Rösta fram bästa MSI-orienterade bygget i Webhallens tävling

Permalänk

För en tröst till alla som beklagar budgeten på mitt bygge så öåg priset under 15kkr när jag lämnade in detta. Så rent logistik tänkade så har ju priserna höjts och självklart hade dem inte valt mitt bygge ifall jag låg över 15kkr. Och jag tackar så hemskt mycket för att vara topp 3! Varit med i en del tävlingar men aldrig varit nära fast man har tyckt att man vsrit bättre än alla andra. Tack för all god och dålig kritik! Önskar lycka till till mina motståndare och tack för alla andra som deltog!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket klagande i tråden!
Men det är klart, det är ett ämne där alla har starka åsikter här.
Grattis alla! Powerjimmy fick min röst.
Angående fönstersidorna som det har kommenterats om så... ja det är ett ganska märkligt moderkort att välja om man inte har fönster så det faller väl sig ganska naturligt?

Permalänk
Medlem

Dålig stämning här i tråden.

Jag tycker webhallen ska vara snälla och klämma in ett G2 i LPGs paket för då är det en riktigt fin dator. Visst 250Gb är för lite men du kan ju ha några spel installerade då i alla fall.

Lycka till och grattis till vinnaren!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Datorpaket 3 får min röst främst för i7, dock minus för Sleeved Cable de slatarna kunde man lagt på annat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Chassi med fönstersida var väl ganska självklart då moderkortet från MSI har LED-bling bling.
i7-6700K och GTX 1070 hade ju varit det mest optimala men jag kommer ihåg hur svårt det var att få ihop ett vettigt paket med dem tillsammans, då fick man tumma rejält på övriga komponenter..

Lägger min röst på datorpaket 1, trots att den endast har 250GB SSD så är det ett genomtänkt bygge med ett fint röd/svart tema.

Datorpaket 2 går bort p.g.a endast 8GB ram.. Hade nog fått plats med 16GB om man valt ett billigare 1070. (?)

Datorpaket 3 går bort p.g.a de sleevade kablarna.. Visst det är fint men det är en onödig kostnad, hade hellre sett 500GB SSD.
Annars var i7:an och 1060 ingen dålig idé.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Inaktiv

Skrattretande att ett bidrag med ett gtx 1060 går vidare med en 15000 kr budget och 2x4gb ? Lol. Fanns mycket bättre bidrag, bevisar att dem bara väljer slumpmässigt.

Permalänk

har röstat, gl till alla tre... men

håller med "mobstämningen" här... fanns paket, bla mitt, som innehöll i7 6700, 1070, 16gbram, snyggt chassi, modulärt(eller semi) psu, ssd, hdd, kylare.
allt för under 15k...

https://www.youtube.com/watch?v=roKCZfE9JJ4

varför vill ingen ha vita chassin?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat fattar jag inte hur Bidrag 3 kunde vara med.
Paketet jag gjorde hade dubbelt så stor SSD, dubbelt så stor HDD och bättre PSU.
Men nehe... Det är tydligen sleevade kablar som räknas.

Ingen utav bidragen hade förstått att man kunde köpa moderkort tillsammans med processor för att spara pengar i kundkorgen. Var det inte vitsen med tävlingen? Att göra bäst kundkorg?

Jepp, lite bitter är jag allt. Ska tävlingar vara slumpade kan dom åtminstone erkänna det.

Permalänk
Proffsmobbare

Det är inte mer bråk här inne än valfri köprådstråd på forumet.

Har du inte kniven i stöveln när första glasflaskan når golvet så får du ta tag i en barstol och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Att inte få ihop en i7-6700K och GTX 1070 på 15000 kr är ju skrattretande... Vafan är dessa byggen?

Avstår från att rösta på dessa skämt.

Känns lite smålustigt också att ha Windows 10 på DVD-skiva, utan DVD-läsare, men visst. Webhallen kommer fixa denna del, och de behövs heller inte vid omformatering, så länge moderkortet inte byts ut.

Edit: T.ex Webhallen i7+GTX 1070, ljudisolerat chassi m.m. 15005 kronor (Om Webhallen inte hade fel pris på sitt paket för i7+msi z170 carbon så hade paketet troligtsvis varit 50-100kr billigare)

Blir förstås inte 100% rättvist att slänga ihop en dator vid ett senare tillfälle då såna här priser ändras rätt ofta.

La till en dator för 15k som imo är bättre än samtliga i tävlingen.
Permalänk
Skrivet av DozeN:

Tyckte mitt var bättre än alla tre, kostade exakt 15k när tävlingen var öppen: www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/175254

Tar man utseende före prestanda? Inte jag iallafall. Tyckte faktiskt ingen av dessa kundvagnar var något vidare. Lägger min röst på första dock, den var okej, men de andra två? 8GB ram/Sleeving kit?

Visst, det är prioriteringar, men på riktigt SweClockers?

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ärligt talat fattar jag inte hur Bidrag 3 kunde vara med.
Paketet jag gjorde hade dubbelt så stor SSD, dubbelt så stor HDD och bättre PSU.
Men nehe... Det är tydligen sleevade kablar som räknas.

