Testpilot: Synology Diskstation DS216Play

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology Diskstation DS216Play

En liten kompakt enhet som gör saker giganterna inte klarar. Det är vad Synology har slängt ihop med DS216Play med stöd för 4K, RAID och beprövad mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett problem i mjukvaran kan vara stödet på vanliga program, däribland finns inte stöd för VLC. Å andra sidan fungerar den också som vilken hårddisk som helst och då kan man använda vilket program man vill. Men gör man det missar man också poängen med omkodning direkt på NAS:en.

Använd Kodi?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

förvånad att den där cpun ens fixar att omkoda överhuvudtaget.

men antingen har du fått ett bra exemplar eller så har jag fått ett dåligt. jag har en med 2x 8tb reds installerade och när dom väl är igång så låter det som hårddiskarna försöker såga sig igenom chassit. har fått ställa 6kg böcker på toppen av den för att den inte ska låta som fan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Riktig kass skrivning där, har själv en Ds214Play och når utan problem ~90MB/s skrivning i Raid5 samt 117 MB läsning.

Säker på att du inte begränsas av din egna dators läshastighet på dessa filer bland annat, Wifi eller andra störningar?

T.e.x här ett snabb test med en 2GB fil, detta mot en nas som har 1TB ledigt av 16TB.
Skrivning: http://www.mugimugi.org/ds214playwrite.png
Läsnning: http://www.mugimugi.org/ds214playread.png

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Har själv en DS1515+ och även med den så kan man klaga på ljudvolymen. De små 80mm fläktarna låter förbannat mycket men så flyttar de också mycket luft, även på "tyst" läge.
Något jag har uppmärksammat är att det finns någon typ av obalans i chassit som jag kan koppla till fläktarna. Det börjar skorra och ha sig men byter man position på NASen så slutar det.
Vet inte om det exempelvis är någon skruv som behöver spännas åt eller liknande då jag inte har haft orken att kolla inuti än.
I övrigt mycket smidig användning och det bör främst vara därför man skaffar en. Annars är det lätt mycket bättre att bygga eget.

Permalänk
Avstängd

Jag vill kunna använda:

  • Två eller fler diskar så att jag kan spegla för ökad data säkerhet.

  • Off-site cloud replikering med rsync.net eller liknande.

  • Modernt filsystem som ZFS eller Btrfs.

  • Möjlighet att kunna köra tjänster som Git och SFTP.

  • Kryptering.

  • Gärna stöd för ownCloud eller Nextcloud.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 416play gillar den skarpt. Dock väldigt väldigt jobbigt med vissa filformat i inbyggda streamfunktionen men det går att jobba runt. Dock kan jag ju enkelt spela upp till en dator (tex VLC) oavsett var jag är och oavsett format med mera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om denna är ett bra val för att omkoda 1080p till plex? Ska snart inhandlas en NAS som måste klara just detta.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill kunna använda:

Två eller fler diskar så att jag kan spegla för ökad data säkerhet.

Synology har flera modeller.

Citat:

Off-site cloud replikering med rsync.net eller liknande.[/li]

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/DSM/Adm...

Citat:

Modernt filsystem som ZFS eller Btrfs.

https://www.synology.com/sv-se/dsm/Btrfs

Citat:

Möjlighet att kunna köra tjänster som Git och SFTP.
Kryptering.

Synology har detta.

Citat:

Gärna stöd för ownCloud eller Nextcloud.

http://www.iholken.com/index.php/2016/03/15/guide-for-install...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kör en DS213j själv. Men lagrar endast filmer i ett format som kan spelas upp direkt utan omkodning så den fungerar finfint.

Snart behöver den bytas ut mot någon annan med fler diskplatser dock då det bara är 2% utrymme kvar.

Permalänk
Medlem

Hur är det numera med DTS licens? Tidigare har den ej kunnat transcoda det vilket kan vara bra beroende på vad man vill streama till för device.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Nån som vet om denna är ett bra val för att omkoda 1080p till plex? Ska snart inhandlas en NAS som måste klara just detta.

nej, det kommer den inte kunna. kanske kan klara att omkoda 480p eller låg bitrate 720p.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har med en sådan här, det som är tråkigt är att den inte har stöd för docker då måste man ha intel cpu... (så man kan köra tex wifi programvara osv)
Fläkten har jag inte stört mig på men jag flyttade ner den ändå för att den stod i vägen.

Farsan har den billigare, den är skitseg i jämförelse men de fungerar båda bra imo!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Nån som vet om denna är ett bra val för att omkoda 1080p till plex? Ska snart inhandlas en NAS som måste klara just detta.

Jag provade installera PLEX på 416play och nja. 720p gick bra men 1080p och beroende på bitrate och format så nä.
Kör på en 4 kärnig om du ska ha plex och 1080p. Eventuellt bygg en HTPC skulle jag säga om du har lite högre krav.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har en 213j, börjar bli rätt gammal men den är så gott som ljudlös, kanske har dom gått ned sig på den punkten? Dessutom gömmer jag den i källaren där jag lagrar det mesta på den. Det som är bra är att det finns rätt mkt 3dje parts program, chrome har lite tillägg som funkar rätt bra. Behöver inte ha datorn på för nedladdningar tex det sköter den själv.

Har flera olika datorer och enheter och det är väldigt behändigt att ha en nätverks disk där alla kan ha allt tillgängligt om tex datorn skulle crasha eller liknande.

Den har haft buggar som nu verkar fixade. Förut kunde den starta om vid tung belastning vilket inte händer längre.

