Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

@heatm: dem satt förmonterade , dock den som satt i mitten var inte som dem andra distanserna , den var typ som en distans fast med en liten sak som stack upp , så i moderkortet sticker de upp en liten pigg på typ nån milimeter , ist för att man satte dit en skruv , antog att de var för att man skulle passa in moderkortet lättare , förskökte skruva loss den men lyckades inte .. men asså har ingen aning om vafan felet kan vara , allt lyser i datorn men trycker man på power buttom händer inte ett skit :S blir så lack

Då är det bara att börja demontera och göra kartong-tricket du blivit tipsad om ovan. Använd en ramsticka. Funkar inte den, byt till den andra. Funkar inte det så kolla pinnarna på moderkortet i CPU-sockeln. Testa även med ditt andra nätagg.

Du kan även testa att plugga ur kontakterna till reset, on, osv ur moderkortet och starta genom att 1. kortsluta de två pinnarna till power sw. 2. Starta med den stora röda knappen som sitter på moderkortet. Detta kan du göra innan du monterar ur allt. Anledningen till detta är för att vara säker att det inte är något som är kortslutet i chassits knappar. Värt ett försök.

Sånt här suger pung ja. Så förstår dig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

ska testa allt de du skrev senare sen !! btw vad menar alla med pinnarna till cpun ?? menar ni dem pinsen som sitter på processorer ? för på den skylake processorn jag köpte sitter inga pins på utan den är helt platt så de var i princip bara lägga den ner , behövde inte lixom fippla med att pinsen ska ner i alla dem hålen

Permalänk
Medlem

hmm en sak jag märkte med min nuvarande jämfört med min nya dator är att ström sladdarna till alla fläktar är kopplade in i moderkortet på min nya dator men i min gammla har jag ström kablar direkt från psun till fläktarna ? kan de vara nåt ? tänkte ifall den inte vill starta pga de ? dock borde la dem få ström ändå från moderkortet .. fuck idk

Permalänk
Skrivet av Kp57:

hmm en sak jag märkte med min nuvarande jämfört med min nya dator är att ström sladdarna till alla fläktar är kopplade in i moderkortet på min nya dator men i min gammla har jag ström kablar direkt från psun till fläktarna ? kan de vara nåt ? tänkte ifall den inte vill starta pga de ? dock borde la dem få ström ändå från moderkortet .. fuck idk

du har tagit bilder förut så du kan väl göra det igen ? hur har du kopplat strömmen till kylaren ?

moderkortspinnarna som sitter under processorn är känsliga är inte dom helt rätt så kan det bli fel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kp57:

ska testa allt de du skrev senare sen !! btw vad menar alla med pinnarna till cpun ?? menar ni dem pinsen som sitter på processorer ? för på den skylake processorn jag köpte sitter inga pins på utan den är helt platt så de var i princip bara lägga den ner , behövde inte lixom fippla med att pinsen ska ner i alla dem hålen

Pinnarna sitter i moderkortssockeln. Har man inte det klart för sig är det väldigt lätt att göra fel vid monteringen och skada dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

ska testa allt de du skrev senare sen !! btw vad menar alla med pinnarna till cpun ?? menar ni dem pinsen som sitter på processorer ? för på den skylake processorn jag köpte sitter inga pins på utan den är helt platt så de var i princip bara lägga den ner , behövde inte lixom fippla med att pinsen ska ner i alla dem hålen

Menar alltså pinnarna på moderkortet. De som sitter i den sk CPU-sockeln som du stoppar CPU'n i.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Powerled + är vriden åt "fel" håll. Du har inte vridit powerBTN också?

Ta bättre bilder på System panel connector (20-5 pin PANEL)

Permalänk
Medlem

ehm nu så är den igång helt jävla random ... eller aa random vet jag inte men tog ur allting och gjorde om .. som man brukar säga "gör om gör rätt" så antar att de var de jag gjorde ?! anyway sitter på den just nu och ska ba gråta lite över att jag ska behöva instrallera alla drivrutiner osv sen iväg å supa å ta dem problemen imorn HADE

Permalänk
Medlem

btw är de smidgast att ta ur min dvd läsare från min förra dator å sätta i denna jag har nu å instrallera alal drivrutiner på skiva och sen ta ur dvd läsaren igen ,, eller är de lika simpelt att hitta dem på nätet ? aldrig instrallerat dem så via nätet förr vad jag kan minnas iaf

Permalänk
Medlem

Windows update kommer typ hitta det mesta, kan vara så att grafikkortets drivisar behöver uppdateras manuellt bara.

Kan rekommendera typ ninite.com för att installera alla standardprogram om du inte redan gjort det också.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

vadå så jag behöver inte instrallera all asus shit som är på den skivan ? gött såfall , då drar jag ba ner nvidia experience eller vad de heter å laddar ner drivrutinerna därifrån

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kp57:

vadå så jag behöver inte instrallera all asus shit som är på den skivan ? gött såfall , då drar jag ba ner nvidia experience eller vad de heter å laddar ner drivrutinerna därifrån

Även om du skulle vilja ha ASUS extra grejer så lär de finnas att ladda ner på deras hemsida, ibland även i nyare versioner än de som kommer på skivan.

Du kan hitta det mesta i form av drivers etc här: https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/HelpDesk_...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Har du kopplat in f-panelen rätt som styr bland annat start knappen på datorn , finns hur man ska koppla dom i manualen.

EDIT:såg att det löste sig

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@KnapptEnHammock: afan jag hade den fel först ( dock var de inte felet men men ) men de löste sig ändå sen. Tack för hjälpen