märker av som privatanvändare, det mesta är kompatibelt bara du väljer att spara i rätt format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett säkert program om du laddar ner det från deras officiella platser och skillnaderna mot MS office är mestadels inget du märker av som privatanvändare, det mesta är kompatibelt bara du väljer att spara i rätt format.

Tack för svaret. Så jag ska alltså gå in på deras sida och ladda ner därifrån? Så då är den alltså virus och "spionfri"?

Permalänk

Bytte office efter många år till libreoffice. Allt fungerar väl så vitt jag märkt. Jag är ganska petnoga med sådant.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Bytte till Libreoffice i början på detta år på jobbet. Fungerar utmärkt för våra behov. Tycker gränssnittet inte är så snyggt så jag la till office 2013 tema. http://charliecnr.deviantart.com/art/Office-2013-theme-for-Li...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Moderator
Moderator

Har kört LO i bortåt fem år skulle jag tro, numera är det ytterst sällan några kompabilitetsproblem, förutsatt att man inte blandar olika officesviter hejvilt när man redigerar.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Jag har nu kört LibreOffice 1 år på högskolan.
Har åtminstone skrivit runt 10 rapporter och det har fungerat galant förutom en gång då det var svårt att redigera en mall som rapporten skulle ha, tog några minuter att klura ut.

Men känner jag att jag vill betala för Office-paketet med mina behov? Nej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wanttolearn:

Tack för svaret. Så jag ska alltså gå in på deras sida och ladda ner därifrån? Så då är den alltså virus och "spionfri"?

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det finns en generell svar på frågor kring vad man behöver ha och det är att om man ens ställer frågan så räcker det med det billigaste. Detta gäller inte precis allt, men när prisskillnaden på valen är stor så är ofta produkterna för olika målgrupper.

Nå Libra Office eller to.m. google docs klarar sig majoriteten av alla datoranvändare idag för, hade det inte varit för att Microsoft Office hade varit så dyr så hade jag dock rekommenderat denna.
T.ex. 1400kr för en licens av snålaste versionen, har man då fler datorer så blir det dyrare. -Ja det går även att prenumerera på 365. Men jag förstår inte Microsofts logik i att ta så mycket för privatpersoner när det finns för många bra gratisalternativ.

Angående kompatibiliteten så är det ungefär som mellan en windows och en linuxdator, de båda kan surfa in på samma internetsidor och vissa användare kan man säga att de i princip är helt kompatibla med varandra, men ju mer avancerade saker man använder ju större problem får man.
Men majoriteten av office-användarna använder dock bara word, excel till att skriva in ren text, kanske lägga in en bild, skriva någon enklare formel utan vba och då går det med vilken som. För professionella användare så är det ett megastort problem nu när folk börjar gå över till 64bitars Office och man får göra om mängder med word och excelblad för att få dem att fungera, men detta berör som sagt inte vanliga användare ett dugg. (64 och 32 bindning till OLE är det främsta problemet)

*edit*
Ändrade till prenumerera.

Permalänk
Expertgissare

Har använt LibreOffice sedan starten, då i början var kompatibiliteten lite si sådär, men nu för tiden är det inga konstigheter att öppna och redigera Microsoft Word dokument.

Du behöver inte var orolig för virus, spionprogram eller annat om du laddar hem det från deras egna hemsida
Här har du deras Svenska sida https://sv.libreoffice.org/

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Libreoffice är väl inte super, fungerar bra för att vara gratis. Ladda ner det bara från deras hemsida.

Om du orkar lära dig något nytt så kan du prova Latex (proTeXt). Lite jobbigt i början, fast allt blir mycket bättre än Office någonsin skulle kunna göra.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra produkt för att vara gratis. Rekommenderar den till alla framför att gå och betala för Office. Företag kan betala, borde vara fri för hemkonsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns en generell svar på frågor kring vad man behöver ha och det är att om man ens ställer frågan så räcker det med det billigaste. Detta gäller inte precis allt, men när prisskillnaden på valen är stor så är ofta produkterna för olika målgrupper.

Nå Libra Office eller to.m. google docs klarar sig majoriteten av alla datoranvändare idag för, hade det inte varit för att Microsoft Office hade varit så dyr så hade jag dock rekommenderat denna.
T.ex. 1400kr för en licens av snålaste versionen, har man då fler datorer så blir det dyrare. -Ja det går även att premiera på 365. Men jag förstår inte Microsofts logik i att ta så mycket för privatpersoner när det finns för många bra gratisalternativ.

