Compaq Prosignia 300

Permalänk
Medlem

Compaq Prosignia 300

Hej!
Jag upptäckte hemma en rätt retro server.
En Compaq Prosignia 300.
specs
Osäker på dess specs, framför allt CPU hastigheten, har för mig att det faktiskt är 160 MHz, men det är antagligen fel. Vet att den startats någon gång för många år sedan och då fungerade den.

Men till min fråga.
Kan en sådan användas till något idag? Typ retrospel, eller dylikt.

Har inte riktigt bestämt mig vad jag skall göra med den än.

Med vänlig hälsning
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Det integrerade grafikkortet är lite risigt ens för spel från Pentium-eran, men i övrigt är det inget fel med den tror jag

Kolla vad den har för expansionsplatser och proppa i ett bättre grafikkort och ett ljudkort så borde det bara vara att tuta och köra sen.

Permalänk
Medlem

Jo, nog går det att lira retrospel på den, och den duger förstås om det handlar om att spela på den bara för att ha den till något, men samtidigt kan det också sägas att till retrospelande skulle något custombyggt kunna vara mer ändamålsenligt.

I och med att maskinen tycks vara byggd med typiska server-OS i baktanke får man räkna med att det kan bli knepigt att få igång alla delar av hårdvaran under DOS. Vill dock inte hålla med föregående skribent angående grafiken, CL-GD5424 är långt ifrån hopplöst. Det mesta lirar med det. Räcker med att fixa nåt vettigt ISA-ljudkort, vill du göra det enkelt för dig kan du sikta på ett SB16 eller AWE32/64.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

Det integrerade grafikkortet är lite risigt ens för spel från Pentium-eran, men i övrigt är det inget fel med den tror jag

Kolla vad den har för expansionsplatser och proppa i ett bättre grafikkort och ett ljudkort så borde det bara vara att tuta och köra sen.

Skrivet av kaput:

Jo, nog går det att lira retrospel på den, och den duger förstås om det handlar om att spela på den bara för att ha den till något, men samtidigt kan det också sägas att till retrospelande skulle något custombyggt kunna vara mer ändamålsenligt.

I och med att maskinen tycks vara byggd med typiska server-OS i baktanke får man räkna med att det kan bli knepigt att få igång alla delar av hårdvaran under DOS. Vill dock inte hålla med föregående skribent angående grafiken, CL-GD5424 är långt ifrån hopplöst. Det mesta lirar med det. Räcker med att fixa nåt vettigt ISA-ljudkort, vill du göra det enkelt för dig kan du sikta på ett SB16 eller AWE32/64.

OK. Så det går alltså. Jag har inte tänkt mig göra det själv utan tänkte att man skulle skänka/sälja den till någon intresserad istället för att slänga den på tippen tex. Men ville kolla om det gick.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.