Ingen utav bidragen hade förstått att man kunde köpa moderkort tillsammans med processor för att spara pengar i kundkorgen. Var det inte vitsen med tävlingen? Att göra bäst kundkorg?

Jepp, lite bitter är jag allt. Ska tävlingar vara slumpade kan dom åtminstone erkänna det.

Jag gillar ditt paket och är nog kanske mer vad jag hade valt personligen. Men jag upplever det inte som slumpvis utvalt utan mer att de hade preferenser som de inte skrev om, som estitik. LED-belysning är inget jag vill ha i min dator men promotar man sitt moderkort med LED-belysning så är det inte så konstigt att de väljer chassi med fönster så att man faktiskt ser belysningen. Första paketet har väl till och med chassit som de visade på bilden på ursprungsartikeln där de annonserar tävlingen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Var det krav på plexiglas? Känns som byggena är riktade mot tonåringar som har föräldrar som köper färdigt åt dem.

Eftersom de hade krav på ett moderkort med LED så känns det ganska efterfrågat med ett chassi med fönster. Men det borde ha framgått i kraven på tävlingen imo.

Permalänk
Medlem

hmm? "Vilket datorpaket för 15 000 kronor tycker du ska säljas färdigbyggt på Webhallen?"

jaha? jag var rätt säker på att det stod något i stil med att det inte får kosta mer än 15000 i tävlingen, inget specifikt att det skulle ligga runt det sträcket.

nu är jag inte direkt sur för det men blev lite förvånad, jag satsade på ett paket för 10-11k vill jag minnas

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Och här har vi ju faktiskt anledningen till varför vi rekommenderar folk att bygga dator själv och inte köpa butikernas färdigbyggda. Butikerna vet helt inte vad dom håller på med.

I Webhallens fall är det dock tyvärr webbutvecklarna som inte har en aning om vad dom pysslar med. När ska man kunna sortera sortimentet på ett vettigt vis? Webhallen har ju dessutom datorer i butiken där man kan kolla lagerstatus osv men man får ju stå där i 30 min om man ska hitta något skoj.

Nåja, lycka till till finalisterna! Jag röstade på bidrag 3 för i7:an OCH dom sleevade kablarna! Ska man ha en blingdator, ska man fan gå hela vägen! Webhallen kommer kunna ta grymma kort på den.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kul att mitt bidrag kom med, det var inte förväntat bland all konkurrens!
Jag byggde - som synes kanske uppenbart - mitt bidrag runt Quick Silver-versionen av 1070, som var lite stelare i pris men som å andra sidan var fint att se på och går i samma silver/vit/svarta tema.

Tydligt att estetik var en viktig faktor för juryn, annars hade man säkert kunnat klämma in lite bättre CPU och RAM som flera påpekar.

Tack för alla röster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Satan vad det gråts, var glada att de öht har en tävling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Att inte få ihop en i7-6700K och GTX 1070 på 15000 kr är ju skrattretande... Vafan är dessa byggen?

Avstår från att rösta på dessa skämt.

Känns lite smålustigt också att ha Windows 10 på DVD-skiva, utan DVD-läsare, men visst. Webhallen kommer fixa denna del, och de behövs heller inte vid omformatering, så länge moderkortet inte byts ut.

Edit: T.ex Webhallen i7+GTX 1070, ljudisolerat chassi m.m. 15005 kronor (Om Webhallen inte hade fel pris på sitt paket för i7+msi z170 carbon så hade paketet troligtsvis varit 50-100kr billigare)

Blir förstås inte 100% rättvist att slänga ihop en dator vid ett senare tillfälle då såna här priser ändras rätt ofta.

Sen lägg på 300 kr för att få en Gaming X på 1070 och 50 kr för Hyper 212 EVO så är det ett komplett paket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Haha, konstigt nog håller jag med alla som faktiskt klagar i tråden.

Sätter ihop dator med både bättre prestanda och tystare komponenter ihop med ett ljuddämpande chassi. Antagligen inget man vill nå ut till kunderna om utan vill bara förmedla att snyggast dator är bäst. Okej inte ens chassina är snygga menmen...

Sen är det ju jävligt roligt att bidrag 3 kostar MER ÄN 15000sek när det klart och tydligt i tävlingsimstruktionerna står att den högst får kosta 15000sek.

Lycka till får man väl säga ändå till bidragen. Känner väl att bidrag 1 är bäst men samtidigt inte tillräckligt bra för att få någon röst. Jag såg så mycket bättre i tävlingstråden som skulle passat bättre.

//butthurt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Haha, konstigt nog håller jag med alla som faktiskt klagar i tråden.

Sätter ihop dator med både bättre prestanda och tystare komponenter ihop med ett ljuddämpande chassi. Antagligen inget man vill nå ut till kunderna om utan vill bara förmedla att snyggast dator är bäst. Okej inte ens chassina är snygga menmen...

Sen är det ju jävligt roligt att bidrag 3 kostar MER ÄN 15000sek när det klart och tydligt i tävlingsimstruktionerna står att den högst får kosta 15000sek.