Underhållsfri är den också. Den har stått på samma plats i flera år, det enda jag bytt är nätverkskablar. Går ned i viloläge när den inte har nått att göra och drar då endast 3 watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Riktig kass skrivning där, har själv en Ds214Play och når utan problem ~90MB/s skrivning i Raid5 samt 117 MB läsning.

Säker på att du inte begränsas av din egna dators läshastighet på dessa filer bland annat, Wifi eller andra störningar?

T.e.x här ett snabb test med en 2GB fil, detta mot en nas som har 1TB ledigt av 16TB.
Skrivning: http://www.mugimugi.org/ds214playwrite.png
Läsnning: http://www.mugimugi.org/ds214playread.png

Får också runt 90MB/s vid skrivning med min ds415+ som har 16TB i RAID5

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en HP Microserver Gen8 för samma pengar? Dubbel mängd disk, klart vassare (även med vekaste prollen), utbyggdbar med t.ex IBM M1015. Går ju att köra DSM om man måste...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Får också runt 90MB/s vid skrivning med min ds415+ som har 16TB i RAID5

Jag får 25Mb/s med min 207+

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Min 216play hörs inte ett skit i ett tyst vardagsrum, förutom vid skrivning till disk men det kan man inte lasta NAS:en för. Jag är grymt känslig för störande ljud likt skribenten.

Jag tror på obalans eller kass fläkt i testexemplaret.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Mer och mer lutar det åt en Asustor för mig själv.
Sneglat på QNAP i början då jag letade NAS, men gick snabbt in emot Synology .
Dock så börjar jag tappa intresse där med då det kommer till priser/hårdvara iförhållande till Asustor.

Sure, kanske nån egen server går att skapa.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Själv kör jag med en 214play.
Fungerar väldigt bra, är lätt att använda.
NAS + htpc var smidig lösning för min del. En microserver ger säkert mer för pengarna men för min del var det värt att betala mera för något som är enkelt och snabbt att komma igång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Mer och mer lutar det åt en Asustor för mig själv.
Sneglat på QNAP i början då jag letade NAS, men gick snabbt in emot Synology .
Dock så börjar jag tappa intresse där med då det kommer till priser/hårdvara iförhållande till Asustor.

Sure, kanske nån egen server går att skapa.

Utveckla gärna det kring att "det kommer till priser/hårdvara i förhållande till Austor" kopplat till Synology. Hänger inte med..

Permalänk
Medlem

Uppdateringar

Det bästa med Synology är, i min mening, att de uppdaterar gamla enheter extremt länge. Jag har den Synology ds101j från 2007 och den har senaste mjukvaran(!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Mer och mer lutar det åt en Asustor för mig själv.
Sneglat på QNAP i början då jag letade NAS, men gick snabbt in emot Synology .
Dock så börjar jag tappa intresse där med då det kommer till priser/hårdvara iförhållande till Asustor.

Sure, kanske nån egen server går att skapa.

Kör själv med Asustor. Grymt nöjd.
Speciellt att man kan koppla in den via HDMI och spela upp film direkt från NAS-servern.
Samma gäller musik då den har ljudutgång.

Stöd för Microsoft OneDrive gör att man är 100% säker även om NAS-servern skulle bli stulen (har 1 TByte via Office 360).

Kan rekommendera skarpt!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Riktig kass skrivning där, har själv en Ds214Play och når utan problem ~90MB/s skrivning i Raid5 samt 117 MB läsning.

Säker på att du inte begränsas av din egna dators läshastighet på dessa filer bland annat, Wifi eller andra störningar?

T.e.x här ett snabb test med en 2GB fil, detta mot en nas som har 1TB ledigt av 16TB.
Skrivning: http://www.mugimugi.org/ds214playwrite.png
Läsnning: http://www.mugimugi.org/ds214playread.png

Jag har via min Asustor 110 MByte/s läsning när jag kör Raid 1 (ren spegling)...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag kikat länge på recensioner av NASar och var helt inne på att köpa en modell från Synology, men det slutade med en QNAP TS-253a Den har snabb överföringshastighet (ca 112mb/s både läs och skriv till en disk utan någon Raid 0) Kopplar man in båda nätverkskontakterna och kör Link aggregation (tror jag det heter) så kan man få dubbla hastigheten = 200-224mb/s, diskarnas hastighet begränsar här. Sen klar den också transkoding on the fly, 4K osv med rätt format precis som Synology.
Valde också QNAP modellen för att den har fler utgångar/ingångar, USB3, dubbla HDMI för att koppla den till TV eller annan skärm där man kan använda den som en dator eller mediaspelare osv. Den har expanderbar RAM. Expander finns också för fler diskar, 5 eller 8 extra tror jag det var.

Är mycket nöjd med mitt köp.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag kikat länge på recensioner av NASar och var helt inne på att köpa en modell från Synology, men det slutade med en QNAP TS-253a

Baah, jag köpte en TS-251+ förra året, så enormt störande att hårdvarudekodning av HEVC kom i modellen efter.

Jag är också väldigt nöjd. På recensioner och annat jag hört så verkar det som att QNAP, Synology och Asustor alla gör väldigt bra grejer. Tror man kan köra på vilket som.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

@boogey: Stämmer bra det Men det är väl alltid så att det kommer nått nytt.

Tror också det är bra med vilket som för de flesta. Gillade dock speciellt det där med att QNAPen var mer expanderbar.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Utveckla gärna det kring att "det kommer till priser/hårdvara i förhållande till Austor" kopplat till Synology. Hänger inte med..

Asustor kostar en bråkdel av vad en Synology gör och hårdvaran är bättre på Asustor.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Är det ngn som vet om det finns nån bra NAS som går ner/upp i/ur strömsparläge? Jag vill helst inte ha diskarna snurrande 24/7.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!