Angående kompatibiliteten så är det ungefär som mellan en windows och en linuxdator, de båda kan surfa in på samma internetsidor och vissa användare kan man säga att de i princip är helt kompatibla med varandra, men ju mer avancerade saker man använder ju större problem får man.
Men majoriteten av office-användarna använder dock bara word, excel till att skriva in ren text, kanske lägga in en bild, skriva någon enklare formel utan vba och då går det med vilken som. För professionella användare så är det ett megastort problem nu när folk börjar gå över till 64bitars Office och man får göra om mängder med word och excelblad för att få dem att fungera, men detta berör som sagt inte vanliga användare ett dugg. (64 och 32 bindning till OLE är det främsta problemet)

"premiera"... Prenumerera?

TS: Kör på, det tror jag att du klarar dig utmärkt med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Otroligt bra produkt för att vara gratis. Rekommenderar den till alla framför att gå och betala för Office. Företag kan betala, borde vara fri för hemkonsument.

Jag tror att Microsoft skulle gilla något sådant.. För att folk använder andra officeprogram hemma kan bidra till att de använder andra på jobbet.

Jag undrar hur många privatpersoner som köper vanliga Office hemma?
Jag skulle tro att det främst är professionell officeanvändare och folk som inte vet vad de gör, men professionell officeanvändare så syftar jag även på folk som är mycket beroende av att inget ändras. Liksom skriver man ett worddokument på en dator och öppnar det i en annan dator med samma wordversion så behöver det ej se helt samma ut.
Men då ska man egentligen använda andra program som Latex och indesign om man är så känslig.

Skrivet av Dreijer:

"premiera"... Prenumerera?

TS: Kör på, det tror jag att du klarar dig utmärkt med.

Korrigerat och jag håller med. För som jag nämnde, ställer man ens frågan om Libra Office duger åt en så tillhör man garanterat gruppen där programmet gör detta alldeles utmärkt!

*edit*
Nu är jag ingen student och har dålig koll på deras erbjudande, men kan inte studenter skaffa Microsoft Office helt gratis idag https://products.office.com/sv-se/student/office-in-education Så för studenter kan Microsoft Office vara ett bra val om det nu är gratis.

Permalänk
Medlem

Finns även online-office i onedrive vilket är en skalad version

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Tacksam för lite hjälp!

Kör på libreoffice!
Själv lirar jag LaTeX för all dokumenthantering

Skrivet av Sisyfos:

Jag har nu kört LibreOffice 1 år på högskolan.
Har åtminstone skrivit runt 10 rapporter och det har fungerat galant förutom en gång då det var svårt att redigera en mall som rapporten skulle ha, tog några minuter att klura ut.

Men känner jag att jag vill betala för Office-paketet med mina behov? Nej.

Har du inte tillgång till dreamspark ? Där får du ju office gratis.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av N0iZE:

Har du inte tillgång till dreamspark ? Där får du ju office gratis.

Jo det har jag, men där finns inget Office-paket för mig inte.
Kollade en gång till för säkerhets skull.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla med jobbet också så ni inte faktiskt har Microsoft HUP...
Bra många företag har det och glömmer informera

Permalänk
Medlem

Många säger att kompatibiliteten mellan word/excel och libreoffice är bra, och det stämmer kanske med enkla filer, men jag tycker tvärtom.
Flera filer jag öppnat som skapats i word/excel har inte fungerat eller sett lika snygga ut i Libreoffice.

Jag använder mig av WPS Office istället som jag tycker jag har bäst kompatibilitet med word/excel-filer av de gratisprogram som finns ute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Många säger att kompatibiliteten mellan word/excel och libreoffice är bra, och det stämmer kanske med enkla filer, men jag tycker tvärtom.
Flera filer jag öppnat som skapats i word/excel har inte fungerat eller sett lika snygga ut i Libreoffice.

Jag använder mig av WPS Office istället som jag tycker jag har bäst kompatibilitet med word/excel-filer av de gratisprogram som finns ute.

WPS Office kör jag på ena androiden och den fungerar bra där.

Annars angående hur bra något fungerar beror på vad man gör, för min del skriver jag som en kratta så om word-ersättaren ändrar något så kanske det blir bättre än vad det var innan. hehe Men många lever idag på att just skriva och då har de höga krav och bör ha samma wordversion som på jobbet.

För min del är det programmeringen som ej fungerar och man får koda om. Visst det går, men det är lite på samma sätt som att säga att man kan skriva ut alla hundratals sidor från program Word och manuellt skriva in dem igen i den nya ersättaren.
Ett problem med programmeringen är att det motsatta gäller, kodar man i Libra och ska ha in det i Microsoft Office så har man en fin helg framför sig om det är några hundratals rader kod.

