Någon med kunskap som kan hjälpa mig med att koppla kablarna rätt? (bild finns)

Permalänk

Någon med kunskap som kan hjälpa mig med att koppla kablarna rätt? (bild finns)

Hej jag är i slutfasen av själva hårdvarubygget nu men haft varit fast ett tag nu på kabeldragningen. Har kopplat in cpufan moderkorts 24pin cpu 8pin och grafikkortet 8pin. Om vi börjar med fläktarna på chassi hur ska jag koppla in dem är frågan, det finns 2 stora fläktar en i fronten och en där bak. Nu antar jag att chassi fan 1 är den fläkten i fronten? och fläkten där bak är antigen chassi fan 2 eller ext fan? har jag rätt? Ser klumpigt ut att koppla in frontfläkten hela vägen bak där bakfläkten är. Ska det verkligen vara så? Blir inte grafikkortet varmt för kablen går rakt ovanpå den. Och bakfläkten mo den ska vara hela vägen ner så blir det en klumpig dragning då måste den gå över grafikkortet också.

Sen undrar jag också hur ska jag koppla in samsung 850 evo går den via usb 3.0 ?

Edit: Chassi: Fractal Design S
Moderkort: asus pro gaming z170

Permalänk
Medlem

@harmonica22
Kolla i manualen till moderkortet vilka uttag som lämpar sig bäst för varje fläkt, men de ser rätt ut dock chassi fan 1 borde du kunna sätt uppe till höger där borde de finnas 2-3st uttag en för CPU fläkten och 2st för chassi fan.

Bredvid 24pin till höger så har du en chassi fan uttag som du kan sätta fan1.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@harmonica22
Kolla i manualen till moderkortet vilka uttag som lämpar sig bäst för varje fläkt, men de ser rätt ut dock chassi fan 1 borde du kunna sätt uppe till höger där borde de finnas 2-3st uttag en för CPU fläkten och 2st för chassi fan.

Bredvid 24pin till höger så har du en chassi fan uttag som du kan sätta fan1.

Ja precis bredivd 24pin så finns det en fan som heter cha_fan3 antar jag kan koppla den vita frontfläkten där? Och den andra fläkten på cha_fan 1 då? Så slipper man dra så mycket, fast spelar det någon roll? När man går in i bios så spelar det väl ingen roll det är bara en siffra? Men å andra sidan kan det vara så att dem menar ext_fan är ''exit fläkten som är i baken'' det som gör mig tveksam.

Edit: Läste manulen en gång till nu ext står visst för '' The extension fan connectors det måste alltså vara extra fläktar inte exit fan som jag trodde var den vita fläkten i bakre änden. Så båda två ska kopplas in till chassis fan 1-3 spelar nog ingen roll vilken heller.

Permalänk
Medlem

@harmonica22
Ja precis de är bara en siffra så de är fritt fram att koppla, de är en vägledning för att underlätta.
Du kan ju även ha en fläkt i botten på chassit vilket kan tyda på ext_fan också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll hur du sätter fläktarna, skall du låta dom vara varvtalsreglerade så kan det ju vara bra att ha koll på vilken fläkt som är vilken. Se till att kabeldragningen blir smidig bara.

Att du får en fläktkabel vid grafikkortet kommer inte påverka luftflödet nämnvärt. Behöver jag dra något kring det så brukar jag försöka peta kabeln under kortet vid själva PCI-E kontakten.

Du har dessutom en till fläktanslutning under 24-pinskontakten.

Den blå kabeln som hänger löst i chassiet ska kopplas in på en USB 3.0 plats på moderkortet.

SSD disken kopplar du in med en sata kabel de kontakterna sitter nere till höger på moderkortet. Kabel borde du ha fått med moderkortet.

EDIT: Kanske dags att lära sig höger och vänster nu.... xD

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@harmonica22
Ja precis de är bara en siffra så de är fritt fram att koppla, de är en vägledning för att underlätta.
Du kan ju även ha en fläkt i botten på chassit vilket kan tyda på ext_fan också.

Skrivet av Niwa:

Spelar ingen större roll hur du sätter fläktarna, skall du låta dom vara varvtalsreglerade så kan det ju vara bra att ha koll på vilken fläkt som är vilken. Se till att kabeldragningen blir smidig bara.