Lycka till får man väl säga ändå till bidragen. Känner väl att bidrag 1 är bäst men samtidigt inte tillräckligt bra för att få någon röst. Jag såg så mycket bättre i tävlingstråden som skulle passat bättre.

//butthurt

Skickades från m.sweclockers.com

priserna har nog justerats sedan tävlingen avslutades och därför kostar det några kronor mer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Kanske bara jag som stör mig på detta men hur kommer det sig att samtliga bidrag som gått vidare har valt Windows OS på DVD men har missat eller valt att inte lägga till en DVD läsare/brännare?
Vore det inte mer logiskt att välja Windows OS på USB istället? (100kr extra) eller tänker juryn att kunden själv skall köpa en DVD läsare i efterhand?

Såg nu att någon redan skrivit om detta, men låter det stå kvar.
Man tycker att juryn skulle ha noterat detta innan de utsåg finalister haha

Permalänk
Avstängd

MSI suger, deras moderkort har massa lull-lull, lysdioder, kylflänsar formade efter vapenammunition, massa loggor och dekaler på typ drakar och elaka ögon lol.

Sen har dom massa underliga kretsar som KillerNIC eller X-Fi som funkar dåligt eller inte alls på olika plattformar och som kräver drivrutiner med medföljande mjukvara som väger in på någon gigabyte med tunga bakgrundsprocesser.

Permalänk
Medlem

Röstade självklart på nr #1, var nästan identiskt mitt fast jag hade annat chassi och psu. Lycka till!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Inaktiv

Kan inte rekommenderar något av de nominerade. Det fanns så mycket bättre bidrag i tråden. Riktigt dåligt av Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Hmmm
15000:- och Enbart 250GB lagring??
första paketet kostar minst 15500:- med 1TB HDD!

Mitt bidrag..
Bättre grafikkort!
Tystare chassi med 0 nackdelar!
Extra 1TB HHD!
........................
Men Goodluck

Permalänk

@Chacky: Hur installerar du Windows DVD'n utan en DVD läsare/brännare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youknewit:

@Chacky: Hur installerar du Windows DVD'n utan en DVD läsare/brännare?

Webhallen kommer förinstallera windows ändå och skivan följer med.
Webhallen säljer "Webhallen Config" D16 0401, 0302, 0303, 0304 och även 0306 //som kostar 27490:-// utan en DVD läsare/brännare

Permalänk

@Chacky: Enligt tävlingen skall man sätta ihop en "komplett dator" (citat) Jag tycker inte att datorn är så kallad "komplett" om möjligheten att installera Windows inte finns, utan att man behöver köpa ytterligare delar på egen hand.

Webhallen kanske är en del av tävlingen men man ska väll ändå förhålla sig till vad som vanligen ses som en komplett dator.

PS. Det är just precis därför man inte ska handla på Webhallen, snikna jävlar. x)

Permalänk

@Landmark90: Du vet att chassit bara kommer med 2 fläktar? Ska du sälja en dator är väll det allra viktigaste att den har så lite underhåll och bäst utseende för att kunna locka köpare skulle jag tro. Personer som vill köpa en dator med den bästa prestandan för budgeten bygger ju oftast själv. Luftflödet i den burken du länkat som varukorg kommer vara i det sämre laget, inte katastrof på något sätt, men bäst är ju om det är positivt tryck i lådan Att sedan snåla in på lagringsutrymme på en burk till en troligtvis inte särskilt datorkunnig person är ju inte så praktiskt för kundens del. Tyckte liksom alla andra sitt eget, att mitt förslag var bäst men kan dock klart se nackdelarna med det. (länk här) Komponenter som man kan behålla i många år d.v.s. chassi, psu, cpu kylare och så vidare, är dom komponenterna man ska lägga största delen av budgeten enligt mig. Elektroniken utvecklas ständigt, så länge inte datorn är dålig i största allmänhet och klarar dom nyaste spelen med relativt höga grafiska inställningar tycker jag inte man ska klaga. Att datorn skulle innehålla ett 1070 och i7 är ju fördelaktigt vad gäller prestanda men det gäller att hitta rätt balans för kunden. Dom nu finalisterna kan jag hålla med dig om att dom var väll inte dom bästa i tävlingstråden men skulle nog tro att dom sorterade ut alla efter det först valda bidraget så att dom tre alternativet skulle likna varandra så lite som möjligt. Synd oavsett, lycka till nästa gång.

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youknewit:

Kanske bara jag som stör mig på detta men hur kommer det sig att samtliga bidrag som gått vidare har valt Windows OS på DVD men har missat eller valt att inte lägga till en DVD läsare/brännare?
Vore det inte mer logiskt att välja Windows OS på USB istället? (100kr extra) eller tänker juryn att kunden själv skall köpa en DVD läsare i efterhand?

Såg nu att någon redan skrivit om detta, men låter det stå kvar.
Man tycker att juryn skulle ha noterat detta innan de utsåg finalister haha

Varför är detta så viktigt? Webhallen installerar Windows. Behöver du installera om så gör du en refresh. Byter du disk kan du ladda ner en iso från microsoft och använder din nyckel för att aktivera. Visst det är smidigare att köpa en usb men det är inte liv och död.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.