Så om man ska göra mer avancerade dokument/excelblad så får man välja plattform, precis som mer avancerade datoranvändare får välja OS:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jo det har jag, men där finns inget Office-paket för mig inte.
Kollade en gång till för säkerhets skull.

Antar att du har någon form av studentmail ?

Isf ska du kunna logga in på outlook och därifrån hämta office. Så funkar det där jag pluggar

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Tack för svaren. Såg att man som student kan få gratis Office men onlineversion. Någon som vet hur det funkar? Betyder det att man inte kan spara något på sin dator om man använder Word? Är det säkert i sådana fall?

Blev kanske lite off-topic (?) men jag tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Tack för svaren. Såg att man som student kan få gratis Office men onlineversion. Någon som vet hur det funkar? Betyder det att man inte kan spara något på sin dator om man använder Word? Är det säkert i sådana fall?

Blev kanske lite off-topic (?) men jag tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd.

Borde det inte vara office365? Alternativt att du måste använda det i webläsaren? En gissning bara. Men du ska kan skriva och spara offline, annars skulle jag inte använda det. Själv är jag väldigt anti mot sånt. Har inget emot att betala varje månad (lite som netflix etc) men att allt finns lokalt och inte är insnurrat i internet bläh.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Begriper inte varför hemanvändare fortfarande betalar multum för MS Office. Klarade gymnasiet utmärkt med Office 2000 för drygt ett decennium sedan, därefter har det varit OpenOffice, NeoOffice samt *dum-dum* Apple Pages.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Hos den kund jag sitter hos körs en blandad miljö av MS Office och LibreOffice utan problem.
Kompatibilititetsproblemen ligger oftast i hur MS Office hanterar mallar och fonter.

Permalänk
Medlem

För hemmabruk är Libreoffice utmärkt. I jobbet är det lite lurigare för det cirkulerar ofta en hel del komplicerade Excelark och Wordmallar, och en del av dom strular med Libreoffice.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker skiljegränsen hemanvändare och företag är lite missvisande många gör, då de flesta mindre företag i landet klarar sig hur bra som helst med alla gratisalternativ av Office som finns. Detsamma gäller såklart hemanvändare även när de skriver på dokument till arbetet.

Skillnaden ser jag mer som "professionella användare" och vanliga, även om vanliga användare kan behöva ändra dokument som är gjord av professionella och kompatibiliteten måste behållas.

Microsoft Office kan jämföras med Adobe Photoshop, där alla användare behöver ej köpa/hyra Photoshop, det som skiljer användarna åt är ej om de är företag eller ej utan vilken nivå de bearbetar bilder. -Där man som sagt kan välja att köra en konkurrents version om man håller sig till denna, men växla fram och tillbaka för en och samma bild blir ej bra.

kompabilitetsproblemen ser jag främst när det blir programmering iblandad och det går göra nästan vad man vill i Officeprogrammen. T.ex. denna chattklient i excel, som inte alls är svår att konvetera till Word för den som har tid:
http://www.idg.se/2.1085/1.665090/bygg-chattklient-excel?quer... Och väldigt många av oss lite mer erfarna officeanvändare har gjort betydligt mer avancerade saker i office än denna chatklient för privatbruk.
-Liksom VB var typ the shit början av 2000 talet för lågbudget utveckling, många är skitgrymma på detta språk och de ar riktigt kodat lös i Office VBA.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt Office 2016 Home & Student på ebay för 150 kr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@NoWin: Ja, det är väl kanske där problemet ligger. Använder man sig mycket av lite mer avancerad formatering i dokumentet så finns det mer som kan tolkas fel av det konkurrerande programmet. Sparar du dessutom i ett mer Office-specifikt format så krånglar du till det för de andra programmen än om du hade nöjt dig med ett annat (äldre?) format som gratisprogrammen/t klarar av bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Skrivet av fragwolf:

Borde det inte vara office365? Alternativt att du måste använda det i webläsaren? En gissning bara. Men du ska kan skriva och spara offline, annars skulle jag inte använda det. Själv är jag väldigt anti mot sånt. Har inget emot att betala varje månad (lite som netflix etc) men att allt finns lokalt och inte är insnurrat i internet bläh.

Den enda gratis onlineversion jag känner till är den Microsoft har på www.hotmail.com / www.outlook.com som körs i webbläsaren.

När man loggat in ser man till vänster om Outlook logon en blå ruta med vita mindre rutor. Tyck på den för att få Office och andra saker från Microsoft.

Gratis mail kontot (man kan skapa) är samma gratis Microsoft kontot man kan använda för att logga in på datorer med Windows 8.x och 10. Filerna borde finnas under OneDrive.

Jag håller med fragwolf om att vilja ha allt lokalt av flera skäl.