Att du får en fläktkabel vid grafikkortet kommer inte påverka luftflödet nämnvärt. Behöver jag dra något kring det så brukar jag försöka peta kabeln under kortet vid själva PCI-E kontakten.

Du har dessutom en till fläktanslutning under 24-pinskontakten.

Den blå kabeln som hänger löst i chassiet ska kopplas in på en USB 3.0 plats på moderkortet.

SSD disken kopplar du in med en sata kabel de kontakterna sitter nere till höger på moderkortet. Kabel borde du ha fått med moderkortet.

EDIT: Kanske dags att lära sig höger och vänster nu.... xD

Min hjärna sover ibland har suttit 2dagar nu och höllt på med bygget nog därför Sammankopplade usb 3.0 med samsung ssdn av någon anledning tunnelseende. Kopplade nyss in usb 3.0 nice.
En fråga på mitt chassi finns det en usb 3.0 kabel men ingen 2.0 kabel innebär det att man är beroende av vilken kabel chassit har för att kunna använda usb 2.0 eller 3.0? (för jag fick ingen medföljande usb kabel till moderkortet).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmonica22:

Min hjärna sover ibland har suttit 2dagar nu och höllt på med bygget nog därför Sammankopplade usb 3.0 med samsung ssdn av någon anledning tunnelseende. Kopplade nyss in usb 3.0 nice.
En fråga på mitt chassi finns det en usb 3.0 kabel men ingen 2.0 kabel innebär det att man är beroende av vilken kabel chassit har för att kunna använda usb 2.0 eller 3.0? (för jag fick ingen medföljande usb kabel till moderkortet).

För frontpanelen ja. Det beror på vilken/vilka sorters USB som finns där fram på chassit. Finns det bara USB 3 så har du ju ingen kavel för USB 2 att koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

För frontpanelen ja. Det beror på vilken/vilka sorters USB som finns där fram på chassit. Finns det bara USB 3 så har du ju ingen kavel för USB 2 att koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nu när jag läser på Inet står det: frontanslutningar 2st USB 3.0 och Audio in/ut så det stämmer.

Men när jag läser på inets hemsida på moderkortets innehållsförteckning står det:
USB 2.0 Ja, 2st + 6st interna
USB 3.0 Ja, 4st + 2st interna

Hur ska man tolka detta? På baksidan där I/O shield sitter vad har dem för usb portar 2.0 kan dem väl inte ha eftersom jag inte har någon kabel för 2.0 är usb portarna på baksidan 3.0 för jag kopplat in 3.0 kabel? Hur funkar detta?

Edit: På I/O shielden står det 3.0 usb över 4portar så då antar jag att jag har dem på 3.0 för jag kopplat in den kabeln och det gäller inte bara för frontpanelen då utan baksidan också? Hittar ingen usb 2.0 port på I/O shielden dock.

dit
Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Ja nu när jag läser på Inet står det: frontanslutningar 2st USB 3.0 och Audio in/ut så det stämmer.

Men när jag läser på inets hemsida på moderkortets innehållsförteckning står det:
USB 2.0 Ja, 2st + 6st interna
USB 3.0 Ja, 4st + 2st interna

Hur ska man tolka detta? På baksidan där I/O shield sitter vad har dem för usb portar 2.0 kan dem väl inte ha eftersom jag inte har någon kabel för 2.0 är usb portarna på baksidan 3.0 för jag kopplat in 3.0 kabel? Hur funkar detta?

Edit: På I/O shielden står det 3.0 usb över 4portar så då antar jag att jag har dem på 3.0 för jag kopplat in den kabeln och det gäller inte bara för frontpanelen då utan baksidan också? Hittar ingen usb 2.0 port på I/O shielden dock.

USB-portarna på baksidan sitter ju på moderkortet. De har inget med kabeln till chassits front att göra.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Skrivet av tibbar:

USB-portarna på baksidan sitter ju på moderkortet. De har inget med kabeln till chassits front att göra.

Ah så du menar dem på baksidan som I/O shielden markerar har usb 3.0 har 3.0 inbyggt via moderkortet? medan själva chassit behöver en dragen usb 3.0kabel från chassit till moderkortet för att dess frontpanel ska kunna använda usb 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo, moderkortet har som du skrev både usb 3 och 2 portar internt och externt, altså bak där i/o shield sitter bak på chassiet.

På dom interna kopplar du extra uttag med kabel från chassiet och eventuellt andra uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •